16 i dag 44 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Intel visade "12K Gaming" demo under IDF Hade många brister i sina påståenden Intel har nyligen lanserat Haswell-E plattformen och har i och med detta visat upp ett demo under IDF med vad de kallar "12K Gaming". Datorsystemet körde tre stycken 4K-skärmar och gav en total upplösning av 11520x2160 pixlar och kan väl då inte riktigt kallas för "äkta" 12K utan bör kallas för 3x4K. Något som Intel inte nämnde dock var att uppställningen satt på fyra stycken GeForce GTX 780 Ti-grafikkort vilket är den verkliga kraften bakom spelsystemet, inte den Intel Core i7-5960X processor som företaget sade gjorde det hela möjligt. Fudzilla säger att de tyckte presentationen gav ett intryck hos vissa åskådare att en sån här prestanda kunde uppnås med enbart en Intel-processor utan någon extra hårdvara. Är man dock lite kunnig inom datorer så bör man fatta att systemet innehåller dedikerad grafik för att uppnå prestandan. Det skulle krävas en ofantlig mängd Iris Pro GPU:er för att uppnå den prestandan som krävs i spel på 3x4K. Intel gjorde ett försök med egna grafikkort i Larrabee-projektet men de kom aldrig ut på marknaden. Ur projektet kom dock Knightx27s Landing som sålt ganska bra på servermarknaden. Tumnagel
32.7°
0
Intel berättar mer om Knights Landing Nästa generation av Xeon Phi-produter Intel har tillkännagett en del detaljer om nästa generation av Xeon Phi co-processorer, Knights Landing, som utlovar upp till tredubbel prestanda jämfört med föregångaren samtidigt som den har lägre strömförbrukning. Xeon Phi är ett resultat av forskning i det senare avbrutna projektet Larrabee och är nu en del av Intels Many Integrated Core (MIC) program. Produkten har tagits fram för att konkurrera med Nvidia och AMD i HPC-marknaden och erbjuder upp till 50 stycken x86-kärnor kopplade till snabbt GDDR5-minne. Med Xeon Phi kan kunder snabbt porta sin mjukvara utan att använda en ny arkitektur som Nvidias CUDA. Den nuvarande generationen av Xeon Phi driver redan världens snabbaste superdator, Tianhe-2, som vi kunde se tidigare under dagen men Knights Landing sägs kunna mycket mer prestanda. Förutom att komma med ett nytt format som gör att den kan agera processor i ett system så har den nya generationen även flera nya teknologier. Knights Landing ska komma med Intels Omni-Scale Fabric-teknologi integrerat som är ett snabbt interconnect direkt i processorn. Det tillåter för höghastighetskommunikation som är en nyckel när man ska skyffla data mellan processorns många kärnor. Det är också den största anledningen bakom den ökade prestandan som Intels alltså säger ska kunna bli upp till tre gånger så mycket. Nästa generation av Xeon Phi ska inkludera upp till 16 GB on-package through-silicon via (TSV)-minne som utvecklats i samarbete med Micron. De första modellerna ska komma med mer än 60 kärnor baserade på Silvermont arkitekturen som dock modifierats för HPC-marknaden. De ska ge mer än 3 teraflops i prestanda totalt. "Processor"-versionen kommer att vara binärt kompatibel med nuvarande Xeon-processorer vilket betyder att de kan starta alla existerande operativsystem och köra vanliga serverapplikationer utan portning. De första Knights Landring Xeon Phi-produkterna förväntas komma ut under andra halvan av nästa år. Givetvis så finns det ingen information om pris ännu men vi vanliga konsumenter ska nog inte förvänta oss så mycket. Tumnagel
37.4°
0
Imagination Technologies visade ray tracing under CES Hoppas på realtidsrendering inom några år Då och då talas det om Ray Tracing och vilka framsteg som görs på området. Imagination Technologies visade upp en del under CES tidigare under månaden med "PowerVR Ray Tracing". Intel är inte så imponerade av ray tracing längre men AMD och Nvidia är däremot lite försiktiga när de uttalar sig i frågan och nämner det som en möjlighet bland flera inom framtida spel. Efter att Intel la ner Larrabee och la fokus på annat så har det inte funnits någon uppenbar flaggbärare inom fältet som tillverkar sina egna GPU:er. Nu verkar det dock som att en av de större, som förser produkter som iPhone och iPad med grafik, tänker ta sig an ray tracing. Det gör Imagination Technologies till en sån grad att de vill göra ray tracing till en praktisk möjlighet i realtid. I ena bilden kan vi se det demo som visades upp under CES med ett flygplan som omges av komplex vegetation som renderades nästan i realtid på en testprocessor sittandes i en PC. När kameran flyttades så ritades en ny bild upp på ungefär en sekund, något som får räknas vara ganska snabbt när det gäller ray tracing. Den andra bilden visar kortet som används för renderingen och sitter alltså på ett chip som företaget själva utvecklat för att snabba upp ray tracing. Prestandan är ännu inte i närheten av vad en slutgiltig produkt kan ge men Imagination Technologies säger att ray tracing i 1080p med 60 fps inom några år. Logik för ray tracing verkar även finnas med i existerande PowerVR-grafikkärnor. Imagination technologies har också skapat ett OpenRL API och släppt ett nedladdningsbart SDK så att man kan skapa applikationer som använder ray tracing. Tumnagel
41.4°
0
2012
Knights Corner blir Xeon Phi Officiellt lanserat av Intel Intels Knights Corner och Knights Ferry har vi vetat om ett tag nu och det är ju något som kommit ur företagets tidigare projekt med en dedikerad grafiklösning för persondatorer kallat Larrabee. Under det senaste året har Intel visat upp lösningarna ett par gånger men nu har det blivit dags att lansera dem. I och med lanseringen är det också dags för ett officiellt namnbyte och Knights Corner kommer nu att vara känt som Xeon Phi. Knights Corner... , jag menar Xeon Phi baserar sig på Many Integrated Core (MIC) och riktar sig i första hand till segmentet för superdatorer. Intel säger att den nya produkten ska göra det möjligt att skapa exaflop superdatorer då ett enda PCIe-kort har kraften av en teraflop. MIC-processorerna tillverkas med Intels 22 nm-process och innehåller 3D TriGate-transistorteknologin. Totalt finns det minst 50 processorkärnor och med det ska Intel försöka ta upp kampen med bland annat Nvidias GPU:er i superdatorer. Xeon Phi kommer till en början att användas som specialiserade co-processorer som kan ta hand om operationer som optimerats för parallell körning. Tumnagel
38.8°
0
Superdator med Knight's Corner ska bli klar tidigt nästa år Stampede blir första superdatorn med Intels KC Knightx27s Corner är en lösning som Intel har arbetat på efter att de gav upp projektet Larrabee som konsumentprodukt. KC riktar sig nu istället mot superdatorer och innehåller mer än 50 processorkärnor tillverkade med en 22 nm-process, vilka tillsammans ska ge omkring 1 TFlop beräkningskraft i dubbel precision. Enligt en talesman från Intel så ska den första superdatorn baserade på Knightx27s Corner redan ha påbörjat konstruktion och ska bli klar någon gång tidigt under nästa år. Den nya superdatorn kommer kallas för Stampede och ska bestå av flera tusen servrar där var och en sitter på dubbla åttakärniga Sandy Bridge-EP proecssorer med 32 GB internminne. Det nämns dock inte hur många Knightx27s Corner som varje server kommer att ha men hela superdatorn kommer ha 128 Kepler-baserade Nvidia Quadro-grafikkort för "remote visualization". Stampede kommer också innehåller en bunt servrar med 1 TB delat minne dedikerat till att analysera stora data set. Det kommer också att finnas ett högpresterande subsystem för hårddiskar. Intel har ännu inte släppt någon information om när Knightx27s Corner kommer finnas tillgänglig på marknaden. KC ska i alla fall säljas som dedikerade PCI Express-kort och ska konkurrera med GPGPU-lösningar från både AMD och Nvidia. Tumnagel
38.7°
0
2011
Intel visar upp Knight's Corner Klarar av 1 TFlop Ett och ett halvt år har gått sen Intel beslutade sig för att lägga ner utvecklingen av Larrabee då produkten inte verkade bli vad den var tänkt att bli från början, ett revolutionerande grafikkort som skulle ta grafikmarknaden med storm. Intel gav dock inte upp helt utan omformade produkten till vad som nu går under kodnamnet Knightx27s Corner. Det här grafikkortet baserar sig på en arkitektur som företaget kallar för MIC och det står för "Many Integrated Core". Knightx27s Corner är tänkt att konkurrera i samma segment som AMDs FirePro och Nvidias Tesla-grafikkort, alltså högpresterande beräkningssystem. Under förra veckan visade Intel upp Knightx27s Corner vid SC11 supercomputing-konferensen så alla kunde se vad företagets nya produkt verkligen går för. Det avslöjades dock inga nya detaljer om chipet som sitter i Kinghtx27s Corner men själva processorn i sig visades upp av Intels Rajeeb Hazra. Knightx27s Corner består av mer än 50 processorkärnor, Intel vill inte säga exakt hur många, och tillverkas med 22 nm-processteknologi samt att det också innehåller den nya 3D-transistorteknologin. Det nämndes heller ingenting och klockfrekvenser eller strömförbrukning men en Knightx27s Corner ska kunna klara av 1 TFlop. Det är också oklart när Knightx27s Corner ska släppas av Intel men Texas Advanced Computing Center har tillkännagett att de har beställt några till en projekt som ska byggas i början på nästa år. Tumnagel
38.7°
0
Intel pratar mer om Knights Ferry Skeppar redan prototyper När Intel första gången nämnde projektet Larrabee så var det många som blev väldigt intresserade. Intel satte också väldigt höga mål för projektet som skulle mynna ut i ett grafikkort med många processorkärnor baserade på x86-teknologi. Som vi vet så blev det aldrig någon färdig slutprodukt av Larrabee men projektet har aldrig lagt ned helt och tekniken har överförts till andra koncept. Under International Supercomputing Conference som just nu hålls i Hamburg så har Intel pratat en del om en kommande produkt som liknar Larrabee. Produkten kallas för Knights Ferry och är inte helt sprillans ny som nyhet då vi hört om den tidigare men det nya är att Intel nu har börjat skeppa ut prototyper den. Företaget gör detta i förberedelse för att senare lansera sin riktiga produkt, Knights Corner. Den kommer att vara baserad på samma 22 nm process som den kommande Ivy Bridge-plattformen. I likhet med Larrabee så är Knights Ferry och Knights Corner alltså baserade på Intels existerande x86-arkitektur och är till skillnad från AMD och Nvidias produkter inte GPU:er. När det gäller prestandan så ska den 32-kärniga Knights Ferry kunna trycka ut teraFLOP i SGEMM benchmark. Det kan jämföras med Nvidias snabbaste Tesla som ligger på omkring 800-900 gigaFLOPS och AMDs bästa FireStream kanske det dubbla. Intel säger att de nu arbetar med SGI, Dell, HP, IBM, Colfax och Supermicro för att tillverka servrar baserade på Knights Corner. Tumnagel
37.2°
0
2010
Debatt om framtiden för grafikhårdvara Tim Sweeney och Andrew Richards Vid Game Developers konferensen tidigare under året så pratade SemiAccurates Charlie Demerjian, tidigare vid The Inquirer, med programmeringsgurun Tim Sweeney och Codeplays Andrew Richards för att diskutera framtiden av grafikhårdvara Debatten de hade startade med olika åsikter om Larrabee, Intels dedikerade grafikprojekt för stationära datorer, verkligen skulle fungera, vara skalbar och eventuellt om det skulle ha en framtid. Det här var ingen officiell debatt kopplad till GDC utan var en informell grej. Demerjian började släppa en del material från debatten för ett par månader sedan och nu har alla sex delar och därmed hela debatten lagts upp. Totalt är det omkring 45 minuter att gå igenom och diskussionen innehåller mycket mer än bara Larrabee, vilket inkluderar fixed-function vs generaliserad hårdvara, multithreading och hårdvarurendering vs mjukvarurendering. Alla delar kan hittas på Youtube eller via länken nedan och här till höger kan ni se del ett av debatten/diskussionen. Tumnagel
36.9°
0
Intel kommer nog inte släppa Larrabee som dedikerad grafiklönsning Det är inte en praktisk lösning Det har varit en del snack om Intels Larrabee-projekts vara eller inte vara. Nu säger chefen för utveckling av grafikarkitekturer hos Intel att det inte är troligt att företaget kommer släppa Larrabee som en dedikerad grafiklösning till konsumenter. Thomas Piazza säger att han tror att det inte är en praktisk lösning att göra alla funktioner i mjukvaran när man ser till mjukvarans komplexitet. Han säger också att de stött på ett problem när det gäller prestanda per watt. Grafikprocessorn i Larrabee hade några specialfunktioner som var hårdvaruaccelererade och var mer flexibla när det gäller programmering än till exempel AMDs eller Nvidias chip. Intel lyckades dock inte hitta den rätta balansen i grafikprocessorn mellan fixa och programmerbara block. De försökte till exempel implementera programmerbar rasterization men det visade sig vara väldigt ineffektivt. Intel har tidigare i år visat upp Knights Ferry, vilket bygger på Larrabee och senast körde de ray tracing vid IDF med fyra servrar via ett datamoln. Knights Ferry har 32 stycken x86 kärnor som körs vid 1.2GHz och innehåller quad-HyperThreading. Tumnagel
36.9°
0
Intel kör ray tracing demo med Wolfenstein Kördes via datamoln med fyra Knights Ferry Det blir mycket från IDF 2010 den här veckan och här kommer lite mer nyheter som Intel visat upp. Redan innan IDF drog igång så har Intel visat upp en utvecklingsplattform som de kallar för Knights Ferry, vilket består av en flerkärnig x86-processor som inriktar sig på grafik i likhet med Larrabee-projektet. Nu under IDF 2010 så har Intel visat upp ett ray tracing demo som kördes på fyra Knights Ferry acceleratorer. Upplösningen som kördes var 720p, eller 1280x720 pixlar, och spelet som kördes i demot var Wolfenstein som alltså renderades med ray tracing. Det hela kördes genom en datamolnsliknande uppsättning från fyra servrar med Knights Ferry-plattformar installerade och ray tracing demot kördes och renderades helt i realtid. Själva Knights Ferry består av en processor med 32 stycken x86-kärnor som körs vid 1,2 GHz och har dessutom quad-HyperThreading, vilket gör att totalt får vi 128 trådar. Det sitter på 8 MB L2-cache vilket borde vara mer än tillräckligt då högt parallelliserade applikationer inte behöver mycket onboard cache. Intel gav dock inga siffror angående den råa prestandan av Knights Ferry utryckt i GFlops eller TFlops. Tumnagel
37.0°
0
Nästa sida