m

Insidan av Ineos Grenadier
Bilen som är den riktiga uppföljaren av Defender

Klassiska Land Rover Defender fick sluta tillverkas helt enkelt för att den inte gick att uppdatera till moderna krav längre. En ny Defender kom, men frågan är om den verkligen tog med sig arvet från originalet. Det tyckte i alla fall inte Sir Jim Ratcliffe som äger Ineos och som har en omsättning på 61 miljarder dollar. Han ville ha en riktig uppföljare på Defender och startade helt enkelt ett företag för att bygga bilen. I juli fick vi utsidan av modellen Grenadier och nu är det dags för insidan. Som väntat är det rejäla saker, men ändå stiligt. Man har skitit i sin egen navigation och tycker att du ska använda CarPlay eller Android Auto istället. Allt på skärmen går att styra med en kontroll. Allt som har med bilen att göra är tydliga knappar i mitten. Allt som har med offroadkörning att göra sitter i taket och har också rejäla knappar. Stolarna är från Recaro. Det finns pluggar i golvet, så blir det skitigt är det bara att spola av. Man har en vanlig stark tuta och en cykeltuta. Gulligt. Det verkar genomtänkt, snyggt och väldigt praktiskt. Intressant bil detta! Tumnagel
46.9°
+
Roger Åberg
0

Jaguar ska åter bli ett lyxbilsvarumärke
Modern lyx är ledorden

Jaguar har haft en konstig resa. För mig är det ett varumärke som gjort lyxiga läckerheter, men sen kom Ford och köpte märket och gjorde någon Ford Mondeo-deluxe-soppa av det. Efter Ford har Tata försökt få fart på märket och placerat det som en konkurrent till BMW och de andra tyskarna, något som har gått sådär. Nu har nya chefen Thierry Bolloré tagit tag i saken och i en intervju med Auto Express från förra veckan berättar han mer om framtiden. Jaguar ska sluta kriga med tyskarna utan istället kliva upp en klass och konkurrera med Bentley. Prislappen ska börja runt 100.000 pund och alla modeller ska bli elektriska. Man fokuserar på tre grundmodeller, bland annat en två dörrars sportbil och en crossover. Man kallar det hela för modern lyx. Thierry verkar hålla med om att Jaguar är rätt söndermanglat som varumärke. "When Jaguar was incredibly successful, at the time when the E-Type got onto the market, it was a copy of nothing. That is what we are preparing now. I think Land Rover is a fantastic story and the potential of Range Rover, Defender, Discovery is extraordinary. But the situation of Jaguar was really a concern from outside, and more than a concern from inside, because the brand has been damaged to a certain extent." Även om det alltså verkar komma en crossover i framtiden så vill Thierry inte att Jaguar ska ha en massa suvar i sortimentet. Han säger att det i dag finns modeller hos Jaguar och Land Rover som överlappar varandra och att så ska det inte vara. Land Rover ska få ta den bilen av kakan helt enkelt, så får Jaguar göra något annat. Men det betyder inte att Jaguar kommer att göra små bilar, Thierry säger att kunderna efterfrågar bilar med gott om utrymmen och det ska man leverera. Problemet för Jaguar i det korta scenariet är att man inte har en elbilsplattform som man gillar. Men man letar efter detta och planerar att vara helt elektriska 2025. Tumnagel
39.4°
+
Roger Åberg
0

Jaguar Land Rover ska göra vätgasdriven Defender
Ska börja testas i slutet av året

Jaguar Land Rover håller på och utvecklar en version av sin Defender-modell med vätgasdrivna bränsleceller. Modellen kommer att bli en del av det som Jaguar Land Rover arbetar med under sitt så kallade "Project Zeus", ett program där man pysslar med att utveckla vätgasbaserade drivsystem till sina bilar. Den vätgasdrivna Defender-modellen är en del i företagets arbete att nå nollutsläpp från sina bilars avgaser fram till 2036 och bli helt koldioxidneutrala till 2039. Jaguars bränslecells-chef Ralph Clague säger om den nya satsningen: "We know hydrogen has a role to play in the future powertrain mix across the whole transport industry, and alongside battery electric vehicles, it offers another zero tailpipe emission solution for the specific capabilities and requirements of Jaguar Land Rover’s world class line-up of vehicles. The work done alongside our partners in Project Zeus will help us on our journey to become a net zero carbon business by 2039, as we prepare for the next generation of zero tailpipe emissions vehicles." Den vätgasdrivna Defender-modellen är under utveckling nu och Jaguar Land Rover hoppas kunna börja testa den i Storbritannien någon gång runt året slut. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Årets kvinnobil är Land Rover Defender
Grattis!

Journalisterna från Womenx27s World Car of the Year har nu utsett den senaste upplagan av Land Rover Defender till Worldx27s Best Car 2021. 50 stycken kvinnliga bilexperter från 38 stycken länder har testat mängder av bilmodeller och utvärderat dessa, och valet föll alltså till sist på Defendern. Bland finalisterna fanns: Peugeot 208. Best Urban Car Skoda Octavia. Best Family CR Lexus LC 500 Cabrio. Best Luxury CR Ferrari F8 Spider. Best Performance Car Peugeot 2008. Best Urban SUV Land Rover Defender. Best Medium SUV Kia Sorento. Best Large SUV Ford F-150. Best 4x4 & Pick-Up Honda e. Best EV Tumnagel
30.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida