m
2019

Local Motors krocktestar sin självkörande buss Olli
Hur krocksäkra är egentligen 3D-utskrivna fordon?

Det amerikanska motorföretaget Local Motors har sedan 2014 experimenterat med att skriva ut bilar och minibussar med 3D-skrivare och 2016 så presenterade man den självkörande bussen Olli. Många av delarna i Olli är utskrivna i 3D-skrivare och idag kan man skriva ut en Olli på cirka 10 timmar. Det kan jämföras med de 44 timmarna det tog när man började utveckla Olli 2014. Självkörande minibussar som Olli och varianter från Local Motors konkurrenter rullar redan idag runt i mindre skala på universitetsområden, företagsbyar och liknande platser. Därför är det givetvis viktigt att se till att dessa är krocksäkra och då det kommer till 3D-utskrivna fordon finns det i dagsläget inte så många tidigare tester tillgängliga. Därför beslöt sig Local Motors förra året för att testa hur Olli skulle klara en frontalkollision med en vägg i två olika hastigheter. I animationen ovan så har bussen en hastighet på 4,8 km/h och som synes så verkar det inte ha uppstått några större problem när man krockar i den hastigheten. I animationen nedan framförs fordonet i 40 km/h och då går inte kollisionen riktigt lika lugnt till. Det ska dock observeras att bussens chassi ser ut att klara krocken hyfsat okej vilket jag antar är ett av huvudmålen när man konstruerar bilar. Local Motors uppger att man har testat över 2000 olika kombinationer av material sedan man började experimentera med 3D-utskrivna fordon. Att Local Motors publicerar resultatet från sina krocktester med Olli förklarar företagets vd Jay Rogers med att man vill visa upp vilka framsteg man gjort med att utveckla krocksäkra 3D-utskrivna fordon sedan man började med detta. Till The Verge säger Rogers: "What I hope we’re showing, by showing people these vehicles crashing, is that we’re doing the due diligence. We want people to see the progress. People thought the only way to make a safe vehicle was the way that it’s always been made." Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018
2016
2015

Local Motors visar 3D-printad elbil på SEMA
Världens första som du kan köpa

Local Motors har nu visat upp vad som sägs vara världens första 3D-printade elbil på bilshowen SEMA i Las Vegas. Bilen heter LM3D Swim och det är en strandraggarbil vars delar till 75 % har skrivits ut på en stor 3D-skrivare. Detta vill man dock öka ytterligare och hoppas att så mycket som 90 % av bilen kommer att vara utskriven om några år. Planen är faktiskt att börja sälja bilen nästa år och priset väntas bli strax över 50 000 dollar. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0
2014

Local Motors 3D-printar bil
Framtiden!

3D-skrivartekniken forsar fram i 180 km/h och nu kan man till och med skriva ut hela bilar! Local Motors demonstrerar hur det hela fungerar på International Manufacturing Technology Show. Bilen som kallas för Strati Concept är en liten öppen sportbil designad av Michele Anoe. Den består av 40 stycken utskrivna delar och när den är klar får den en elmotor under skalet. Skrivaren som Local Motors använder ska kunna skriva ut omkring 18 kilo kolfiberarmerad plast i timmen, vilket innebär att det skulle ta 44 timmar att skriva ut hela bilen. Spana in projektet på länken nedan. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0
2013

Rally Fighter voltar - fortsätter köra
Like a boss

Rally Fighter från företaget Local Motors verkar vara en ganska så stabil kärra. Under ett rally i Arizona slår en deltagare en framåtvolt med bilen, landar åt rätt håll, och fortsätter att köra som om inget hade hänt. Det enda som verkar bekymra föraren är huven som skymmer sikten, men det åtgärdas ganska så snabbt. Tumnagel
50.3°
+
Bobby Green
0
2012
2011
2010

Rally Fighter till SEMA
Off-roadracern är snart här

På förra SEMA-showen visade Local Motors upp den första prototypen av Rally Fighter. Till detta års upplaga av stylingfesten kommer de att presentera de första fyra produktionsklara bilarna, och kunderna som byggt dem. Hela tanken är att bilen ska vara ett open source-projekt, vilket som i alla andra fall betyder att du som köpare moddar och trixar som du vill utifrån en grundbas, för att få det som du vill ha det. Du kan ladda hem datan för både chassiet och karossen till din dator och ändra och bygga om. Du kan bygga egna delar som du sen säljer till andra ägare av Rally Fighters. Basen är ett rörramschassi med rejäl off-roadfjädring och biffiga bromsar. Fronten, baken, hasplåten och golvpanelerna är tillverkade i kolfiber för att hålla vikten nere. Ytterligare en detalj för att kapa vikt är att bilen inte är lackad, utan har vinyl som täckmaterial istället. Detta sparar man fem kilo på. Färdigställd ska bilen ändå landa på runt 1450 kilo. Hjärtat är en 6,2-liter stor V8:a på 430 hästar och 574 Nm kopplad till en automatlåda som i sin tur skickar moset till de bakre hjulparet. Priset väntas hamna runt 50 000 dollar. Vill du försäkra dig om att få en bil kan du reservera för 99 dollar. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Grusbus med Rally Fighter
Local Motors leksak verkar sjukt kul

Rally Fighter från Local Motors är en riktig leksak. Här till höger visar videon hur kul det kan vara att sladda runt i en gigantisk sandlåda. Hittills har Local Motors fått in 70 beställningar på kärran och det är bara att gå in och reservera ditt exemplar om du är sugen, för visst ser det barnsligt roligt ut?! Lite tung dödsmetall i början av klippet ger den rätta känslan, rock on! Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0
2009

Rally Fighter
En leksak för stora pojkar

Local Motors meddelade i juli i år att deras koncept Rally Fighter skulle bli verklighet och bilen får nu officiell debut på SEMA. Bilen väger 1360 kilo, och ser ut som en jättestor beachbuggy. Två olika höjdlägen finns, ett när man kör lite rally och ett för lite tuffare tag när man är ute och rultar i skogen, det skiljer 20 centimeter mellan de olika lägena. Motorn kommer från BMW och är en dieselsnurra på 265 hästar med hela 576 newtonmeter i vridmoment. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0
2008