LIVE 19:50 NASA hälsar på hos en asteroid! LIVE 02:00 Eldrivna Hummern presenteras inatt!
m

Lucid Air har kört Laguna Seca på 1:31.3
Snabbare än en Ferrari 488 GTB

Testerna med Lucid Motors eldrivna modell Air fortsätter och nu presenterar man att man satt tiden 1:31.3 på Laguna Seca. Det gör bilen snabbare än bland annat Ferrari 488 GTB och Chevrolet Corvette ZR1 C7. Notera att detta dock var med en Air där man rivit ut interiören och monterat störtbur. Vidare hade prototypen även en stor vinge på bakluckan, större diffusor och små vingar på frontspoilern för bättre downforce. Tiden är ändå sjukt snabb, men trots detta en sekund långsammare än Tesla Model S Plaid. Nyligen körde man kvartsmilen på 9.245 sekunder med en Air. Model S Plaid lovar att köra samma sträcka på under nio sekunder, men det finns ännu inget videobevis på detta. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Tesla Model S Plaid på Laguna Seca
Häng med på rekordvarvet

Här kommer ett videoklipp som visar när Tesla Model S Plaid tog sig runt Laguna Seca på bara 1:30,3. Bilen som körs är en prototyp utrustad med skalstol, racinginstrument och Michelin Sport Cup 2-däck. De sistnämnda kommer dock vara standard på bilen när den väl lanseras nästa år. Varvrekordet för produktionsbilar på banan sattes av en McLaren Senna förra året när den körde på 1:27,6. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

Lucid Air har tydligen slagit nytt elbilsrekord runt Laguna Seca
Kan vara snabbare än Tesla Model S Plaid Edition

Det här skakiga klippet visar när Lucid Air var ute och brände på Laguna Seca nyligen. De som filmade klockade ett varv till 1:33 vilket om det stämmer skulle innebära att Air är snabbare på sträckan än Teslas Model S Plaid Edition som förra året klockade 1:36,55. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0
2019

En Singer-Porsche på Laguna Seca
Luta er tillbaka och lyssna

Ibland är allt som behövs en mulen onsdag ett klipp på en Singerifierad Porsche som brummar runt på Laguna Seca. Förare är Marino Franchitti. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Tesla slår nytt rekord på Laguna Seca
Med en modifierad Model S

Elon lovade att man skulle dela med sig av ett klipp från rekordkörningen på Laguna Seca idag och det har man nu gjort. Varvet kördes med en modifierad Model S som har en "Plaid"-drivlina - något som alltså gör den ännu vassare än om man kör i Ludicrous Mode. Detta läge är omkring ett år bort från produktion och kommer senare att finnas tillgängligt i Model S, X och Roadster. På Laguna Seca lyckades man köra 1:36.555 vilket är en sekund snabbare än det tidigare rekordet. Men eftersom officiella rekordtider endast noteras när det är anordnade event på banan så får man inte banrekordet för bedriften. Gällande rekordförsöket på Ringen säger Tesla att man behöver lite mer tester och provkörningar innan man kan ge sig på det. Bonusklipp nedan som refererar till varför man använder sig av ordet Plaid. The only thing beyond Ludicrous is Plaid— Elon Musk (@elonmusk) September 12, 2019 Yes. To be clear, Plaid powertrain is about a year away from production & applies to S,X & Roadster, but not 3 or Y. Will cost more than our current offerings, but less than competitors.— Elon Musk (@elonmusk) September 12, 2019 Model S at Nürburgring has 7 seats— Elon Musk (@elonmusk) September 12, 2019 Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Elon säger att man slagit nytt rekord med Model S
På Laguna Seca

En stund efter att Porsche presenterade sin nya eldrivna modell Taycan förra veckan gick Elon Musk ut och sa att man skulle skicka en Model S till Nürburgring och minsann visa vem som är äldst. Porsche berättade nämligen att man slagit nytt rekord på den klassiska sträckan för eldrivna sedaner och det triggade givetvis igång Elon att kontra. Tidigare idag twittrade Elon att man satt ett nytt banrekord för bilar med fyra dörrar, men inte på Ringen utan på racerbanan Laguna Seca. Om man även kommer att försöka sig på ett rekord på Ringen är lite oklart, men det var ju det som sades förra veckan i alla fall. En video på Laguna Seca-rekordet ska släppas imorgon. Stämmer det att man slagit rekordet så petar man ner Jaguar XE SV Project 8 som klockat 1:37.54 på banan. Model S just set record for fastest 4 door ever at Laguna Seca, video tmrw— Elon Musk (@elonmusk) September 11, 2019 Model S on Nürburgring next week— Elon Musk (@elonmusk) September 5, 2019 Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0
2018

Porsche överraskar med ny 935
Den legendariska tävlingsbilen lever igen

Mellan 1976 och 1981 byggde Porsche modellen 935 - en racermaskin byggd för bankörning. Nu i helgen anordnas mötet Rennsport Reunion på Laguna Seca Raceway i Kalifornien och Porsche har med sig en överraskning till alla besökare - en ny 935. Den här baseras på 911 GT2 RS men har fått en kaross som påminner om den gamla klassikern. Dr Frank-Steffen Walliser som är vice president för Motorsport och GT-bilar säger följande: "Den här speciella bilen är en födelsedagspresent från Porsche Motorsport till alla fans över hela världen. Eftersom bilen inte är homologerad behövde inte tekniker och designers hålla sig till de vanliga reglerna och de hade därför större frihet i utvecklingsarbetet." Under karossen som till stort är tillverkad i kolfiber sitter en dubbelturbomatad boxersexa på 3,8 liter som ger 700 hästar. Den är länkad till en sjustegad dubbelkopplingslåda. För att få stopp på grejerna sitter det stålskivor på 390 millimeter med sexkolvsok fram, bak mäter skivorna 355 millimeter och där greppas de av fyrkolvsok. Bilen mäter 4,87 meter på längden och 2,03 på bredden. Den enorma vingen bak är hela 1,9 meter bred och 400 millimeter djup. Utseendemässigt är det många saker som hyllar segrande förare i företagets tävlingshistoria. Navkapslarna påminner om de som satt på 935/78 och LED-ljuset på bakvingen kommer från tävlingsbilen LMP1. Backspeglarna flörtar med den nuvarande Le Mans-vinnaren 911 RSR och avgasrören i titan är inspirerade av Porsche 908 från 1968. På insidan har man klätt växelspaksknoppen med laminerat trä vilket ska föra tankarna till 917, 909 Bergspyder och Carrera GT. Kolfiberratten och displayen framför denna kommer från 911 GT3 2019. Självklart sitter man i en skalstol som har sexpunktsbälten och en kraftig bur finns på plats. AC finns faktiskt också, dock är passagerarstol tillval. Vikten på bilen anges till 1.380 kilo. Endast 77 stycken exemplar kommer att tillverkas och är du sugen är det bara att lasta upp 701.948 euro, innan skatt. De första kunderna ska få sina bilar i juni nästa år. Som väntat får man bara använda bilen på klubbtävlingar och för privat träning på racerbanor. Tumnagel
48.7°
+
Bobby Green
0

Lucid har satt varvtid med elbilen Air på Laguna Seca
Det blev rekord

Lucid Motors som bygger elbilen Air har tagit ut en prototyp av modellen på racerbanan Laguna Seca för att sätta en varvtid. Det slutade med ett rekord för elbilar med tiden 1:41.67 på Pirelli P Zero PZ4-däck. En Tesla Model S P100D med vassare bromsar har kört 1:47.62 på banan medan en standard Jaguar I-Pace har klockat in på 1:48.18. Lucid körde även ett varv med Pirelli P Zero Trofeo R-däck och fick då tiden 1:39.30. Det som skiljde bilen från det man kommer att kunna köpa sen var att den hade en bur monterad, släckningssystem, vassare bromsbelägg och annan bromsvätska. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Lyssna på när Mika Häkkinen kör McLaren F1 GTR
Dat sound

Förra veckan anordnades eventet Monterey Historics på Laguna Seca. Där hoppade bland annat racerföraren Mika Häkkinen in i en McLaren F1 GTR och matade runt lite på banan, och just detta får vi hänga med på i den här videon. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Audi visar upp supersportbil i augusti
Eldriven och arg

Audi kommer 23 augusti att visa upp en ny koncept bil på racingbanan Laguna Seca. Man kommer sedan att visa upp den på bilfesten Pebble Beach och det är troligen därifrån som det lite udda namnet kommer ifrån, den heter nämligen Audi PB 18 e-tron. Så mycket mer än så vet vi inte just nu tyvärr. Tumnagel
43.1°
+
Roger Åberg
0

Tesla Model 3 tar sig an racerbana
Hur klarar den sig på Laguna Seca?

Matt Crowley äger en Tesla Model 3 och för några dagar sedan tog han ut den på racerbanan Laguna Seca för att se vad den gick för. Matt körde nio varv och den bästa tiden han fick var 1:57.50 - nästan exakt samma tid som förra generationen av Honda NSX har satt på banan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0
2016

Förare av McLaren P1 GTR får sladd
"Inte väggen, inte väggen, inte väggen!"

Den klassiska racerbanan Laguna Seca bjuder på en korkskruvskurva som det gäller att ta på rätt för att det inte ska sluta illa. Det gjorde inte den här föraren av en McLaren P1 GTR vilket resulterade i en liten sladd. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0
2015

Motor Trend tar ut 918 Spyder och P1 på Laguna Seca
Vilken bil presterar bäst?

Flera tidningar har redan gjort det men nu är det även dags för Motor Trend att ställa Porsche 918 Spyder mot McLaren P1. I deras senaste avsnitt i kategorin Head 2 Head tar de med de båda superbilarna till racerbanan Laguna Seca och sätter racerföraren Randy Pobst bakom ratten för att ta reda på vilket åk som klarar sig bäst. Tumnagel
45.7°
+
Bobby Green
0
2014

Project Cars versus verkligheten
Ser ni skillnaden?

Bilspelet Project Cars från Slightly Mad Studios ser riktigt snyggt ut. Nästan lika snyggt som i verkligheten. I den här videon får vi se gameplay från spelet tillsammans med en video från verkligheten. Båda filmerna körs med en BMW M3 GTS GT4 på banan Mazda Raceway Laguna Seca i norra Kalifornien. Ser ni skillnad på spel och verklighet? Tumnagel
71.8°
+
Peter Tjärndal
0
2013

iOS/Android GT Racing 2 finns nu för mobiler
Gameloft ger oss fart och fläkt samt realism

Det var några år sedan Gameloft släppte första GT Racing och igår kom alltså en efterföljare. GT Racing 2: The Real Car Experience försöker inte vara lika mycket arkad som Asphalt-serien utan här satsas det på realism. Förutom en solokarriär kan du kan tävla mot dina vänner eller mot spelare från hela världen. [iOS (gratis)] [Google Play (gratis)] Gameloft sammanfattar spelet: - 67 bilmärken på 13 banor, däribland Laguna Seca. - En enastående samling bilar från fler än 30 tillverkare: Mercedes-Benz, Ferrari, Dodge, Nissan, Audi, Ford och många fler. - Testa dina racingtalanger i 1 400 tävlingar med såväl klassiska lopp som dueller, knockoutläge och omkörningsläge. - 28 nya utmaningar varje vecka: Förbättra din bilkörning och ta chansen att vinna en ny bil! Tumnagel
38.1°
+
Christian Bengtsson
0

Klassiska bilar brummar på Laguna Seca
Härligt att se

Här får vi ta del av när ett gäng klassiska bilar dundrar fram på Laguna Seca. Det är bara ett litet utdrag från den dagslånga hyllningen till historisk racing som äger rum här i samband med Pebble Beach-mässan. Fantastiskt att se. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0
2012

Laguna Seca på två hjul
Fast inte med motorcykel, utan med bil

Den mycket kända racerbanan Laguna Seca brukar oftast ha bilar som kör på alla fyra hjulen på sig men när James "Ski" Smith försökte sig på att köra hela banan med sin Ford Mustang var det på två hjul som gällde. Hur det gick för honom kan ni se i klippet till höger. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Glasunderlägg för bilfanatikern
Enkelt och snyggt

Jag gillar glasunderlägg och det finns massor av snygga varianter att köpa. Dessa är nog bland de häftigaste jag har sett på länge och helt dyra är de inte heller. Eller vad sägs om sex stycken fyrkantiga glasunderlägg med en enkel figur ingraverad? Bara där tycker jag att de är ganska snygga, sedan när man inser att det dessutom är kartor över några av världens mest kända racingbanor. För 40 dollar så får du när du ska dricka tillgång till Monaco, Spa, Laguna Seca, Road America Watkins Glen och självklart Nürburing. Tumnagel
39.6°
+
Gordon Andersson
0

Nya bilder på Bertones koncept Nuccio
Denna gång slipper vi skisserna

Bertone visade förra veckan skisser på sitt koncept Nuccio och idag får vi se lite renderade bilder på åket. Bilen ska visas i Genève för att sedan göra en resa runt jorden, från Peking till lite brummande på Laguna Seca. Nuccio är enligt Bertone en extrem sportbil men vad som döljer sig där under skalet har vi än så länge ingen aning om. Bilen definerar varumärkets identitet och ska visa hur Bertone tänker designmässigt inför framtiden. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0
2011

Nissan GT-R krossar motståndet
Tävlar mot tio andra grymma bilar i ett dragrace

Blaskan Motor Trend drog ihop elva feta bilar och ställde dem på rad. Dags att testa vilken utav bilarna som är snabbast iväg och som kommer över mållinjen på kortast tid. Bilarna som radades upp är värda mer än 1.5 miljoner dollar tillsammans och har sammanlagt över 5 000 hästar och 82 cylindrar. Åken som var med och körde var Mercedes-Benz SLS AMG, Lexus LFA, Corvette Z06, Porsche 911 GT3 RS, Ford Mustang Boss 302 Laguna Seca, Porsche Cayman R, BMW 1-Series M Coup, Lotus Evora S, Audi R8 GT, Ferrari 458 Italia och Nissan GT-R. Att Nissan GT-R är snabb visste vi sen innan, men att den skulle bräcka allt detta motstånd var kanske inte helt väntat. Men det gjorde den i alla fall, och passerade mållinjen efter 11.2 sekunder med en hastighet på 196 km/h. Tätt efter kom Ferrari 458 Italia på 11.3 sekunder och på plats nummer tre dundrade Audi R8 GT in på 11.5 sekunder. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

En tur med morsan
En snabb sådan, i en Z06:a

Darius heter en snubbe som tydligen gillar att köra en Z06:a runt Laguna Seca Raceway och snäll och go som han är så bjuder han så klart sin kära mamma på en tur... Tumnagel
43.7°
+
Roger Åberg
0

Proffsförare testar Shift 2
Och verkar göra det bra

EA har släppt en ny gameplay-trailer för Shift 2: Unleashed och i den här får vi se proffsföraren Tommy Milner framföra en Corvette C6.R GT1 på banan Laguna Seca. Att Milner verkar klara det hela finfint ska förstås ses som att "eftersom han är grym i verkligheten och kör grymt i spelet så är spelet über-realistiskt". Det kan mycket väl vara så, men för det första sitter Milner med rätt avancerad spelutrustning för det andra har vi ingen aning om hur mycket spelande han ägnat sig åt i sitt liv. Men strunt samma, spelet ser bra ut i alla fall. Shift 2: Unleashed släpps i nästa vecka. Tumnagel
37.6°
+
Kristoffer Arvidson
0

Sätt upp din favoritracerbana på väggen
Varför inte smycka lyan med Ringen?

Det här är riktigt bilnörderi, att visa sin kärlek till en viss racerbana genom att hänga upp denna på väggen kan ju inte bli finare. Banorna är byggda i plywood och har en matt svart yta som representerar asfalten. Varje bana är noggrant utsågad med en CNC-maskin vilket garanterar att banan är precis så som den är i verkligheten, fast i betydligt mindre skala då. Monaco, Laguna Seca och självklart den fetaste, Ringen, finns bland modellerna man kan välja bland. 199-219 dollar beroende på vilken bana du är sugen på. Så, vilken blir det? Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0
2010

GT Racing: Motor Academy
Ute nu på Gamelofts sida

Gameloft släppte ytterligare ett spel i HD-version bara till Android idag, GT Racing: Motor Academy. Över 100 bilar och 14 olika banor bjuds det på. Även flerspelarläge för upp till 6 personer. Spelet påminner en hel del om Gran Turismo så fans av detta spelet kan glädjas extra. Det kostar som vanligt $4.99 och finns på Gamelofts sida. Se länken nedan. - 25 manufacturers and more than 100 licensed cars to buy, drive and upgrade - An elaborate physics engine unique to each car for impressively realistic driving sensations - A great variety of tracks, from the iconic Laguna Seca to urban tracks, speed rings and rally tracks - A huge career mode: Pass license tests and enter to win increasingly prestigious racing events. - Local and online multiplayer for up to 6 players Tumnagel
37.3°
+
Christian Bengtsson
0

Gran Turismo 5-info
En massa godis

Inte helt oväntat så avslöjades det en hel del nya godbitar om Gran Turismo 5 på årets Tokyo Game Show-mässa. Bland annat så presenterade man "Gran Turismo Anywhere" som är en webbportal där man kan hitta forum, fotogalleri, Remote Races (slags racingmanager-spel) samt en massa andra sociala nätverksfunktioner. Man avslöjade även ett gäng nya bilar så som Volkswagen Kubelwagen samt Samba Bus. Men även X1 Concept, som är en virtuell superbil designad av Red Bull Racings Adrian Newey och skall svara på frågan; "What would a racing car, freed of all technical regulations look like?". Som man kan se i trailern till höger så visade man även upp ett par nya väderförhållanden så som regn och snö. Dessa väderförhållande består inte bara av visuellt godis utan innefattar även temperaturskillnader, lufttryck och luftfuktighet som allt bör påverka vägbanan dynamiskt. Detta är något som verkligen borde erbjuda en hel del omspelsvärde. Två Gran Turismo-favoriter, Laguna Seca och Trial Mountain kommer också att göra ett kärt återbesök i Gran Turismo 5. Ett par trevliga spellägen är också utlovade så som Karting Experience, AMG driving school, The Stig Challenge, Jeff Gordon NASCAR School, Sebastien Loeb Rally Challenge och Gran Turismo Rally. I rally-läget kommer man även erbjuda Point-to-point-banor där banan är slumpmässigt genererad och därav måste man förlita sig på sin kartläsare. Som avslutning nämnde man att många saker inte hann bli klara för Gran Turismo 5(!?) och att arbetet på Gran Turismo 6 redan är påbörjat. Tumnagel
38.8°
+
Frode Wikesjö
0

The Boss is back!
Ford släpper Mustang Boss 302 i modern tappning

Ford återupplivar namnet "The Boss" och applicerar det på nyaste Mustangen. Med lite trim och bättre vägegenskaper ska chefen till och med kunna klå BMW M3 runt Laguna Seca-banan, inte så illa pinkat! 1969 var första gången namnet "The Boss" användes, och bilarna som fick nöjet att bära beteckningen utrustades med en smallblock-V8:a på 5 liter, eller 302 kubiktum. Därav Boss 302. I den nya Mustangen återfinns också en 5-liters V8:a, som i detta utförande fått andra kamaxlar och större insug, ingen konstgjord andning här inte. Resultatet blir 446 hästar och 515 Nm, vilket är ett lyft på 28 hästar. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida