m

Jay Leno går igenom en Lancia Stratos HF
Rallybilen i gatversion

Lancia Stratos är rallybilen som man även fick köra på gatan om den hade Stradale i namnet. Det har denna version som Jay Leno spanar in här och sen tar ut på en tur. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0
2018

Lancia Stratos gör comeback - igen
Men det är inte Lancia som bygger den

Sedan 2014 ägs Lancia av Fiat Chrysler Automobile och den enda modell de för tillfället erbjuder är Ypsilon, och den säljs endast i Italien. Ägarna har istället lagt sitt krut på Alfa Romeo och Maserati. 2010 började snacket gå kring en ny Stratos, byggd på Ferrari F430 Scuderia. Designen hade förfinats ytterligare och även om den kanske inte gillades av alla fanns det definitivt lite Stratos-linjer här. Men, 2011 kom ett bakslag eftersom Pininfarina som ritat nytolkningen förbjöds av Ferrari att gå vidare med den. I början av 2012 meddelade man att projektet hade lagts ned. Nu blir det dock lite liv i luckan igen då företagen Manifattura Automobili Torino (MAT) och New Stratos Gbr gått samman och ska bygga 25 stycken nya exemplar av bilen. Förutom denna ska man tydligen även ta fram en Safari-version och en GT-racerbil. Vad nykomlingen ska baseras på är oklart för tillfället men man lovar att den kommer att ha en motor som ger mer än 550 hästar. Den ska även ha "specially tuned suspension" och "deliver an experience that no other supercar can assure on tight and twisty roads." Om den kommer att se ut som bilen som visades 2010 är oklart för tillfället. Den nya bilen kommer tillsammans med ett original från 70-talet att ställas ut på årets bilmässa i Genève. Den första kunden ska få sin bil redan i april. Priset ryktas börja på 835.000 dollar. Nedan ser ni en liten del av det Lancia-inslag The Grand Tour körde nyligen. I mitt tycke det bästa inslaget programmet levererat hittills. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0
2016

Vacker film om en legend
Praemios senaste innehåller en Lancia Stratos

Som vi kan se här är det inte bara Petrolicious som kan göra snygga bilfilmer, även Praemio är skarpa. I deras senaste alster får vi bekanta oss med en legend - Lancia Stratos. Fler filmer hittas här. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0
2013

Rallybilar från förr
Härligt!

Det vi ser här är bilder från Rally Legend 2013 som hölls i San Marino, ett race med bara gamla legendariska rallybilar. Här är alla bilar som deltog: Audi Sport Quattro S1 Group B Lancia Delta Integrale 16V Mitsubishi Lancer EVO 8 Group N Skoda Octavia WRC Peugeot 206 WRC BMW 320is E36 Subaru Impreza WRC 1999 Lancia Rally 037 Ford Focus WRC 2007 Lancia Delta S4 Group B Lancia Stratos Ferrari 308 GTS Rally Special Mitsubishi Lancer EVO 3 Group N BMW M3 E30 Rally Special Ford Focus WRC 2003 Porsche 964 RS Rally Special MG Metro Group B VW Polo R WRC 2013 Mitsubishi Lancer EVO 6 Group N Fiat Punto S1600 Subaru Impreza WRC 2004 Toyota Celica GT Four STI 205 Ford RS200 Group B Subaru Impreza STi Group N 2010 Skoda Fabia WRC Renault Clio KIT Peugeot 205 Turbo 16 Group B Toyota Corolla WRC Citroen Xsara WRC Tumnagel
52.4°
+
Bobby Green
0

iOS Colin McRae Rally kör in på App Store i natt
Yeah

Codemasters Colin McRae Rally släpps i natt. Spelet är baserat på PS-titeln Colin McRae Rally 2.0 (1999) och erbjuder 30 etapper (över 13 mil totalt) med rallykörning. Kartläsare Nicky Grist finns också med. Förutom Colins Ford Focusar kan man ratta bilar som Subaru Impreza, Mitsubishi Lancer Evolution VI och Lancia Stratos i spelet. Game Center-support och achievements finns och spelet har, förutom mästerskapsläget, möjligheten att köra enstaka etapper eller hela rallyn. Spelet kommer att kräva iPad 2+, iPhone 4S+ eller iPod touch (5G). Länk att ladda ner spelet i natt: [iOS] Priset är 38kr. Tumnagel
43.9°
+
Christian Bengtsson
0
2012

12 minuter motorljud från superbilar
Porr!

Marchettino är grym på att få feta bilar på film och här har han samlat det bästa från 2012 när det kommer till superbilars motorljud. Tolv minuter njutning för era hörselgångar. Under "Läs mer" hittar ni hela listan med bilar som är med i klippet. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Chris Harris åker med i gamla rallybilar
Körda av rallykungarna Juha Kankkunen och Markku Alen

Chris Harris verkar ha ett ganska så roligt jobb. Mestadels går det ut på att testa massa nya bilar som han sedan, i mina ögon, gör riktigt bra test på. Så när han blev inbjuden på ett däck-event där han inte ens skulle få köra några bilar dissade han det först, innan han insåg vad det egentligen handlade om. Planen var att han skulle få åka ned till Italien och åka med i gamla klassiska rallybilar, körda av finska rallyproffs. Lät ju faktiskt inte helt dumt. Att bilarna som han skulle få åka med i var Lancia Delta S4 Evoluzione, Lancia Stratos och Lancia 037 gjorde ju knappast saken sämre heller, och förmodligen hans slutgiltiga beslut väldigt enkelt. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Besöksgaraget Lancia Delta Integrale HF 16v
Rallykärra för allmänna vägar

Joona kör en bil som de som spelat Sega Rally säkerligen känner igen. En hatchback i sleeperkostym som biter ifrån när man minst anar det. Vi frågade Joona dessa frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? "Jag har alltid haft en öm punkt för italienska bilar sedan jag någon gång som 10-åring haft en Ferrari Testarossa som modellbil. När jag i mitten av 2000-talet var 18 år gammal och precis hade tagit körkort var det äntligen dags att köpa förstabilen med alla mina samlade sparpengar och sponsring från föräldrarna. Självklart skulle det vara något som både var sportigt och italienskt, något annat hade jag svårt att tänka mig. Efter intensivt blocket-surfande hade mitt sikte ställts in på Fiat Coupe, allra helst någon av turbo-varianterna. Jag var till och med ute och provkörde ett par stycken men tråkigt nog fick de aldrig riktigt farsans godkännande. Förmodligen talade det dramatiska utséendet inte samma språk till min farsa som för mig. Sökandet på blocket fortsatte och plötsligt en dag dök det upp en annons på en fin Delta integrale 8v (obs. inte den på bilderna) inom rätt prisspann som jag dreglade över några dagar innan jag lyfte på luren och ringde säljaren. Några dagar senare var jag stolt ägare av vad jag tyckte var en riktigt speciell förstabil, aldrig hade jag trott att det skulle vara en Lancia. Jag hann köra bilen i strax över ett år innan jag avverkade min Delta integrale 8v på typiskt tonårsmanér. En följd av tursamma händelser såg dock till att jag några månader senare åter hade en fullt fungerande Lancia på uppfarten, denna gång den Delta integrale 16v som kan skådas på bilderna. Sedan dess har jag lärt mig min läxa om bilkörning och har hunnit köra drygt 2500 mil under de 4-5 år som jag haft den, och många fler mil lär det bli! De intuitiva och förtroendeingivande vägegenskaperna, turbomotorn förstås, samt att den har en överraskande rå och odämpad feedback till föraren av vad som händer med bilen vid varje ögonblick. Helt enkelt en ruskigt involverande körupplevelse. Rallykänsla kanske man kan kalla det? Nästan ett oräkneligt antal italienska bilar och rallybilar av alla dess slag. Om jag ska nämna två så blir det nog Lancia Stratos och Ferrari F40." Tack för att du delade med dig Joona! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
49.5°
+
Bobby Green
0

Nytolkningen av Lancia Stratos officiellt nedlagd
Innan den ens hann ut

Jag blev uppriktigt sagt glad när jag fick reda på att en nytolkning av Lancia Stratos skulle byggas. Att den baserades på Ferrari 360 eller F430 gjorde ju inte direkt saken sämre. Men nu är det slut på det roliga. Modellen läggs ner innan den ens har hunnit ta fart. Den nya Stratosen togs fram av den tyske affärsmannen Michael Stoschek tillsammans med Pininfarina. Den hyllade rallylegenden och byggdes som ett engångsprojekt med stöd från Ferrari själva. Dock bara för en bil, inte för en hel serie som det har varit snack om. Ferrari satte käppar i hjulet när de inte ville att fler av deras bilar skulle byggas om. Michael Stoschek släpper nu taget om detta projektet men ger sig inte i första taget när det gäller att göra nytolkningar av gamla klassiker. Han har nu gått ut och sagt att han håller på att förhandla med Renault om att göra en uppföljare till Renault Alpine A110 Berlinette. Alltid något! Tumnagel
33.0°
+
Bobby Green
0
2011

Flera Lancia Stratos bjuder på välljud i San Marino
Lyssna och njut

En av de mest legendariska rallybilarna genom tiderna är Lancia Stratos HF. Bilen designades av Bertone och baserades på modifierade Ferrari-komponenter. Till exempel så kom motorn från Ferrari Dino. Stratos var mycket framgångsrik och vann tre världsmästerskap i rally på raken, 1974, 75 och 76. Ungefär 500 exemplar byggdes och 14 av dem samlades för att köra lite rally i San Marino, när Rally Legend Event gick av stapeln nyss. Härligt ljud utlovas! Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Montenergy fixar tak och ruta till KTM X-Bow
Och om man vill ett utseende som påminner om Lancia Stratos

Som vi alla vet måste man ha hjälm när man brummar omkring i en KTM X-Bow då den saknar tak och framruta. Men vill man inte paja frissen eller tycker det är halvkul med öppen bil när det spöregnat i 100 mil i sträck kan kan man vända sig till det italienska företaget Montenergy. De har nämligen taklösningar att smacka på X-Bow:en. Taken säljs tillsammans med bilen och det finns lite olika varianter att välja mellan. Det första heter Monte Carlo och är kort och gott ett tak som täcker sittbrunnen och rutor. Det andra paketet kallas för STRATOSferica och är ett kit som förvandlar X-Bow:en till något som liknar en Lancia Stratos med förlängd stjärt och en hög skvättlapp i kolfiber där bak. Takkonstruktionen ser också lite annorlunda ut här jämfört med det andra kitet. Gemensamt för de båda är att man skjuter taket framåt när det är dags att hoppa i sittbrunnen. För Monte Carlo och bilen får man pröjsa 78 000 Euro, medan STRATOSferica-kitet plus bilen går loss på 98 000 Euro. Litet klipp på STRATOSferica-kitet ur en broschyr hittas under "Läs mer". Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Lancia får inte bygga om fler Ferrari 360 och F430 till Stratos
Ferrari säger nej

Nya Lancia Stratos baseras som ni kanske vet på kortade Ferrari 360 eller F430:s. Men nu säger Ferrari stopp, Lancia och Pininfarina som bygger om bilarna till modellen Stratos får inte fortsätta med det. Den kund som ville ha en Stratos fick alltså lämna in en donatorbil, som sedan byggdes om till den nya modellen och trimmades till 540 hästar. Men Ferrari vägrar nu låta Pininfarina bygga om modellerna. De underleverantörer som i framtiden vill fortsätta jobba ihop med Ferrari förbjuds även delta i projektet. Stratos-tillverkningen står alltså nu still i väntan på att ett oberoende företag gentemot Ferrari väljer att dra igång den igen. Familjen Stoscheck som ligger bakom relanseringen förhandlar nu fram och tillbaka för att bilen inte ska dö ut, innan den knappt har fötts. Tumnagel
33.8°
+
Bobby Green
0
2010

Första videon på nya Lancia Stratos
Motor från Ferrari och kortat F430 Scuderia-chassi

Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Modern Lancia Stratos på väg
Specialbyggd åt tysk miljonär

En del smygfoton på en modern tolkning av Lancia Stratos har de senaste dagarna florerat på nätet. Bilderna har varit av varierande kvalitet och om bilen verkligen fanns har diskuterats. Nu verkar det dock som att ett exemplar ska byggas exklusivt åt Michael Stoschek, som är ägare och vd för det tyska reservdelsföretaget Brose KG. Bilen tas fram med hjälp av Pininfarina och det är inte omöjligt att det kan bli fler exemplar om det finns intresse. Inget är officiellt än, inte ens om den slutgiltiga produkten kommer bära Lancia-märket, men det går rykten om att bilen vi ser på dessa bilder byggs på samma grund som Ferrari F430 Scuderia. Det är därför inte omöjligt att motorn också är densamma, det vill säga en V8:a på 4,3 liter och 510 hästar. Har vi tur får vi se bilen på bilmässan i Paris i september. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Bertones helgalna koncept Pandion
Nu snackar vi saxdörrar!

Här har vi Bertones bidrag och hyllning till Alfa Romeo. Det här konceptet tävlar mot Pininfarinas bidrag som jag skrev om igår. Namnet Pandion kommer från en viss sorts rovfågel, närmare bestämt havsörnen. Det kan förklara de enorma dörrarna som fälls upp likt enorma vingar. Pandion är till viss del baserad på underbart vackra 8c Competizone och använder sig av samma 4,7-liters V8:a på 450 hästar, som är hämtad från Maserati. De något annorlunda dörrarna följer Bertones traditioner när det kommer till att ta fram nya och intressanta lösningar för att ta sig in i en bil. Några av Bertones tidigare dörrkonstruktioner hittar vi på Alfa Romeo Carabo från 1968, Lancia Stratos 0 från 1970, Lamborghini Countach från 1972 och Fiat Barchetta från 2007. På Pandion sträcker sig dörrarna i uppfällt läge hela 3,6 meter upp i luften, så det gäller att tänka sig för innan man parkerar. Vid en olycka där bilen hamnar på taket, lossnar dörrarna automatiskt från karossen. Pininfarinas bidrag ligger lite mer rätt i tiden känns det som, och kan faktiskt bli verklighet. Det som Bertone bjuder på känns lite väl avlägset än så länge, men år 2090 kanske. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0
2009

Världens vackraste bil?
Citroën DS - eller?

Brittiska Classic & Sports Car har sammanställt vad 20 utvalda personer tycker är världens vackraste bil och totalvinnare blev oväntat nog Citroën DS! Allt från Ferrari 275GTB och Jaguar XK120 till Ford GT40, Lamborghini Miura och Mercedes 300SL nominerades men fransosen kammade hem segern. Extra kul blir det när man ser till vilka som röstat. Giorgetto Giugiaro (utsågs till Car Designer of the Century 1999), Ian Callum (nuvarande designchef för Jaguar), Peter Stevens och Gordon Murray (bakom McLaren F1), John Heffernan (skapade Aston Martin Vantage), Leonardo Fioravanti (Ferrari Daytona, Dino etc.) och Marcello Gandini (Lancia Stratos, Lamborghini Countach) är bara ett axplock. Så, expertrösterna till trots, jag tycker vi gör raka motsatsen till sommarens fulast ever-omröstning (där Fiat Multipla vann) och tar fram våra kandidater. Resultatet: 1. Citroën DS 2. Jaguar XK120 2. Ferrari 275GTB 4. Cord 810/812 4. Ferrari 250GT Lusso 4. Ferrari 250GT SWB 4. Jaguar E-Type 4. Lamborghini Miura 4. Lotus Elan 4. Lotus Elite (1957) Tumnagel
36.4°
+
Erik Svensson
0

Lite info om P1-E
Britternas svar på Tesla

Om tre år ska elbilen som hämtar inspiration från Lancia Stratos och Lotus Exige finnas ute på marknaden. Det är f.d McLaren designern Jim Dowle som står för uttalandet och den tvåsitsiga sportbilen ska bli britternas svar på Tesla Roadster. Man säger också att sportbilen ska väga in på låga 1055 kg, använda sig av dubbla elmotorer (ett för varje hjulpar) som ger en effekt av nästan 400 hk och nå 100 km/h på 2,9 sekunder. Räckvidden ska vara 370 km och nu får vi bara hoppas att alla uppgifter i slutändan stämmer. Ja just det, priset sägs landa på 630 000 kronor och tillverkarens hemsida återfinns nedan. Tumnagel
37.9°
+
Erik Svensson
0
2008

Snart kan en ny Lancia Stratos blir verklighet
Sportbil med mittmotor

Lancias vd, Oliver Francois, har i en intervju med brittiska Autocar berättat att märket planerar att höja sin image och framöver tillverka mer körglada och prestigefyllda bilar. Vidare tror Francois att en sportbil är just vad märket behöver, och det är Stratos kommer in i bilden. Några detaljer har inte avslöjats, men Stratos och Beta Montecarlo uppges vara måttstockar för sportbilen med mittmotor. Ett koncept är nu under utveckling, och är planerat att kunna visas redan vid nästa års Genèvesalong. Bilderna föreställer förövrigt konceptet New Stratos som visades 2005. Om Lancia lyckas övertyga Fiat-ledningen så beräknas produktionen starta under 2011. Mer att läsa nedan. Tumnagel
37.0°
+
Erik Svensson
0
2007

Ännu fler bilar i Forza 2
Listan har utökats igen

Forza-utvecklarna har nu presenterat ett nytt gäng vrålåk som kommer att finnas med i Forza 2, här har ni dem: 1998 Toyota AB Flug S900 Supra Turbo 2000 Honda Aerogear Integra Type-R 2003 Toyota APR Performance Celica GTS 2000 Audi AWE Tuning SilverBullet S4 1995 Toyota Border MR2 Turbo T-bar 2003 Chevrolet Corvette Guldstrand Edition 1994 Honda Do-Luck NSX 1992 Toyota Do-Luck Supra 2003 Nissan Fairlady Z Custom Edition 2003 Ford FocusSport SVT Focus 2003 Lexus Foose Design IS430 Project Car 2000 Dodge Hennessey Viper 800TT 2006 Mitsubishi HKS Time Attack Evolution 1995 Mazda INGS RX-7 2002 Chevrolet Lingenfelter 427 Corvette 1999 Mitsubishi MINEx27S CP9A Lancer Evolution VI 1993 Nissan MINEx27S R32 Skyline GT-R 2002 Nissan MINEx27S R34 Skyline GT-R 2004 Honda Mugen Civic Type-R 2002 Honda Mugen Integra Type-R 2003 Honda Mugen S2000 1995 Mazda RE-Amemiya RX-7 2003 Mitsubishi Sparco Lancer Evolution VIII 1998 Subaru Tommy Kaira Impreza M20b 2002 Nissan Tommy Kaira Skyline GT-R R34 1995 Toyota Tomx27s T020 MR2 2002 Toyota Tomx27s W123 MR-S 2002 Toyota Tomx27s Z382 Soarer 1998 Toyota Top Secret 0-300 Supra 2000 Nissan Top Secret D1-Spec S15 1998 Toyota VeilSide Supra Fortune 03 1998 Toyota VeilSide Supra Fortune 99 2000 Acura VIS Racing Integra Type-R 1995 Toyota VIS Racing MR2 Turbo T-bar 2004 Honda Wings West Civic Si Om ni är intresserade av att se hela listan är det bara att klicka på "Läs mer »". Tumnagel
37.1°
+
Lars Lindroth
0

Muskelbilarna i Forza 2 presenterade
144 bilar

Utvecklarna som står bakom Forza 2 har nu fyllt på billistan. Denna gång har de petat in de amerikanska muskelbilarna. Hela listan hittar ni nu under "Läs mer". Tumnagel
37.3°
+
Lars Lindroth
0