m

Porsche visar Cayenne Turbo GT
Snabbaste suven runt nordslingan

Att köra sportig suv har ju ansetts omöjligt, visst kan man slänga in världens största motor men kan det verkligen bli en sportbil? Porsche gör nu sitt yttersta när man presenterar Cayenne Turbo GT, det snabbaste de har presenterat. Med 640 hästar och ett vrid på 850 Nm från V8:an med dubbla turbos sprintar den här till hundra på 3,3 sekunder, vilket är 0,6 sekunder snabbare än Cayenne Turbo. Men bilen är inte bara snabb rakt fram, den har klarat av Nürburgring Nordschleife på 7:38,9 minuter vilket gör den till den snabbaste suven ur det hänseendet. Cayenne Turbo GT har fått en hel del egna detaljer och kommer bara som coupé och bara med fyra säten. Bilen är hela 17 millimeter lägre än vanliga Cayenne Turbo och har både fått ett justerat chassi och aktiva kontrollsystem. Växellådan, en Tiptronic S, har justerats och modifierats och standard sitter ett sportavgassystem i titan. Lär låta gött. På utsidan finns en hel del kolfiber (bland annat är taket i kolfiber) och på insidan är det alcantara som eller. Självklart har bilen feta, keramiska bromsar. Den gråa färgen är ny och funkar bra med de guld/bronsiga fälgarna. Bilen går att beställa nu och de första kommer redan i september. Prislapp, från 2.060.000 kronor. Tumnagel
39.4°
+
Roger Åberg
0

Ny bantningsmetod låser fast käken
Verkar inte helt bekvämt

Att gå ner i vikt kräver oftast att man bara äter rätt och besöker gymmet några gånger i veckan. Men om det inte passar din livsstil så finns det nu en ny spännande bantningsmetod skapat av ett gäng forskare från University of Otago och Storbritannien. Metoden använder sig av en liten enhet som heter DentalSlim och det är mer eller mindre ett kyskhetslås för munnen. Denna enhet hindrar dig från att öppna munnen bredare än två millimeter genom att låsa käken via specialtillverkade låsbultar som hålles ihop md hjälp av magneter. Efter två eller tre veckor med stängd mun lossnar enhetens magnetiska gångjärn vilket gör att man då kan få en till en mer frikostig diet. Tanken med DentalSlim är man ska undvika kostnadskrävande operationer för att minska vikten och istället begränsa matintaget under en viss tid. Enligt forskarna kommer användaren fortfarande enkelt kunna konsumera vätskor och enheten ska inte begränsa andningen eller talförmågan. Tumnagel
0.5°
+
Frode Wikesjö
0

Sugrör som ska stoppa hicka
Hikke sprikke sprauw. Ik geef de hik aan jou

Det finns många huskurer som påstår att de kan få stopp på en pågående hicka. Febers egna husmor, Roger Åberg, påstår till exempel att bita i en citron eller limefrukt har en 99 procent chans att få stopp på hickan. Men hur alla dessa huskurer egentligen fungerar är lite olika för folk. Sugröret HiccAway påstås sig vara en pålitlig lösning som får stopp på hicka 90 procent av gångerna. Detta sugrör kräver att användaren suger riktigt ordentligt för att få i sig drickan då själva sugröret är brett men hålet i bottnen är litet. Detta sugande ska göra att de två nerverna som orsakar hickan stimuleras vilket ska hjälpa hjärnan att återställa sig själv och därmed få stopp på hickandet. Sugöret kostar 14 dollar men är man snål ska man kunna göra en sådan här själv av en McFlurry-sked och då får man ju också en glass på köpet! Tumnagel
36.8°
+
Frode Wikesjö
0

Nu kommer Suzuki Jimny utan baksäten
Plats för mer prylar

Suzuki Jimny är en rackarns söt bil som har fört en konstig tillvaro här i Sverige. Först var det en succé men sedan försvann den, Suzuki tyckte att den släppte ut för mycket för den europeiska marknaden. Eller EU tyckte det och straffskatterna skulle bli för höga för att det skulle vara värt att sälja den. Men nu är den tillbaka, om än i en udda version. Suzuki tycks tycka att köparna är de som vill ha en liten och smidig sak att köra i skogen med och inte folk som vill vara fräcka i stan och börjar därför sälja en version utan baksäte. Den får tillägget Torakku som helt enkelt betyder lastbil på japanska. Bilen är inte heller någon bil enligt transportstyrelsen utan registeras som lätt lastbil och då är utsläppsreglerna annorlunda. Eftersom baksätet saknas finns det plats för mer saker. Man får plats med 863 liter (plus 33 liter) och höjden man kan använda är 913 istället för 850 millimeter eftersom golvet är plant och härligt. Man kan även lasta mer, 150 istället för 115 kilo. Motorn är på 1,5 liter, ger 102 hästar och toppar 145 km/h. Trots de inte så fantastiska siffrorna drar den 0,77 liter/mil blandad körning och släpper ut 173 gram co2/km. Skatten för det här vrålåket ligger på 10.316 kronor per år de första tre åren. Varför sätter inte Suzuki bara in något vettigt under huven på den här bilen och löser problemet? Prislappen ligger på 214.900 kronor, plus de där 30.000 kronorna i skatt då. Tumnagel
40.1°
+
Roger Åberg
0

Nytt chip från Samsung med lagring och minne i ett
Snabbare och mindre

Samsung kan det där med minne och lagring och nu har man presenterat ett chip som har båda två sakerna i samma paket. Paketet heter LPDDR5 uMCP och börjar massproduceras nu. Innehållet är Samsungs snabbaste LPDDR5 DRAM i kombination med deras senaste UFS 3.1 NAND-minne. Samsung själva säger att man vinner mycket på att ha dessa i samma enhet och prestandan för DRAM ökar med 50 procent från 17 till 25 GB per sekund och för NAND-minnet dubblas det från 1,5 GB till 3 GB per sekund. Chipet är 11,5 x 13 millimeter vilket gör att man även spar fysiskt utrymme. I enheterna man kommer att erbjuda kommer det att finnas från 6 till 12 GB minne och från 128 till 512 GB lagring. Chipet säger Samsung inte bara passar för flaggskeppstelefoner utan ska också passa bra till mellanklasstelefoner. Tumnagel
40.8°
+
Roger Åberg
0

Det här är Beats Studio Buds
AirPods i annan form

Efter flera läckor är nu Beats nya små lurar här på riktigt. De heter Studio Buds och är helt enkelt ett par truewirelress-lurar. De är svett och fuktskyddade med IPX4 och finns i tre färger, svart, vit och röd. Varje lur väger 5,1 gram och elementen är på 8,2 millimeter. Det finns aktiv brusreducering och transparens som lär fungera på samma sätt som det gör i AirPods Pro. Beats är ju ett Apple-företag och att para dem med iOS-prylar är superenkelt, men nu lovar man att det bara ska krävas ett klick för att para dem även på Android. Batteritiden ligger på åtta timmar i lurarna och två uppladdningar i fodralet, så totalt 24 timmars speltid. Med brusreducering på så får man 5 respektive 15 timmar. Prislappen ligger på 1595 kronor. Gillar man formen så är det här ett intressant val för de som inte gillar AirPods men vill ha saker som lätt koppling, spatial audio och andra fördelar som kommer med AirPods. Dock ska man vara medveten om att dessa inte har samma chip som sitter i AirPods. Tumnagel
36.3°
+
Roger Åberg
0

Jaybird presenterar Vista 2
Fitnesslurar med fokus på tålighet

Jaybird fortsätter leverera nya ljudprodukter som är avsedda att använda när vi äventyrar. Vista 2 heter det senaste tillskottet och lurarna har uppgraderats med förbättrad batteritid och tåligare hölje på både lurar och etui. Batteritiden ligger numera på åtta timmar i lurarna och med batteriet i fodralet blir den totala batteritiden 24 timmar. Första Vista hade IP-klassningen IPX7, men den här gången har Jaybird bumpat upp tåligheten till IP68, vilket betyder att du inte behöver oroa dig för att de ska ta skada av varken fukt eller damm. Vidare har även fodralet blivit tåligare med en IP54-klassning. Tåligheten är förstås trevlig, men ljudet är också rätt viktigt i ett par true wireless-lurar. Precis som tidigare kör Jaybird med ordentliga ljudelement på 6 millimeter i varje plugg och lurarna har även fått aktiv brusreducering. Vill du hellre höra omgivningen när du är ute och rör på dig så kan du i stället aktivera SurroundSense. Jaybird Vista 2 kommer börja säljas idag och priset ligger på 1999 kronor. Lurarna finns tillgängliga i svart, grått och blått. Tumnagel
39.4°
+
André Stray
0

Rymdskrot kolliderade med viktigt instrument på ISS
Litet hål upptäckt på Canadarm2

Den kanadensiska rymdmyndigheten CSA rapporterar att man har hittat ett litet hål på Canadarm2, en robotarm som suttit monterad på den internationella rymdstationen ISS sedan 2001. Hålet på robotarmen är cirka 5 millimeter i omkrets och upptäcktes vid en rutininspektion. Det tros ha uppstått när armen kolliderade med någon form av rymdskrot. Exakt vad armen kolliderat med vet man inte men det handlar om ett väldigt litet föremål. Rymdskrot kan färdas med hastigheter på upp till 28.000 km/h vilket gör att även små föremål kan orsaka stor skada. Canadarm2 uppges dock inte ha drabbats av någon funktionsskada och fungerar fortsatt som det är tänkt. Rymdskrot utgör sannolikt det största hotet mot ISS. Gizmodo skriver att ett rymdskrot med en diameter på 1,3 centimeter skulle kunna penetrera en av ISS moduler. Rymdskrot som har en diameter som är större än 10 centimeter skulle kunna förstöra en hel modul vid en kollision. Det amerikanska försvarsdepartementets satellitsystem Space Surveillance Network (SSN) har koll och följer runt 27.000 rymdskrots-objekt som har en diameter på närmare 10 centimeter eller mer. Det gör att de förhoppningsvis kan varna och se till att ISS flyttar lite på sig om SSN upptäcker att ett sådant objekt skulle vara på väg att kollidera med rymdstationen. Här nedan kan ni kolla in ett kort inslag om vad Canadarm är, hur den fungerar och vad den används till. Tumnagel
33.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft listar nya titlar till Game Pass
Tagga Peggle 2!

Microsoft har levererat lite nyheter på Game Pass-fronten och vi har fått reda på vilka titlar som kommer läggas till i biblioteket under andra halvan av maj. Den största nyheten har ni redan fått i underrubriken, men prenumeranter av Game Pass kommer också få tillgång till andra titlar som Conan Exiles och rykande färska Knockout City. Hela listan med spel som är på ingång har ni nedan. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Nya iMac 24 tum är en färgglad fullträff
Vi har testat en väldigt gul dator

Apple fortsätter sitt segertåg med sitt M1-chip och senast i raden av maskiner som får chippet är nya iMac 24". Till skillnad mot de som tidigare fått M1-chipet så är det här den första maskinen som är helt omgjord från grunden. MacBook Air, MacBook Pro 13, Mac mini och iPad Pro har ju alla fått chipet, men ser ut precis som de gjorde innan. Vi gissar att det beror på att man helt enkelt inte har haft tid att göra om allt från början, så nya iMac skvallrar lite om framtiden för Apple. TL;DR När Apple har kontrollen över allt blir det smått magiskt. I princip klanderfri hårdvara som är perfekt anpassad för att funka i hemmet och kraftfull nog för att klara allt som en normal användare kastar på den. Tycker man att gult är fult finns det sex andra färger att välja mellan. Vi börjar med en video där vi packar upp datorn och alla dess tillbehör och saker. Sedan blir det en till video, här går jag igenom vad jag tycker om datorn efter en veckas användning. Så, nu blir det recension i textform! Som vanligt, ställ frågor bland kommentarerna om ni har några! Tumnagel
46.4°
+
Roger Åberg
0

Snubbe hackar ihop en tunnare version av Apples AirTag
Som passar lite bättre i plånboken

Förra månaden presenterade Apple sina spårbrickor AirTags och av surret på nätet att döma har de blivit väl emottagna. Ett problem med AirTags är att de är förhållandevis tjocka, något som gör att de blir lite knöliga att förvara i till exempel en plånbok. En AirTag är 8 millimeter tjock och det tyckte hårdvaruhackern Andrew Ngai var på tok för mycket så han beslöt sig för att se om han kunde konstruera en tunnare version av AirTag. I videoklippet nedan kan ni kolla in hur han gick tillväga för att modifiera AirTag så att den endast blev 3,8 millimeter tjock. För att åstadkomma det fick Ngai montera isär en AirTag och placera spårbrickans batteri och kretskort bredvid varandra i ett nytt hölje. Detta gör givetvis att AirTags längd såväl som bredd blir större men att det hela passade bättre in i en plånbok. Det ska väl nämnas att eventuell garanti på AirTag sannolikt upphör om man ger sig på att göra något liknande som Andrew Ngai gör i klippet nedan. Tumnagel
41.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Roccat presenterar nya tangentborden Magma och Pyro
Med RGB överallt

Roccat har presenterat två nya tangentbord vid namn Magma och Pyro. Med Magma slår Roccat hårt på RGB-trumman och kör inte bara med individuellt upplysta knappar, utan har gjort så att hela plattan kan lysa upp i en och annan färg. Magma har mjukare membranbrytare och kommer även med handlovsskydd, vilket alltid uppskattas. Pyro å andra sidan kommer med lite mer ordentliga mekaniska brytare, mer specifikt linjära brytare från TTC som har ett motstånd på 45 gram och slaglängd på 4 millimeter. Brytarna ska hålla för 50 miljoner klick. Båda enheterna kommer dyka upp i butik 30 maj och priset för Magma kommer ligga på 649 kronor medan Pyro kommer kosta 1099 kronor. Tumnagel
36.3°
+
André Stray
0

Är nya iMac för tunn?
11,5 millimeter är riktigt tunnt

Nya iMac är larvigt tunn, den är bara 11,5 millimeter tjock. Man vet att en stationär dator är väldigt tunn när den mäts i ,x millimeter. Det är ju riktigt trevligt och att den är liten kommer vara trevligt för dem som måste flytta runt den eftersom den bara väger 4,5 kilo. Men är den för tunn? Den frågan dök upp i mitt huvud igår eftersom tunnheten har tvingat Apple till att göra en del udda lösningar. Det första som ni hade åsikter om bland kommentarerna är hakan, som fortfarande är kvar. Anledningen är så klart att skärmen tar plats, en skärm som är 11,5 millimeter tjock är ju faktiskt inte någon tjockis direkt. Som jämförelse är en MacBook Pro 15,6 millimeter tjock, alltså 35 procent tjockare. iMacens alla delar ligger just i den där hakan och inte bakom skärmen som de gjorde tidigare. Hade man placerat alla saker bakom skärmen hade den blivit dubbelt så tjock. Hade det varit värt det? Apple. You should have made the computer 1 inch thicker and put everything in the chin BEHIND the display. And you know it ?? pic.twitter.com/a00fXFnKpu— Marques Brownlee (@MKBHD) April 20, 2021 Och varför har man inte satt loggan på hakan? Hur det hade sett ut ser ni nedan. Med en så tunn dator kommer också en del problem. Fysiska sådana. Det första är att man fått flytta hörlursuttaget till sidan på datorn för att det ska få plats, något som i och för sig bara är bra. Det andra är att en vanlig strömsladd bara är att glömma, helt enkelt för att den inte får plats. Istället har Apple hittat på en ny magnetisk historia (nej, den åker inte ut som Magsafe om man sparkar till sladden). Från datorn går en sladd som har fin väv runt sig, men den går till en strömdosa som är tänkt att ligga på golvet. Nej, nej, nej! Hur tänkte Apple här? Ja, det är lite härligt att kunna koppla ethernet till strömdosan så att man slipper en sladd till datorn, men exakt hur bra är det att ha skit på golvet? Inte alls, så klart. Så den där dosan kommer att ligga på golvet och samla damm eller så kommer den ligga på skrivbordet för dem som vill ha tomt på golvet. Jag anar att någon kommer att göra en hållare för denna att sätta på iMacens fot eller på väggen. Tumnagel
36.6°
+
Roger Åberg
0

Apple presenterar helt ny iMac
Med M1 och i massor av färger

Som ryktena sa så kom det en ny iMac och den kommer i ett gäng olika färger. Eftersom den har en M1-processor i sig istället för en intel-processor så kan den vara betydligt tunnare och är bara 11,5 millimeter tjock. Eller tunn. Två små fläktar finns men Apple säger att den bara ska låta 10 decibel. Skärmen är på 24 tum och har upplösningen 4480x2560, alltså 4,5k. Riktigt bra för den storleken på skärm. Skärmen kan också leverera miljarder färger och True Tone och ska vara behandlad med ett material som ger låga reflektioner. Man har, äntligen, fixat till kameran som numera är på rimliga 1080p. Apple lovar också att man använder kraften i M1 för att göra bilden bättre, speciellt i dåligt ljus. iMac har flera mikrofoner så att man ska låta bra och låta bra ska iMac göra. Totalt sex högtalare varav två subwoofers ska leverera bra ljud. Med tanka på vad de kan göra i sina MacBooks så tror jag på dem. iMac har även rumsligt ljud så video med Dolby Atmos lär låta bra. iMac 24 kommer alltså att ha M1-processorn, inte en fetare version. Men den lär räcka för de allra flesta. På baksidan hittar vi fyra USB-C-portar varav två är Thunderbolt. Dessa två ska driva en skärm på 6K. Strömsladden fästs med magnet men själva strömenheten sitter in i iMac utan på sladden och kan placeras på golvet. På denna sitter också ethernetingången. Till iMac kommer så klart också tangentbord och grejer. Basversionen är lite omgjord med bland annat en låsknapp. Självklart är dessa i matchande färger. Man kan även köpa en version med Touch ID och en större version med numeriskt tangentbord och Touch ID. Den klassiska och inte så älskade musen och den numera klassiska och älskade trackpaden kommer också i matchande färger. Kommer i två versioner som kostar 15.995 och 18.495 kronor. 15.995 kronors-versionen (1299 dollar) har 8 CPU-kärnor och 7 GPU-kärnor. 8 GB minne, 256 GB lagring, 2 thunderbolt-portar och det vanliga tangentbordet. Denna har inte ethernet. 18.495 kronor-versionen (1499 dollar) har 8 CPU-kärnor och 8 GPU-kärnor. 8 GB minne, 256 GB lagring, 2 thunderbolt-portar, två USB-C-portar och det Touch ID-tangentbordet. Levereras i maj. Det är alltså bara 24-tummaren som har presenterats nu. En inte allt för vild gissning är att den större versionen, som väntas få 32 tumsskärm, kommer att få den fetare M1X-processorn. Tumnagel
51.2°
+
Roger Åberg
0

Nu är första modellen från Zeekr här
Volvo och Lynk &Co-syskonet

Geely fortsätter att släppa inte bara bilmodeller utan bilmärken. Senast i raden är Zeekr, ett nytt märke som bara ska leverera elbilar i premiumsegmentet. Namnet är en mix av generation Z, som är målgruppen, och Geek. Japp, det är sant. Första modellen ut heter Zeekr 001 och visades först upp som Lynk & Co Zero. Bilen ska vara helt designad i Göteborg. I pressreleasen säger man "no more boring EVs" och ska vara den första helt elektriska bilen av shooting brake-typ. En rolig kombi alltså! Bilen är fem meter lång, har en hjulbas på tre meter och man ska kunna få in 2144 i bagaget (med sätena nerfällda). Bilen har luftfjädring som standard och markfrigången ska kunna ändras från 117 till 205 millimeter beroende på vad användaren känner för. 0 till 100 km/h ska gå på 3,8 sekunder och åt andra hållet ska det också gå snabbt, man ska få stopp på bilen från 100 km/h på bara 34 meter. Motorn är på 543 hästar. Inget för tråkmånsar alltså. Geely planerar att starta ett laddnätverk under Zeekr-namnet som ska kunna leverera 360 kW och då ska man kunna ladda 12 mil på fem minuter. Laddnätverket kommer att byggas i Kina och det är just där som bilen kommer att säljas. Tumnagel
44.5°
+
Roger Åberg
0

Kinesisk propagandafilm visar Xinjiang i bättre dager
Kolla in trailern för The Wings of Songs här

Kina gör sitt bästa för att rädda upp sitt skamfilade rykte runt hur man hanterar minoritetsbefolkningen uigurer i regionen Xinjiang. Nu har man släppt en film som visar upp en idyllisk bild av Xinjiang som ska få tittarna att kanske glömma av uppgifterna om de koncentrationsläger som finns i Xinjiang såväl som det folkmord som flera bedömare anser pågår i regionen. Filmen The Wings of Songs handlar om tre unga män från Xinjiang, en uigur, en hankines samt en kazak, som trots sina olika etniska bakgrunder verkar komma riktigt bra överens. DN skriver om filmen: "De dricker öl och kvinnorna de träffar visar villigt sina hår. De muslimska referenserna är få, trots att majoriteten i Xinjiang är muslimer. Här finns inga moskéer och alla talar flytande kinesiska." The Wings of Songs är primärt inspelad för att ge den inhemska publiken i Kina uppfattningen om att allt är guld och gröna och skogar i Xinjiang. Sannolikheten att den kommer att gå upp på några biografer utanför Kina är antagligen liten. Här ovanför kan ni kolla in trailern för filmen. Tumnagel
8.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Alpina rullar ut B8 Gran Coupé
En något snällare BMW M8 Competition

Det har blivit dags för BMW-förädlaren Alpina att presentera sin senaste modell och det är B8 Gran Coupé. Den här kan väl enklast beskrivas som ett mellanting mellan BMW M850i och BMW M8. Som vanligt när det kommer till Alpina har det förfinats i alla hörn utan att bli för extremt. Bilen har fått sig en ny stötfångare fram med en diskret lite läpp på sig, självklart med Alpina-texten. Man har även monterat andra sidokjolar, en svart diffusor baktill med fyra stycken runda pipor från ett nytt rostfritt avgassystem och en liten läpp på bakluckan. Pricken över i:et är de 21 tum stora fälgarna i hjulhusen och de blåa bromsoken innanför dessa. Dessa är från Brembo och greppar 396 millimeter stora skivor fram, 399 millimeter bak. Motorn är som vanligt också ombyggd och man har utgått från den dubbelturbomatade V8:an på 4,4 liter. Den ger hela 620 hästar och 800 newtonmeter i vrid. M8 Competition har 625 hästar så effektmässigt är B8 väldigt nära. Motorn är kopplad till en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 3,4 sekunder och toppfarten anges till 323 km/h. Prislappen börjar på 161.200 euro. Det går bra att beställa ett exemplar nu och de första leveranserna ska äga rum i juli. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Aston Martin presenterar Vantage F1 Edition
Firar återkomsten till sporten

Aston Martin presenterar nu det man smygvisade förra veckan och det handlar om en specialversion av modellen Vantage kallad Vantage F1 Edition. Med denna vill man fira att man återigen är tillbaka i cirkusen och därför har bilen hämtat inspiration från sportens följebil. Färgen på bilderna heter Aston Martin Racing Green men man kan även få bilen i svart eller vitt dekorerad med gråa fält. Ett nytt kjolpaket sitter monterat och man får en splitter fram, en annan grill och en stor vinge på bakluckan. I hjulhusen sitter det 21-tummare. Insidan går i svart läder och grå Alcantara med limegröna inslag. Bilen får även ett uppgraderat chassi, vassare styrning och lite mer effekt ur maskin. Motorn är samma dubbelturbomatade V8:a på 4,0 liter men här ger den 25 extra hästar och totalt nu 535 hästar. Vridet är dock detsamma - 685 newtonmeter. Den åttastegade automatlådan har man också kalibrerat om en smula. Man kan få Vantage F1 Edition både som coupé och cabriolet och prislappen är 142.000 respektive 162.000 euro. Tumnagel
45.9°
+
Bobby Green
0

Senaste Volkswagen Transporter i GTI-kläder
Fräsig skåpbil

Bara för att man åker omkring i en skåpbil innebär ju inte det att man inte vill att bilen ska se fräsig ut? Volkswagen Commercial Vehicles i Storbritannien presenterar därför Transporter T6.1 Sportline som är en version som fått ta på sig GTI-kläder. Det innebär ett helt nytt kjolpaket runt om, större fälgar, mattsvart lack, takvinge och den klassiska röda GTI-randen i grillen. Bilen är även sänkt med 30 millimeter. Vill man ha en annan färg erbjuds även Fortana Red, Ravenna Blue eller Copper Bronze. Vi får inga bilder från insidan men här ska det finnas stolar i Nappa-läder med mocka-inlägg och Sportline-logga. Prislappen börjar på 42.940 pund. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Peugeot presenterar nya 308
Två laddhybridversioner erbjuds

Peugeot visar nu upp helt nya 308. Den här bygger på den tredje generationen av Stellantis EMP2-plattform vilket bland annat gör att hjulbasen ökat med 5,5 centimeter. Bilen är även 20 millimeter lägre på höjden för att få en lite mer slimmad taklinje. Det här blir Peugeots första modell som bär den nya loggan som presenterades nyligen. Oavsett vilken version av nya 308 man köper får man LED-strålkastare och de vertikala huggtänderna som fungerar som DRL-ljus. Köper man en GT eller en GT Premium får man dessutom LED-strålkastare med Matrix-teknik. Baklysen är också LED och där lyser tre stycken streck som ska föra tankarna till ett lejon som dragit med sina klor. Bilen erbjuds i färgerna Olivine Green, Bianca White, Cumulus Grey, Nera Black, Pearlescent White, Vertigo Blue och Elixir Red. På insidan hittar vi i-Cockpit-designen som består av ett instrumentkluster med skärm på tio tum och en separat infotaimentskärm i samma storlek. Här finns även trådlös laddning av smart telefon, USB-hål och plats för dubbla läskburkar. På teknikfronten finns bland annat adaptive cruise control with Stop and Go, Lane Keeping Assistance, Semi-automatic lane change, Anticipated speed recommendation och Curve speed adaptation. Det finns även en backkamera som kan tvätta sig själv, parkeringshjälp i 360 grader med fyra stycken kameror och en uppvärmd vindruta och ratt. Bilen kommer säljas med två stycken olika laddhybrid-alternativ. Insteget heter Hybrid 180 e-EAT8 och detta kombinerar en 150 hästar stark bensinmotor med en elmotor på 110 hästar. Denna ska man kunna köra sex mil på bara el med. Den andra versionen heter Hybrid 225 e-EAT8 och den har istället 180 hästar men samma elmotor. Räckvidden på el är här 5,8 mil. Båda två har ett batteripack på 12,4 kWh. Förutom hybriderna finns även en bensinmotor på 1,2 liter med 130 hästar och en diesel på 1,5 liter som också ger 130 hästar. Nya 308 lanseras senare i år men vad den kommer kosta vet vi tyvärr inte än. Tumnagel
44.0°
+
Bobby Green
0

Skoda presenterar priset på sportigare Enyaq Sportline
Kostar från 483.900 kronor

I september förra året rullade Skoda ut den eldrivna modellen Enyaq. För en månad sedan presenterade man Enyaq Sportline som är en lite sportigare (till utseendet) version av bilen och nu får vi prislappen på denna. Från 483.900 kronor är det som gäller och det du får som övriga versioner inte har är sportchassi som är 15 millimeter lägre fram, 10 millimeter bak. 20-tumsfälgar i silver/antracit, sportigare stötfångare fram och bak, aluminiumpedaler, sportstolar, svart takreling, svarta fönsterlister, svart modellbeteckning, svarta backspegelskåpor och svart grill. Du kan få Sportline som 60 med 180 hästar och räckvidd på 40 mil, eller som 80 med 204 hästar och 52 mils räckvidd. Den sistnämnda kostar från 571.500 kronor. De första kunderna väntas få sina Enyaq Sportline under årets tredje kvartal. Ytterligare en version, Enyaq 80x kommer presenteras senare. Den driver på alla fyra, har 265 hästar och tar sig 50 mil på en laddning. Tumnagel
46.5°
+
Bobby Green
0

Porsche rullar ut Taycan Cross Turismo
Versionen för dig som behöver lite mer plats

Då var det dags för Porsche att presentera ytterligare en Taycan. Den här kallar man för Cross Turismo och den kan väl enklast beskrivas som en kombi-version av vanliga Taycan. Hur bilen ser ut har inte varit jättehemligt tidigare men nu är alltså all maskering borttagen. Taycan Cross Turismo har 20 millimeter högre markfrigång än vanliga Taycan. Väljer man till Offroad Design-paketet höjs detta till 30 millimeter. Fyra tycken versioner kommer att erbjudas. Vi börjar med Taycan Cross Turismo 4 som har 380 hästar (476 hästar med overboost för Launch Control). Denna gör 0-100 km/h på 5,1 sekunder och toppar 220 km/h. Räckvidd 38,9 till 45,6 mil. Sen har vi Taycan 4S Cross Turismo med 490 hästar (571 hästar med overboost för Launch Control). 0-100 km/h går på 4,1 sekunder och toppfarten anges till 240 km/h. Räckvidd 38,8 till 45,2 mil. Taycan Turbo Cross Turismo bjuder på 625 hästar (680 hästar med overboost för Launch Control), gör 0-100 km/h på 3,3 sekunder och toppar 250 km/h. Räckvidd 39,5 till 45,2 mil. Sist men inte minst är Taycan Turbo S Cross Turismo som också har 625 hästar men hela 761 med overboost för Launch Control och 1050 newtonmeter i vrid. Den här gör 0-100 km/h på snabba 2,9 sekunder och toppart 250 km/h. Räckvidd 38,8 till 41,9 mil. Alla har ett batteripack på 93 kWh (Performance-Battery Plus). Man ska kunna ladda med upp till 270 kW och gör man det kan man få tio mils räckvidd på fem minuters laddning. Precis som sitt syskon har bilen 800-voltsarkitektur och fyrhjulsdrift är givetvis standard. Den extra kombi-bulan på baken ska ge 47 millimeter mer utrymme för huvudet i baksätet, och i bagaget ska man få in mer än 1200 liter. Porsche har även utvecklat en speciell cykelhållare till bilen som gör att man kan hänga upp till tre stycken cyklar där bak. Bakluckan kan öppnas även när cyklarna är på plats. Man släpper även två stycken nya elcyklar - eBike Sport och eBike Cross. Lansering sker nu i sommar och priserna här i Sverige ser ut som följande: Taycan 4 Cross Turismo 1.140.000 kronor Taycan 4S Cross Turismo 1.270.000 kronor Taycan Turbo Cross Turismo 1.750.000 kronor Taycan Turbo S Cross Turismo 2.130.000 kronor Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

Oppo visar upp Wireless Air Charging
Oppo X 2021 går att ladda i luften

För några veckor sedan visade Xiaomi upp något man kallade för Air Charge, en teknik med vilken det ska bli möjligt att ladda upp en telefon trådlöst på flera meters avstånd, och idag visade Oppo upp något liknande. Det var under Mobile World Congress Shanghai 2021 som Oppo presenterade "Wireless Air Charging", en teknik som ska göra det möjligt att ladda upp deras vikbara konceptmobil Oppo X 2021 även när den befinner sig några centimeter från laddstationen. Oppos använder sig av en magnetisk resonanslösning för att leverera 7,5W medan Xiaomis Air Charge använder sig av millimetervågor för att leverera 5W. Avståndsmässigt så är Oppos lösning inte lika imponerande som Xiaomis lösning men istället är den antagligen lite billigare att producera. När vi eventuellt kan få se Oppos eller Xiaomis lösningar för "riktig" trådlös laddning på marknaden finns det än så länga inga uppgifter om. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Gordon Murray presenterar T.50s Niki Lauda
Banracer som kan producera upp till 1500 kilo i marktryck

I augusti förra året presenterade Gordon Murray Automotive superbilen T.50. En månad efter det fick vi en skiss på T.50s som är en ännu vassare version endast avsedd för bankörning. Nu är denna presenterad som T.50s Niki Lauda och som väntat är den mer extrem på alla sätt och vis. Vikten anges till löjligt låga 852 kilo vilket är en bantning med hela 134 kilo jämfört med T.50. Den 3,9 liter stora V12:an utan överladdning har även vässats från 633 till 736 hästar. Varvstoppet ligger på sjuka 12.100 varv. Till motorn sitter en nydesignad sexstegad X-Trac-lådan med paddlar bakom ratten. Den skickar i sin tur kraften vidare till bakhjulen och toppfarten anges till mellan 322 och 338 km/h. Alla karosspaneler skiljer sig mellan T.50 och T.50s och de är inte helt oväntat tillverkade i kolfiber. Allt glas är också lättare. Vidare har fjädrar, dämpare och krängningshämmare uppgraderats för att prestera ännu bättre. Bilen är även 87 millimeter lägre fram och 116 millimeter lägre bak. Fläkten där bak som hjälper till med marktrycket får sällskap av en ännu större diffusor och en ny fetare vinge. Tillsammans med en front som fått större splitter kan bilen producera upp till 1500 kilo i marktryck. Insidan har en stol i kolfiber för föraren i mitten och på vänster sida finns det plats för en passagerare. I T.50 kan man som ni säkert vet ha en passagerare på varje sida om sig. I T.50s har den högra stolen ersatts av ett brandsläckarsystem istället. Där man tidigare hade fötterna på denna sida sitter det nu en panel med massa knappar. Endast 25 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 3.1 miljoner pund. Dessa kommer att börja tillverkas efter att alla 100 stycken exemplar av vanliga T.50 är klara vilket ska vara i januari 2023. Det allra bästa är att lyssna på Gordon själv berätta om bilen för Harry Metcalfe i klippet nedan. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

McLaren rullar ut laddhybriden Artura
Det första stora steget mot elektrifiering

När McLaren lanserade modellen P1 2013 bjöd den på något ingen annan McLaren gjort tidigare - en laddsladd. P1 är en laddhybrid som fungerande som en slags testbänk för den nya tekniken. Men P1 tillverkades bara i 375 stycken exemplar och kostar en rejäl slant. Nu känner sig McLaren redo för att skicka ut en laddhybrid till "massorna" och man gör det med den nya modellen Artura. Under skalet hittar vi en helt ny dubbelturbomatad V6:a på 3,0 liter. Den ger 585 hästar och 585 newtonmeter i vrid. Till förbränningsmotorn kopplas en elmotor på 95 hästar och 225 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på tre sekunder blankt, 0-200 på 8,3 sekunder och 0-300 på 21,5 sekunder. Toppfarten anges till 330 km/h. För växlandet står en ny dubbelkopplingslåda med åtta växlar. Men den har ingen backväxel, när det är dags att backa så körs elmotorn baklänges istället. Drivningen sker endast på bakhjulen och det finns en elektronisk diffspärr som du kan aktivera. En intressant sak är att bilen inte har elektronisk servo utan här är det fortfarande hydrauliska grejer som gäller, vilket McLaren föredrar då det ger en bättre körkänsla. På bara el ska man kunna köra upp till tre mil. Man ska kunna ladda batteriet från tomt till 80 procent på 2,5 timmar. Artura väger in på 1496 kilo. För att få stopp på den sitter det keramiska skivor på 391 millimeter med sexkolvsok fram. Däcken kommer från Pirelli och de mäter 235/35 fram, 295/35 bak, fälgarna är på 19 tum. På prislappen står det 185.500 pund och det går bra att lägga en beställning nu om man känner för det. De första leveranserna ska ske under årets tredje kvartal. Ett massivt pressmeddelande med all information kring bilen finns på länken nedan. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört vätgasbilen Toyota Mirai!
Spännande men går inte att köpa...

Toyota tror verkligen på vätgas och när man pratar om det är man noga med att poängtera att det inte bara är ett bränsle utan mer av en energibärare. Till skillnad mot el så går det att flytta och lagra fysiskt och det har ju sina fördelar. Nackdelarna är just det fysiska, det behövs platser att tanka på och det finns det bara tre stycken i Sverige, en vid Arlanda, en vid Mariestad och en vid Sandviken. Första generationen Mirai, som alltså är Toyotas vätgasbil, lanserades 2016 i Sverige och sedan dess har man levererat hiskeliga 14 stycken bilar. Ingen supersuccé alltså. Det beror så klart på att det bara finns tre mackar men också på att den första generationen inte vara vacker alls och så var den rätt dyr. Men nu är andra generationen här och den här snygg! Kolla in vår video om bilen här! Tyvärr så kvarstår problemet med mackarna och Toyota kommer därför inte att sälja bilen i Sverige. Istället kommer man att göra den tillgänglig via deras bilpoolstjänst Kinto. Där ska du kunna hyra bilen per timme (för 150 spänn), per dag eller på längre tid om du så vill. Det handlar alltså om att få ut lite bilar som syns på stan och som gör att man kanske, kanske bygger fler mackar. Om du verkligen vill ha en så kan nog Toyota ordna det, men du får inte köpa utan i sånt fall är det leasing som gäller. Nya Mirai kan ha en så mycket vackrare form till stor del för att tekniken har utvecklats. Istället för en stor bränslestack placerad under bilen så är den nu betydligt mindre och placerad under huven. Det gör att bilen är 65 millimeter lägre och 70 millimeter längre. Det finns numera tre tankar istället för två och man får plats med 5,6 kilo vätgas i dessa tre. Bränslestacken tar vätgasen och gör om denna till energi som sedan kan driva motorn. Tillsammans med ett mindre batteri som sitter bak i bilen så får man ut 134 kW vilket tar bilen från noll till hundra på nio sekunder. Inte toksnabbt, men du har den där elbilsknuffen i början i alla fall. Men som referens känns en VW ID.3 betydligt snabbare. Körkänslan är ändå sportig, sittpositionen i bilen är som hämtad från en Lexus-coupé. Man har även lagt till en funktion som gör att det låter när man accelererar, men det blir mest pinsamt och tramsigt. Se hur bilen ser ut på insidan här! Toyota har haft problem att leverera Mirai främst för att man inte fått fart på tillverkningen av bränslestackarna. Men nu är det mer fart och de 330 cellerna som stacken består av tar nu sekunder istället för en kvart styck att tillverka. Det gör att man kommer att leverera 30.000 bränslestackar i år vilket är tio gånger fler än tidigare, men alla dessa kommer inte att hamna i Mirai utan även i kommersiella fordon. Så fler bilar kommer att tillverkas, men inga stora mängder. Vätgas känns fortfarande som något som inte är så ett självklart drivmedel för framtiden och fokus kommer nog att vara på kommersiella fordon, även om de tester som gjorts med bussar i bland annat Stockholm och Göteborg har lagts ner. Men det är hur som helst roligt att Toyota fortsätter fokusera på detta! Vi bad om lite frågor på Instagram och här kommer svaret på några av dessa! Tumnagel
42.6°
+
Roger Åberg
0

Så här fungerar en gammal filmkamera
Fascinerande

YouTube-kanalen The Slow Mo Guys visar här hur en gammal 16-millimeters videokamera filmkamera fungerar. Genom att demontera kameran och filma kamerans olika funktioner med sina höghastighetskameror ger de en ganska klar bild av hur sådana här mekaniska kameror fungerade. Tumnagel
42.6°
+
Frode Wikesjö
0
Nästa sida