m

Rallyversion av Lancia Delta Integrale i Lego
Tog 15 månader att bygga

Med hjälp av Lego Technic-bitar har "Lumik" skapat den här kopian av rallylegendaren Lancia Delta Integrale. 15 månader tog det att få ihop bygget som just nu ligger uppe som en idé på länken nedan. Den har allt som originalet har - Ackermann-styrning, fjädring fram och bak, fyrhjulsdrift och växellåda som kan manövreras från kupén. Som om inte det vore nog har den även fungerade fram- och bakljus. Totalt har det använts 2584 stycken Lego-bitar för att få ihop allt. I skrivande stund är det 3310 stycken människor som stöttar projektet. Kommer man upp i 10.000 tar Lego sig en titt på bygget och ser om det är något man ska ta fram officiellt. Tumnagel
50.7°
+
Bobby Green
0
2019

Alfa Romeo 155 GTA och en 155 DTM brummar hillclimb
Härligt att se

Elbilar är bra och allt det där, men ljudet som de här bilarna ger ifrån sig är ändå det som får nackhåren att resa sig. I alla fall hos mig. GTA-versionen byggdes för standardvagnsracing på 90-talet och det sägs att endast 20 stycken exemplar blev till. Motorn kommer från Lancia Delta Integrale och den ger hela 550 hästar som skickas ut till alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på under tre sekunder. DTM-versionen byggdes för den tyska DTM-serien på 90-talet. Den har en V6:a på 2,5 liter utan överladdning men hela 500 hästar ändå. Varvstoppet ligger på galna 12 000. Även här finns det fyrhjulsdrift och vikten på bilen ska ligga på under ett ton. Helt klart också den som har det bästa motorljudet av de två. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0
2018
2016
2015
2014

Carspotting Lancia Delta Integrale-fest på Sardinien
Härligt!

Robin har varit och semestrat på Sardinien och där knatade han rätt in i ett meetup för Lancia Delta Integrales. Tack för bilderna Robin, fortsätt att skicka in era bilspottar till bobby (at) feber (punkt) se =) Tumnagel
52.4°
+
Bobby Green
0
2013

Rallybilar från förr
Härligt!

Det vi ser här är bilder från Rally Legend 2013 som hölls i San Marino, ett race med bara gamla legendariska rallybilar. Här är alla bilar som deltog: Audi Sport Quattro S1 Group B Lancia Delta Integrale 16V Mitsubishi Lancer EVO 8 Group N Skoda Octavia WRC Peugeot 206 WRC BMW 320is E36 Subaru Impreza WRC 1999 Lancia Rally 037 Ford Focus WRC 2007 Lancia Delta S4 Group B Lancia Stratos Ferrari 308 GTS Rally Special Mitsubishi Lancer EVO 3 Group N BMW M3 E30 Rally Special Ford Focus WRC 2003 Porsche 964 RS Rally Special MG Metro Group B VW Polo R WRC 2013 Mitsubishi Lancer EVO 6 Group N Fiat Punto S1600 Subaru Impreza WRC 2004 Toyota Celica GT Four STI 205 Ford RS200 Group B Subaru Impreza STi Group N 2010 Skoda Fabia WRC Renault Clio KIT Peugeot 205 Turbo 16 Group B Toyota Corolla WRC Citroen Xsara WRC Tumnagel
52.4°
+
Bobby Green
0
2012

Besöksgaraget Lancia Delta Integrale HF 16v
Rallykärra för allmänna vägar

Joona kör en bil som de som spelat Sega Rally säkerligen känner igen. En hatchback i sleeperkostym som biter ifrån när man minst anar det. Vi frågade Joona dessa frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? "Jag har alltid haft en öm punkt för italienska bilar sedan jag någon gång som 10-åring haft en Ferrari Testarossa som modellbil. När jag i mitten av 2000-talet var 18 år gammal och precis hade tagit körkort var det äntligen dags att köpa förstabilen med alla mina samlade sparpengar och sponsring från föräldrarna. Självklart skulle det vara något som både var sportigt och italienskt, något annat hade jag svårt att tänka mig. Efter intensivt blocket-surfande hade mitt sikte ställts in på Fiat Coupe, allra helst någon av turbo-varianterna. Jag var till och med ute och provkörde ett par stycken men tråkigt nog fick de aldrig riktigt farsans godkännande. Förmodligen talade det dramatiska utséendet inte samma språk till min farsa som för mig. Sökandet på blocket fortsatte och plötsligt en dag dök det upp en annons på en fin Delta integrale 8v (obs. inte den på bilderna) inom rätt prisspann som jag dreglade över några dagar innan jag lyfte på luren och ringde säljaren. Några dagar senare var jag stolt ägare av vad jag tyckte var en riktigt speciell förstabil, aldrig hade jag trott att det skulle vara en Lancia. Jag hann köra bilen i strax över ett år innan jag avverkade min Delta integrale 8v på typiskt tonårsmanér. En följd av tursamma händelser såg dock till att jag några månader senare åter hade en fullt fungerande Lancia på uppfarten, denna gång den Delta integrale 16v som kan skådas på bilderna. Sedan dess har jag lärt mig min läxa om bilkörning och har hunnit köra drygt 2500 mil under de 4-5 år som jag haft den, och många fler mil lär det bli! De intuitiva och förtroendeingivande vägegenskaperna, turbomotorn förstås, samt att den har en överraskande rå och odämpad feedback till föraren av vad som händer med bilen vid varje ögonblick. Helt enkelt en ruskigt involverande körupplevelse. Rallykänsla kanske man kan kalla det? Nästan ett oräkneligt antal italienska bilar och rallybilar av alla dess slag. Om jag ska nämna två så blir det nog Lancia Stratos och Ferrari F40." Tack för att du delade med dig Joona! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
49.5°
+
Bobby Green
0
2011
2010

Volvosar
Och andra godsaker på vägarna

Nu har det återigen rullat in lite härliga carspotts från er läsare, och lite från chefen också faktiskt. Christian såg en livs levande Volvo V60 som han jagade efter och fick några bilder på, själv har jag bara sett ny S60 ute på vägarna än så länge och det här kan vara den första som vistas ute på Sveriges gator. Zeeshan hann plåta några bilder på en gammal fin Corvette Stingray innan ägaren drog iväg och vår alldeles egen Roger fick syn på inte mindre än två härligheter på stan, en fin Volvo P1800 och en Lancia Delta Integrale. Lägg märke till polisspaden eller vad det nu kan vara i framdörren på Lancian. Tack för bilderna och fortsätt att skicka in carspotts till oss! Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0
2009
2008
2007

Ännu fler bilar i Forza 2
Listan har utökats igen

Forza-utvecklarna har nu presenterat ett nytt gäng vrålåk som kommer att finnas med i Forza 2, här har ni dem: 1998 Toyota AB Flug S900 Supra Turbo 2000 Honda Aerogear Integra Type-R 2003 Toyota APR Performance Celica GTS 2000 Audi AWE Tuning SilverBullet S4 1995 Toyota Border MR2 Turbo T-bar 2003 Chevrolet Corvette Guldstrand Edition 1994 Honda Do-Luck NSX 1992 Toyota Do-Luck Supra 2003 Nissan Fairlady Z Custom Edition 2003 Ford FocusSport SVT Focus 2003 Lexus Foose Design IS430 Project Car 2000 Dodge Hennessey Viper 800TT 2006 Mitsubishi HKS Time Attack Evolution 1995 Mazda INGS RX-7 2002 Chevrolet Lingenfelter 427 Corvette 1999 Mitsubishi MINEx27S CP9A Lancer Evolution VI 1993 Nissan MINEx27S R32 Skyline GT-R 2002 Nissan MINEx27S R34 Skyline GT-R 2004 Honda Mugen Civic Type-R 2002 Honda Mugen Integra Type-R 2003 Honda Mugen S2000 1995 Mazda RE-Amemiya RX-7 2003 Mitsubishi Sparco Lancer Evolution VIII 1998 Subaru Tommy Kaira Impreza M20b 2002 Nissan Tommy Kaira Skyline GT-R R34 1995 Toyota Tomx27s T020 MR2 2002 Toyota Tomx27s W123 MR-S 2002 Toyota Tomx27s Z382 Soarer 1998 Toyota Top Secret 0-300 Supra 2000 Nissan Top Secret D1-Spec S15 1998 Toyota VeilSide Supra Fortune 03 1998 Toyota VeilSide Supra Fortune 99 2000 Acura VIS Racing Integra Type-R 1995 Toyota VIS Racing MR2 Turbo T-bar 2004 Honda Wings West Civic Si Om ni är intresserade av att se hela listan är det bara att klicka på "Läs mer »". Tumnagel
37.1°
+
Lars Lindroth
0

Muskelbilarna i Forza 2 presenterade
144 bilar

Utvecklarna som står bakom Forza 2 har nu fyllt på billistan. Denna gång har de petat in de amerikanska muskelbilarna. Hela listan hittar ni nu under "Läs mer". Tumnagel
37.3°
+
Lars Lindroth
0