m
2020

Rykte Toyota har slutat utveckla V8:or
Turbomatad V6:a ersätter

Ett nytt rykte kring Toyota som just nu florerar är att de har slutat att utveckla V8:or. Istället håller man på att ta fram en ny dubbelturbomatad V6:a på 3,5 liter som ersättare till de icke överladdade V8:or på 5,0 och 5,7 liter man haft tidigare och som sitter i modellerna Tundra och Sequoia, och Lexus RC F och LC 500. Anledningen till att man tagit detta beslut är inte helt oväntat eftersom motorerna inte klarar de nya avgas- och utsläppskraven. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0
2019

Road & Track har utsett Performance Car Of The Year
Hyundai Veloster N vann

Varje år utser tidningen Road & Track vilken de tycker är årets prestandabil. I år plockade man med sig elva stycken kandidater till racerbanan Thunderhill Raceway Park och efter att ha kört dem på banan kokade man ner siffran till sex stycken. Dessa bilar tog man sedan ut och körde på bergskedjan Sierra Nevadas slingriga vägar och efter detta hade man en vinnare - Hyundai Veloster N. Något otippat kanske eftersom de övriga bilarna man hade att välja mellan var BMW M2 Competition, Chevrolet Corvette, Lamborghini Huracan Evo, Lexus RC F Track, Lotus Evora GT, Mazda Miata RF Club, McLaren 600LT Spider, Nissan GT-R NISMO, Porsche 911 och Toyota Supra. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Lexus RC 300h är falsk marknadsföring!
Vänta på Lexus RC F istället

Vissa bilar ser ut som sportskor. Ni vet som de där löparskorna som bara har så sjukt fula färger utan någon annan anledning att de ska se snabba ut. Lexus RC är en sådan bil. Den ser snabb ut, speciellt när den kommer i en sån snabb färg som den här orangea. Det ska väl kanske erkännas att jag är något år för gammal för att kunna komma undan med att åka runt i en orange sportbil, men det struntar jag i. Istället känner jag mig som att jag är 28 år, slänger in väskan i det lilla men fungerande bagageutrymmet, öppnar dörren och hoppar in i den tajta kupéen. Här sitter jag bra. Cockpiten är verkligen förarfokuserad och jag börjar bekanta mig med alla reglage. Det här kan bli riktigt trevligt tänker jag, trycker ner foten på bromsen och trycker på den välplacerade power-knappen. Ingenting händer nu eftersom det är en hybrid. Jag vrider körlägesknappen till Sport. Sedan till Sport+. Ställer in stolen och ratten en extra gång. Spänner fast mig, tar tag i ratten och trycker på gaspedalen. Ingenting händer. Verkligen ingenting. Modeller jag kör heter RC 300h vilket betyder att den har 223 hästkrafter och det räcker inte alls här. Noll till hundra tar 8,6 sekunder för den 2170 kilo tunga bilen. Det är liksom inte så fantastiskt att ha en ”sportbil” som är en sekund långsammare till hundra och som dessutom har en toppfart som är 35 km/h långsammare än än en Passat GTE. Besvikelsen är alltså total. Vem köper egentligen en bil som ser ut så här och som inte alls kan leverera? Det finns ju bevisligen folk som gör det, men jag kan liksom inte riktigt förstå det. En logotyp som inte betyder någonting alls. Lexus RC 300h kostar 479.700 kronor i Executive-versionen. F Sport-versionen kostar 570.400 kronor och Luxury-versionen kostar 550.000 kronor. Det är för mycket pengar för en bil som bara ser ut som en sportbil och inte är det. Nej, vänta till RC F-versionen kommer. Den kostar visserligen 796.500 spänn vilket är betydligt mer, men så är den betydligt mer sportbil. Eller ta den där halvmiljonen och köp något annat. Tumnagel
32.5°
+
Roger Åberg
0

Lexus rullar ut uppdaterad RC F och RC F Track Edition
Bus för bankörning

Precis som utlovat drar Lexus nu av täcket på uppdaterade RC F. Ett tillskott är RC F Track Edition som är vassare på alla sätt och för dig som vill smiska racerbana. Bägge bilarna får ett nytt aggressivare utseende och den sistnämnda en fast monterad vinge och andra extra godisbitar i kolfiber. Strålkastarna, baklamporna, grillen och den bakre stötfångaren är också uppdaterade. Jämfört med föregångaren ska Track Edition ha bantat 80 kilo. Prestandamässigt har fjädringen omarbetats samtidigt som en ny styrstång monterats och styvare bussningar hittat in i bakvagnen. Motorfästena ska nu också vara stabilare än tidigare. Under huven sitter en V8:a på 5,0 liter utan överladdning och den ger nu 479 hästar och har ett vrid på 536 newtonmeter. Till den paras samma åttastegade automatlåda som tidigare, men utväxlingen på högsta växeln är nu högre. Drivningen sker på bakhjulen. 0-100 km/h ska för Track Edition ta 3,96 sekunder. Produktionen ska dra igång under andra kvartalet. Priser och leveransinformation kommer vid ett senare tillfälle. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Lättare, snabbare och argare RC F från Lexus
Track Edition visas upp nästa vecka

Nästa måndag kommer Lexus att presentera RC F Track Edition på Detroit Auto Show och nu får vi lite teasers inför det som ska visas upp. Bilden avslöjar att bilen får en fast monterad vinge i kolfiber och det här är alltså en kärra som ska trivas ännu bättre på bana än standard-versionen. Den ska vara lättare, ha mer effekt och även ett argare utseende. Förutom vingen kommer även huven, taket och sidokjolsdetaljer att vara i kolfiber. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0
2018

Lexus uppdaterar RC
Lite mer lik storebror LC

I november 2013 visade Lexus upp den nya modellen RC. En sportig coupé med tillverkarens signum i fokus - jättegrillen. Nu uppdaterar man bilen med en facelift. Världspremiär blir det på bilmässan i Paris den 2 oktober och försäljningen drar igång i slutet av året. Lexus säger att uppdateringen gör att RC får ett tydligare familjeband till den större Lexus LC. Strålkastarna har blivit vassare och även bakljusen har fått sig en ny design. Förutom detta har aerodynamiken och fjädringen förbättrats. Man har även uppdaterat motorns respons och känslan i styrningen för att få till en skarpare körupplevelse. Vad prislappen kommer att ligga på vid lansering får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0
2017
Nästa sida