m

Lamborghini Sián FKP 37 nu i Lego-form
Skala 1:8 och 3696 stycken bitar

En ny modell i Lego Technic-serien är nu här och det är Lamborghini Sián FKP 37. Ett bygge i skala 1:8 bestående av 3696 stycken bitar som när det väl är ihopsatt ska efterlikna den italienska tillverkarens första hybrid-bil som presenteras förra hösten. Modellen är givetvis utvecklad tillsammans med Lamborghini och mäter 60 centimeter på längden, 25 på bredden och 13 på höjden. Den har fullt fungerande fjädring fram och bak, åttastegad sekventiell växellåda, justerbar vinge och givetvis de klassiska saxdörrarna. Bilen släpps till försäljning den 1 juni och kostar 379.99 euro. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Huracán Evo RWD nu även som cabriolet
Möt sommaren med taket nere

I början av året rullade Lamborghini ut en version av Huracán Evo med bara bakhjulsdrift. Nu presenteras Spyder-versionen av denna vilket alltså innebär att man får ett tygtak man kan fälla bort när vädret är trevligt. Precis som i versionen med hårt tak bjuds det på en V10:a på 5,2 liter som ger 610 hästar och 560 newtonmeter i vrid. Det räcker för att man ska kunna ta sig från stillastående till 100 km/h på bara 3,5 sekunder. Det roliga är slut först vid 324 km/h. Taket tar 17 sekunder att fälla bort och det kan man göra i hastigheter upp till 50 km/h. Prislappen säger 175.838 euro innan skatt. De första kunderna ska få sina bilar nu i sommar. Bygg ditt exemplar på länken nedan. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Femåring lånade föräldrarnas bil
Skulle åka och köpa en Lamborghini

Att körkortsreglerna är relativt slappa i USA vet nog alla om, och på vissa platser får man köra runt som alla andra trots att man bara är 15 år gammal. Den här grabben från Utah är dock bara fem år gammal och har därför inget körkort. Men det hindrade honom inte från att låna sina föräldrars bil och dra ut en sväng. Målet var att köra till Kalifornien och köpa en Lamborghini, med bara tre dollar på fickan. Han hade blivit ovän med sin mamma som sa att hon inte tänkte köpa någon lyxbil till honom. Som tur var kunde polisen stoppa bilen på motorvägen efter att den vinglat omkring. Ingen kom till skada. Vad gjorde du när du var fem år gammal? Själv åt jag mest sand. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Det här är en ny eldriven superbil från Finland
Välj själv hur du vill att den ska se ut

Tritium Automotive är ett finskt företag som har en eldriven superbil på gång och så här ser den ut. Designen är en blandning mellan Lamborghini Aventador och något ur Ferraris katalog. Gillar man inte looken ska man dock kunna få bilen att se ut som man själv vill. Enligt Tritium kan kunden modifiera allt utom rörramen, motorn, batteripacket och skärmarna på insidan - men resten ska vara fritt fram. Under skalet ska det finnas 680 hästar och ett batteripack som räcker för 30 mils körning. Endast elva stycken bilar kommer att tillverkas och varje kommer att kosta runt en miljon euro. Planen är att visa upp bilen i Monaco i juni. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Superbilskopior tillverkade i Thailand
Baseras oftast på Toyota MR2

Den lilla customfirman P.S. Modify i Thailand bygger om vanliga bilar, oftast Toyota MR2, till att efterlikna betydligt fräsigare superbilar från Lamborghini och Ferrari. Den som har koll ser ju från mils avstånd att det inte är äkta vara, men för de som köper kanske detta inte spelar någon roll och de vill kanske bara ha något som sticker ut i mängden? Här får vi hänga med till stället och spana in några av de byggen som man har färdigställt och håller på med just nu. Oavsett vad man tycker om bilarna så ligger det i alla fall väldigt många timmar bakom varje, och finishen ser inte allt för taskig ut. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Spana in gamla Lamborghini-konceptet Marzal
Bilen med en halv V12:a

1967 presenterade Lamborghini konceptbilen Marzal. Det som är lite kul med den förutom de stora glasytorna är att den har en halv V12:a monterad i sig. Man delade en fyraliters-maskin på hälften och fick en rak sexa på 2,0 liter som man monterade på tvären bakom sittbrunnen. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Nytt klipp på Lamborghinis kommande banbil
Så här låter 830 hästar

Lamborghinis racing-division Squadra Corse håller som vi tidigare berättat om på med en ny hyperbil som man endast kommer att få köra på banan med. Med den här videon vill man visa att utvecklingen går framåt samtidigt som vi bjuds på lite vrålande motorljud. Målet är att presentera bilen någon gång i sommar. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Stephan Winkelmann berättar om nya Bugatti Chiron Pur Sport
Ny specialversion - igen

I början av månaden presenterade Bugatti Chiron Pur Sport - en ännu sportigare version av Chiron. Som ni säkert redan vet så är det den före detta Lamborghini-chefen Stephan Winkelmann som numera styr rodret hos Bugatti så många specialversioner är att vänta. Här presenterar han nykomlingen och vad som gör den så speciell. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Mansory presenterar ombyggd Lamborghini Aventador SVJ
Påminner mig om Diablo facelift

Tuning och styling-företaget Mansory presenterar nu sitt senaste projekt som är en Lamborghini Aventador SVJ man har byggt om. Den här kallar man för Mansory Cabrera och fronten ger i alla fall mig lite vibbar av Lamborghini Diablo facelift. Strålkastarna har nämligen bytts ut helt vilket ger ett nytt utseende på bilen. I övrigt har man begåvat den med ett helt nytt kjolpaket som givetvis är tillverkat i kolfiber. Nästan allt är sedan lackat i kulören Vento Verde. Baklysena är oförändrade men får sällskap av en enorm diffusor och en rejäl vinge. Insidan går i samma färgtema och är fyllt med massa kolfiber och Alcantara. I hjulhusen sitter nya smidda lättmetallfälgar som mäter 9x20 tum fram, 13×21 bak. Dessa är klädda med Pirelli P Zero-gummi som mäter 255/30 fram och 355/25 bak. V12:an i SVJ lämnar 770 hästar och 720 newtonmeter men detta var tydligen inte tillräckligt för Mansory såg även till att öka detta till 810 hästar och 780 newtonmeter. 0-100 km/h ska nu gå 0,2 sekunder snabbare vilket innebär 2,6 sekunder. Toppfarten ökar med 5 km/h till 355. För att runda av det hela har man även monterat ett helt nytt avgassystem med fyra stycken utblås. Endast tre stycken exemplar kommer att tillverkas men vad de kostar är oklart för tillfället. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Pininfarina Pura Vision ska utmana Lamborghini Urus
Eldrivna suven får 1000 hästar

I höstas fick vi reda på att Pininfarina hade en SUV på gång vid namn Pura Vision. Nu berättar man lite mer om bilen samtidigt som vi får den här första teaserbilden på konceptet. Suven är helt eldriven och målet är att utmana modeller som Lamborghini Urus prestandamässigt och ha designtänk och praktiska lösningar som en Porsche Panamera Sport Turismo. Bilen ska tydligen ha bakhängda bakdörrar, stort glastak, ingen grill i nosen, 26 tum stora fälgar och ett muskulöst utseende. Under skalet finns ett rejält batteripack och fyra elmotorer som tillsammans genererar 1000 hästar. Det ska göra att bilen kan ta sig från 0 till 100 km/h på under tre sekunder och sen toppa 290 km/h. Räckvidden på en laddning ska ligga på 55 mil. Bromsarna är keramiska. Pura Vision ska presenteras någon gång i sommar. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Throttle House kör Lamborghini Aventador SVJ
Ett monster på fyra hjul

Lamborghini rullade ut toppversionen Aventador SVJ redan hösten 2018 så den är inte direkt ny, men det är det här klippet från Throttle House när de provkör ett exemplar. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Lamborghinis nya hyperbil på dynon
Har 840 hästar ur V12:an

I oktober berättade vi om Lamborghinis nya superbil som de håller på att ta fram för bankörning. Nu har den testkörts i bänk och lite av hur det såg ut får vi se här. Premiär blir det innan året är slut. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Dags för årets dragrace!
McLaren Senna är i en annan klass

Det är dags för World’s Greatest Drag Race nummer nio. I den här omgången får vi se Toyota Supra, McLaren Senna, Ford Mustang Shelby GT350, Porsche 911 Carrera S, Jaguar XE SV Project 8, Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+, BMW 850i xDrive, Bentley Continental GT V8, BMW M2 Competition, Aston Martin DBS Superleggera, Lamborghini Urus och Dodge Challenger Hellcat Red Eye Widebody. Men vem vinner? Med en McLaren Senna med i gänget är det kanske inte så supersvåra att gissa, men bakom är det inte alls så självklart. Och det är viss skillnad på quarter-mile och half-mile. Bilen jag kör den här veckan ramlar in på plats nummer nio... Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0

Är första Audi R8:an bättre än den senaste?
Carfection testar

2006 lanserade Audi sin första riktiga superbil - R8. En härlig kärra som man hade stoppat ned RS4:ans V8:a i, bakom sittbrunnen. Senare kom som ni säkert redan vet modellen även med V10:a och blev ännu mer lik sitt Lamborghini Gallardo-syskon. Många tycker dock att den första med vinkelåtta är den trevligaste, och här testar Carfection en sådan mot den allra senaste Råttan för att försöka avgöra vilken av dem som är bäst egentligen. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Aventador och Bugatti Veyron leker i snön
Ser kul ut

Det är inte snö på jättemånga ställen i Sverige just nu vilket säkerligen är ledsamt för de som hade hoppats att sladda runt med sina bilar i det vita pudret. Tills dess att snösmockan slår till kan man ju alltid glädjas åt att andra har haft kul åt underlaget. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Nu är Tesla värt mer än Volkswagen
Bara Toyota kvar...

Tesla fortsätter att öka i värde på börsen och har gått upp över 35 procent i värde bara i år, gick upp över fyra procent igår och ytterligare 2 procent efter stängning. Marknadsvärdet ligger nu för första gången över 100 miljarder dollar. Det betyder att man numera är värt mer än Volkswagen-gruppen som har ett börsvärde på 90 miljarder dollar. Volkswagen-gruppen är alltså inte bara Volkswagen utan även Audi, Skoda, Porsche, Seat, Lamborghini, Bentley, Bugatti, MAN, Scania och Ducati. Det betyder också att man är världens näst högst värderade tillverkare efter Toyota. Till dem är det dock en bit kvar, de är värderade till 200 miljarder dollar. Anledningen till den höga värderingen är att man levererade mycket bilar de senaste två kvartalen och att fabriken i Kina blev klar tidigare än beräknat och nu har börjat leverera bilar. Model Y är också på gång ut vilket gör att man tror att antalet sålda bilar kommer att öka kraftigt. Tumnagel
35.5°
+
Roger Åberg
0

Lamborghini Veneno Roadster får spa-behandling
Många vinklar och vrår

Endast nio stycken exemplar av Lamborghini Veneno Roadster är tillverkade och här får vi se ett av dem få sig en rejäl spa-behandling och skyddsfilm för lacken monterad. Modellen lanserades 2013 och kostade då 3,3 miljoner euro. Den har samma V12:a på 6,5 liter som Aventador under skalet men här har den istället skruvats upp till 760 hästar. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Huracán Evo nu med endast bakhjulsdrift
Ska vara roligare att köra

För ett år sedan presenterade Lamborghini en version av Huracán med tillägget Evo. Nu kommer ytterligare en version av den versionen och här har man plockat bort drivningen på framhjulen. Med den här lovar tillverkaren att sätta föraren i centrum för körupplevelsen. Det borde väl även Lamborghinis övriga modeller också göra men här kanske ännu mer. Vdn Stefano Domenicali säger följande om nytillskottet: "The Huracán EVO rear-wheel drive puts the car in the driver’s hands: the driving experience is delivered by the hardware. This car reminds the driver of Lamborghini’s pure engineering origins: the driver is at the center of the Huracán EVO RWD’s performance, with unfiltered feedback and an emotive and more engaging driving experience controlled by the pilot." Bakom sittbrunnen sitter den välbeprövade V10:an på 5,2 liter. Här ger den 610 hästar och 560 newtonmeter. Till maskinen kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på 3,3 sekunder, till 200 tar det 9,3 och det roliga är slut först vid 325 km/h. Den här är 33 kilo lättare än vanliga Evo och vågen stannar på 1389 kilo. Prislappen börjar på 208.571 dollar. De första kunderna ska få sina bilar till våren. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0
2019

Lamborghini Gallardo med baksäte
Är egentligen en Mitsubishi Eclipse Spyder

Vid en första anblick kanske det här ser ut som en helt Lamborghini Gallardo men det dröjer nog inte länge innan den som har koll ryggar till och upptäcker baksätet. Anledningen är att den här bilen började sitt liv som en Mitsubishi Eclipse Spyder. Den rensades på allt ned till chassiet och sedan byggdes en kaross upp i glasfiber. Ett jättejobb innan allt var klart och resultatet blev väl helt okej, om man nu gillar replikor vill säga. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Carwow recenserar en gammal Audi RS 6
Den med V10:a

Nya Audi RS 6 Avant är starkare än den någonsin har varit men kanske inte riktigt lika galen som andra generationen som tillverkades mellan 2008 och 2011. I den hade man nämligen tryckt ner samma V10:a under huven som sitter i Lamborghini Gallardo och dessutom adderat två turbo-aggregat. Receptet blev en 580 hästar stark kombi med sjuk prestanda som inte helt oväntat var och är extra populär hos folk som snabbt vill ta sig undan lagens långa arm. Mat Watson från Carwow tar sig en närmare titt på ett exemplar i det här klippet. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Tesla Cybertruck blir polisbil i Dubai
Varför använda traditionella bilar till sådant?

Det var inte många dagar sedan Tesla presenterade sin kantiga Cybertruck men redan nu verkar polisen i Dubai ha beslutat sig för att köpa in en sådan. Det är Arabian Business som rapporterar att Dubai planerar att börja använda Cybertrucks som polisbilar när dessa väl blir tillgängliga att köpa. Under gårdagen twittrade även polisen i Dubai ut en bild på hur en Tesla Cybertruck kommer att se ut som polisbil vilken ni kan se ovan. Det är inte första gången polisen i Dubai tar lite med udda bilar i bruk som polisbilar. Sedan tidigare ingår bland annat Aston Martin One-77, Bentley Continental GT, Bugatti Veyron, Ferrari FF, BMW i8, Lamborghini Aventador samt Mercedes-AMG GT 63 S i Dubais flotta av polisbilar. Förutom rätt så feta bilar så använder polisen i Dubai även Google Glass så väl som robotar i sitt arbete. Man har även börjat kolla på att använda självkörande bilar och svävare för att fånga buset på Dubais gator. Tumnagel
35.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nissan GT-R Nismo snart här som Lego
Ingen julklapp i år dock

I år firar Nissan GT-R hela 50 år och detta firar man bland annat genom att presentera det här samarbetet med Lego. Det handlar om en modell av GT-R Nismo i Speed Champions-serien och det här är första gången som en japansk biltillverkare samarbetar med Lego. I lådan hittar man 298 stycken bitar och enligt Lego ska modellen vara 25 procent större än andra bilar i serien. Den här blir först ut av Speed Champions-bilarna som kommer 2020 och de övriga är Lamborghini Urus ST-X, Lamborghini Huracán Super Trofeo EVO, Formula E Panasonic Jaguar Racing GEN2 car, Jaguar I-PACE eTROPHY, Audi Sport quattro S1 och Ferrari F8 Tributo. Tyvärr blir det här inget att lägga under julgranen i år eftersom försäljningen drar igång den 1 januari. På prislappen står det 20 dollar. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Lamborghini presenterar ny bil för TV-spelet Gran Turismo
Blir spelbar nästa år

När det kommer till bilspel kan man ta ut svängarna rejält och det har minsann Lamborghini gjort med den nya modellen V12 Vision Gran Turismo Concept som man kommer att kunna köra i Gran Turismo på PlayStation 4 nästa år. Under det påhittade skalet ska samma drivlina som sitter i modellen Sián FKP 37 finnas vilket innebär hybrid-V12:a på 831 hästar. I den smala cockpiten får som väntat endast en person plats och man kliver in i den som på ett stridsflygplan. Vad tycks? Tumnagel
48.2°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Polestar 1!
En dyr, överarbetad och alldeles fantastisk GT-vagn

Den 29 augusti 2013, alltså dryga sex år sedan, åkte jag till Göteborg för att se första glimten av Volvos framtid. Man kallade konceptet för Concept C och jag var väldigt, väldigt imponerad. För det man presenterade var vackert, även om det var en GT-vagn och det skulle nog Volvo aldrig släppa på marknaden. Faktum var att man gjorde konceptet så för att inte för stora jämförelser till kommande V90 skulle göras, eller XC90 för den delen som var den modell ur det nya Volvo som skulle släppas först. Man ville helt enkelt att folk skulle fokusera på designspråket i stora drag. Här under kan ni ser hur ett koncept blir verklighet och en mediasnubbe blir sex år äldre. Observera den annorlunda kameralinsen på bild nummer två som får både människa och bil att se plattare ut. Över: Concept C, augusti 2013. Under: Polestar 1, november 2019 Concept C var Thomas Ingenlath stora baby och även om det nog var bestämt från början att den inte skulle bli verklighet så kunde inte Thomas släppa den. Den skulle bara bli verklighet. Tumnagel
57.0°
+
Roger Åberg
0

Audi RS Q8 bjuder på 600 hästar
Super-suven är nu officiell

Nu är Lamborghini Urus tvillingsyskon presenterat. Det här är Audi RS Q8 och det är en super-SUV som bjuder på 600 hästar, slanka coupé-liknande linjer och ett riktigt stöddigt ansikte som troligtvis kommer skrämma den som ser den i backspegeln. Kraften hämtas ur den numera beprövade dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter. Vridet anges till 800 newtonmeter och från stillastående till 100 km/h ska man kunna ta sig på snabba 3,8 sekunder. 200 har man nått efter 13,7 sekunder och det roliga är slut först vid 250 km/h. Om man inte köper till Dynamic-paketet förstås som höjer toppfarten till 305 km/h. Till motorpaketet finns även ett mildhybrid-system som under inbromsning och gassläpp kan putta in upp till 12 kW kräm tillbaka till batteripacket. Om man tar foten av gasen i hastigheter från 55 upp till 160 km/h kommer bilen själv bestämma om den ska stänga av förbränningsmotorn och surfa avstängt eller se till att ta vara på energin när motorn bromsar. Sen finns det även cylinderdeaktivering som stänger av cylinder 2,3,5 och 8 när de inte behövs för att spara några droppar soppa. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen och dit kommer kraften via en åttastegad Tiptronic-låda. I vanliga fall fördelar den 40 procent av kraften till framaxeln, 60 till bakaxeln. Men om det skulle behövas kan den skicka upp till 70 procent fram och 85 bak. På tillvalslistan finns bland annat en sportig diffspärr. Adaptiv luftfjädring är standard och med den kan man variera bilens höjd över nio centimeter. Bromsarna mäter 420 millimeter fram, 370 bak. Vill man finns även keramiska diton och då mäter de istället 440 respektive 370 millimeter. Bilen kommer till återförsäljare under första kvartalet nästa år. I Tyskland börjar priset på 127.000 euro. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Aventador för dig som behöver synas lite extra
Wrappad i blingigt krom

Om du känner att för få folk tittar på din Lamborghini Aventador SVJ när du glider förbi kanske det kan vara en god idé att wrappa den på det här viset? Krom-bilar är ute, nu är det krom som ändrar färg som gäller. Tydligen. Tumnagel
33.1°
+
Bobby Green
0

Lamborghini skulle kunna släppa Performante-version av Urus
Behöver suven verkligen mer krut?

Mycket vill ha mer och så kommer det alltid att vara. AutomobileMag hade nyligen ett snack med Maurizio Reggiani som är Chief Technical Director hos Lamborghini och enligt honom är det inte alls omöjligt att en Urus Performante kommer att dyka upp. En lättare, vassare och råare version av suven alltså. Rätt meningslöst såklart, men en del vill ju ha såna typer av bilar. "I think we will see. You know, at Lamborghini, years and years ago, at the time of the Gallardo, we defined this strategy. The Gallardo was the first one, and we continued with the Aventador and the Huracan. So, we have the strategy, and we will maintain the strategy, but sometimes, it’s clear you need to invent or reinvent yourself in an order that cannot be predicted. This will be our target also for the Urus. It’s difficult to talk about Lamborghini without mentioning the past models." Under huven lär den dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter bli kvar, men effekten tros kliva upp från dagens 650 till runt 700 hästar. Vidare lär man slipa till chassiet ytterligare, vässa körlägena och kanske även slänga dit den aktiva aerodynamiken som finns på syskonen Huracán Performante och Aventador SVJ. Det finns även en annan version av Urus som är på väg, och det är den med hybrid-drift. Den väntas få samma drivlina som Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid och runt 680 hästar. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Polestar 1 och 2 som tjänstebil
Så mycket kostar det

I somras fick vi reda på att Polestars första modell Polestar 1 skulle kosta från 1.699.000 kronor. I höstas släppte man även priset för Polestar 2 som börjar på 659.000 kronor. Skatteverket la nyligen upp Polestars båda modeller i deras bilförmånsberäknare vilket innebär att vi nu får reda på vad bilarna kostar som tjänstebilar. För hybriden Polestar 1 blir det beräknade förmånsvärdet 144.671 kronor per år, eller 12.055 kronor per månad. Teknikens Värld har jämfört med en Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ och för en sådan skulle förmånsvärdet landa på 19.921 kronor. Bara för att det är kul slängde man även in en Lamborghini Urus i ekvationen och den går loss på hela 40.554 kronor varje månad. Tittar man på eldrivna Polestar 2 är siffran istället 45.143 kronor per år vilket innebär 3761 kronor per månad. En Tesla Model 3 Long Range hamnar på 45.503 kronor respektive 3791 kronor så dessa två modeller ligger väldigt lika i pris. Läs mer om hur man har räknat på länken nedan. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0
Nästa sida