m

Kinto Share växer till sig
Finns nu även i Malmö

Volvo tyckte att det var en lysande att lägga ner Sunfleet och starta ogooglingsbara M istället, en tjänst som enligt rykten inte går alls bra. Det verkar har lämnats en lucka i marknaden för nu växer Toyotas bildelningstjänst Kinto Share så det knakar, man började med 40 bilar i Stockholm förra året och nu har man 300 bilar som rullar i Stockholm och Göteborg. Nu kommer man även till Malmö och börjar med tio bilar, men till sommaren ska det finnas 100 bilar. Tjänsten är stationsbaserad så bilarna kan inte lämnas där man behagar utan de hämtas och lämnas på en viss plats. Nackdelen är flexibiliteten, fördelen är att det alltid finns en plats. Just nu finns det en typ av abonnemang men snart kommer det att finnas tre, Free, Light och Plus. Just ni finns endast Light, men det är gratis så det är ju gott. Man betalar per timme, dag, 3 dagar, vecka eller månad och utöver det så får man betala två kronor per kilometer inklusive drivmedel, tullar och den där parkeringsplatsen då. Kinto Share ägs av Toyota och bilarna är allt från små Toyota Yaris, till lyxigare Lexus UX eller transportbilen Proace. Tumnagel
37.8°
+
Roger Åberg
0

Lexus ansiktslyfter ES en smula
En väldigt liten smula

Den sjunde generationen av Lexus ES hade premiär 2018 och året efter kom den till Europa. Nu är det dags för en ansiktslyftning. Eftersom det bara har gått tre år så är skillnaderna verkligen minimala. Den skarpsynte ser att grillen är lite, lite annorlunda och att lyktorna fram har fått lite ny teknik. Lite nya fälgar också kommit till och man kan nu välja de fantastiska Sonic-färgerna. På insidan har man flyttat skärmen närmare föraren (tack!) och det finns numera Android Auto och CarPlay. Oklart om det är trådlöst dock. lite nya färger och träpaneler finns också. De digitala sidobackspeglarna har blivit bättre, framförallt när det är mörkt och när det regnar. Man har även fixat lite med dämpningen bak och ändrat formen på bromspedalen (och justerat lite elektroniska parametrar). Tumnagel
39.5°
+
Roger Åberg
0

Lexus LFA och Porsche Carrera GT bjuder på välljud
En V10:a är inte så dumt ändå

Lexus LFA och Porsche Carrera GT har något väldigt mumsigt gemensamt - de har båda en V10-motor. Och det är nog dessa två som låter bäst när det kommer till V10-försedda bilar för gatan, eller vad tycker ni? Här får vi höra de båda bjuda på sina välljudande toner. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Det här är Lexus elektriska framtid
Konceptet LF-Z Electrified ska bli verklighet 2025

I morse var det dags för Kia att visa sin elektriska framtid och nu är det dags för Lexus. Det här är än så länge bara ett koncept, men det visar vart märket är på väg. Toyota och Lexus har varit lite sega på riktiga elbilar och plug-in-hybrider men nu har man fått fart. 20 stycken helt nya eller vidareutvecklade elektriska bilar (varav tio helt elektriska) kommer att släppas de närmsta fem åren, så takten kommer att bli rejält mycket högre. Konceptet heter LF-Z Electrified och är alltså ett koncept, men ska realiseras 2025. Lexus lovar att det här ska bli något alldeles extra att köra, med fantastisk respons och "en känsla av att vara fullt ut sammanlänkad med bilen". Lexus har tagit fram en ny plattform som driver på alla fyra hjulen och som ska ge en styrning som är något alldeles extra. Låter lovande. Konceptet bjuder även på en ny förarmiljö som är lite annorlunda, men intressant. Här har föraren tre skärmar och en rätt som mer kan kallas för styrdon. Detta infotainmentsystem verkar kunna bli verklighet innan 2025 vilket vi tackar för, Lexus system som man har i dag behöver få sig en rejäl uppdatering. Tumnagel
41.1°
+
Roger Åberg
0

Lexus nya elbil ska presenteras den 30 mars
Här får vi se lite mer av den

Nu får vi reda på att Lexus kommer att visa upp deras nya eldrivna konceptbil nästa vecka den 30 mars. Vi vet inte vad bilen kallas än men det nya klippet här ovan visar att det handlar om en slank crossover av något slag. Enligt Lexus är det här en förhandsvisning på nästa generation av modeller från tillverkaren. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Jason hade fel om Lexus LC 500
Håller vad den lovar

En del tycker att Lexus LC 500 både är för tung och har för lite effekt. Men de har själva kanske aldrig ens kört bilen utan bara tittat på siffrorna i pappret. Och enligt Jason från Engineering Explained kanske många har tittat på modellen på fel sätt också. Det är inte en sportbil, utan en bekväm GT-vagn som har precis tillräckligt med kraft och som gör precis det man ska förvänta sig av den. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Årets kvinnobil är Land Rover Defender
Grattis!

Journalisterna från Womenx27s World Car of the Year har nu utsett den senaste upplagan av Land Rover Defender till Worldx27s Best Car 2021. 50 stycken kvinnliga bilexperter från 38 stycken länder har testat mängder av bilmodeller och utvärderat dessa, och valet föll alltså till sist på Defendern. Bland finalisterna fanns: Peugeot 208. Best Urban Car Skoda Octavia. Best Family CR Lexus LC 500 Cabrio. Best Luxury CR Ferrari F8 Spider. Best Performance Car Peugeot 2008. Best Urban SUV Land Rover Defender. Best Medium SUV Kia Sorento. Best Large SUV Ford F-150. Best 4x4 & Pick-Up Honda e. Best EV Tumnagel
30.1°
+
Bobby Green
0

Nya Lexus NX läcker ut
Läcker?

2014 släppte Lexus crossovern NX och 2017 fick den sig ett ansiktslyft. Snart är det dags för generation två att göra entré och denna har nu läckt ut på nätet i förtid. Det vi vet för närvarande är att bilen kommer erbjudas som laddhybrid, men när den officiella presentationen äger rum är fortfarande oklart. Tumnagel
34.7°
+
Bobby Green
0

Lexus rullar ut IS 500 som har V8:a
Men den kommer bara säljas i USA

Lexus har den senaste veckan smygvisat att de haft något F Sport-mässigt på gång. Flera trodde att det bara handlade om någon specialversion som fått sportigare utseende, men icke. Det rör sig om IS 500 F Sport Performance som är en prestandaversion av IS som får V8:a under huven. Motorn har ingen överladdning, är på 5,0 liter, bjuder på 479 hästar och 536 newtonmeter i vrid. Kraften skickas till bakhjulen via en åttastegad automatlåda och 0-100 km/h ska gå på 4,5 sekunder. Bilen utrustas även med fetare bromsar runt om och bättre kylning för dessa. Den får också ett bitigare kjolpaket, större fälgar och en överlag sportigare attityd. Är du sugen på ett exemplar får du dock ta dig till Nordamerika för det är bara där denna version kommer att säljas. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört vätgasbilen Toyota Mirai!
Spännande men går inte att köpa...

Toyota tror verkligen på vätgas och när man pratar om det är man noga med att poängtera att det inte bara är ett bränsle utan mer av en energibärare. Till skillnad mot el så går det att flytta och lagra fysiskt och det har ju sina fördelar. Nackdelarna är just det fysiska, det behövs platser att tanka på och det finns det bara tre stycken i Sverige, en vid Arlanda, en vid Mariestad och en vid Sandviken. Första generationen Mirai, som alltså är Toyotas vätgasbil, lanserades 2016 i Sverige och sedan dess har man levererat hiskeliga 14 stycken bilar. Ingen supersuccé alltså. Det beror så klart på att det bara finns tre mackar men också på att den första generationen inte vara vacker alls och så var den rätt dyr. Men nu är andra generationen här och den här snygg! Kolla in vår video om bilen här! Tyvärr så kvarstår problemet med mackarna och Toyota kommer därför inte att sälja bilen i Sverige. Istället kommer man att göra den tillgänglig via deras bilpoolstjänst Kinto. Där ska du kunna hyra bilen per timme (för 150 spänn), per dag eller på längre tid om du så vill. Det handlar alltså om att få ut lite bilar som syns på stan och som gör att man kanske, kanske bygger fler mackar. Om du verkligen vill ha en så kan nog Toyota ordna det, men du får inte köpa utan i sånt fall är det leasing som gäller. Nya Mirai kan ha en så mycket vackrare form till stor del för att tekniken har utvecklats. Istället för en stor bränslestack placerad under bilen så är den nu betydligt mindre och placerad under huven. Det gör att bilen är 65 millimeter lägre och 70 millimeter längre. Det finns numera tre tankar istället för två och man får plats med 5,6 kilo vätgas i dessa tre. Bränslestacken tar vätgasen och gör om denna till energi som sedan kan driva motorn. Tillsammans med ett mindre batteri som sitter bak i bilen så får man ut 134 kW vilket tar bilen från noll till hundra på nio sekunder. Inte toksnabbt, men du har den där elbilsknuffen i början i alla fall. Men som referens känns en VW ID.3 betydligt snabbare. Körkänslan är ändå sportig, sittpositionen i bilen är som hämtad från en Lexus-coupé. Man har även lagt till en funktion som gör att det låter när man accelererar, men det blir mest pinsamt och tramsigt. Se hur bilen ser ut på insidan här! Toyota har haft problem att leverera Mirai främst för att man inte fått fart på tillverkningen av bränslestackarna. Men nu är det mer fart och de 330 cellerna som stacken består av tar nu sekunder istället för en kvart styck att tillverka. Det gör att man kommer att leverera 30.000 bränslestackar i år vilket är tio gånger fler än tidigare, men alla dessa kommer inte att hamna i Mirai utan även i kommersiella fordon. Så fler bilar kommer att tillverkas, men inga stora mängder. Vätgas känns fortfarande som något som inte är så ett självklart drivmedel för framtiden och fokus kommer nog att vara på kommersiella fordon, även om de tester som gjorts med bussar i bland annat Stockholm och Göteborg har lagts ner. Men det är hur som helst roligt att Toyota fortsätter fokusera på detta! Vi bad om lite frågor på Instagram och här kommer svaret på några av dessa! Tumnagel
42.6°
+
Roger Åberg
0

Cupra smygvisar Formentor VZ5
Får Audis femma under huven

Cupra - Seats prestandamärke, har en modell som heter Formentor. Toppversionen av den kallas för VZ och under huven sitter det då en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 310 hästar. Nu börjar man smygvisa Formentor VZ5 som är en ännu vassare version. Den här kommer att få Audis numera klassiska raka turbofemma på 2,5 liter. I dagens RS Q3 och RS Q3 Sportback ger maskinen 400 hästar och 480 newtonmeter men det är oklart om Cupran kommer att få samma siffror. VZ5 har premiär den 22 februari och som det korta klippet visar får den bland annat fyra stycken avgaspipor med ungefär samma utförande som Lexus ISF har. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Smygtitt på Lexus kommande elbil
Konceptet ska visas upp i vår

Nu i vår kommer Lexus att visa upp ett nytt eldrivet koncept och dessa två dunkla bilder är vad vi har fått hittills. Med bilderna skickar Lexus meningarna "The concept illustrates our intentions for the future and will mark the beginning of the next generation of Lexus". Räkna med fler smygtittar innan det är dags för presentation. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Lexus LFA firar tio år!
Grattis och tack för ditt avgasljud

Det har nu gått tio år sedan Lexus lanserade superbilen LFA. Idag är den ett riktigt samlarobjekt som få förunnade kan njuta av. Modellen har varit en inspiration till flera senare modeller och en testbänk för både ny teknik och nya materialval. Endast en bil tillverkades om dagen på fabriken i Motomachi och totalt tillverkades 500 stycken exemplar. Alla är utrustade med en oerhört välljudande frontmonterad V10:a på 4,8 liter som ger 560 hästar vid 8700 varv. Till motorn sitter en sexstegad sekventiell växellåda som tar bilen från 0-100 km/h på 3,7 sekunder. Toppfarten anges till 325 km/h. Grattis LFA och tack för allt! Hoppas jag får tillfälle att i alla fall höra en live någon gång. Tumnagel
47.9°
+
Bobby Green
0
2020

Lexus pratar om nästa generation elbilsteknik
Och ger oss en smygtitt på nytt eldrivet koncept

Den plattform som Toyota och Subaru tagit fram för elbilar kommer även att ligga till grund för en ny bil från Lexus. Den kommer att använda sig av en ny generation elmotorteknik som man har valt att kalla för DIRECT4. I det här klippet pratar man mer om just denna samtidigt som man bjuder på en smygtitt av nästa elbilskoncept från tillverkaren. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Japanskt i topp i amerikansk kundundersökning
Volvo klättrade sex placeringar

Amerikanska Consumer Reports har än en gång genomfört kvalitetsundersökningen Annual Auto Reliability Survey där de rankar vilka bilmärken som anses vara mest problemfria. Som så många gånger tidigare är det japanskt i toppen med Mazda på första plats, Toyota på andra och Lexus på tredje platsen. Volvo har klättrat upp några placeringar jämfört med förra årets lista men kommer trots det inte högre upp än plats nummer 18. Varje bilmärke får poäng på skalan 0 till 100 där poängen räknas från medelvärdet av bilmärkets olika modeller. Värt att nämna är att dessa poäng är baserade på amerikanska bilägares åsikter kring de olika modellerna. Läs mer om undersökningen via länken nedan. Tumnagel
40.0°
+
Frode Wikesjö
0

Nya Toyota Mirai i produktionsutförande
Ser ut som konceptet

För lite mer än ett år sedan fick vi se nya Toyota Mirai som koncept och det var verkligen en helt annan bil jämfört med föregångaren. Helt plötsligt hade vätgasbilen faktiskt blivit rätt snygg. Nu presenteras bilen i produktionsutförande och jag kan glädjande meddela att den ser i princip exakt likadan ut som konceptet. Under skalet finns tre stycken vätgastankar som när de är fyllda ska ge en räckvidd på 85 mil. Dessa matar i sin tur en elmotor som ger 182 hästar och 300 newtonmeter i vrid. Toppfarten anges till 175 km/h och drivningen sker på bakhjulen. Nya Mirai bygger på samma plattform som Toyota Crown och Lexus LS och viktfördelningen ska vara 50/50 mellan fram och bakaxeln. Insidan får bland annat ett digitalt instrumentkluster och ett infotainmentsystem med pekskärm på 12,3 tum. Bilen lanseras i Sverige i början av nästa år men vad den kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Lexus har nu sålt en miljon bilar i Europa!
Tog 30 år

Lexus har nu nått en milstolpe och det är att man har passerat en miljon sålda bilar i Europa. Tillverkaren introducerades på marknaden 1990 så bedriften har alltså tagit 30 år. Den första bilen ut var LS 400 som man sålde 1158 stycken av det året. En blygsam start men sen tickade det på och nu är vi här en miljon bilar senare. Bästsäljaren är helt klart suven RX som sålts i 289.284 stycken exemplar. Efter den har vi IS med 202.210 stycken bilar och på tredje plats hittar vi NX med 155.366 stycken exemplar. I botten hittar vi inte helt oväntat superbilen LFA som man sålt 38 stycken av. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Offroad-egenskaperna hos populära suvar testas
Volvo XC90 och Lexus RX imponerade inte

De allra flesta som kör suvar kommer troligtvis knappt ens komma i kontakt med en grusväg. Tillverkarna skryter dock ofta om att bilarna är väldigt kapabla offroad om man nu skulle vilja ut och härja lite. Här får vi se ett jämförelsetest med ett gäng populära suvar i den övre klassen för att se hur de klarar underlag som inte är asfalt. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

Lexus varumärkesskyddar namnet RZ 450e
Ny elbil verkar vara på gång

Lexus har nu varumärkesskyddat modellnamnet RZ 450e i USA, Europa och Australien vilket har skapat ryktena om att en ny helt eldriven modell är på gång. Det borde handla om en crossover av något slag. Toyotas plan är att ha lanserat sex stycken elbilar innan 2025 och den här lär vara en av dem. I november förra året presenterade man den första - Lexus UX 300e. När RZ 450e skulle kunna tänkas dyka upp är fortfarande oklart. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Rykte Toyota har slutat utveckla V8:or
Turbomatad V6:a ersätter

Ett nytt rykte kring Toyota som just nu florerar är att de har slutat att utveckla V8:or. Istället håller man på att ta fram en ny dubbelturbomatad V6:a på 3,5 liter som ersättare till de icke överladdade V8:or på 5,0 och 5,7 liter man haft tidigare och som sitter i modellerna Tundra och Sequoia, och Lexus RC F och LC 500. Anledningen till att man tagit detta beslut är inte helt oväntat eftersom motorerna inte klarar de nya avgas- och utsläppskraven. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Lexus presenterar uppdaterad IS
Nytt utseende och sportigare köregenskaper

Efter ett gäng teasers är nu uppdaterade Lexus IS presenterad. Det här är fortfarande tredje generationen som lanserades 2013 men nu i ett nyare sportigare skal. Även gällande köregenskaperna ska bilen ha blivit sportigare. Faceliften är ganska omfattande och förutom helt ny grill sitter där även nya strålkastare, baklampor och stötfångare. På alla mått har den även vuxit lite, förutom när det gäller hjulbasen. Insidan får dock knappt några uppdateringar och det enda som märks är nya ventilationsutblås och att infotainmentskärmen på åtta tum har kommit lite närmare föraren. Man kan även få en större skärm på 10,3 tum som har Android Auto, Apple CarPlay och Amazon Alexa. Nytt är även tillvalet med ljudsystem från Mark Levinson som ger dig 17 stycken högtalare med sammanlagt 1800 watt effekt. Under huven finns ett par alternativ på hur det ska se ut. IS 300 har en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 244 hästar och 349 newtonmeter. Den driver på bakhjulen via en åttastegad automatlåda. Det finns även en fyrhjulsdriven IS 300 och den har istället en V6:a på 3,5 liter som ger 264 hästar och 320 newtonmeter. Motorn här är kopplad till en sexstegad automatlåda. Den som vill ha ännu mer effekt väljer IS 350 som har samma sexa men med 315 hästar och 379 newtonmeter istället. Den driver bara på bakhjulen via en åttastegad automatlåda och 0-100 km/h ska gå på 5,7 sekunder. Lansering sker i höst men några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Ännu en teaser för uppdaterade Lexus IS
Presenteras den 15 juni

Vi skrev om en teaser för uppdaterade Lexus IS förra veckan och i samband med detta att bilen skulle avtäckas den 9 juni. Så blev det aldrig utan eventet är istället planerat till den 15 juni. Här har vi även en färsk teaservideo som visar lite mer än den dunkla bilden vi sett tidigare. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Det här är baken på nya Lexus IS
Har premiär den 9 juni

Den 9 juni kommer Lexus att dra täcket av nya IS men innan dess får vi en smygtitt på hur den nya baken kommer att se ut. Det mest moderna du kan göra som biltillverkare just nu är att låta bakljusen löpa över hela bilens bredd och Lexus har givetvis inte gjort undantag med nya IS. Troligtvis kommer ljuset även att "dansa" på ett spexigt vis när du startar och stänger av bilen. Snart får vi reda på hur det ligger till i alla fall. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Mercedes-AMG G63 bränner upp för en kulle
Och har dragkamp med andra biffiga suvar

Här får vi se när två stycken Mercedes-AMG G63:s behandlas på ett sätt som gemene ägare troligtvis inte brukar. Man bränner upp för en kulle i fullt blås, sladdar runt och har dragkamp med en Lexus LX570 och en Volkswagen Touareg. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Lexus LFA på dynon
Har ett motorljud som är svårt att tröttna på

Lexus lyckades verkligen med motorljudet när modellen LFA togs fram. Yamaha var med och utvecklade hur V10:an skulle låta och i mina öron gjorde man alla rätt. Här får vi höra maskinen yla fastspänd i en dyno. Resultaten säger 531 hästar på hjulen vilket är mer än vad Lexus angivit i sina siffror. Bonusklipp nedan. Tumnagel
44.8°
+
Bobby Green
0

Det här är världens första tatuerade bil
Konstnär körde loss med Dremel i lacken

Lexus har tillsammans med tatueringskonstnären Claudia De Sabe skapat världens första tatuerade bil och som canvas stod en Lexus UX. Först la man ut det planerade mönstret, kalkerade av detta och körde sedan loss med en Dremel i lacken för att skapa de olika mönstren och den stora Koikarpen på sidan. Inget för den som är rädd om sin lack men resultatet blev ju ganska snyggt, eller? Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
2019

Lexus presenterar sin första elbil
Det här är UX 300e

Precis som utlovat har Lexus nu visat upp sin första helt eldrivna modell. Det är en UX 300 som har fått ett e tillagt i namnet så designmässigt känner vi igen bilen sedan tidigare. UX 300e visas just nu upp på bilmässan Guangzhou International Automobile Exhibition i Kina. Under skalet finns en elmotor på 150 kW (210 hästar) och 300 newtonmeter kopplad till ett batteripack på 54,3 kWh. Räckvidden anges till 40 mil men det är enligt den gamla NEDC-cykeln. Normalladdning kan göras med upp till 6,6 kW (växelström) och det går att snabbladda med upp till 50 kW (likström). Både motor och batteripack är placerade lågt i bilen och man har uppdaterat både hjulupphängning och stötdämpare för att kunna palla med den nya vikten. Man har även petat in extra mycket ljuddämpning överallt för att det ska bli tyst. Helt tyst blir det dock inte eftersom ljudsystemet ASC (Active Sound Control) ser till att skicka ut ett "naturligt omgivande körljud". Bilen börjar säljas under nästa år och de första exemplaren ska levereras i Sverige januari 2021. Tumnagel
35.5°
+
Bobby Green
0

Lexus presenterar LC 500 Convertible
Ser trevlig ut

I början av året visade Lexus en cabriolet-version av modellen LC. Trots att bilen såg helt klart ut för produktion benämndes den som koncept. Nu presenterar man dock den färdiga produkten som kommer att ha sin premiär på Los Angeles Auto Show. Tillsammans med coupé-syskonet är det här nu Lexus flaggskepp i modellutbudet. Cabtakets linjer följer coupéns former och det består av fyra lager för att ge så bra ljudisolering som möjligt. Det tar 15 sekunder att öppna,16 att stänga och man kan köra det upp eller ner i upp till 50 km/h. Bilen mäter 4,76 meter på längden, 1,92 på bredden och 1,35 på höjden. Under huven sitter en V8:a på 5,0 liter som ger 471 hästar och 540 newtonmeter i vrid. Den är kopplad till en tiostegad DirectShift-växellåda som i sin tur driver bakhjulen. En ljudgenerator skickar motorljudet extra mycket till kupén och ventiler i avgassystemet kan förstärka ljudet ytterligare. Samma grej kan även dämpa ljudet om man tycker att det bullrar för mycket. Planen är att man ska kunna beställa bilen nästa sommar men vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. En närmare titt på den får vi i klipp nummer två nedan. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Chevrolet Camaro och Colorado minst pålitliga i USA
Japaner i topp som vanligt

Consumer Reports har nu släppt sin årliga Annual Auto Reliability Survey vilket är en undersökning där man kollar upp hur pålitliga olika modeller från biltillverkarna är. Tidigare har man bland annat sågat Tesla men nu har både Model S och Model 3 belönats med "Recommend"-stämpel. Några som det inte gick lika bra för var Chevrolets modeller Camaro och Colorado som båda två anses vara de minst pålitliga i USA. De mest pålitliga tillverkarna kommer från Japan. Lexus ligger i topp tätt följda av både Mazda och Toyota. Bland topp tio hittar vi Genesis, Hyundai, Subaru, Kia, Mini, Dodge och Porsche. I botten hittar vi Cadillac, Acura och Alfa Romeo. Spana in listan och undersökningen på länken nedan. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Lexus visar produktionsklar elbil den 22 november
Ny mark för tillverkaren

På årets upplaga av Guangzhou International Automobile Exhibition i Kina kommer Lexus att visa upp en helt ny modell, och det handlar om en bil som endast går på el. Tillverkaren har i många år haft hybrider i utbudet men nu är det alltså dags även för dem att kliva upp ett steg. Bilden ovan är det första vi får se av modellen, så man är alltså något förtegna kring vad det handlar om fortfarande. Den nya bilen kommer att säljas i både Kina och Europa men om det innebär att den kommer att finnas tillgänglig även i Sverige återstår att se. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida