7 i dag 10 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
GCK Exclusiv-e erbjuder eldriven Lancia Delta Kanske går att få innan den officiella är här För några veckor sedan skrev vi att Lancia Delta kommer att göra comeback, fast då med eldrift. Ett företag som redan gör detta är GCK Exclusiv-e och det vi ser här är deras eldrivna Lancia Delta Evo-e. Ambassadör för bilen är den före detta rallyföraren Didier Auriol som vi kan se ratta kärran i klippet här nedan. Den här versionen baseras på ett original som sedan renoveras och får mängder med kolfiber i karossen. Man har styvat upp chassit, breddat spårvidden, sänkt fjädringen och monterat större bromsar. Bensinmotorn har bytts ut mot en elmotor som ger 200 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Denna är kopplad till ett batteripack på 29 kWh som ska ge en räckvidd på 20 mil. Vikten på bilen landar på 1440 kilo vilket gör den 100 kilo tyngre än originalet. 0-100 km/h ska gå på 6,6 sekunder. Den manuella fempetade växellådan lämnas kvar. Ett nytt fyrhjulsdriftssystem finns dock och det skickar 47 procent av kraften till framhjulen och 53 procent till bakhjulen. Företaget kommer att bygga 47 stycken exemplar men vad dessa kommer att kosta är oklart, förmodligen blir det en rejäl slant. En Martini-version med aluminium-chassi, ännu mer kolfiber, vassare inställningar och lättviktsstolar finns också, men denna kommer det bara byggas elva stycken av. När de första leveranserna ska ske är oklart just nu. Tumnagel
40.7°
0
Slut på artiklar...