m

Carfection kör Lamborghini Sián FKP 37
En uppdaterad Aventador med hybridteknik

I september 2019 presenterade Lamborghini den nya modellen Sián FKP 37. Förutom ett helt nytt utseende jämfört med Aventador bjöd den här på ytterligare en nyhet - en elmotor ihopbyggd med växellådan vilket gjorde modellen till en hybrid. Nu har Carfection fått provköra superbilen som bjuder på inte mindre än 819 hästar. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Aventador med larvfötter
Larvigt?

På vintern är det viktigt att ha bra däck på bilen som gör jobbet i snön och där det är is. Kör man på extrema ställen kan det ibland behövas snökedjor för att ta sig fram. Men egentligen vore det väl ändå bäst om alla bilar bytte från sommardäck till larvfötter direkt bara? Här ser vi en Lamborghini Aventador som försetts med just detta. Som vanligt är det massa tramsigt tjat innan det händer något i klippet, så vill ni hoppa direkt till körningen så börjar detta sex minuter in. Tumnagel
25.9°
+
Bobby Green
0

Magnus Walker kör Lamborghini Espada och Ferrari 308 GT4
Härliga klassiker

Hagerty har dragit igång en ny YouTube-serie som de kallar för The Next Big Thing där Porsche-samlaren Magnus Walker testar och snackar om olika klassiska bilar. Jag gillar verkligen formatet och i det senaste klippet så tar Magnus sig en titt på Lamborghini Espada och Ferrari 308 GT4. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Tre elbilstillverkare hjälpte Volkswagen att få ner utsläppen
Slapp därmed att betala EU:s utsläppsböter

Idag skickade Volkswagen ut pressmeddelandet ni kan läsa nedan där man berättar att koncernen avsevärt har minskat sitt genomsnittliga koldioxidutsläpp från fordonsflottan i EU. Minskningen ska vara runt 20 procent när man jämför 2019 med 2020 och genomsnittssiffran landade på 99,8 gram per kilometer (Utsläppen från Bentley och Lamborghini mäts tydligen separat och ingår inte i denna siffra). Och siffran är ju bra såklart, men Volkswagen fick draghjälp för att få till den. Aston Martin gjorde ett liknande drag när de plockade in oskyldiga lilla Toyota iQ och gjorde om den till Cygnet. Det gjorde att hela snittet på utsläppen drogs ned rejält. I Volkswagens fall handlar det om att man tagit in elbilstillverkarna Aiways, LEVC (London Electric Vehicle Co.) och Next E.Go Mobile i utsläppspoolen. Avtalen med dessa knöt man i december 2020 vilket gör att Volkswagen får tillgodose sig elbilarnas snittutsläpp under året som är noll. Det hela resulterar att man slipper höga utsläppsböter från EU. Tumnagel
13.0°
+
Bobby Green
0

Eldrivna NIO EP9 fungerar som filmbil i dragrace
Drar ifrån både Lamborghini Aventador SVJ och Koenigsegg Agera R

2001 släppte BMW en rätt så fräsig reklamfilm för M5 E39. I den såg man en sån där bil byggd för att komma upp i så snabb hastighet det bara går köra på rätt så duktigt innan den fällde ut sin fallskärm. Men vad filmade bilen? En M5:a såklart. Klassisk reklam som blivit lite kult. Bugatti gjorde typ samma grej när de filmade rekordkörningen med Chiron då man använde en annan Chiron för att filma. Nu har kinesiska NIO också gjort något liknande när de ställde upp en Lamborghini Aventador SVJ och Koenigsegg Agera R som fick köra dragrace mot varandra. Detta filmades alltså med en NIO EP9 som givetvis drar ifrån de båda superbilarna så att det visslar om det. Bonusklipp nedan. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0
2020

Norska Zyrus presenterar galen Huracán med 1200 hästar
Får köras på gatan

Zyrus är ett norskt customföretag som nu presenterar Zyrus 1200 Strada. Det är en helt galen Lamborghini Huracán som man breddat rejält och smiskat upp till 1200 hästar. Skapelsen som ser ut som ett rymdskepp får faktiskt köras på gatan. För att nå den nya effekten har V10:an på 5,2 liter fått dubbla turbo och massa annat godis. Gateffekten ligger på 900 hästar och 1200 får man först när man växlar över till track mode. Totalt har bilen fått över 600 stycken nya delar och på vågen står det efter att allt är monterat 1427 kilo. På prislappen står det från 595.000 euro. Det finns även en version som endast får köras på bana som heter LP1200 R. Den väger istället bara 1200 kilo, har mer downforce och kostar från 525.000 euro. Bonusklipp på plats två där Peter Björck besöker Zyrus i Norge. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Iain Tyrrell älskar Saab 900 Turbo 16S
Berättar om den svenska klassikern

Iain Tyrrell är grundaren av Cheshire Classic Cars och en av mina favoriter på YouTube sedan han drog igång efter en liten spark i baken av sin vän Harry Metcalfe som lämnat in sin Lamborghini Espada på fix hos honom. I Iains senaste klipp går han igenom en riktig svensk klassiker - Saab 900 Turbo 16S. Bonusklipp nedan som är mycket värt att spana in där Iain även bjuder på lite av sin skönsång. Tumnagel
43.6°
+
Bobby Green
0

Lamborghini presenterar vindrutelösa SC20
Specialbyggd åt en kund

I början av oktober visade vi bilder på en ny Lamborghini som moderiktigt saknade framruta och tak. Nu är bilen presenterade och man kallar den för SC20. Men det här är inget som kommer att säljas till kreti och pleti utan det här är något som specialbyggts åt en enda kund. Det är Lamborghinis Squadra Corsa-avdelning som snidat fram kärran vid Lamborghini Centro Stile precis så som kunden ville ha den. Utseendeinspiration ska ha kommit från Diablo VT Roadster, Aventador J, Veneno Roadster och Concept S. Som väntat är SC20 baserad på Aventador. Under den unika kolfiberkarossen finns en V12:a på 6,5 liter utan överladdning. Här ger den 770 hästar och 720 newtonmeter i vrid. Kraften skickas till alla fyra hjulen via en sjustegad automatlåda. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Uppföljaren till Lamborghini Aventador behåller V12:an
Och får en elmotor på framaxeln

Att uppföljaren till Lamborghinis toppmodell Aventador skulle få någon form av elektrifiering har varit känt länge, men inte riktigt på vilket sätt. Under ett samtal Car & Driver hade med tillverkarens chief technical officer Maurizio Reggiani bekräftade han att den nya bilen kommer utrustas med en "hybrid motor". I praktiken kommer det att innebära att en elmotor placeras på framaxeln och ser till att driva framhjulen medan den frustande V12:an där bak driver bakhjulen. Vad kombinationen skulle kunna bjuda på för effekt återstår att se, men det lär bli över 800 hästar totalt. Uppföljaren till Aventador skulle kunna presenteras någon gång nästa år. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Ducati Diavel inspirerad av Lamborghini Sián FKP 37
Kolfiberfest!

Ducati och Lamborghini presenterar nu tillsammans en specialversion av hojen Diavel inspirerad av superbilen Sian FKP 37. Det här är det första samarbetet mellan företagen sedan Volkswagen-koncernen köpte Ducati 2012. Hojen har utrustats med luftintag, kylarskydd, tankskydd och skärmar i kolfiber. Den lilla flärpen ovanför strålkastaren, det runt strålkastaren och skyddet över ljuddämparen är också i detta ädla material. Vidare är den lackad i samma Gea Green-kulör som bilen. Ramen är i lacken Electrum Gold. Fälgarna som är smidda är på 17 tum. Motorn är orörd vilket innebär att den fortfarande bjuder på 162 hästar. Hojen släpps nästa månad och endast 630 stycken exemplar kommer att tillverkas. På prislappen står det 31.995 dollar. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Hörlurar som matchar din Lamborghini
Master & Dynamic-grejer med ny design

Lamborghini har nu slagit sina påsar ihop med hörlurstillverkaren Master & Dynamic och tagit fram lurarna vi ser här. Det handlar om ett par overear och ett par inear. Den förstnämnda kallas för MW65 Active Noise-Cancelling Wireless Headphones och småttingarna heter MW07 Plus True Wireless Earphones. Overear-lurarna är klädda med metall och alcantara, har två olika brusreducerings-lägen och ska klara ett dygn på en laddning. Inear-lurarna har en laddlåda i rostfritt som ska se till att man får upp till 40 timmars batteritid. MW65 kostar 6053 kronor medan MW07 blir dina för 3932 kronor. Tumnagel
33.6°
+
Bobby Green
0

Det här är Lamborghini Hurácan STO
En Super Trofeo-racer för gatan

Lamborghini rullar nu ut Hurácan STO som är det närmaste du kan komma racerbilen Super Trofeo utan att vara en racerförare. Den här får alltså framföras på gatan men du lär nog få svårt att utnyttja dess vassa aerodynamik på bästa sätt på allmänna vägar. Så köper du en - ta den till banan och äg. Effekten är samma som i Hurácan Evo vilket innebär att V10:an på 5,2 liter ger 640 hästar. I STO skickas dock all kraft endast till bakhjulen. Vridet är lite lägre med 565 newtonmeter men så är också vikten - den här väger 43 kilo mindre än Hurácan Performante och vågen stannar på 1339 kilo. 0-100 km/h ska gå på tre sekunder blankt, 0-200 på nio sekunder och toppfarten anges till 310 km/h. De första kunderna får sina exemplar nu i vår och då har de betalat 249.412 euro för sin bil. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Stephan Winkelmann tar över vd-posten hos Lamborghini igen
Kommer rodda Bugatti och Lamborghini samtidigt

Mellan 2005 och 2016 roddade företagsledaren Stephan Winkelmann Lamborghini. Sedan bytte han de lyxiga kostymerna mot mjukisbyxor och chefade över Audi quattro GmbH mellan 2016 och 2017. De senaste tre åren har han dock varit det högsta hönset hos Bugatti. Nu ska han återigen bli vd för Lamborghini, men inte lämna Bugatti för det. Stephan ska alltså vara vd för båda företagen samtidigt eftersom den nuvarande Lamborghini-vdn Stefano Domenicali ska ta över som F1-chef igen den 1 januari nästa år. Stephan kommer att hoppa in i sin nya dubbelroll från och med den 1 december. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

AMG GT Black Series är snabbaste produktionsbilen
Klockade 6:43.61 på Ringen

Ryktena kring att Mercedes-AMG GT Black Series satt nytt rekord för produktionsbilar på Nürburgrings nordslinga stämde! Nu berättar Mercedes officiellt att bilen lyckats klocka tiden 6:43.61. Bakom ratten under rekordkörningen satt GT3-föraren Maro Engel. Härmed är alltså detta nya kungen på banan och Lamborghini Aventador SVJ med tiden 6:44.97 får se sig nedpetad från tronen. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Småtrimmad Lamborghini Huracán kör på bakhjulen
Bra höjd

Tiden då bara motorcyklar körde på bakhjulen är förbi. Nu gör även bilarna det. Här får vi se en Lamborghini Huracán med 1800 hästar som får till bra höjd när den kör på strippen. Orkar du inte titta på hela klippet äger bakhjulskörningen rum efter fem minuter. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Lamborghini visar ny Huracán på onsdag
"From racetrack to road"

Om du trodde att Lamborghini inte längre kunde släppa fler versioner av Huracán trodde du väldigt fel. Det har liksom blivit deras grej - att mjölka ut så många olika specialare som möjligt av varje modell. På onsdag är det dags igen och det verkar handla om en raceversion som anpassats för gatbruk. En Evo STO kanske? Bonus-Huracán här. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo på Imola
Körs där den hör hemma

Tidningen Car har fått testa Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo på racerbanan Imola och det är ju precis rätt ställe för en sån här typ av bil. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Ariel Atom 4 på Top Gears testbana
Förbättrade tiden avsevärt när det var torrt

Under säsong 28 av Top Gear körde Chris Harris Ariel Atom 4. The Stig körde den också på banan men det pissregnade och tiden som klockades var 1:25.3. Nu har den maskerade mannen istället kört bilen på torr bana, och då blev tiden istället 1:16.0. Det innebär att den är nästan lika snabb som Lamborghini Aventador och Bugatti Veyron Super Sport. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Autocross med Lamborghini Gallardo
Hej vad det går!

Ska man köra Autocross kanske inte förstahandsvalet av bil är en låg rackare som exempelvis Lamborghini Gallardo? Men smackar man på lite högre fjädring och andra hjul går det ju alldeles utmärkt, som vi kan se här. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Huracán Evo i fem stycken nya kulörer
Alla matta

Nu för tiden är det inte bara rollat svart som gäller om man vill ha matt färg på bilen. Lamborghini presenterar nu modellen Huracán Evo i en så kallad Fluo Capsule-kollektion och det innebär fem stycken nya matta färger att välja mellan. Färgerna heter Verde Shock (grön), Arancio Livrea (orange), Celeste Fedra (blå), Arancio Dac (orange) och Giallo Clarus (gul). Oavsett vilken man gäller får man mattsvart på taket, i fronten och på sidokjolarna. Insidan matchar den färgen man valt för utsidan. Vad dessa versioner kostar framgår tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Nu kan du leasa en Koenigsegg
Kostar 24.000 dollar i månaden

Om man inte har all kosing som behövs när det är dags att köpa bil kan man leasa, något som blivit väldigt populärt de senaste åren. Men leasing innebär oftast att det man får på uppfarten är en grå Volkswagen Passat med manuell låda. Sådär kul. Vad som däremot är kul är en Koenigsegg CCXR Trevita. En sådan kan du nu leasa genom Luxury Lease Partners. Men det kostar 24.000 dollar i månaden i fem år. Och du måste slänga upp 650.000 dollar kontant först. Skulle du vilja leasa något annat än ägget har firman även bilar från McLaren, Ferrari, Lamborghini och andra exotiska tillverkare att erbjuda. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Rykte Mercedes-AMG GT Black Series nya kungen på Ringen?
Snackas om en tid på runt 6:43

I somras presenterade Mercedes modellen AMG GT Black Series - det värsta av det värsta. Bilen bjuder bland annat på 730 hästar, massa kolfiber och en enorm vinge på bakluckan. Nyligen siktades bilen på Nürburgring och givetvis är det för att sätta en tid. Nu ryktas det om att denna modell är den nya kungen på Ringen och att den klockat en tid på runt 6:43 minuter. Om det stämmer petar den ner Lamborghini Aventador SVJ från tronen och blir därmed den snabbaste produktionsbilen på sträckan. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Henry Catchpole kör en Lamborghini Diablo SV
Klassisk superbil när den är som bäst

En av bilarna som säkerligen hängde på mångas väggar förr är Lamborghini Diablo SV. En sådan har nu Henry Catchpole fått köra och det är bara så vackert att se. Vad hade/har du för bil på väggen? Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Så här låter Lamborghini Essenza SCV12
Ej som en elbil

I somras drog Lamborghini täcket av modellen Essenza SCV12. Den här får man bara köra med på bana och nu får vi äntligen se den göra det, på Monza. Det innebär även att vi får höra hur bilen låter och satan i gatan - eargasm! Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

September var Lamborghinis bästa månad någonsin
Folk är duktiga på att shoppa superbilar under pandemin

Just nu pågår en pandemi och den har inneburit att mängder av folk har blivit av med sina jobb, många jobbar hemma och mångas framtid är osäker. Men medan de flesta kanske sitter där hemma och tänker att nu är det viktigt att hålla i stålarna för man vet aldrig vad som händer så finns det de som shoppar superbilar så det står härliga till. Lamborghini meddelar nu att de satt nytt försäljningsrekord och att september i år är deras bästa månad någonsin. Under månaden lyckades man skeppa iväg 738 stycken bilar vilket man alltså inte har gjort tidigare. Under årets tredje kvartal fick 2083 stycken kunder sina nya bilar. Om Lamborghini ska slå förra årets rekord på totalen måste de dock leverera fler än 8205 bilar. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Rykte Bugattis produktutveckling tillfälligt stoppad
Framtiden för märket är oviss

Volkswagen försöker komma underfund med vad de ska göra med Bugatti, Lamborghini och Ducati. Det kommer inte vara hållbart särskilt länge till att bara sälja superdupermaskiner som är dumma mot miljön och det har snackats både om att man funderar på att sälja till att ombilda företagen på något vis. Pengar måste sparas samtidigt som det kostar enormt att ge sig in i elektrifiering och all utveckling det drar med sig. Därför sägs det nu att all produktutveckling hos Bugatti tillfälligt är stoppad och att man sitter still i båten ett tag i väntan på nästa drag. Vdn Stephan Winkelmann säger att man är på väg mot ett rekordår och att orderböckerna för 2021 redan är 80 procent fyllda. Ett beslut kring Bugattis framtid väntas ramla in någon gång i november. Vi har tidigare skrivit om ryktena att Rimac kommer köpa upp hela rasket. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0

Lamborghini har taklös superbil på gång
Konkurrent till McLaren Elva och Ferrari Monza

Av någon anledning har biltillverkarna i den högre skalan börjat trycka ur sig bilar utan tak. Inte cabbar utan såna som helt saknar både tak och vindruta, där du behöver integralhjälm på dig när du kör för att inte bli mätt på luftrussin. Hösten 2018 rullade Ferrari ut Monza, för ett år sedan dök McLaren Elva upp och i mars visade Aston Martin upp V12 Speedster som följer samma koncept. Då kan ju såklart inte Lamborghini stå med brallorna nere och titta på, så de har också en liknande superbil på gång. Bilden ovan är det enda vi får se för tillfället och eftersom den har samma foliering som Essenza SCV12 kan det röra sig om en taklös version av denna. Den får man bara köra på banan, men om detsamma kommer gälla versionen utan tak återstår att se. Det här är faktiskt inte första gången Lamborghini ger sig på något liknande. Redan 2005 presenterades konceptbilen Concept S som var en Gallardo utan tak och vindruta. 2012 var det dags igen med Aventador J Speedster. Tumnagel
33.7°
+
Bobby Green
0

Doug spanar in en Lamborghini Centenario Roadster
Mer än en uppsminkad Aventador?

Det har nu gått fem år sedan vi för första gången fick se Lamborghini Centenario. Modellen baseras på Aventador men ser ännu lite fräsigare ut. I augusti 2016 presenterades den som Roadster, eller cabriolet som man också kan säga. En sådan har nu Doug DeMuro spanat in för att se hur den egentligen skiljer sig mot en vanlig Aventador. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Bygg dig en egen Lamborghini Huracán Evo
3D-pussel blir ditt för 35 euro

Lamborghini har tillsammans med pussel- och spelföretaget Ravensburger tagit fram ett 3D-pussel av modellen Huracán Evo. Det är i skala 1:18 och när de 108 stycken små plastbitarna väl är sammansatta ser pusslet alltså ut som en liten modellversion av superbilen. Pusslet blir ditt för 35 euro. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida