Quantcast
m

Porsche 718 Cayman GTS 4.0 är snabb på bana
Slår både 911 Carrera och BMW M2 Competition

Sport Auto har varit ute och gasat med en Porsche 718 Cayman GTS 4.0 på Hockenheimring och där lyckades man sätta tiden 1.56:9. Det gör bilen snabbare än bland annat Porsche 911 Carrera, BMW M2 Competition och Lamborghini Urus. Det innebär även att den är precis lika snabb som en 911 Carrera GTS. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Pininfarina Pura Vision ska utmana Lamborghini Urus
Eldrivna suven får 1000 hästar

I höstas fick vi reda på att Pininfarina hade en SUV på gång vid namn Pura Vision. Nu berättar man lite mer om bilen samtidigt som vi får den här första teaserbilden på konceptet. Suven är helt eldriven och målet är att utmana modeller som Lamborghini Urus prestandamässigt och ha designtänk och praktiska lösningar som en Porsche Panamera Sport Turismo. Bilen ska tydligen ha bakhängda bakdörrar, stort glastak, ingen grill i nosen, 26 tum stora fälgar och ett muskulöst utseende. Under skalet finns ett rejält batteripack och fyra elmotorer som tillsammans genererar 1000 hästar. Det ska göra att bilen kan ta sig från 0 till 100 km/h på under tre sekunder och sen toppa 290 km/h. Räckvidden på en laddning ska ligga på 55 mil. Bromsarna är keramiska. Pura Vision ska presenteras någon gång i sommar. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Dags för årets dragrace!
McLaren Senna är i en annan klass

Det är dags för World’s Greatest Drag Race nummer nio. I den här omgången får vi se Toyota Supra, McLaren Senna, Ford Mustang Shelby GT350, Porsche 911 Carrera S, Jaguar XE SV Project 8, Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+, BMW 850i xDrive, Bentley Continental GT V8, BMW M2 Competition, Aston Martin DBS Superleggera, Lamborghini Urus och Dodge Challenger Hellcat Red Eye Widebody. Men vem vinner? Med en McLaren Senna med i gänget är det kanske inte så supersvåra att gissa, men bakom är det inte alls så självklart. Och det är viss skillnad på quarter-mile och half-mile. Bilen jag kör den här veckan ramlar in på plats nummer nio... Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0
2019

Nissan GT-R Nismo snart här som Lego
Ingen julklapp i år dock

I år firar Nissan GT-R hela 50 år och detta firar man bland annat genom att presentera det här samarbetet med Lego. Det handlar om en modell av GT-R Nismo i Speed Champions-serien och det här är första gången som en japansk biltillverkare samarbetar med Lego. I lådan hittar man 298 stycken bitar och enligt Lego ska modellen vara 25 procent större än andra bilar i serien. Den här blir först ut av Speed Champions-bilarna som kommer 2020 och de övriga är Lamborghini Urus ST-X, Lamborghini Huracán Super Trofeo EVO, Formula E Panasonic Jaguar Racing GEN2 car, Jaguar I-PACE eTROPHY, Audi Sport quattro S1 och Ferrari F8 Tributo. Tyvärr blir det här inget att lägga under julgranen i år eftersom försäljningen drar igång den 1 januari. På prislappen står det 20 dollar. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Audi RS Q8 bjuder på 600 hästar
Super-suven är nu officiell

Nu är Lamborghini Urus tvillingsyskon presenterat. Det här är Audi RS Q8 och det är en super-SUV som bjuder på 600 hästar, slanka coupé-liknande linjer och ett riktigt stöddigt ansikte som troligtvis kommer skrämma den som ser den i backspegeln. Kraften hämtas ur den numera beprövade dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter. Vridet anges till 800 newtonmeter och från stillastående till 100 km/h ska man kunna ta sig på snabba 3,8 sekunder. 200 har man nått efter 13,7 sekunder och det roliga är slut först vid 250 km/h. Om man inte köper till Dynamic-paketet förstås som höjer toppfarten till 305 km/h. Till motorpaketet finns även ett mildhybrid-system som under inbromsning och gassläpp kan putta in upp till 12 kW kräm tillbaka till batteripacket. Om man tar foten av gasen i hastigheter från 55 upp till 160 km/h kommer bilen själv bestämma om den ska stänga av förbränningsmotorn och surfa avstängt eller se till att ta vara på energin när motorn bromsar. Sen finns det även cylinderdeaktivering som stänger av cylinder 2,3,5 och 8 när de inte behövs för att spara några droppar soppa. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen och dit kommer kraften via en åttastegad Tiptronic-låda. I vanliga fall fördelar den 40 procent av kraften till framaxeln, 60 till bakaxeln. Men om det skulle behövas kan den skicka upp till 70 procent fram och 85 bak. På tillvalslistan finns bland annat en sportig diffspärr. Adaptiv luftfjädring är standard och med den kan man variera bilens höjd över nio centimeter. Bromsarna mäter 420 millimeter fram, 370 bak. Vill man finns även keramiska diton och då mäter de istället 440 respektive 370 millimeter. Bilen kommer till återförsäljare under första kvartalet nästa år. I Tyskland börjar priset på 127.000 euro. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Lamborghini skulle kunna släppa Performante-version av Urus
Behöver suven verkligen mer krut?

Mycket vill ha mer och så kommer det alltid att vara. AutomobileMag hade nyligen ett snack med Maurizio Reggiani som är Chief Technical Director hos Lamborghini och enligt honom är det inte alls omöjligt att en Urus Performante kommer att dyka upp. En lättare, vassare och råare version av suven alltså. Rätt meningslöst såklart, men en del vill ju ha såna typer av bilar. "I think we will see. You know, at Lamborghini, years and years ago, at the time of the Gallardo, we defined this strategy. The Gallardo was the first one, and we continued with the Aventador and the Huracan. So, we have the strategy, and we will maintain the strategy, but sometimes, it’s clear you need to invent or reinvent yourself in an order that cannot be predicted. This will be our target also for the Urus. It’s difficult to talk about Lamborghini without mentioning the past models." Under huven lär den dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter bli kvar, men effekten tros kliva upp från dagens 650 till runt 700 hästar. Vidare lär man slipa till chassiet ytterligare, vässa körlägena och kanske även slänga dit den aktiva aerodynamiken som finns på syskonen Huracán Performante och Aventador SVJ. Det finns även en annan version av Urus som är på väg, och det är den med hybrid-drift. Den väntas få samma drivlina som Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid och runt 680 hästar. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Polestar 1 och 2 som tjänstebil
Så mycket kostar det

I somras fick vi reda på att Polestars första modell Polestar 1 skulle kosta från 1.699.000 kronor. I höstas släppte man även priset för Polestar 2 som börjar på 659.000 kronor. Skatteverket la nyligen upp Polestars båda modeller i deras bilförmånsberäknare vilket innebär att vi nu får reda på vad bilarna kostar som tjänstebilar. För hybriden Polestar 1 blir det beräknade förmånsvärdet 144.671 kronor per år, eller 12.055 kronor per månad. Teknikens Värld har jämfört med en Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ och för en sådan skulle förmånsvärdet landa på 19.921 kronor. Bara för att det är kul slängde man även in en Lamborghini Urus i ekvationen och den går loss på hela 40.554 kronor varje månad. Tittar man på eldrivna Polestar 2 är siffran istället 45.143 kronor per år vilket innebär 3761 kronor per månad. En Tesla Model 3 Long Range hamnar på 45.503 kronor respektive 3791 kronor så dessa två modeller ligger väldigt lika i pris. Läs mer om hur man har räknat på länken nedan. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Audi RS Q8 är nu snabbaste suven på Ringen
Klockade 7:42.253

Den som tycker att en Lamborghini Urus svider lite för mycket i plånboken kommer snart att ha ett billigare alternativ i Audi Q8 RS som just nu är under utveckling. Inte helt oväntat kommer även den att vara riktigt kvick, och nu får vi ett bevis på det eftersom den lyckats bli den snabbaste suven på Nürburgring. När varvet på Nordslingan var över stannade klockan på 7:42.253 vilket gör Audin hela sju sekunder snabbare än den tidigare rekordinnehavaren Mercedes-AMG GLC 63 S. Det gör den också lika snabb som en Lamborghini Murciélago SuperVeloce och snabbare än Nissan GT-R, Mercedes-Benz SLS AMG och Ferrari 599 GTB. RS Q8 har samma dubbelturbomatade V8:a på 4,0 liter som sitter i Urus och effekten förväntas ligga omkring 600 hästar. Exakt när den presenteras är oklart, men troligtvis innan året är slut. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Nya bilder på Lamborghini Urus ST-X Concept
Kommer rejsa på specialbyggd bana

Ja, ni läste rätt. Nästa år kommer Lamborghini att börja tävla med modellen Urus på en specialbyggd bana på Misano som kombinerar både asfalt och grus. Banan kommer att vara byggd enligt FIA World Rallycross Championships regelverk. Bilen man kommer att köra med kallas för Urus ST-X och i helgen gjorde man sina första varv med den med motorcross-föraren Tony Cairoli bakom ratten. Det här är första gången bilen har visat sig sedan man släppte renderingar på den förra året. Den har bur, eldsläckningssystem och en fuel cell istället för en vanlig bensintank. Man har även bantat bilen med hela 550 kilo. En gatlegal version av Urus ST-X ska vara under utveckling. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Pininfarinas SUV blir en blandning mellan Urus och DB11
Spännande

Även Automobili Pininfarina har en SUV på gång. Den går för tillfället under namnet Pura Vision och nu får vi reda på att den färdiga produkten kommer att vara en blandning mellan Lamborghini Urus och Aston Martin DB11. Tyvärr finns det inga bilder på konceptet än så ni får helt enkelt föreställa er dessa två bilmodeller sammanslagna och sedan lite Pininfarina-touch på det hela. Det vi vet är att suven kommer att gå på el och att den kommer att bli väldigt lyxig. Den publika debuten kommer att ske någon gång 2020 men om det då handlar om en produktionsklar bil eller bara ett koncept återstår att se. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Rykte Bugattis kommande SUV kanske är helt eldriven
Med teknik från Rimac

Det är klart att även Bugatti ska erbjuda en SUV i framtiden. Nu går ryktet om att den kan vara helt eldriven och att tekniken kring detta är hämtat från kroatiska Rimac. Det har tidigare snackats om att den nya Bugattin skulle baseras på Lamborghini Urus och då använda samma turbomatade V8:a, men så kanske det inte blir alltså. Drivlinan från Rimac skulle i så fall vara den som sitter i modellen C_Two och Pininfarina Battista vilket innebär inte mindre än 1.850 hästar. Det här är som sagt enbart rykten så ta allt med en nypa salt för tillfället. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Audi RS Q8 bränner loss på Ringen
Brum brum!

När Audi släppte SQ8 med dieselmotor var det många som suckade. Men ett ännu större monster är på gång och här testas den på Nürburgring. Ryktet säger att det handlar om samma grundmotor som i Lamborghini Urus men med lägre effekt, 550 istället för 650. Istället får den hjälp av 136 hästar som finns i en elmotor. Perfekt för de som vill bränna och låta ibland, åka snällt och tyst ibland. Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0

Audi rullar ut SQ8
Får dubbelturbomatad diesel-V8:a

För ett år sedan presenterade Audi den nya modellen Q8. Den har ett syskon i Lamborghini Urus och det ryktas om att en RSQ8 (Q8RS?) med liknande prestanda är på gång. Men enligt tradition brukar ju en S-version presenteras innan RS, och nu är det dags för den. SQ8 är namnet och bilen får samma motor som SQ7 vilket innebär en dieseldriven V8:a på 4,0 liter med dubbla turbo som ger 435 hästar och som har ett vrid på 900 newtonmeter. 0-100 km/h går på 4,8 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Till maskinen kopplas en elektrisk kompressor som tar bort turbolagget och ett 48-voltssystem som gör att man kan köra på bara el i upp till 22 km/h. Keramiska bromsar är standard, precis som adaptiv luftfjädring och körsystemet Drive Select. Fyrhjulsstyrning, sportdiff och aktiva krängningshämmare finns som tillval. Priset börjar på strax över 100.000 dollar. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Rykte Porsche har en vassare version av Cayenne på gång
Coupén kanske får samma motor som i Lamborghini Urus

För ett par veckor sedan hoppade även Porsche in i det ack så populära SUV-coupé-träsket med modellen Cayenne Coupé. Nu snackas det om att det kommer att komma en GT-version av denna, och att den under huven kommer att ha samma dubbelturbomatade V8:a som Lamborghini Urus. Effekten sägs ligga på 650 hästar, precis som hos Lambon alltså. Nästa år kommer även Cayenne Coupé och Urus att lanseras som hybrider. Tekniken är hämtad från Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid och i det fallet lämnar kombinationen av förbränningsmotor och elmotor inte mindre än 680 hästar och 850 newtonmeter. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Kanye West har skaffat sig en Lamborghini Urus
Har designat fälgarna själv

Har man väldigt mycket pengar blir allt man rör vid fantastiskt. Eller hur var det nu igen? Oavsett så är det vi ser här Kanye West senaste tillskott i bilparken - en Lamborghini Urus som han bland annat har customiserat med egendesignade fälgar. Vad tycks? Bonus-Kanye nedan. Fler bilder på bilen på länken. Tumnagel
3.9°
+
Bobby Green
0

Offroad-paket till Lamborghini Urus
Gör din stads-SUV lite mindre stadsig

Ja, man kan köra med en Lamborghini Urus på leriga vägar, men det är ingen terrängbil utan något som oftast kommer att ses i stadskärnan. Den som ändå vill gödsla lite mer pengar på sin Urus kan beställa ett Offroad-paket som gör bilen ännu mer kapabel att köra utanför tullarna. Då får man de två extra körlägena Terra (grus) och Sabbia (sand), dessa trodde jag dock alltid ingick men så verkar alltså fallet inte vara. Du kan även höja fjädringen upp till 24, 8 centimeter för när du behöver lite extra markfrigång. Hasplåtar i rostfritt stål adderas och stötfångarna får förstärkningar i stål. Utseendemässigt skiljer sig paketet genom att avgaspiporna kommer i borstat stål och att det på taket sitter räcken. När du varit ute och grisat ned din bil kan det ju vara bra att spola av vindrutan och strålkastarna och det kan du göra extra bra om du köper till Washing Package. Då får du vindrutetorkare med inbyggd spolning och spolare till strålkastarna - vilket du inte får annars. I USA kostar en Urus omkring 200.000 dollar innan tillval och genomsnitts-köpesumman brukar landa på omkring 240.000 dollar. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Harry Metcalfe tar ut Lamborghini Urus på en tur
En modell Ferruccio Lamborghini hade varit stolt över?

Harry Metcalfe har nu levt med en Lamborghini Urus i över 150 mil och i den här videon berättar han om sina tankar och upplevelser kring den muskliga super-suven. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Urus hjälpte Lamborghini att sätta försäljningsrekord
Ökade med 51 procent

2018 är över och det visade sig bland annat vara ett rekordår för Lamborghini. Inte helt oväntat är det tack vare den nya modellen Urus som började säljas sent förra våren. En SUV är betydligt mer praktisk än tillverkarens övriga modeller och att det finns människor med gott om pengar som gärna åker flådig bil vet vi redan. Siffrorna säger att man ökade med hela 51 procent och gick från att kränga 3.815 stycken bilar 2017 till 5.750 förra året. Av dessa var 1.761 stycken Urus, 1.209 var Aventador och Huracán fortsätter vara mest populär med 2.780 stycken sålda enheter. Frågan är om Urus kommer att ta över den platsen i år? Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Rykte Bentley Bentayga Speed får 650 hästar
Kanske visas i Genève

Våren 2016 skrev vi om att Bentley skulle släppa en Speed-version av suven Bentayga. Nu kommer lite fler uppgifter kring denna version och de säger bland annat att bilen kommer att bjuda på 650 hästar. Det sa man då också så siffran kanske kan stämma ändå. Lamborghini Urus bjuder på samma effekt men den har "bara" en V8:a under locket - Bentayga har en maffig W12:a. 0-100 km/h väntas gå på under fyra sekunder och toppfarten beräknas bli omkring 306 km/h. I övrigt kommer växellådan, chassiet och bromsarna att uppgraderas för att rimma bättre med den nya effekten. Ryktena säger också att bilen kommer att ha sin premiär på årets upplaga av Genève-mässan nu i mars. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0
2018

Pininfarinas eldrivna superbil får namnet Battista
Från grundaren

Pininfarina har en eldriven superbil på gång och den har fram tills nu gått under namnet PF0. Nu står det dock klart att den kommer att heta Battista och det namnet har man hämtat från, tada, grundaren Battista Farina. Hans dröm var alltid att en vacker dag skapa en egen bil under varumärket, men han hann tyvärr inte innan han avled 1966. Idag drivs företaget av hans barnbarn Paolo Pininfarina. Bilen har premiär i Genève i mars nästa år. Annat nytt på Pininfarina-fronten är att man efter denna superbil har inte mindre än tre stycken suvar på gång - en av dem ska vara en direkt konkurrent till Lamborghini Urus, i alla fall när det kommer till fartresurser. Den går under kodnamnet PF1 och kommer också att vara eldriven, men inte med grejer från Rimac som superbilen utan istället har man gått samman med Rivian som vi nyligen har skrivit om. Det snackas om att bilen får en elmotor vid varje hjul och sammanlagt 1.089 hästar som matas av ett batteripack på 135 kWh. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Dragrace mellan Lamborghini Urus och Tesla Model X P100D
Teslan svettades för en gångs skull

I slutet av oktober snackades det om att Lamborghini Urus och Tesla Model X P100D skulle gå en match i dragrace. Nu är tiden kommen och de båda har gjort upp på en dragstrip, närmare bestämt Palm Beach International Raceway. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Lamborghini visar två nyheter
Urus för banan och galen Aventador

När Lamborghini visar upp något nytt vet man att det är något av det mer extrema slaget. En av nyheterna är Urus ST-X Concept och det är en version av suven Urus som är anpassad för bankörning. Faktum är att man från år 2020 kommer att börja tävla med modellen i en helt ny serie på banor i både Europa och Mellanöstern. Motorn är orörd men bilen ska vara omkring 25 procent lättare än gatversionen. I övrigt har den en annan frontspoiler, kolfiberhuv med massa luftutsläpp och en stor vinge på bakluckan. Insidan bjuder på FIA-godkända prylar i form av bur, brandbekämpning och en annan soppatank som är framtagen för racing. Aventadoren vi ser kallar man för SC18 Alston och det är ett specialbygge åt en kund framtaget av Squadra Corse. Man har utgått från en Aventador SVJ vilket innebär att V12:an på 6,5 liter här lämnar hela 780 hästar. Bilen är lackad i Grigio Daytona och designinspirationen kommer från racingversionerna av modellen Huracán - det är intag, utsläpp, vingar och massa annat smaskigt överallt, och givetvis är allt tillverkat i kolfiber. Baktill sitter en jättelik vinge och en annan motorlucka med inte mindre än tolv stycken luftutsläpp. Bakljusena har bytts till såna man hittar på specialbilen Centenario. På insidan finns massa svart Alcantara och skalstolar i kolfiber. Vem ägaren är och vad denne har fått betala för bilen framgår som väntat inte. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Kan Lamborghini Urus slå Tesla Model X?
I att köra snabbt rakt fram alltså

DragTimes gillar ju som ni säkert redan vet snabba bilar. I grundarens garage finns bland annat en Tesla Model X P100D och den är ruggigt snabb, i alla fall när det kommer till att klippa 0-100-tider. En annan snabb bil i samma storleksklass är Lamborghini Urus. En sådan har hälsat på hos Bruce för att provköras, och ni kan se det här som en liten teaser på att det snart kommer en ordentligt jämförelse mellan dessa två bilar. Nedan kan ni lyssna på en Urus som fått ett något mer ljudligare avgassystem än original. Visa det här inlägget på Instagram Here it is! The USA’s first Lamborghini Urus with our new SEMA release IMG Catless Downpipes, IMG 316L stainless Lowering Links on @anrkywheels 24’s! Featuring @1016industries tuning and carbon coming soon! ______________________________________________________ IMG Catless Downpipes available! IMG 316L Stainless Lowering Links available! #Lamborghini #Urus #DownPipes #IMG Ett inlägg delat av • Infamous Motor Group • (@infamousmotorgroup) 25 Okt 2018 kl. 6:45 PDT Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0
Nästa sida