m

Maserati smygvisar Grecale och nya GranTurismo
Den nya crossovern lanseras nästa år

I år firar Maserati 106 år. Inget jämnt tal att hurra över direkt men tillverkaren väljer att göra det ändå, genom denna lilla A-Z-film där man går igenom lite historia. I den finns över 30 stycken modeller med och även de som ännu inte är släppta. Två av dessa är den nya crossovern Grecale och nya GranTurismo som vi båda får en väldigt snabb titt på i slutet av filmen här. Grecale ska lanseras nästa år och blir en modell under Levante. Nya GranTurismo kommer inte förrän 2022 tillsammans med en ny GranCabrio. Båda dessa ska man kunna få med ren eldrift. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Maseratis nya lilla suv kommer heta Grecale
Baseras på samma plattform som Alfa Romeo Stelvio

Maserati har en ny SUV som är mindre än Levante på gång och nu får vi reda på att denna kommer att heta Grecale. Namnet kommer från en våldsam nordöstlig vind som sveper över Medelhavet. Modellerna Mistral, Ghibli, Bora, Merak, Khamsin och Levante är också döpta efter kända vindstyrkor. Den nya modellen baseras på plattformen Giorgio som även Alfa Romeo Stelvio vilar på och är tänkt som en utmanare till bland annat Porsche Macan. Om allt går vägen visas bilen upp någon gång nästa år. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Maserati Ghibli och Quattroporte Trofeo är här
Har Ferrari-tillverkad V8:a på 588 hästar

Våren 2018 rullade Maserati ut suven Levante i Trofeo-utförande vilket innebar att den fick fyllig V8:a under huven. Nu får även syskonen Ghibli och Quattroporte Trofeo-stämpel på sig och det innebär att de också får vinkelåtta. Den är på 3,8 liter, har dubbla turbo och lämnar hela 588 hästar och 730 newtonmeter i vrid. Byggd av Ferrari såklart. Motorn kopplas till en åttastegad automatlåda som i sin tur skickar kraften till bakhjulen. 0-100 km/h ska för Ghibli Trofeo ta 4,3 sekunder och för Quattroporte Trofeo 4,5 sekunder. Båda två har 326 km/h som toppfart. Förutom mer kraft får bilarna även lite nytt utseende i form av annan front, sidokjolar, bakspoiler och fälgar i storlek 21 tum. Insidan får lite kolfiber här och där, läderklädsel, sportigare ratt och ett nytt infotainmentsystem med en pekskärm på 10,1 tum. När Trofeo-versionerna släpps och vad de då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Maserati Ghibli och Quattroporte kommer i Trofeo-versioner
Mer V8:a till folket!

För två år sedan begåvade Maserati suven Levante med ett Trofeo-emblem. Det innebar bland annat att bilen fick dubbelturbomatad V8:a på hela 590 hästar och därmed blev det starkaste Maserati kunde erbjuda. Nu har tillverkaren börjat teasa att samma behandling även kommer till modellerna Ghibli och Quattroporte och att bilarna kommer presenteras den 10 augusti. Om dessa två kommer att få exakt samma antal hästkrafter som sin storebror återstår att se. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Matt Farah kör Maserati Levante Trofeo
Versionen med rätt motor

Våren 2018 presenterade Maserati en Trofeo-version av suven Levante. Det innebar att den under huven hade en Ferrari-byggd V8:a på 3,8 liter som gav 590 hästar. En Maserati ska ju ha en stor motor som låter och har sig i min bok, så receptet känns väl helrätt. Nu har Matt Farah som driver TheSmokingTire kört bilen och så här såg det ut. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Maseratis modeller får Royale-versioner
En hyllning till en klassiker

För att hylla Quattroporte Royale från 1986 som endast tillverkades i 51 stycken exemplar har Maserati tagit fram specialversioner av Quattroporte, Levante och Ghibli som de kallar för just Royale Edition. 100 stycken exemplar fördelat på de tre modellerna kommer att erbjudas och kunderna kan välja att få sin bil i de unika färgerna Blu Royale eller Verde Royale. Bilarna går bara att få med V6:a vilket innebär att man antingen väljer dieseln på 275 hästar eller bensinaren som går att få med 350 eller 430 hästar. Alla baseras på utrustningsnivån GranLusso och man kan välja mellan Zegna Pelletessuta som innebär vävd lädertextil bestående av tunna remsor med Nappa-läder eller Pieno Fiore som är helläder. Insidan får även nya detaljer i högblankt, en plakett där det står One of 100, elstyrt glastak och ett ljudsystem från Bowers & Wilkins. En infotainmentskärm på 8,4 tum med Apple CarPlay och Android Auto är standard, precis som Cold Weather, Premium och Driving Assistance Plus-paketen. De första leveranserna ska ske i mars och för Ghibli får man betala 78.900 pund, för Levante 85.300 pund och för Quattroporte 103.150 pund. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0
2019

Destiny får officiell kokbok
Kommer vi äntligen få smaka Cayde's Spicy Ramen?

Har du lirat massvis med Destiny och känner suget att laga diverse maträtter som nämns i spelet? Då har vi goda nyheter då en officiell kokbok från Destiny-universumet kommer släppas nästa år. Skriven ur Eva Lavantes perspektiv kommer vi få diverse ingående recept från Destiny-världen. Den officiella beskrivningen lyder som sådan: "Eva Levante has traveled around the world after the events of the Red War, gathering a variety of recipes after crossing paths with many Guardians along the way and learning from their adventures. Craft, mouthwatering food from her diverse list of recipes inspired by the game’s unique world, plus step-by-step instructions and full-color photos, help guide and inspire fans to go on their own culinary adventure through the solar system. " Destiny: The Official Cookbook går att förboka nu via Amazon för 35 dollar och release kommer ske i augusti 2020. Tumnagel
36.1°
+
André Stray
0

Maserati presenterar Levante Vulcano
Specialversion i begränsad upplaga

För att göra något kul kring suven Levante presenterar Maserati nu Vulcano Edition. Den kommer i en begränsad upplaga om 150 stycken exemplar och är tillgänglig till de bilar som har 350 eller 430 hästar. Det som gör att den här versionen sticker ut är den unika matta lacken Grigio Lava, svart grill, svarta emblem, svart runt fönstren, tonade rutor, andra 21-tumsfälgar och röda bromsok. Insidan går självklart i lava-rött och här finns även lite nya kolfiberinslag och en liten plakett som säger vilken av de 150 bilarna just du sitter i. Motormässigt och chassimässigt är bilen oförändrad. Vad Vulcano-versionen kommer att kosta och när den släpps är oklart för tillfället. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0
2018

Maserati presenterar Levante GTS
Något svagare än Trofeo

När Maserati presenterade sin första SUV Levante i början av 2016 var det många som grinade över att den inte hade en V8:a. I mars i år rättade man till detta och presenterade Levante Trofeo med V8:a från Ferrari på hela 590 hästar. Nu kommer det ytterligare ett alternativ i form av GTS som istället har effekten 550 hästar ur samma motor. Vridet anges till 729 newtonmeter. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen och det hela sker via en åttastegad automatlåda. 0-100 km/h ska kunna avklaras på 4,2 sekunder och toppfarten anges till 291 km/h. Utseendemässigt påminner GTS mycket om Trofeo men skippar kolfiberdetaljerna på utsidan. Den har heller inga ventilationshål på huven. Strålkastarna är desamma och i hjulhusen sitter det nya 21-tummare. Maserati visar upp både GTS och Trofeo på Goodwood Festival of Speed. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

Maseratis laddhybrid gör 0-100 km/h på under två sekunder
Framtidsplanerna är nu presenterade

Maserati ingår som ni säkert redan vet i FCA-gruppen och eftersom Alfa Romeo presenterade sina framtidsplaner idag gjorde även Maserati det. Som det har snackats om tidigare så kommer tillverkaren att börja elektrifiera modeller och Alfieri blir först ut. Den ersätter dagens GranTurismo och blir en laddhybrid som ska klara 0-100 km/h på under två sekunder och toppa över 300 km/h. Utöver detta ska bilen ha ett batteri på 800V, snabba laddningstider och lång räckvidd. I framtidsplanerna finns åtta stycken laddhybrider och fyra stycken helt eldrivna modeller. Självkörning i Nivå 3 finns också med. Man satsar även vidare på SUV-fronten även om det inte har gått så bra för Levante och planerar för ytterligare en modell i kategorin, fast större. År 2022 planerar Maserati att sälja 100.000 stycken bilar om året vilket är en fördubbling jämfört med förra året. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Maserati presenterar Levante Trofeo med Ferrari-V8:a
Utmanar Cayenne Turbo

Nu är Levanten Maserati nyligen skickade ut teaserbilder på officiell. Men den heter inte GTS som det tidigare har snackats om utan Trofeo - dock är det V8:a under huven så allt är rätt på den fronten. Motorn som är på 3,8 liter ger hela 590 hästar och 730 newtonmeter och den är byggd av Ferrari. Maskinen räcker för att bilen ska kunna ta sig från 0-100 km/h på 3,9 sekunder och toppa över 300 km/h. Förutom vassare motor får bilen ett komplett lite aggressivare kjolpaket än övriga versioner, Full Matrix-strålkastare, svart grill och luftutsläpp på huven. Trofeo-loggan sitter på C-stolparna och i hjulhusen hittar vi 22-tums smidda aluminiumfälgar som är de största Maserati någonsin har satt på en modell. Insidan bjuder på sportigare stolar och även här hittar man Trofeo-stämpeln. Nytt är ett Corsa-läge med launch control-funktion som ser till att rappa upp motorns svar och växlingarnas hastighet. Trycker man igång detta sänks även bilen och fjädringen styvas upp. Produktionen drar igång i sommar, några priser har vi dock inte för tillfället. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Maserati teasar Levante GTS
Suven får V8:a

För två år sedan lanserade Maserati suven Levante. Maserati har ju alltid varit synonymt med kraft och stora motorer men här erbjöds bara V6-motorer, och en av dem gick till och med på diesel. Kanske inte riktigt vad kunderna ville ha, och det syns tydligt bland försäljningssiffrorna. För att försöka ändra på detta kommer man snart att presentera en GTS-version, och den har som sig bör en V8:a under huven. Motorn är samma dubbelturbomatade 3,8-litersmaskin som återfinns i modellen Quattroporte GTS. Effekten väntas ligga på omkring 530 hästar och 650 newtonmeter. Nu får vi ett par första teaserbilder på bilen som snart kommer att avtäckas i New York. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0
2017

Alla Maserati efter 2019 kommer att vara elektrifierade
Och hälften av alla FCAs bilar 2022

Enligt vdn för FCA, Sergio Marchionne, där biltillverkare som Fiat, Alfa Romeo och Maserati ingår, kommer alla Maserati efter 2019 att vara elektrifierade på något vis. Alla kommer nödvändigtvis inte vara helt eldrivna, men elmotorer kommer att vara med i bilden. Detta är en del i en större strategi där planen är att hälften av alla bilar FCA tillverkar 2022 ska vara elektrifierade. Så här sa Sergio nyligen: "Ix27ll give you a couple of broad sort of indications of where we are today in terms of the delineation of the post 2018 FCA. The first one and Ix27ve mentioned this in passing and other occasions about the fact that therex27s nothing that will prevent an OEM from engaging in the type of development work that Tesla has done so far. We have been – as you well know, we have been reluctant to embrace that avenue until we saw a clear – a path forward. I think wex27re now in a position to acknowledge at least one of our brands and in particular Maserati will, when it completes the development of its next two models effectively switch all of its portfolio to electrification." För närvarande ligger FCA efter när det kommer till att erbjuda hybrid- och elbilar och i nuläget har man bara Fiat 500e som man inte ens rekommenderar någon att köpa eftersom man förlorar pengar på den. Sen finns det en hybrid-version av minibussen Chrysler Pacifica som man haft stora leveranssvårigheter med. För Maseratis del är planen att 2020 lansera helt eldrivna Alfieri. Förutom det väntas suven Levante få samma hybrid-drivlina som Chrysler Pacifica i framtiden. Tumnagel
52.2°
+
Bobby Green
0

Suven som skulle revolutionera men som inte gör det
Jag har kört Alfa Romeo Stelvio

Det var ett tag sedan jag var på presskörningsresa nu men denna inbjudan lockade för mycket för att tacka nej till. Köra Alfa Romeos helt nya modell - suven Stelvio på Stelviopasset. En klassisk italiensk biltillverkare som man nog aldrig hade väntat sig skulle trycka ut en SUV har precis gjort det och körningen kommer att ske på en av världens häftigaste vägsnitt. En sån sak får man ju inte vara med om så ofta så självklart följde jag med. Suven som kommer i samma häftiga QV-utförande som syskonet Giulia lockade mest såklart även om det är en dieselknarr som garanterat kommer att sälja bäst. Men en bil med över 500 hästar och kurviga vägar man oftast bara drömmer om i kombination är svårslaget. Så blev det dock inte riktigt. Väl på plats fick vi inbjudna reda på att QV-versionen inte alls var med på provkörningen. Några timmar senare stod det även klart att det inte skulle bli någon körning på Stelviopasset. Det stängdes nämligen för trafik redan i december och öppnar inte igen förrän till våren. Halvbra start med andra ord, och inte blev det så väldigt mycket bättre sen heller. Alfa har gett sig ut på ett helt nytt territorium, och hävdar stolt att Stelvio är helt revolutionerande och så mycket roligare än alla andra suvar att köra. Efter att ha kört bilen vet jag inte riktigt varför man säger så, eftersom det inte stämmer. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Maffigt koncept från Pininfarina
Har turbinhybrid med 800 hästar

Pininfarina som numera ägs av den indiska biltillverkaren Mahindra plockade med sig den här rätt feta konceptbilen till mässan i Genève. Bilen som ser ut att ha lånat ansikte av Maserati Levante heter H600 och under skalet finns det en mikroturbinhybridlösning på 800 hästar. Exakt hur det hela fungerar och är uppbyggt är oklart men det ska i alla fall finnas ett par elmotorer som får sin kraft från denna turbin som fungerar som en räckviddsförlängare. 0-100 km/h ska gå att klara av på raska 2,9 sekunder och toppfarten anges till 250 km/h. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0
2016

Så här ser Maseratis första suv ut
Levante visar upp sig

Väldigt kort efter en teaserbild på fronten låter Maserati nu skynket falla för den helt nya modellen Levante som är ny mark för tillverkaren då det handlar om en suv. Premiär blir det i Genève nästa månad. Levante följer väl designmässigt de övriga modellerna i programmet så gott det går trots ett annat format. Grillen känner man ju såklart igen och de tre små hålen på skärmarna är som sig bör på plats. I profil ser man en del Quattroporte men bak känns det väldigt intetsägande. Motormässigt får vi inte reda på något för tillfället men klart är att bilen har fyrhjulsdrift, adaptiv luftfjädring och åttastegad automatlåda. Läckta uppgifter avslöjar dock att motorpaletten blir samma som i Ghibli, vilket innebär två stycken bensin-V6:or och en diesel-V6:a. Specen säger att Levante 350 gör 0-100 km/h på 6,3 sekunder med en toppfart på 243 km/h. Levante 450 har istället siffrorna 5,2 sekunder och toppfarten 264 km/h. Dieseln ska göra 0-100 på 6,9 och toppa 230. Mer uppgifter kommer så fort de släpps. Tumnagel
48.1°
+
Bobby Green
0

Maserati släpper teaserbild på Levante
Den kommande suven

Först hette den Kubang men nu heter den Levante - suven som Maserati troligtvis kommer att visa upp på bilmässan i Genève nästa månad. Här får vi en första teaserbild på hur fronten ser ut, och visst stämmer den överens med de tidigare läckta patentritningarna. Den nya modellen bygger på samma platta som Ghibli och får fyrhjulsdriften Q4 AWD och en åttastegad automatlåda från ZF. Motormässigt kommer det att handla om en dubbelturbomatad V6:a med 350 eller 425 hästar samt en V8:a med dubbelturbo och över 560 hästar. Dieselversioner kommer också att erbjudas och då är det en V6:a på 3,0 liter med effekter från 250 till 340 hästar som gäller. Hur bilen delvis kommer att se ut på insidan kan ni se här. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0
2015

Patentritningar för Maserati Levante läcker ut
Så här kommer suven att se ut

Maserati har sedan en tid tillbaka varit ute och testat den nya modellen Levante men då har den varit kraftigt maskerad. Nu har ett par patentritningar för bilen läckt ut och på så vis får vi i förväg se hur den kommande suven kommer att se ut. Formerna påminner om konceptbilen Kubang som visades för ett par år sedan, men Levante får som väntat ett uppfräschat yttre som bättre matchar designspråket som används i dagsläget. Enligt rykten kommer Levante till en början att lanseras med tre olika motoralternativ och dessa är en V6:a med 350 hästar, en V8:a med 450 hästar och en toppversion där V8:an får hela 580 hästar. Alla motorer får en åttastegad automatlåda och fyrhjulsdrift. Levante har sin premiär på bilmässan i Detroit i januari nästa år. Tumnagel
32.5°
+
Bobby Green
0
2014

Hela låtlistan för Forza Horizon 2
Denna musik kan du lyssna på

Nu har Playground Games avslöjat vilka musik och vilka låtar som kommer finnas med i Forza Horizon 2. Totalt kommer det finnas sju stycken radiokanaler som spelar olika typer av musik. Pga lång lista så hittar ni alla låtar efter hoppet. Spelet släpps den 30 september till Xbox One och Xbox 360. Tumnagel
40.1°
+
Peter Tjärndal
0
2012

Maserati bekräftar kommande modellers namn
Bland annat återupplivas Ghibli

På mässan i Paris har Maserati nu bekräftat vad deras kommande modeller kommer att heta. Quattroporte lever kvar, men suven som är på gång kommer att som vi hört tidigare heta Levante. Dessutom återupplivas det gamla namnet Ghibli som kommer pryda en ny mindre sedan. Tyvärr får vi inte reda på något mer kring de kommande modellerna, förutom att suven Levante kommer att börja säljas någon gång under 2014. På bilden ser vi en Ghibli. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Ny modell från Maserati får namnet Levante?
Sportsedan ska utmana i den effektstinna mellanklassen

Det går nu rykten om att Maserati har varumärkesskyddat namnet "Levante" och att det namnet ska pryda en av deras tre kommande modeller. Den nya modellen blir en sportsedan med siktet inställt på de tyska prestandavagnarna som finns idag. Det har tidigare snackats om namnet "Cinqueporte" som Maserati reggat. Ordet betyder "fem dörrar" och kanske kommer att användas som namn på efterföljaren till Quattroporte om de inte väljer att behålla det namnet. Vidare kommer SUV:en Kubang som jag tidigare har skrivit om. Troligtvis blir det uppföljaren till Quattroporte som kommer först, med en försäljningsstart i början på 2013. Efter det väntas Kubang komma senare samma år och om spekulationera stämmer, Levante följande år. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0
2008

Caterham RS Levante
Helt hysterisk med sina 500 hk på 520 kg

Frågan är om det blir så mycket värre än såhär? Från ett modifierat Caterham SV-chassi har man sedan byggt vidare med bland annat en kompressormatad V8 på över 500 hk. Det leder till ett hk/kg förhållande som ligger nära 1000 hk/ton vilket är i klass med Bugatti Veyron. Fast dubbelt upp. 0-100 ska avklaras på under 3 sekunder medan toppfarten spärras vid 240 km/h. Priset för skapelsen ligger på över 115 000 pund (ca. 1,5 miljon kr) och produktionen som uppgår till åtta exemplar är redan slutsåld. Fartfylld video under "Läs mer". Tumnagel
36.9°
+
Erik Svensson
0