m

Offroad-egenskaperna hos populära suvar testas
Volvo XC90 och Lexus RX imponerade inte

De allra flesta som kör suvar kommer troligtvis knappt ens komma i kontakt med en grusväg. Tillverkarna skryter dock ofta om att bilarna är väldigt kapabla offroad om man nu skulle vilja ut och härja lite. Här får vi se ett jämförelsetest med ett gäng populära suvar i den övre klassen för att se hur de klarar underlag som inte är asfalt. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

Lexus varumärkesskyddar namnet RZ 450e
Ny elbil verkar vara på gång

Lexus har nu varumärkesskyddat modellnamnet RZ 450e i USA, Europa och Australien vilket har skapat ryktena om att en ny helt eldriven modell är på gång. Det borde handla om en crossover av något slag. Toyotas plan är att ha lanserat sex stycken elbilar innan 2025 och den här lär vara en av dem. I november förra året presenterade man den första - Lexus UX 300e. När RZ 450e skulle kunna tänkas dyka upp är fortfarande oklart. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Rykte Toyota har slutat utveckla V8:or
Turbomatad V6:a ersätter

Ett nytt rykte kring Toyota som just nu florerar är att de har slutat att utveckla V8:or. Istället håller man på att ta fram en ny dubbelturbomatad V6:a på 3,5 liter som ersättare till de icke överladdade V8:or på 5,0 och 5,7 liter man haft tidigare och som sitter i modellerna Tundra och Sequoia, och Lexus RC F och LC 500. Anledningen till att man tagit detta beslut är inte helt oväntat eftersom motorerna inte klarar de nya avgas- och utsläppskraven. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Lexus presenterar uppdaterad IS
Nytt utseende och sportigare köregenskaper

Efter ett gäng teasers är nu uppdaterade Lexus IS presenterad. Det här är fortfarande tredje generationen som lanserades 2013 men nu i ett nyare sportigare skal. Även gällande köregenskaperna ska bilen ha blivit sportigare. Faceliften är ganska omfattande och förutom helt ny grill sitter där även nya strålkastare, baklampor och stötfångare. På alla mått har den även vuxit lite, förutom när det gäller hjulbasen. Insidan får dock knappt några uppdateringar och det enda som märks är nya ventilationsutblås och att infotainmentskärmen på åtta tum har kommit lite närmare föraren. Man kan även få en större skärm på 10,3 tum som har Android Auto, Apple CarPlay och Amazon Alexa. Nytt är även tillvalet med ljudsystem från Mark Levinson som ger dig 17 stycken högtalare med sammanlagt 1800 watt effekt. Under huven finns ett par alternativ på hur det ska se ut. IS 300 har en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 244 hästar och 349 newtonmeter. Den driver på bakhjulen via en åttastegad automatlåda. Det finns även en fyrhjulsdriven IS 300 och den har istället en V6:a på 3,5 liter som ger 264 hästar och 320 newtonmeter. Motorn här är kopplad till en sexstegad automatlåda. Den som vill ha ännu mer effekt väljer IS 350 som har samma sexa men med 315 hästar och 379 newtonmeter istället. Den driver bara på bakhjulen via en åttastegad automatlåda och 0-100 km/h ska gå på 5,7 sekunder. Lansering sker i höst men några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Ännu en teaser för uppdaterade Lexus IS
Presenteras den 15 juni

Vi skrev om en teaser för uppdaterade Lexus IS förra veckan och i samband med detta att bilen skulle avtäckas den 9 juni. Så blev det aldrig utan eventet är istället planerat till den 15 juni. Här har vi även en färsk teaservideo som visar lite mer än den dunkla bilden vi sett tidigare. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Det här är baken på nya Lexus IS
Har premiär den 9 juni

Den 9 juni kommer Lexus att dra täcket av nya IS men innan dess får vi en smygtitt på hur den nya baken kommer att se ut. Det mest moderna du kan göra som biltillverkare just nu är att låta bakljusen löpa över hela bilens bredd och Lexus har givetvis inte gjort undantag med nya IS. Troligtvis kommer ljuset även att "dansa" på ett spexigt vis när du startar och stänger av bilen. Snart får vi reda på hur det ligger till i alla fall. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Mercedes-AMG G63 bränner upp för en kulle
Och har dragkamp med andra biffiga suvar

Här får vi se när två stycken Mercedes-AMG G63:s behandlas på ett sätt som gemene ägare troligtvis inte brukar. Man bränner upp för en kulle i fullt blås, sladdar runt och har dragkamp med en Lexus LX570 och en Volkswagen Touareg. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Lexus LFA på dynon
Har ett motorljud som är svårt att tröttna på

Lexus lyckades verkligen med motorljudet när modellen LFA togs fram. Yamaha var med och utvecklade hur V10:an skulle låta och i mina öron gjorde man alla rätt. Här får vi höra maskinen yla fastspänd i en dyno. Resultaten säger 531 hästar på hjulen vilket är mer än vad Lexus angivit i sina siffror. Bonusklipp nedan. Tumnagel
44.8°
+
Bobby Green
0

Det här är världens första tatuerade bil
Konstnär körde loss med Dremel i lacken

Lexus har tillsammans med tatueringskonstnären Claudia De Sabe skapat världens första tatuerade bil och som canvas stod en Lexus UX. Först la man ut det planerade mönstret, kalkerade av detta och körde sedan loss med en Dremel i lacken för att skapa de olika mönstren och den stora Koikarpen på sidan. Inget för den som är rädd om sin lack men resultatet blev ju ganska snyggt, eller? Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
2019

Lexus presenterar sin första elbil
Det här är UX 300e

Precis som utlovat har Lexus nu visat upp sin första helt eldrivna modell. Det är en UX 300 som har fått ett e tillagt i namnet så designmässigt känner vi igen bilen sedan tidigare. UX 300e visas just nu upp på bilmässan Guangzhou International Automobile Exhibition i Kina. Under skalet finns en elmotor på 150 kW (210 hästar) och 300 newtonmeter kopplad till ett batteripack på 54,3 kWh. Räckvidden anges till 40 mil men det är enligt den gamla NEDC-cykeln. Normalladdning kan göras med upp till 6,6 kW (växelström) och det går att snabbladda med upp till 50 kW (likström). Både motor och batteripack är placerade lågt i bilen och man har uppdaterat både hjulupphängning och stötdämpare för att kunna palla med den nya vikten. Man har även petat in extra mycket ljuddämpning överallt för att det ska bli tyst. Helt tyst blir det dock inte eftersom ljudsystemet ASC (Active Sound Control) ser till att skicka ut ett "naturligt omgivande körljud". Bilen börjar säljas under nästa år och de första exemplaren ska levereras i Sverige januari 2021. Tumnagel
35.5°
+
Bobby Green
0

Lexus presenterar LC 500 Convertible
Ser trevlig ut

I början av året visade Lexus en cabriolet-version av modellen LC. Trots att bilen såg helt klart ut för produktion benämndes den som koncept. Nu presenterar man dock den färdiga produkten som kommer att ha sin premiär på Los Angeles Auto Show. Tillsammans med coupé-syskonet är det här nu Lexus flaggskepp i modellutbudet. Cabtakets linjer följer coupéns former och det består av fyra lager för att ge så bra ljudisolering som möjligt. Det tar 15 sekunder att öppna,16 att stänga och man kan köra det upp eller ner i upp till 50 km/h. Bilen mäter 4,76 meter på längden, 1,92 på bredden och 1,35 på höjden. Under huven sitter en V8:a på 5,0 liter som ger 471 hästar och 540 newtonmeter i vrid. Den är kopplad till en tiostegad DirectShift-växellåda som i sin tur driver bakhjulen. En ljudgenerator skickar motorljudet extra mycket till kupén och ventiler i avgassystemet kan förstärka ljudet ytterligare. Samma grej kan även dämpa ljudet om man tycker att det bullrar för mycket. Planen är att man ska kunna beställa bilen nästa sommar men vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. En närmare titt på den får vi i klipp nummer två nedan. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Chevrolet Camaro och Colorado minst pålitliga i USA
Japaner i topp som vanligt

Consumer Reports har nu släppt sin årliga Annual Auto Reliability Survey vilket är en undersökning där man kollar upp hur pålitliga olika modeller från biltillverkarna är. Tidigare har man bland annat sågat Tesla men nu har både Model S och Model 3 belönats med "Recommend"-stämpel. Några som det inte gick lika bra för var Chevrolets modeller Camaro och Colorado som båda två anses vara de minst pålitliga i USA. De mest pålitliga tillverkarna kommer från Japan. Lexus ligger i topp tätt följda av både Mazda och Toyota. Bland topp tio hittar vi Genesis, Hyundai, Subaru, Kia, Mini, Dodge och Porsche. I botten hittar vi Cadillac, Acura och Alfa Romeo. Spana in listan och undersökningen på länken nedan. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Lexus visar produktionsklar elbil den 22 november
Ny mark för tillverkaren

På årets upplaga av Guangzhou International Automobile Exhibition i Kina kommer Lexus att visa upp en helt ny modell, och det handlar om en bil som endast går på el. Tillverkaren har i många år haft hybrider i utbudet men nu är det alltså dags även för dem att kliva upp ett steg. Bilden ovan är det första vi får se av modellen, så man är alltså något förtegna kring vad det handlar om fortfarande. Den nya bilen kommer att säljas i både Kina och Europa men om det innebär att den kommer att finnas tillgänglig även i Sverige återstår att se. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Road & Track har utsett Performance Car Of The Year
Hyundai Veloster N vann

Varje år utser tidningen Road & Track vilken de tycker är årets prestandabil. I år plockade man med sig elva stycken kandidater till racerbanan Thunderhill Raceway Park och efter att ha kört dem på banan kokade man ner siffran till sex stycken. Dessa bilar tog man sedan ut och körde på bergskedjan Sierra Nevadas slingriga vägar och efter detta hade man en vinnare - Hyundai Veloster N. Något otippat kanske eftersom de övriga bilarna man hade att välja mellan var BMW M2 Competition, Chevrolet Corvette, Lamborghini Huracan Evo, Lexus RC F Track, Lotus Evora GT, Mazda Miata RF Club, McLaren 600LT Spider, Nissan GT-R NISMO, Porsche 911 och Toyota Supra. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Porsche designar rymdskepp till The Rise of Skywalker
Tyskt och funktionellt i sista Star Wars-filmen?

Förra veckan postade Porsche en video på YouTube där deras Taycan såg ut att tävla mot ett rymdskepp från Star Wars och nu har det lite udda klippet fått en förklaring. Det hela handlar om ett samarbete mellan Porsche och Disney vilket innebär att Porsches designers har formgett ett av rymdskeppen i den kommande Star Wars-filmen Star Wars: The Rise of Skywalker. Michael Mauer, chef för Style Porsche, säger i ett uttalande om Porsches Star Wars-samarbete: "Developing a spacecraft with clear Porsche design DNA is exciting and challenging. Even though they do not seem to share many elements at first glance, both worlds have a similar design philosophy. The close collaboration with the Star Wars design team inspires and fascinates us – I’m sure that both sides can draw major benefits from this exchange" Porsche kommer inte att visa upp det färdiga resultatet av sitt Star Wars-rymdskepp innan filmen har haft premiär, något som här i Sverige sker 18 december. Motor1 skriver att det här inte är första gången som biltillverkare hjälper till att designa fordon till scifi-filmer. Man nämner bland annat att Lexus har designat fordon till både Valerian and the City of a Thousand Planets och Men in Black: International. Dessa kan ni kolla in på bilderna här nedanför och där hittas även ett videoklipp om Porsches Star Wars-samarbete. Tumnagel
35.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lexus presenterar elbilskonceptet LF-30
Kan ladda trådlöst

Till Tokyo Motor Show tar Lexus bland annat med sig den här nya konceptbilen som man har döpt till LF-30. Det är en elbil som visar lite hur man tänker kring framtida eldrivna fordon från tillverkaren. Som vanligt är designen extremt futuristisk och så kan det ju bli när man får drömma fritt. Bilen är bland annat självkörande, kan ladda trådlöst och har ett solid state-batteri. Konceptet mäter 5,09 meter på längden, 1,95 på bredden och är 1,6 meter hög. Hjulbasen anges till 3,2 meter och vikten på ekipaget ligger på 2,4 ton. Batteripacket är på 110 kWh och på en laddning ska man kunna ta sig 50 mil. Det ska gå att snabbladda med 150 kW. 0-100 km/h går på 3,8 sekunder och toppfarten ligger på 200 km/h. Elmotorerna sitter i hjulen och tillsammans ger de 400 hästar och 700 newtonmeter i vrid. I början av nästa år kommer Lexus att lansera sin första laddhybrid och en ny plattform för elbilar. 2025 räknar man med att kunna erbjuda elektrifierade alternativ till alla modeller. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Lexus ställer ut nytt elbilskoncept på Tokyo Motor Show
Här får vi en första teaser

Den 24 oktober drar årets upplaga av Tokyo Motor Show igång och en av alla utställare som kommer att vara på plats är Lexus. Med sig kommer de att ha ett helt nytt självkörande elbilskoncept som vi får en första skymt av här. Det enda man säger om bilen för tillfället är följande: "Leveraging continued advances in technologies such as electrification and autonomous driving, the electrified concept offers a glimpse into Lexus’ future vision, which caters to consumers who are equally passionate about driving and uniquely crafted luxury experiences." Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Lexus lyxyacht är nu här
Blir din för 3,5 miljoner dollar

2017 visade Lexus upp konceptet Sport Yacht Concept och i höstas fick vi nya renderade bilder på lyxyachten. Nu är den presenterad i produktionsutförande och den får namnet LY 650. Designat har den italienska båtfirman Nuvolari Lenard gjort. Världspremiären ägde nyligen rum i Boca Raton, Florida och skulle du vilja bli ägare till en sån här får du hosta upp 3,5 miljoner dollar. För den pengen får du en båt som har sex stycken sovplatser, flera sköna ytor att hänga på och dubbla Volvo Penta IPS som i sitt kraftfullaste utförande tillsammans levererar 2700 hästar. Försäljningen drar igång den 30 oktober. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Lexus LFA kanske kan få en uppföljare
Men vi måste böna och be om den

2012 slutade Lexus att tillverka den fantastiska superbilen LFA. Man skulle bara bygga 500 stycken och så blev det också. Koji Sato från Lexus medger dock nu att det skulle kunna dyka upp en uppföljare på modellen, under rätt omständigheter. Så här sa han när han nyligen pratade med Autocar: "I love it but we need your help. We need strong requests for a new LFA from the media. This can help us proceed. We, for one, are happy to make such a request: Lexus, please build a successor to the LFA." Det verkar alltså som att vi måste böna och be för att den ska bli verklighet, men det kanske det kan vara värt. Bara resultatet inte blir en BMW M6 med annan kaross... Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Lexus visar maskerad LC Cabriolet på Goodwood
Snart här, kanske

I början av året visade Lexus upp modellen LC som cabriolet, fast endast som koncept. Bilen såg dock väldigt klar ut för produktion, och snart är den här. Först hinner man dock med att visa upp den i en maskerad prototypform på Goodwood Festival of Speed även fast man till 99,9 procent ändå vet hur den kommer att se ut. Det gäller att dra på grejerna så länge det bara går nu för tiden. Exakt när modellen har premiär framgår inte just nu. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

BMW:s designchef försvarar de stora grillarna
Kommer dock bara finnas på 7-serien

Bilar blir bara större och större, och så även grillar. I alla fall när det kommer till Lexus. Men på senare tid även BMW, vilket många har haft synpunkter kring. BMW:s designchef Adrian van Hooydonk försvarar dock grillarna på nya 7-serien och X7 med att det var nödvändigt att göra detta för att särskilja modellerna från 5-serien och X5. Betalar man mer vill man ju att det ska synas såklart, och då är en mega-stor grill tydligen vägen att gå. Enligt Adrian kommer mycket av kritiken från Europa där man inte vill skylta lika mycket med sitt åk som i exempelvis Kina och Mellanöstern. "The 7 has always been the hardest to bring the expectations of the entire world into one shape. The customers are very, very different in China, the US, the Middle East and in Europe. In Europe people don’t want to get noticed. They don’t like being asked what they paid for a car and they like things in black like a stealth mode. The rest of the world is the opposite. We tried to give the Europeans what they want as well but the strongest market for the 7 is not Europe." Designern tillägger att de stora grillarna inte kommer att smitta av sig till övriga modeller utan hålla sig till 7-serien. Bonus nedan. Visa det här inlägget på Instagram I have fixed the X7’s enormous grille. You’re welcome. ? ? #ItHadToBeDone #SomebodyHadToDoIt #IVolunteeredMyServices #IAmAGoddamnHero? ? #BMW #X7 #BMWX7 #Grille #BMWGrille #OversizedKidneys #KidneyCancer #RenalOvergrowth #E30 #G07 #G07Grille #X7GrilleSwap @bmw @bmwclassic @bmwusa @bmwcca @bmw Ett inlägg delat av Jason Cammisa (@jasoncammisa) 7 Jun 2019 kl. 9:17 PDT Tumnagel
33.9°
+
Bobby Green
0

Lexus uppdaterar GX 460 - grillen är nu större än någonsin
Diskret

Lexus stora SUV GX 460 säljs inte här i Sverige men nu har den fått sig en uppdatering i alla fall. Det som sticker ut mest är att den precis som många av sina syskon nu har fått en jätte-trut full med grillgaller. Nya bilar behöver inga stora grillar och det försämrar oftast aerodynamiken så när de väl har detta så är grillarna ofta fejk - de släpper alltså inte igenom någon luft utan är bara ett designelement. Så lär vara fallet här också eftersom den här modellen har fått en grill i Finlandsfärja-storlek. Bilen har plats för sju stycken personer fördelat på tre stycken rader. Under huven sitter en V8:a på 4,6 liter som ger 300 hästar och som i sin tur driver alla fyra hjulen. Vad den kostar framgår inte men det kanske inte spelar så stor roll eftersom den ändå inte går att köpa här. Tumnagel
11.7°
+
Bobby Green
0

Hondas kommande elbil får backspegelkameror som standard
Tar bort mycket av döda vinkeln

Lexus var först ut med kameror som backspeglar på en produktionsbil när de i höstas lanseraden nya ES i Japan. Audi var tätt efter med detta som tillval till elbilen e-tron. Nu får vi reda på att den här typen av backspeglar blir standard på Hondas kommande elbil e. Bilderna här visar hur det kommer att se ut med dessa på. Insidan får en skärm på 6 tum på vardera sida som visar vad kamerorna ser. Det ska finnas två stycken lägen på skärmarna - normal och wide. I det första läget minskar de "döda vinkeln" med 10 procent, i wide-läget upp till 50 procent. Honda e presenteras senare i år. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0

Carwow kollar in bilmässan i Shanghai
En del kul saker!

Bilmässan i Shanghai bjöd så klart mest på Kinesiska nyheter men några kommer hit också. Nu kommer väl inte Lexusen du ser ovan bli en succé här kanske, men Porsche Cayenne Coupe och några av de andra nyheterna kommer hit. Hur som helst, roligt att kolla in nyheterna och att inse att vi är olika i olika delar av världen, i alla fall när det kommer till tycke och smak runt bilar. Tumnagel
37.7°
+
Roger Åberg
0

Lexus presenterar sin första minibuss
En Toyota Alphard med nytt utseende

Ryktena stämde - det var en minibuss Lexus hade tänkt att presentera härnäst och nu är den här. Modellen heter LM och det är en Toyota Alphard som fått sig ett klassiskt Lexus-utseende med slimmade strålkastare och monstergrill. Bilen fungerar antingen som transport av fotbollslaget (sju platser) eller så kan man välja att där bak endast ha två stycken fåtöljer och då blir det riktigt bra med plats - och lyxigt. Framför stolarna sitter en skärm på 26 tum och den är inbyggd i en vägg som avskiljer det bakre utrymmet från den som kör eller sitter i passagerarstolen. Det finns två stycken versioner - LM 300h eller LM 350. Den första kombinerar en fyra på 2,5 liter med en elmotor. I 350 sitter det istället bara en V6:a på 3,5 liter. Färgerna som erbjuds är svart eller vit. Senare under året kommer försäljningen att dra igång i Kina och på några andra asiatiska marknader, men vad bilen kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
14.9°
+
Bobby Green
0

Teaser för ny Lexus-modell
Kan det vara en minibuss?

Lexus har släppt följande bild som visar ansiktet på en ny modell. Som vanligt skymtar vi en jättegrill och spetsiga strålkastare men det här kan vara fronten på något som Lexus inte har gjort tidigare - nämligen en minibuss. Med bilden kommer även texterna "The Luxury of Space" och "How does Lexus jump off the limits of transportation?" vilket ännu mer spär på att det här faktiskt handlar om den minibuss som det ryktats kring sedan man varumärkesskyddade beteckningarna LM 350 och LM 300H förra året. Den nya bilen kommer troligtvis endast att säljas i Kina. På bilmässan i Shanghai som öppnar om två veckor har den premiär. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

Volvo hamnar i botten på J.D. Powers lista - igen
Lexus i topp "som vanligt"

I höstas visade J.D. Powers lista över pålitliga bilar att Volvo inte var en höjdare - snarare bottennapp. Tillverkaren hamnade sist på listan och när en ny nu presenteras ser det inte mycket bättre ut. Den här gången hamnar man visserligen på tredje plats från botten men det är ändå inte bra. Sämst till ligger Fiat och Land Rover. I topp dominerar dock Lexus för åttonde året i rad. Tätt efter har vi syskonet Toyota och Porsche. Listan baseras på vad amerikanska ägare tycker om sina tre år gamla bilar som de köpt nya. Hoppa vidare på länken för att se hur det gick för alla tillverkare. Tumnagel
30.1°
+
Bobby Green
0

Lexus UX med Nike-inspirerade sulor
Men kan den börna?

Designern John Elliott och Lexus har tillsammans tagit fram en specialversion av den lilla suven UX. John som brukar designa skor har här tagit fram det bilen rullar på - ett par vita däck inspirerade av Nike Air Force 1. Man har velat få fram den klassiska siluetten av skon och nog ser det ut som om bilen har skor alltid. Vita hjulbultar är pricken över i:et. Självklart kallar man spektaklet för "The Sole of the UX" och bilen kommer nu att turnera runt på olika event under året. De här däcken är som väntat alltså inget som kommer att komma i produktion utan bara för show. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0

Hej då PeO!
Du är oss redan enormt saknad

Teknikens Värld-reportern, vår vän och vår kollega PeO Kjellström är död. Vi på Feber-redaktionen har under många år suttit nära Teknikens Värld och fått njuta av många härliga kollegor från den redaktionen. En av de som verkligen stuckit ut är PeO, en otrolig människa med väldigt stort kunnande och ett ännu större hjärta. Jag vet att han har tagit många under sina vingar under åren, så också mig och Bobby. PeO har alltid varit en person som jag vågat komma och fråga saker, hur små eller korkade frågorna än har varit. En sån där person som man vågar erkänna för att man inte har ett dugg koll på läget, vilket man ju inte alltid har. Och som själv har vågat komma och be om hjälp. En sån där person som det verkligen känns att man jobbar tillsammans med, som bryr sig och som man bryr sig om. För det var inte bara när det handlade om jobb, PeO tvekade inte att skicka ett mess om han kände att allt inte var bra och som vågade säga till om livet inte just då var fantastiskt. Men du log så ofta du kunde och spred så mycket glädje. Förra veckan skulle vi ha kört Lexus tillsammans. Nu blev det inte så och det blir inga fler provkörningar med dig som co-driver och det gör mig riktigt, riktigt ledsen. Du är redan enormt saknad PeO. Sov gott nu och hoppas att motorsporten i himlen är extra bra, extra spännande och extra dramatisk. Det och all kärlek är du värd. Tack för allt PeO! Tumnagel
-34.4°
+
Roger Åberg
0

Lexus RC 300h är falsk marknadsföring!
Vänta på Lexus RC F istället

Vissa bilar ser ut som sportskor. Ni vet som de där löparskorna som bara har så sjukt fula färger utan någon annan anledning att de ska se snabba ut. Lexus RC är en sådan bil. Den ser snabb ut, speciellt när den kommer i en sån snabb färg som den här orangea. Det ska väl kanske erkännas att jag är något år för gammal för att kunna komma undan med att åka runt i en orange sportbil, men det struntar jag i. Istället känner jag mig som att jag är 28 år, slänger in väskan i det lilla men fungerande bagageutrymmet, öppnar dörren och hoppar in i den tajta kupéen. Här sitter jag bra. Cockpiten är verkligen förarfokuserad och jag börjar bekanta mig med alla reglage. Det här kan bli riktigt trevligt tänker jag, trycker ner foten på bromsen och trycker på den välplacerade power-knappen. Ingenting händer nu eftersom det är en hybrid. Jag vrider körlägesknappen till Sport. Sedan till Sport+. Ställer in stolen och ratten en extra gång. Spänner fast mig, tar tag i ratten och trycker på gaspedalen. Ingenting händer. Verkligen ingenting. Modeller jag kör heter RC 300h vilket betyder att den har 223 hästkrafter och det räcker inte alls här. Noll till hundra tar 8,6 sekunder för den 2170 kilo tunga bilen. Det är liksom inte så fantastiskt att ha en ”sportbil” som är en sekund långsammare till hundra och som dessutom har en toppfart som är 35 km/h långsammare än än en Passat GTE. Besvikelsen är alltså total. Vem köper egentligen en bil som ser ut så här och som inte alls kan leverera? Det finns ju bevisligen folk som gör det, men jag kan liksom inte riktigt förstå det. En logotyp som inte betyder någonting alls. Lexus RC 300h kostar 479.700 kronor i Executive-versionen. F Sport-versionen kostar 570.400 kronor och Luxury-versionen kostar 550.000 kronor. Det är för mycket pengar för en bil som bara ser ut som en sportbil och inte är det. Nej, vänta till RC F-versionen kommer. Den kostar visserligen 796.500 spänn vilket är betydligt mer, men så är den betydligt mer sportbil. Eller ta den där halvmiljonen och köp något annat. Tumnagel
32.5°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida