Quantcast
m

Nya Land Rover Defender med V8:a testas på Ringen
Blir troligtvis sista med denna maskin

Nya Deffen kommer med mullig V8:a och nu har Land Rover börjat testa denna version på Nürburgring vilket vi kan se bevis på här. Som maskin har man valt den beprövade kompressormatade vinkelåttan på 5,0 liter. Om några månader kommer dock tillverkningen av denna att läggas ned så detta kan mycket väl bli den sista nya Land Rovern som får ta del av den. Effekten väntas bli omkring 500 hästar. Defender med V8:a har troligtvis premiär nästa vår. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Jaguar Land Rover jobbar på skärmar man inte behöver röra
Minskar distraktionen

Cambridge University och Jaguar Land Rover jobbar på att ta fram skärmar man inte behöver röra. Tekniken att känna av att handen är i närheten av skärmen finns redan i dag i bland annat Volkswagens bilar, men nu har man alltså utvecklat detta och skapat en teknik som i princip gissar vad du vill trycka på. Om detta fungerar så kommer det förhoppningsvis att göra att tryckandet på skärmen i bilen kräver mindre exakthet och därmed mindre uppmärksamhet, så att man kan kolla på trafiken istället. Systemet ska också vara bättre än de "vifta i luften"-gränssnitt som finns i vissa bilar i dag, i alla fall enligt Dr Bashar Ahmad på Cambridge. “Our technology has numerous advantages over more basic mid-air interaction techniques or conventional gesture recognition, because it supports intuitive interactions with legacy interface designs and doesn’t require any learning on the part of the user. It fundamentally relies on the system to predict what the user intends and can be incorporated into both new and existing touchscreens and other interactive display technologies.” Tekniken ska också kunna användas på andra typer av skärmar som många kladdar på och på så sätt minska risken för smittspridning. Tumnagel
37.3°
+
Roger Åberg
0

Bronco blir ett eget varumärke
Typ i alla fall

Klassiska Bronco är på väg tillbaka och om en vecka är det premiär på riktigt. Då kommer man att presentera minst en modell, men det kommer tre. Förutom mittenbilen på bilden ovan så kommer en lite mindre version av den men även en kompakt crossover, den till höger. Om vi får se alla tre eller bara en om en vecka är oklart. Hur som helst så verkar det som att Bronco kommer att leva som ett eget märke, typ. Upplägget kommer att bli likt det som Land Rover kör med Range Rover, där man skriver "Range Rover by Land Rover" i text, men på bilen står det Range Rover i fronten. I Bronco-fallet kommer det att stå Bronco i fronten och det kommer inte finnas Ford-loggor på bilarna, men i text kommer man att säga Ford Bronco. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

Gamla Land Rover Defender återuppstår, typ
Det här är Ineos Grenadier

Ineos är ett brittiskt petroleumföretag vars grundare Jim Ratcliffe väldigt gärna vill skapa en spirituell efterträdare till Land Rover Defender. Han ville köpa de fabriksgrejer Land Rover använde till den gamla Defendern men de ville inte sälja grejerna till honom, så han tog istället saken i egna händer och skapade Ineos Grenadier. Så här säger man om den: "The brief was simple. We set out to design a modern, functional and highly capable 4x4 vehicle with utility at its core. A design that is ‘easy-to-read’, with no ambiguity about the Grenadier’s role in life. There to do everything you need, and nothing you don’t. Nothing is for show. Modern engineering and production techniques ensure the Grenadier is highly capable, but we have been able to stay true to the essence of creating a utilitarian vehicle that will stand the test of time." Planen är att det under huven ska sitta motorer från BMW - bensindrivna B58 och dieseldrivna B57. Till dessa åttastegad automat från ZF. Målet är att bygga hela 25.000 exemplar om året och att prislappen för ett exemplar ska landa på omkring 50.000 pund. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0

Specialversion av Range Rover hyllar originalet som fyllt 50 år
Kan fås med solid lack som flörtar med dåtiden

Som vi tidigare har skrivit så fyller Range Rover hela 50 år i år. Det firar tillverkaren Land Rover bland annat genom att nu presentera Range Rover Fifty som är en specialversion som hyllar originalet. Den 17 juni 1970 lanserades den första generationen och det var något helt nytt att man kunde ge sig ut i terrängen och samtidigt vara inbäddad i lyx. Konceptet har vidareutvecklats hela tiden och nu för tiden är det nog väldigt få som är ute och härjar i leran med sina Range Rovers, även om det såklart fortfarande är möjligt. Vid lanseringen var Range Rover den första suven med permanent fyrhjulsdrift och 1989 blev den världens första terrängbil med ABS-bromsar. 1992 introducerades elektronisk antispinnkontroll och automatisk elektronisk luftfjädring vilket man också var först med på denna typ av bil. 2012 var man först med att tillverka en SUV helt i aluminium. Den senaste specialversionen Fifty tillverkas endast i 1970 stycken exemplar. Man har utgått från Autobiography och och smackat dit 22-tumsfälgar. Bilen går att få i färgerna Carpathian Grey, Rosello Red, Aruba och Santorini Black. Land Rover Special Vehicle Operations har även tagit fram tre stycken solida färger som inspirerats av dåtiden - Tuscan Blue, Bahama Gold och Davos White. Det går att få bilen med lång eller kort hjulbas och med bensin, diesel eller laddhybridsversionen P400e. Speciella emblem kommer att finnas både på in- och utsidan. Vad man får betala för kalaset är dock oklart. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Doug tar sig en titt på nya Land Rover Defender
Bjuder på en del quirks and features

I höstas presenterade Land Rover helt nya Defender. Föregångaren har levt i ungefär 200 år och inte mycket har förändrats under tiden, men nu är det andra bullar. Men finns charmen fortfarande kvar eller är nya Defendern precis som alla andra suvar i den här klassen? Doug tar sig en titt. Vad tycker ni om nya Defender? Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Köp en Land Rover Defender som var med i Spectre
Lek att du är Bond-skurk

I Bond-filmen Spectre använde skurkarna specialbyggda Land Rover Defenders för att sätta käppar i hjulen för James. Nu ska en av de tio byggda bilarna som var med säljas hos Silverstone Auctions som den 23 maj anordnar online-försäljning av diverse intressanta fordon. Ansvariga för ombyggnationen av bilarna var Bowler Motorsport som knappast är några duvungar när det kommer till specialbyggda Land Rovers. Bilarna fick 37 tum stora hjul, en rejäl bur, förstärkt chassi och hydraulisk handbroms. Man smackade även dit vinsch, ett stort takräcke, en snorkel till luftfiltret, LED-extraljus och ett tjockt rep som går över huven för att det ser fränt ut. Två olika versioner av bilen byggdes - en för scener där man skulle köra snabbt och en där man körde i snön. Bilen som säljs är av den sistnämnda sorten. Sju stycken Spectre Defenders överlevde filmen och 2018 såldes en annan för 365.500 pund. Vad denna kommer att gå för är oklart men man räknar med runt 200.000-240.000 pund. Bonusklipp nedan. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Eldriven Land Rover Defender får drivlina från Tesla
ECD har nytt projekt på gång

East Coast Defender (ECD) från Florida är ett företag som skrämmer liv i gamla Land Rover Defenders. Nu meddelar man att en helt eldriven version är på gång, och i den ska det sitta drivlina hämtad från Tesla. Batteripacket ska vara på 100 kWh och räckvidden anges till 35 mil. 0-100 km/h ska gå på runt fem sekunder. Exakt hur mycket grejer man plockar från Tesla är oklart för tillfället, precis som priset. Förhandsbeställningar ska man dock ta emot redan nu om någon känner sig sugen. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Land Rover lanserar trecylindrig laddhybrid
Drivlina som går att få till Evoque och Discovery Sport

För ett år sedan fick sig Land Rover Discovery Sport en facelift och lanserades som mildhybrid. Man berättade i samband med detta att även en laddhybrid-version skulle dyka upp och nu presenteras den. Drivlinan består av en trecylindrig bensinare på 1,5 liter som ger 200 hästar. Den i sin tur paras ihop med en elmotor på 110 hästar som får sin kraft från ett batteri på 15 kWh. Alltsammans är kopplat till en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Även Evoque får ta del av drivlinan och den kommer att erbjudas till andra modeller framöver, Defender lär vara en av dessa. Batteriet ska man kunna ladda från tomt till 80 procent på 30 minuter om man har tillgång till snabbladdning. På bara el kommer Evoque 6,6 mil, Discovery Sport 6,2 mil. Den blandade förbrukningen anges till 0,14 respektive 0,16 liter per mil. Vad de nya drivline-alternativen kommer ha för prislappar är oklart för tillfället. Lansering ska ske efter sommaren. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida