Quantcast
m

Säg hej till Lamborghini Essenza SCV12
Banleksak för de med gott om pengar

Efter mycket teasers hit och dit är nu äntligen Lamborghinis senaste modell presenterad. Den heter Essenza SCV12, får endast köras på bana och kommer som väntat kosta ohemult mycket pengar. Endast 40 stycken exemplar kommer att tillverkas och det köparna får är bland annat tillverkarens kraftigaste icke-överladdade motor någonsin - en V12:a som ger hela 830 hästar. Bilen är utvecklad för att möta FIA:s säkerhetsregler och här finns avgassystem från Capristo och en sexstegad sekventiell växellåda från X-trac som driver bakhjulen. Cockpiten är byggd kring en monocoque i kolfiber som har en inbyggd bur. Vid 250 km/h genereras ett marktryck på hela 1200 kilo vilket är mer än hos en GT3-bil. Bilen rullar på magnesium-fälgar i storlekarna 19 tum fram, 20 bak och dessa är klädda med banracing-däck från Pirelli. Innanför hjulen sitter stora bromsar från Brembo. Med på köpet får man förvaring av bilen i en ny hangar som Lamborghini byggt i Sant’Agata Bolognese. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Ny teaserbild på Lamborghini SCV12
Ser kaxig ut

Snart är Lamborghini redo att visa upp den nya banracern SCV12 och för att läska oss ytterligare har man nu skickat ut följande teaserbild. Det vi bland annat kan se är att bilen får en rejäl vinge på bakluckan, massiv diffusor och ett scoop på taket. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

En åktur med en Bizzarrini 5300 GT Strada
Unik kärra

Efter att Giotto Bizzarrini jobbat hos både Alfa Romeo och Ferrari var han med och utvecklade Lamborghinis världsberömda V12:a som användes från 1960 till 2011. Mellan 1964 och 1968 tillverkade han även bilar under eget namn, och Bizzarrini 5300 GT Strada var en av dessa. Det blev 133 stycken exemplar och under det läckra skalet sitter en Chevrolet 327-V8:a på 5,4 liter kopplad till en fyrpetad manuell växellåda som driver bakhjulen. Här får vi se ett exemplar i fantastiskt skick som just nu är till salu, vad den kostar framgår dock inte men det spelar nog mindre roll för en hugad spekulant. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Porsche 718 Cayman GTS 4.0 är snabb på bana
Slår både 911 Carrera och BMW M2 Competition

Sport Auto har varit ute och gasat med en Porsche 718 Cayman GTS 4.0 på Hockenheimring och där lyckades man sätta tiden 1.56:9. Det gör bilen snabbare än bland annat Porsche 911 Carrera, BMW M2 Competition och Lamborghini Urus. Det innebär även att den är precis lika snabb som en 911 Carrera GTS. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Ares Design släpper ny film på Panther ProgettoUno
Den nya Panteran

Våren förra året presenterade Ares Design Panther ProgettoUno - en bil man kallade för den spirituella uppföljaren till klassikern De Tomaso Pantera. Egentligen är det dock "bara" en Lamborghini Huracán med ny kaross, popup-strålkastare och baklysen från Corvette C7. Nu har man gjort en ny film på bilen där vi får se den rulla på väg och lite annat. Bilen ska nu vara redo för produktion och endast 21 stycken exemplar kommer att tillverkas. Varje har en prislapp på, håll i er nu, 615.000 euro. Tumnagel
45.5°
+
Bobby Green
0

Genomgång av Lamborghini Sián Roadster
Bra glassätarbil

Förra veckan presenterade Lamborghini modellen Sián som Roadster. Här får vi oss en genomgång av den nya modellen som endast tillverkas i 19 stycken exemplar som givetvis redan är sålda. Modellen med fast tak kommer man dock bygga 63 stycken av, så där har du fortfarande chans att knipa ett exemplar. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Lamborghini presenterar Sián Roadster
Men den går inte att köpa längre

När det presenteras supersportbilar är det lite irriterande eftersom vi vanliga människor aldrig kommer att ha råd att köpa dem. Ännu mer irriterande blir det när de redan är slutsålda när de presenteras. Som Lamborghini som nu släpper en taklös version av Sián. Den kommer att tillverkas i 19 exemplar, alla sålda. Jag som så gärna ville ha en. Attans. Sián Roadster är lite långsammare än versionen med tak, här får man vänta 2,9 sekunder istället för 2,8 sekunder innan man kommer till 100 km/h. Dit tar en V12:a på 785 hästar och en elmotor på 34 hästar dig. Tumnagel
43.2°
+
Roger Åberg
0

Lego visar hur Lamborghini Sián-bygget blev till
Inte bara att köra en copy/paste

Tidigare i år visade Lego upp ett nytt imponerande Technics-bygge som var baserat på Lamborghini Sián FKP 37. Bygget är framtaget tillsammans med Lamborghini och ovan har ni en video där vi får reda på hur arbetet mellan de två legendariska leksaksmakarna gick till. Lamborghini Sián FKP 37 har börjat säljas nu och rekommenderat pris ligger på 379.99 euro. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Ny båt från Tecnomar och Lamborghini
Inspirerad av hybriden Sián FKP 37

Automobili Lamborghini och den italienska båttillverkaren Tecnomar har tillsammans kokat ihop lyxbåten Tecnomar for Lamborghini 63. Det finns än så länge bara renderingar och en oerhört tacky video på båten men den ska tillverkas. Inspirationen till linjerna ska komma från Sián FKP 37 som Lamborghini presenterade förra hösten. Båten mäter strax över 19 meter i längd och det som driver den framåt är två stycken V12-dieslar från MAN på 24 liter vardera. Dessa ger sammanlagt 4000 hästar vilket gör att den 24 ton tunga båten kan toppa 60 knop (111km/h). Sián är en hybrid men någon sådan teknik har inte fått följa med över till båten. Leveranserna ska dra igång i början av nästa år. Vad man får betala är dock oklart för tillfället. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Nya Porsche 911 Turbo S på Sachsenring
Snabbare än både Lamborghini Huracán Evo och Ferrari 488 GTB

AutoBildSportsCars plockade nyligen ut nya Porsche 911 Turbo S på racerbanan Sachsenring för att se vad den gick för. När man hade kört klart stod det 1:30.48 på klockan vilket innebär att den här nykomlingen är snabbare runt banan än både Lamborghini Huracán Evo och Ferrari 488 GTB. Den är också två sekunder snabbare än sin föregångare. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Häng med i Lamborghinis nya banbil
Snart är SCV12 här

Lamborghinis kommande superbil för banan heter SCV12 och snart har den premiär. Innan dess hinner tillverkaren dock teasa modellen ännu lite mer och här får vi två färska klipp - ett där vi får åka med och ett där vi får se lite mer av bilen, om än maskerad. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Imponerande privat bilsamling i Storbritannien
Många ikoniska racerbilar här

I det här klippet får vi hänga med och spana in en riktigt gedigen privat bilsamling som bland annat innehåller Lamborghini Countach, Ferrari F40, Grupp C-Porschar och den Jaguar XJ220 som vann på Le Mans. Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Sián FKP 37 nu i Lego-form
Skala 1:8 och 3696 stycken bitar

En ny modell i Lego Technic-serien är nu här och det är Lamborghini Sián FKP 37. Ett bygge i skala 1:8 bestående av 3696 stycken bitar som när det väl är ihopsatt ska efterlikna den italienska tillverkarens första hybrid-bil som presenteras förra hösten. Modellen är givetvis utvecklad tillsammans med Lamborghini och mäter 60 centimeter på längden, 25 på bredden och 13 på höjden. Den har fullt fungerande fjädring fram och bak, åttastegad sekventiell växellåda, justerbar vinge och givetvis de klassiska saxdörrarna. Bilen släpps till försäljning den 1 juni och kostar 379.99 euro. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Huracán Evo RWD nu även som cabriolet
Möt sommaren med taket nere

I början av året rullade Lamborghini ut en version av Huracán Evo med bara bakhjulsdrift. Nu presenteras Spyder-versionen av denna vilket alltså innebär att man får ett tygtak man kan fälla bort när vädret är trevligt. Precis som i versionen med hårt tak bjuds det på en V10:a på 5,2 liter som ger 610 hästar och 560 newtonmeter i vrid. Det räcker för att man ska kunna ta sig från stillastående till 100 km/h på bara 3,5 sekunder. Det roliga är slut först vid 324 km/h. Taket tar 17 sekunder att fälla bort och det kan man göra i hastigheter upp till 50 km/h. Prislappen säger 175.838 euro innan skatt. De första kunderna ska få sina bilar nu i sommar. Bygg ditt exemplar på länken nedan. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Femåring lånade föräldrarnas bil
Skulle åka och köpa en Lamborghini

Att körkortsreglerna är relativt slappa i USA vet nog alla om, och på vissa platser får man köra runt som alla andra trots att man bara är 15 år gammal. Den här grabben från Utah är dock bara fem år gammal och har därför inget körkort. Men det hindrade honom inte från att låna sina föräldrars bil och dra ut en sväng. Målet var att köra till Kalifornien och köpa en Lamborghini, med bara tre dollar på fickan. Han hade blivit ovän med sin mamma som sa att hon inte tänkte köpa någon lyxbil till honom. Som tur var kunde polisen stoppa bilen på motorvägen efter att den vinglat omkring. Ingen kom till skada. Vad gjorde du när du var fem år gammal? Själv åt jag mest sand. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Det här är en ny eldriven superbil från Finland
Välj själv hur du vill att den ska se ut

Tritium Automotive är ett finskt företag som har en eldriven superbil på gång och så här ser den ut. Designen är en blandning mellan Lamborghini Aventador och något ur Ferraris katalog. Gillar man inte looken ska man dock kunna få bilen att se ut som man själv vill. Enligt Tritium kan kunden modifiera allt utom rörramen, motorn, batteripacket och skärmarna på insidan - men resten ska vara fritt fram. Under skalet ska det finnas 680 hästar och ett batteripack som räcker för 30 mils körning. Endast elva stycken bilar kommer att tillverkas och varje kommer att kosta runt en miljon euro. Planen är att visa upp bilen i Monaco i juni. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Superbilskopior tillverkade i Thailand
Baseras oftast på Toyota MR2

Den lilla customfirman P.S. Modify i Thailand bygger om vanliga bilar, oftast Toyota MR2, till att efterlikna betydligt fräsigare superbilar från Lamborghini och Ferrari. Den som har koll ser ju från mils avstånd att det inte är äkta vara, men för de som köper kanske detta inte spelar någon roll och de vill kanske bara ha något som sticker ut i mängden? Här får vi hänga med till stället och spana in några av de byggen som man har färdigställt och håller på med just nu. Oavsett vad man tycker om bilarna så ligger det i alla fall väldigt många timmar bakom varje, och finishen ser inte allt för taskig ut. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Spana in gamla Lamborghini-konceptet Marzal
Bilen med en halv V12:a

1967 presenterade Lamborghini konceptbilen Marzal. Det som är lite kul med den förutom de stora glasytorna är att den har en halv V12:a monterad i sig. Man delade en fyraliters-maskin på hälften och fick en rak sexa på 2,0 liter som man monterade på tvären bakom sittbrunnen. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Nytt klipp på Lamborghinis kommande banbil
Så här låter 830 hästar

Lamborghinis racing-division Squadra Corse håller som vi tidigare berättat om på med en ny hyperbil som man endast kommer att få köra på banan med. Med den här videon vill man visa att utvecklingen går framåt samtidigt som vi bjuds på lite vrålande motorljud. Målet är att presentera bilen någon gång i sommar. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Stephan Winkelmann berättar om nya Bugatti Chiron Pur Sport
Ny specialversion - igen

I början av månaden presenterade Bugatti Chiron Pur Sport - en ännu sportigare version av Chiron. Som ni säkert redan vet så är det den före detta Lamborghini-chefen Stephan Winkelmann som numera styr rodret hos Bugatti så många specialversioner är att vänta. Här presenterar han nykomlingen och vad som gör den så speciell. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Mansory presenterar ombyggd Lamborghini Aventador SVJ
Påminner mig om Diablo facelift

Tuning och styling-företaget Mansory presenterar nu sitt senaste projekt som är en Lamborghini Aventador SVJ man har byggt om. Den här kallar man för Mansory Cabrera och fronten ger i alla fall mig lite vibbar av Lamborghini Diablo facelift. Strålkastarna har nämligen bytts ut helt vilket ger ett nytt utseende på bilen. I övrigt har man begåvat den med ett helt nytt kjolpaket som givetvis är tillverkat i kolfiber. Nästan allt är sedan lackat i kulören Vento Verde. Baklysena är oförändrade men får sällskap av en enorm diffusor och en rejäl vinge. Insidan går i samma färgtema och är fyllt med massa kolfiber och Alcantara. I hjulhusen sitter nya smidda lättmetallfälgar som mäter 9x20 tum fram, 13×21 bak. Dessa är klädda med Pirelli P Zero-gummi som mäter 255/30 fram och 355/25 bak. V12:an i SVJ lämnar 770 hästar och 720 newtonmeter men detta var tydligen inte tillräckligt för Mansory såg även till att öka detta till 810 hästar och 780 newtonmeter. 0-100 km/h ska nu gå 0,2 sekunder snabbare vilket innebär 2,6 sekunder. Toppfarten ökar med 5 km/h till 355. För att runda av det hela har man även monterat ett helt nytt avgassystem med fyra stycken utblås. Endast tre stycken exemplar kommer att tillverkas men vad de kostar är oklart för tillfället. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Pininfarina Pura Vision ska utmana Lamborghini Urus
Eldrivna suven får 1000 hästar

I höstas fick vi reda på att Pininfarina hade en SUV på gång vid namn Pura Vision. Nu berättar man lite mer om bilen samtidigt som vi får den här första teaserbilden på konceptet. Suven är helt eldriven och målet är att utmana modeller som Lamborghini Urus prestandamässigt och ha designtänk och praktiska lösningar som en Porsche Panamera Sport Turismo. Bilen ska tydligen ha bakhängda bakdörrar, stort glastak, ingen grill i nosen, 26 tum stora fälgar och ett muskulöst utseende. Under skalet finns ett rejält batteripack och fyra elmotorer som tillsammans genererar 1000 hästar. Det ska göra att bilen kan ta sig från 0 till 100 km/h på under tre sekunder och sen toppa 290 km/h. Räckvidden på en laddning ska ligga på 55 mil. Bromsarna är keramiska. Pura Vision ska presenteras någon gång i sommar. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Throttle House kör Lamborghini Aventador SVJ
Ett monster på fyra hjul

Lamborghini rullade ut toppversionen Aventador SVJ redan hösten 2018 så den är inte direkt ny, men det är det här klippet från Throttle House när de provkör ett exemplar. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Lamborghinis nya hyperbil på dynon
Har 840 hästar ur V12:an

I oktober berättade vi om Lamborghinis nya superbil som de håller på att ta fram för bankörning. Nu har den testkörts i bänk och lite av hur det såg ut får vi se här. Premiär blir det innan året är slut. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Dags för årets dragrace!
McLaren Senna är i en annan klass

Det är dags för World’s Greatest Drag Race nummer nio. I den här omgången får vi se Toyota Supra, McLaren Senna, Ford Mustang Shelby GT350, Porsche 911 Carrera S, Jaguar XE SV Project 8, Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+, BMW 850i xDrive, Bentley Continental GT V8, BMW M2 Competition, Aston Martin DBS Superleggera, Lamborghini Urus och Dodge Challenger Hellcat Red Eye Widebody. Men vem vinner? Med en McLaren Senna med i gänget är det kanske inte så supersvåra att gissa, men bakom är det inte alls så självklart. Och det är viss skillnad på quarter-mile och half-mile. Bilen jag kör den här veckan ramlar in på plats nummer nio... Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0

Är första Audi R8:an bättre än den senaste?
Carfection testar

2006 lanserade Audi sin första riktiga superbil - R8. En härlig kärra som man hade stoppat ned RS4:ans V8:a i, bakom sittbrunnen. Senare kom som ni säkert redan vet modellen även med V10:a och blev ännu mer lik sitt Lamborghini Gallardo-syskon. Många tycker dock att den första med vinkelåtta är den trevligaste, och här testar Carfection en sådan mot den allra senaste Råttan för att försöka avgöra vilken av dem som är bäst egentligen. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Aventador och Bugatti Veyron leker i snön
Ser kul ut

Det är inte snö på jättemånga ställen i Sverige just nu vilket säkerligen är ledsamt för de som hade hoppats att sladda runt med sina bilar i det vita pudret. Tills dess att snösmockan slår till kan man ju alltid glädjas åt att andra har haft kul åt underlaget. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Nu är Tesla värt mer än Volkswagen
Bara Toyota kvar...

Tesla fortsätter att öka i värde på börsen och har gått upp över 35 procent i värde bara i år, gick upp över fyra procent igår och ytterligare 2 procent efter stängning. Marknadsvärdet ligger nu för första gången över 100 miljarder dollar. Det betyder att man numera är värt mer än Volkswagen-gruppen som har ett börsvärde på 90 miljarder dollar. Volkswagen-gruppen är alltså inte bara Volkswagen utan även Audi, Skoda, Porsche, Seat, Lamborghini, Bentley, Bugatti, MAN, Scania och Ducati. Det betyder också att man är världens näst högst värderade tillverkare efter Toyota. Till dem är det dock en bit kvar, de är värderade till 200 miljarder dollar. Anledningen till den höga värderingen är att man levererade mycket bilar de senaste två kvartalen och att fabriken i Kina blev klar tidigare än beräknat och nu har börjat leverera bilar. Model Y är också på gång ut vilket gör att man tror att antalet sålda bilar kommer att öka kraftigt. Tumnagel
35.5°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida