33 i dag 42 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Henry Catchpole kör McLaren 765LT på bana Där den hör hemma I mars presenterade McLaren ytterligare en longtail - 765LT. Den har Henry Catchpole nu tagit ut på bana för att se vad den går för och så här såg det ut. Tumnagel
38.0°
0
Gordon Murray visar upp GMD T.50 McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
43.5°
0
Video på den McLaren F1 GTR Longtail som är till salu Det här får man för 15 miljoner dollar I slutet av mars skrev vi att Tom Hartley har en gatlegal McLaren F1 GTR Longtail till salu. YouTube-kanalen The Supercar Driver har filmat bilen tillsammans med Tom Hartley Junior så att vi kan få oss en närmare inblick i vad man får för de 15 miljoner dollarna bilen kostar. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.1°
0
Lanzante presenterar McLaren P1 GTR-18 Inspirerad av F1 GTR Longtail Sommaren 2018 presenterade det förra McLaren-rejsteamet Lanzante P1 GT som är en gatlegal version av värstingen P1 GTR. Nu rullar man ut P1 GTR-18 som är en ännu vassare version av denna, inspirerad av legendaren F1 GTR Longtail och klädd i samma Gulf Team Davidoff-färger som Lanzante hade på sin McLaren F1 GTR när man körde racing. Bilen vi ser här är en av sex stycken P1 GTR som har konverterats på detta vis. Det är oklart vad konverteringen kostar men det snackas om sjusiffriga belopp, och det är utöver de 3,5 miljoner dollarna en P1 GTR kostar. För pengarna får man en förlängd bakdel, mega-vinge, takscoop, en ännu mer massiv frontsplitter, gälar på skärmarna och stora hjul med centrumbult. Och möjligheten att köra en supervass racerbil till mataffären. Tumnagel
39.9°
0
McLaren ger oss en genomgång av 765LT Så tänkte man kring designen I början av mars rullade McLaren ut den nya modellen 765LT som är en ännu hårigare longtail-version av 720S. I det här klippet berättar tillverkaren hur man har tänkt kring bilens design. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.8°
0
McLarens första F1 GTR Longtail nu till salu Köp en gatlegal superbil med ikon-status Tio stycken exemplar av McLaren F1 GTR Longtail blev det. Nu ska det allra första säljas, och det är en helt sjuk bil som du faktiskt får köra med på gatan. Bilen har använts som utvecklingsprototyp av fabriken och var den första Longtail som Lanzante och Gordon Murray Design byggde om för gatbruk. Jämfört med en vanlig F1 GTR har Longtailen en 64,1 centimeter längre stjärt samtidigt som den är tio centimeter bredare i karossen. Även fronten har förlängts för att ge bilen så bra downforce som möjligt. Vad skapelsen har för prislapp framgår inte, men det kanske inte spelar så stor roll heller. Den som väl köper har troligtvis ordning på sina finanser. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.9°
0
McLaren har byggt ännu en Longtail Det här är 765LT McLaren fortsätter sitt jobb med att erbjuda specialversioner av befintliga modeller och nu presenteras Longtail-behandling till 720S. Den här heter 765LT och det är en lättare, mer kraftfull och ännu bättre presterande version av den redan mycket potenta bilen. Modellen får ett helt nytt aerodynamik-paket i kolfiber runt om, större diffusor bak och en aktiv stor vinge på bakluckan som även fungerar som en luftbroms. Vingen ser även till att släppa ut massa varm luft från motorrummet. I hjulhusen sitter titanbultade smidda fälgar klädda med Pirelli P Zero Trofeo R-däck. Innanför dessa sitter keramiska bromsar och dessa har samma bromsok som modellen Senna. Som väntat har även dämpare och fjädring uppdaterats. Kraften hämtas ur den beprövade dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter. Den har fått smidda aluminiumkolvar, en annan soppapump, en omarbetad oljepump och modifierad ECU. Effekten ligger på 765 hästar och vridet på 799 newtonmeter. Drivningen sker endast på bakhjulen och den sjustegade dubbelkopplingslådan har optimerats ytterligare för att kunna växla snabbare. 0-100 km/h ska gå på strax över 2,7 sekunder, 0-200 tar 7,2 och toppfarten anges till 330 km/h. Jämfört med 720S är 765LT 79 kilo lättare och vågen stannar därför på 1229 kilo. 18 kilo har sparats bara på att byta ut sportstolarna som finns i 720S till de kolfiberskal som sitter där nu. Bekvämligheter som AC och ljudsystem har också kastats ut. Sidoglasen och framrutan är tunnare medan bakrutan är tillverkad i polykarbonat. Interiören är fylld med Alcantara, kolfibergolv och en ny kul sak man kan välja till - en glaspanel bakom stolarna som gör att man kan få en liten glimt av motorn. Endast 765 stycken exemplar kommer att tillverkas och de första leveranserna ska ske i september. Vad bilen kostar framgår inte för tillfället. Tumnagel
40.1°
0
2019
Nu finns det även en cab-version av McLaren 600LT Spider är presenterad För en vecka sedan släpptes första teasern och nu är bilen presenterad. Det här är cab-versionen av McLarens modell 600LT och den bjuder på samma sak som sitt syskon med skillnaden att man kan fälla bort taket. Detta är i två delar och med det på behålls mycket av coupé-profilen. Går att fälla i hastigheter upp till 40 km/h men hur lång tid det tar får vi inte reda på. Maskinen är den beprövade V8:an på 3,8 liter med dubbla turbo. Effekten är 600 hästar och 620 newtonmeter. Växellådan har sju steg och 0-100 km/h ska gå på raska 2,9 sekunder, toppfarten ligger på 324 km/h. Kör man nedcabbat får man dock nöja sig med 315 km/h. Vågen stannar på 1.297 kilo vilket innebär att den bara är 50 kilo tyngre än coupén. På prislappen står det från 250.000 euro. Tumnagel
39.7°
0
McLaren släpper teaser för 600LT Spider Cab med långbak McLaren fullkomligt spottar ur sig modeller just nu. Dock handlar det oftast om specialversioner på redan existerande bilar, men ändå. Härnäst kommer 600LT Spider som alltså är cab-versionen av vanliga 600LT. Här har vi de första teaser-grejerna kring den. Premiär blir det den 16 januari. Tumnagel
38.2°
0
2018
LT-version av McLaren P1 är på väg Visas upp på Goodwood Festival of Speed På Goodwood Festival of Speed kommer Lanzante att visa upp McLaren P1 GT. Det är en LT-version av modellen som ska föra tankarna tillbaka till F1 GTR Longtail. Bilen har alltså en längre rumpa och ligger ännu närmare marken. Framskärmarna får gälar och på taket sitter ett scoop som förser motorn med ännu mer luft. Givetvis sitter det även en enorm vinge på bakluckan. Bilen tros vara specialbeställd av en kund från Mellanöstern. Coming Soon. McLaren P1 GT Longtail #lanzante #mclaren #P1LM #roadlegal #P1GTR #F1ownersclub @speedy_gonzales999 ?? @gilesrozier17 & @spacemanquip Ett inlägg delat av Lanzante (@the_real_lanzante) 10 Jun 2018 kl. 12:34 PDT Tumnagel
38.9°
0
Nästa sida