Quantcast
m

Mercedes-AMG presenterar nya GLE 63 och GLE 63 S
Bjuder på upp till 612 hästar

Mercedes begåvar nu nya GLE med AMG-behandling och som vanligt har man inte sparat på krutet. Den erbjuds i två smaker - GLE 63 och GLE 63 S där den sistnämnda inte helt oväntat är den vassaste. Oavsett vilken du väljer får du ett 48-volts mildhybridsystem. Under huven sitter den dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter och den ger i S-versionen hela 612 hästar och 850 newtonmeter. Väljer du den vanliga får du istället 571 hästar och 750 newtonmeter. Mildhybridsystemet kan under en kort period putta till ytterligare 22 hästar. Till maskinen kopplas en niostegad automatlåda och 0-100 km/h går för S:en på 3,8 sekunder. GLE 63 gör istället sprinten på fyra sekunder blankt och har en elektroniskt begränsad toppfart till 250 km/h. Väljer man till AMG Drivers Package höjs nivån till 280 km/h, S:en gör dock detta som standard. Bränsleförbrukningen anges till 1,14 respektive 1,15 liter med utsläppen 261 respektive 262 gram per kilometer. Vad bilen kommer att kosta och när den lanseras är tyvärr oklart för tillfället. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Jaguar tackar av XJ med specialversion
Kommer endast säljas i USA

Tillverkningen skulle ha slutat i somras men tydligen hade Jaguar några fler bilar att klämma ut. Det här är ett sista farväl till modellen XJ och man kallar den för XJ Collection Special Edition. Bilen kommer endast att säljas till kunder i USA och 300 stycken exemplar kommer att tillverkas. Versionen baseras på RWD long-wheelbase XJ L Supercharged som har en kompressormatad V8:a på 5,0 liter under huven. Maskinen ger 477 hästar och den är kopplad till en åttastegad automatlåda som i sin tur driver bakhjulen. Den har man sedan pimpat upp lite med bland annat extra mycket ekpaneler och självklart även plaketter som säger XJ One of 300 Collection. Lackalternativen Yulong White, Santorini Black eller British Racing Green som bilderna visar är de man kan välja bland. I hjulhusen sitter unika 20-tumsfälgar. Julian Thomson är Design Director på Jaguar och han säger så här: "The Jaguar XJ has always represented the pinnacle of Jaguar’s model line-up. With its skillful blend of beautiful design, engaging performance and revered luxury, it has always proved a class apart, rewarding its driver just as much as it cossets and comforts the passenger. The limited edition XJ Collection is the ultimate expression of refinement and timeless luxury." Bilderna är plåtade av fotografen Max Montgomery och förutom bilen är skådespelerskan Alexandra Daddario med. Kim McCullough som är Vice President, Marketing för Jaguar Land Rover North America säger följande om detta: "What better way to honor the timeless and elegant XJ Collection Special Edition than through the lens of Max Montgomery. Combing those two elements with Alexandra Daddario’s style truly captures the essence of this model." Bilen går att köpa nu och kostar från 86.025 dollar. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Faraday Future visar den färdiga interiören i FF 91
Baksätet verkar trevligt

Faraday Future kämpar vidare. Nu visar man på Los Angeles Auto Show upp hur interiören i modellen FF 91 kommer att se ut. Man beskriver den med orden "mobile, connected and luxury third internet living space" och så här säger vdn Carsten Breitfeld om det hela: "Our goal is to make your daily commute the highlight of your day through a rich digital experience and give you back more time in your day." Baksätet ser luftigt ut och här finns två stycken NASA-inspirerade Zero-Gravity-fåtöljer som ska se till att kroppen får en naturlig hållning och att man inte krummas ihop. Det går bland annat att fälla stolen upp till 60 grader och det finns 14 stycken olika inställningar att göra. Både värme och ventilation finns, och även massage. Drar man igång "Spa Mode" justeras ljuset där bak samtidigt som både visuella och ljudliga effekter drar igång. Vidare finns det skärmar där bak för exempelvis videosamtal, tre stycken 4G LTE-modem, integrerad Alexa, Sharedrop, individuella ljudzoner fram och bak och möjligheten att koppla fyra stycken blåtandsenheter till infotainmentsystemet samtidigt. Tack vare artificiell intelligens kan infotainmentsystemet förutspå vad varje passagerare i bilen behöver med hjälp av sensorer, kameror och ansiktsigenkänning. Bilen ska till och med kunna känna av ditt humör och därefter justera temperatur, musik och doft. Man kan få upp till elva stycken olika skärmar och kryssar man i Rear Cinema Experience får man en 27 tum stor skärm som fälls ned från taket. Skärmen i mittkonsolen fram är på 15,4 tum, instrumentklustret är på 11,6. Som backspegel får man en skärm på 10,1 tum. Även i dörrarna sitter det skärmar och dessa pekar du på för att justera sätet, klimatanläggningen, ljudzonen, underhållningen och en del andra saker. Faraday Future har nu även delat med sig av produktionsversionens specifikationer när det kommer till drivlinan. Elmotorerna genererar tillsammans 1065 hästar vilket ska göra att man tar sig från 0-100 km/h på runt tre sekunder. Batteripacket är på 130 kWh och räckvidden ska ligga på över 60 mil. Laddar man hemma med 240 volt ska man kunna gå från 50 procent till fullt batteri på under 4,5 timmar och laddar man via snabbladdare ska man kunna få upp till 80 mil per timme. Planen är att produktionen ska dra igång nästa år, men när bilen ska lanseras och vad den då kommer att kosta återstår att se. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Hyundai presenterar Vision T SUV Concept
Förhandsvisning av nästa Tucson?

Efter teaserbilden på Hyundais senaste koncept förra veckan är nu bilen uppvisad på Los Angeles Auto Show. Man kallar den för Vision T SUV Concept och det här kan vara en förhandsvisning av hur nästa Tucson kan komma att se ut. Bilen mäter 4,61 meter i längd, 1,93 i bredd, 1,7 i höjd och har en hjulbas på 2,8 meter. Ni ser en laddlucka bland bilderna men det här är ingen ren elbil utan en laddhybrid. Vad drivlinan består av får vi dock inte reda på för tillfället. Nya Tucson presenteras 2021 och kanske kan lite från detta koncept få hänga med till produktionsversionen. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Karma presenterar vassare Revero
GTS gör 0-100 km/h på fyra sekunder

Förutom konceptbilen SC2 har Karma även visat upp Revero GTS. Det är en lite vassare version av vanliga Revero som ska klara 0-100 km/h på runt fyra sekunder vilket är en förbättring med en halv sekund. Under skalet är det fortfarande elmotorer med räckviddsförlängare som gäller. En trecylindrig TwinPower Turbo-maskin fungerar som förbränningsmotor och den samarbetar i sin tur med elmotorerna och ett batteripack på 28 kWh. Den sammanlagda effekten anges till 544 hästar och 861 newtonmeter i vrid. Det är ingen ökning mot GT men tack vare uppgraderad elektronik i hela bilen, en ny enstegad växellåda och egenutvecklade växelriktare får man mer kräm från batteriet till elmotorerna och därmed en snabbare bil. Räckvidden anges till 58 mil och 12,8 av dessa ska kunna genomföras på bara el. GTS får även förbättrad servostyrning, elektronisk torque vectoring-teknik och en högre toppfart - elektroniskt begränsad till 209 km/h. Insidan har fått en hel del kolfiber, läder, trädetaljer, ett helt nytt ljudsystem och "taktila" knappar på ratten som surrar till i fingrarna när man rör dem. Infotainment-systemet är nytt och detta har fått sig en skärm med taktila knappar och reglage. Även användargränssnittet har uppdaterats. Nytt är också mittkonsolen som nu bjuder på lite mer förvaringsutrymme. Bilen har tre stycken olika körlägen och dessa är Stealth, Sustain och Sport. Det finns även en Launch Control-funktion. Det ska gå att förhandsbeställa Revero GTS nu och produktionen drar igång under första kvartalet nästa år. På prislappen står det 149.950 dollar vilket är omkring 15.000 dollar mer än vad man tar för vanliga Revero. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Audi RS Q8 bjuder på 600 hästar
Super-suven är nu officiell

Nu är Lamborghini Urus tvillingsyskon presenterat. Det här är Audi RS Q8 och det är en super-SUV som bjuder på 600 hästar, slanka coupé-liknande linjer och ett riktigt stöddigt ansikte som troligtvis kommer skrämma den som ser den i backspegeln. Kraften hämtas ur den numera beprövade dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter. Vridet anges till 800 newtonmeter och från stillastående till 100 km/h ska man kunna ta sig på snabba 3,8 sekunder. 200 har man nått efter 13,7 sekunder och det roliga är slut först vid 250 km/h. Om man inte köper till Dynamic-paketet förstås som höjer toppfarten till 305 km/h. Till motorpaketet finns även ett mildhybrid-system som under inbromsning och gassläpp kan putta in upp till 12 kW kräm tillbaka till batteripacket. Om man tar foten av gasen i hastigheter från 55 upp till 160 km/h kommer bilen själv bestämma om den ska stänga av förbränningsmotorn och surfa avstängt eller se till att ta vara på energin när motorn bromsar. Sen finns det även cylinderdeaktivering som stänger av cylinder 2,3,5 och 8 när de inte behövs för att spara några droppar soppa. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen och dit kommer kraften via en åttastegad Tiptronic-låda. I vanliga fall fördelar den 40 procent av kraften till framaxeln, 60 till bakaxeln. Men om det skulle behövas kan den skicka upp till 70 procent fram och 85 bak. På tillvalslistan finns bland annat en sportig diffspärr. Adaptiv luftfjädring är standard och med den kan man variera bilens höjd över nio centimeter. Bromsarna mäter 420 millimeter fram, 370 bak. Vill man finns även keramiska diton och då mäter de istället 440 respektive 370 millimeter. Bilen kommer till återförsäljare under första kvartalet nästa år. I Tyskland börjar priset på 127.000 euro. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid tar sig över sex mil på bara el
Lanseras i Sverige nästa år

Toyota har en laddhybrid-version av modellen RAV4 på gång och nu berättar man lite mer smaskiga detaljer kring denna. Det som många nog vill veta är hur långt den går på bara el och den siffran anges till över sex mil. Drivlinan består av en bensinfyra på 2,5 liter som parats ihop med en elmotor. Den sammanlagda effekten anges till 306 hästar och utsläppen till 30 gram per kilometer. 0-100 km/h ska gå på 6,2 sekunder. Jämfört med vanliga RAV4 elhybrid har RAV4 laddhybrid ett nyutvecklat högeffektivt litium jon-batteri och en boost-omvandlare som kopplats till hybridsystemets kontrollenhet. Bilen lanseras i Sverige under andra halvåret 2020 men vad den kommer att kosta är fortfarande oklart. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Karmas nya elsportbil har 1116 hästar
Vill se denna mot Teslas nya Roadster

För två veckor sedan fick vi reda på att Karma skulle visa upp ett nytt koncept vid namn SC2 på Los Angeles Auto Show. Nu är bilen visad och det här är väl något som närmast kan ses som en konkurrent till nya Tesla Roadster. Bilen går som sagt på el och under skalet finns dubbla elmotorer - en fram och en bak. Tillsammans genererar dessa hela 1116 hästar och galna 14.000 newtonmeter i vrid. Det ska vara tillräckligt för att skicka bilen från 0-100 km/h på strax över 1,9 sekunder. Batteripacket är på 120 kWh och på en laddning ska man kunna ta sig 56,3 mil. Bromsarna är keramiska men vad de mäter i storlek får vi inte reda på nu. Det här är som sagt bara ett koncept men enligt Karma något som förhandsvisar tillverkarens framtida skapelser. Tumnagel
45.9°
+
Bobby Green
0

Snabbaste och mest kraftfulla Minin är här
Din för runt 500.000 kronor

Efter en del teasers och läckta bilder är nu nya Mini John Cooper Works GP officiell. Mycket från konceptet har fått följa med och det här blir som väntat den hårigaste Minin du kan köpa. Och det är inget för den som har tänkt att åka på roadtrip med polarna - på vanligt GP-manér saknas nämligen baksäte och där sitter istället ett stag som styvar upp. Den nya bilen kommer endast att tillverkas i 3000 stycken exemplar. Varje kostar omkring en halv miljon och för pengarna får du ett litet krutpaket med en turbomatad fyra på 2,0 liter under huven. Maskinen ger 306 hästar och 450 newtonmeter i vrid. Drivningen sker på framhjulen som får lite hjälp av en mekanisk diffbroms att hitta greppet. 0-100 km/h ska gå på 5,2 sekunder och kraften hittar till backen via en åttastegad automatlåda. Toppfarten ligger på 265 km/h. När det är dags att stanna tar 360 millimeter stora skivor fram hand om det mesta av jobbet. Utseendemässigt har bilen ett komplett kjolpaket, skärmbreddare i kolfiber som breddar mer än bara runt hjulen, 18-tumsfälgar och en jättevinge på bakluckan. Jämfört med en Cooper S är bilen en centimeter lägre. Lanseringen sker i mars nästa år. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Volkswagen presenterar den eldrivna kombin ID. Space Vizzion
Lanseras i slutet av 2021

Ni är nog många som har väntat på en helt eldriven kombi, och ni får vänta lite till. I alla fall om ni är sugna på Volkswagens senaste konceptbil som tyvärr inte kommer att lanseras i produktionsutförande förrän slutet av 2021. Bilen heter för tillfället ID. Space Vizzion och är alltså den senaste medlemmen i den växande ID-familjen som såg sitt första barn i ID.3 som presenterades i början av september. ID. Space Vizzion driver på alla fyra hjulen och på bakaxeln sitter det en elmotor på 279 hästar medan framaxeln får en på 102. Den sammanlagda effekten anges till 340 hästar och 0-100 km/h ska gå på 5,4 sekunder, toppfarten är elektroniskt begränsad till 175 km/h. Batteripacket som är på 77 kWh ska ge en räckvidd på upp till 59 mil enligt WLTP. Bilen mäter 4,95 meter på längden, 1,89 på bredden och är 1,52 meter hög. I bagagen ska man få in 586 liter men hur stort det blir när man fäller baksätet får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Bilen visas just nu upp på bilmässan i Los Angeles. Tumnagel
60.8°
+
Bobby Green
0

Det här är eldrivna Audi e-tron Sportback
Din för 827.000 kronor

För ett år sedan körde vi Audi e-tron. Det var Audis första riktiga kliv in i elbils-djungeln och man gjorde det med en SUV. Nu kommer coupé-versionen av modellen och den får tilläggsnamnet Sportback. Bilen mäter 4,9 meter på längden, 1,93 på bredden och är 1,61 meter hög. Väljer man en S-Line exteriör och backspegelkamerorna landar cw-värdet på 0.25. Hjulbasen mäter 2,92 meter och fem sittplatser finns på insidan. I frunken ska man få in 60 liter och tillsammans med bagagerummet där bak ska bilen svälja 615 liter. Fäller man baksätet ökar detta till 1655 liter. Audi virtual cockpit med 12,3 tum stor skärm för instrumenten är standard. Sen sitter det två stycken skärmar i mittkonsolen - den övre mäter 12,1 medan den undra är på 8,6. Andra nyheter är de digitala Matrix LED-strålkastarna (tillval) som för första gången erbjuds i storserieproduktion. Allt om dessa i pressmeddelandet nedan, men kort sagt så lyser de bättre än någonsin tidigare. Under skalet i e-tron Sportback 55 sitter en elmotor på varje axel som sammanlagt levererar 265 kW (360 hästar) och 561 newtonmeter. 0-100 km/h avklaras på 6,6 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 200 km/h. Det finns även ett boost-läge och då får man istället ut 300 kW (408 hästar) och 664 newtonmeter under åtta sekunder. Då kan man istället bränna 0-100 på 5,7 sekunder. Räckvidden på en laddning anges till 44,6 mil. Det är några mil mer än e-tron och detta beror bland annat på den mer slimmade karossen, justerbara luftintag med kanaler för kylning av frambromsarna, aerodynamiska fälgar och ett helt inklätt underrede. Batteripacket är på 95 kWh och brake-by-wire-teknik ser till att ta hand om bromskraften och putta in denna i batteriet igen. Det finns en värmepump som använder överskottsvärme från batteriet. Den kan använda upp till 3 kW för uppvärmning och beroende på temperaturen utomhus kan denna öka räckvidden med upp till tio procent vid vanlig körning. Det ska gå att snabbladda med 150 kW och gör man det kan man få upp till 80 procent på 30 minuter. Vid vanlig AC-laddstolpe använder man en standard mode-3-kabel. 11 kW är standard men nästa sommar kommer även 22 kW att erbjudas som tillval. Laddar man hemma går det med vanligt eluttag och då ställer man ned styrkan till 50 procent. Kör man trefas (400 volt) kan man ladda upp till 11 kW. Bilen börjar säljas i slutet av november och lanseras på marknaden nästa vår. Priset för e-tron Sportback 55 quattro börjar på 919.400 kronor. Sen finns även e-tron Sportback 50 quattro och för den får man betala 827.000 kronor. Den har 230 kW (313 hästar) och 540 newtonmeter i vrid. Här är batteripacket på 71 kWh istället och räckvidden enligt WLTP anges till 34,7 mil. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Lexus presenterar LC 500 Convertible
Ser trevlig ut

I början av året visade Lexus en cabriolet-version av modellen LC. Trots att bilen såg helt klart ut för produktion benämndes den som koncept. Nu presenterar man dock den färdiga produkten som kommer att ha sin premiär på Los Angeles Auto Show. Tillsammans med coupé-syskonet är det här nu Lexus flaggskepp i modellutbudet. Cabtakets linjer följer coupéns former och det består av fyra lager för att ge så bra ljudisolering som möjligt. Det tar 15 sekunder att öppna,16 att stänga och man kan köra det upp eller ner i upp till 50 km/h. Bilen mäter 4,76 meter på längden, 1,92 på bredden och 1,35 på höjden. Under huven sitter en V8:a på 5,0 liter som ger 471 hästar och 540 newtonmeter i vrid. Den är kopplad till en tiostegad DirectShift-växellåda som i sin tur driver bakhjulen. En ljudgenerator skickar motorljudet extra mycket till kupén och ventiler i avgassystemet kan förstärka ljudet ytterligare. Samma grej kan även dämpa ljudet om man tycker att det bullrar för mycket. Planen är att man ska kunna beställa bilen nästa sommar men vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. En närmare titt på den får vi i klipp nummer två nedan. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Ny teaser för Audi e-tron Sportback
Produktionsversionen visas upp i Los Angeles

I våras visade Audi upp konceptet e-tron Sportback. Det är en coupé-version av den eldrivna suven e-tron och snart är det dags för den att visas upp i produktionsutförande. Bilen kommer att ha sin premiär på Los Angeles Auto Show och bilden här ovan visar hur dess strålkastare kommer att se ut. Dessa har en helt ny Digital Matrix-teknik som ska vara de första på en serietillverkad bil. Förutom denna bil kommer även RS Q8 att ha premiär på mässan. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Nya Mini John Cooper Works GP presenteras 20 november
Blir snabbaste Minin

Nu står det klart att Mini kommer att ha premiär för nya John Cooper Works GP på Los Angeles Auto Show den 20 november - onsdag nästa vecka alltså. Det här blir den snabbaste gatlegala Minin någonsin och den bjuder på strax över 300 hästar ur en turbomatad fyra på 2,0 liter. Endast 3000 stycken exemplar kommer att tillverkas och prislappen börjar på 45.570 dollar. De första kunderna ska få sina bilar i mitten av nästa år. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Hyundai teasar ny laddhybrid-SUV
Visas på Los Angeles Auto Show

Snart slår portarna till årets upplaga av Los Angeles Auto Show upp och dit kommer Hyundai bland annat att ta med sig en helt ny konceptbil. Den verkar gå under namnet Vision och det handlar om en laddhybrid-SUV. Bilderna och det korta klippet visar något som ser ganska futuristiskt ut och som har en dynamisk grill som kan öppna och stänga luckor för att optimera aerodynamik och luftflödet till motorn. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Alfa Romeo uppdaterar Giulia och Stelvio
Får bättre interiör

Att Alfa Romeo skulle ansiktslyfta modellerna Giulia och Stelvio visste vi sedan tidigare men inte riktigt när detta skulle ske. Lite överraskande har man nu visat upp bilarna i Kina och vid en första anblick ser det inte ut som att något har förändrats, men det har det. Interiören har fräschats upp och ska nu både kännas och vara mer premium. Här finns en ny pekskärm på 8,8 tum i mittkonsolen och den erbjuder bland annat Wifi-hotspot, OTA (over-the-air-uppdateringar), nödsamtals-funktion och bilassistans-funktion. Man ska nu även via sin smarta telefon kunna låsa, låsa upp, blinka med strålkastarna och se var bilen befinner sig. Även ratten och växelväljaren är nya. Alfa kommer att visa upp bilarna på Los Angeles Auto Show som drar igång för pressen den 18 november. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Nya Kia Optima visad i Sydkorea
Ser vass ut

Kia har nu haft premiär för nya Optima i Sydkorea, fast där heter den K5. Designen är helt ny och som tidigare teaserbilder har visat ser den ganska så vass ut. Modellen som nu är inne på sin sjätte generation kommer att börja säljas i hemlandet nästa månad. Den mäter 4,9 meter på längden, 1,86 på bredden och 1,44 på höjden. Hjulbasen ligger på 2,85 meter. Siffrorna innebär att bilen vuxit på längden och bredden men minskat en aning på höjden. Tyvärr får vi inga bilder på insidan just nu. Den europeiska versionen lanseras någon gång nästa år. Det kan bli så att den visas upp på Los Angeles Auto Show som drar igång den 30 november. Tumnagel
50.9°
+
Bobby Green
0

Teaser för Karma SC2 Concept
En coupé med måsvinge-dörrar

Snart är det dags för Los Angeles Auto Show igen och dit kommer Karma Automotive ta med sig en ny konceptbil som de kallar för Karma SC2 Concept. Nu får vi en första teaserbild på den och det vi kan se är att det handlar om en coupé som har måsvinge-dörrar. Bilen beskrivs som en vidareutveckling av SC1 Vision Concept som visades tidigare i år. Premiären är den 19 november. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Eldriven kombi från Volkswagen på gång
Konceptet ID Space Vizzion visas snart upp

Volkswagens ID-familj kommer snart att få en sjunde medlem - ID Space Vizzion Concept. Ni är många som har efterfrågat en eldriven vanlig kombi och det här är svaret. Den är som väntat några år bort och det snackas om lansering i slutet av 2021. Bilen beskrivs som en "crossover of tomorrow" men skisserna visar ju en Passat-kombi med slankare linjer, typ. Den baseras självklart på MEB-plattformen och räckvidden ska vara upp till 59 mil. Insidan ser ganska så avskalad ut och panelen domineras av en pekskärm placerad i mitten. Upplägget känner vi givetvis igen från Tesla Model 3, dock har denna bil även en mycket smal skärm framför ratten. Konceptet har premiär på Los Angeles Auto Show den 19 november. Tumnagel
51.5°
+
Bobby Green
0

BMW presenterar 2-serie Gran Coupé
Minst i slanka fyrdörrars-ligan

BMW presenterar nu ytterligare en medlem i Gran Coupé-familjen och denna gång är det 2-serien det handlar om. Den här får väl närmast ses som en konkurrent till Mercedes modell CLA och receptet är alltså typ en sedan fast med coupé-form på bakdelen. Utseendemässigt påminner bilen mycket om senaste 1-serie i fronten men baken är betydligt mer slimmad och påminner lite om X4 kanske. Bilen mäter 4,52 meter i längd, 1,8 i bredd och är 1,42 meter hög. Hjulbasen anges till 2,67 meter och i bagagerummet ska man få in 430 liter. Versionen vi ser på bilderna är den sportigare M235i vilket bland annat innebär M-kjolpaket runt om, större fälgar, en liten läpp på bakluckan och fetare avgaspipor. Insidan är som i 1-serien och det är inga direkta överraskningar här. Motorn är samma turbomatade fyra på 2,0 liter med 306 hästar. Drivningen sker på alla fyra och 0-100 km/h ska gå på 4,9 sekunder. Det finns även mildare versioner i form av 218i som har samma motor som Mini - en trecylindrig sak på 1,5 liter som ger 140 hästar och som endast driver på framhjulen. Sen finns det även en diesel som heter 220d. Prislappen kommer att börja på strax under 26.000 pund, M235i kostar från 37.255 pund. Några svenska priser har vi inte fått än. Världspremiären äger rum på Los Angeles Auto Show i november och marknadslanseringen är i mars nästa år. Läs allt om den nya modellen på länken nedan. Tumnagel
27.6°
+
Bobby Green
0

BMW M2 CS på Hockenheim
Snabbare än Porsche Cayman GT4

I november på Los Angeles Auto Show kommer BMW att presentera en ännu hårdare version av modellen M2 som man kallar för CS = Club Sport. Det är ju ett tag kvar tills dess men redan nu får vi se bilen brumma omkring på Hockenheim, om än i ett maskerat utförande. På den välkända banan satte bilen tiden 1.55,8 vilket gör den bara 0,2 sekunder långsammare än M5 Competition och faktiskt snabbare än Porsche Cayman GT4. Under skalet på CS sitter S55-motorn som är en dubbelturbomatad rak sexa på 3,0 liter och som även sitter i M3, M4 och M2 Competition. Här väntas den ge 450 hästar vilket är 40 fler än i Competition. Till motorn kopplas antingen en sexpetad manuell låda eller en sjustegad dubbelkopplingslåda och båda driver endast bakhjulen. CS kommer även att bli lättare då huven, taket, frontsplittern, bakvingen, backspeglarna och diffusor alla kommer att vara i kolfiber. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Ford börjar teasa den eldrivna suven
Vintertestar prototyp

Ford drar nu igång teaser-arbetet kring deras kommande eldrivna SUV med Mustang-inspiration. Här får vi se när man vintertestar en prototyp på Smithers Winter Test Center. Bilen kommer att få en räckvidd på runt 48 mil och lansering kommer att ske nästa höst. Ett tidigt koncept skulle kunna visas på Los Angeles Auto Show i november. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Rykte BMW M2 kan komma som hybrid
Utsläppen måste ner

Kraven kring bilars utsläpp ökar och det måste få konsekvenser. Nu kommer rykten som säger att BMW:s modell M2 kan komma i ett hybridiserat utförande i framtiden. En elmotor kopplas till förbränningsmotorn för att på så vis få ned siffrorna och fortfarande bibehålla prestandan. Troligtvis handlar det inte om någon laddhybrid-version utan istället om ett milhybrid-system med 48 volts-teknik och eldrivna turbo-aggregat. En M2 med denna teknik skulle kunna dyka upp 2022. Nästa steg för M2 är lanseringen av den hårdare versionen CS som väntas presenteras på Los Angeles Auto Show i november. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Första glimten av Fords eldrivna SUV kommer i november
Lanseras nästa år

Ford har som vi tidigare har skrivit om en eldriven SUV med Mustang-vibbar på gång. Nu får vi reda på att man kommer att visa en första glimt av den i november. Exakt vad det innebär är oklart men troligtvis rör det sig om en liten teaserbild av något slag. Samma månad äger Los Angeles Auto Show rum, så det kan även bli så att man visar något där. Målet är att bilen ska få en räckvidd på strax under 50 mil. Lansering ska ske någon gång nästa år. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0
2018

Toyota har ingen elbil på gång eftersom det inte finns efterfrågan
Wat

Toyota har pysslat med hybrider väldigt länge nu, men de har ingen massproducerad elbil att erbjuda (Mirai räknas inte eftersom den går på vätgas). Nu får vi reda på anledningen - återförsäljarna menar på att såna inte kommer att säljas. Därför har tillverkaren istället valt att lägga fokus på utvecklingen av vätgasbilar. Jack Hollis som är Generaldirektör för Toyota Motor North America sa följande under Los Angeles Auto Show: "If our dealers, and we just met with our national dealer council two weeks ago, if our dealers felt like there was a significant demand (for EVs) we would have already had fully electric and electric vehicles already on the road today. Having that technology, which you’ll remember if you go back the electric RAV4 was one of the first electric offerings in the marketplace in the US, period. So the technology there and what we can offer is available, but like any good demand and supply economy, if the demand is low, do you really want to supply?" Nu gäller ju det här snacket för den amerikanska marknaden och det ser säkerligen annorlunda ut på andra ställen. Det återstår bara att se när, för det känns som att de borde, Toyota kommer att hoppa på elbilståget fullt ut. Tumnagel
14.0°
+
Bobby Green
0

Icona tog med sig självkörande Nucleus till Los Angeles
Har plats för sex stycken personer

Det är som ni säkert redan vet inte bara jättarna inom bilindustrin som ställer ut på bilmässor. Nu senast på Los Angeles Auto Show var Icona på plats med sitt koncept Nucleus. Bilen var även på Genève i våras. Grejen med den här är inte att köra den, utan istället att åka med. Se det som ett transportmedel för ditt kött bara. Stig in, njut av framtidsdesignen, ta en kopp kaffe, ha ett möte eller se bara till att slappna av innan du är framme. Självkörande i nivå 5 och inget vi kommer att få se på vägarna nästa år direkt. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Jeep Gladiator lovar att vara en riktig pickup
Får dra 3,5 ton

Efter en läcka för två veckor sedan är nu Jeep Gladiator officiellt uppvisad på Los Angeles Auto Show. Det här är en pickup-version av nya Wrangler och precis som den erbjuds bilen i en mängd olika utföranden - i detta fall Sport, Sport S, Overland och Rubicon. På dragkroken får man hänga upp till 3,5 ton så det här är ett perfekt åk att ta till återvinningscentralen när den gamla kattlösta divanen har gjort sitt. På det 1,25 meter långa flaket får man slänga upp max 750 kilo. Inledningsvis går bilen endast att få med en V6:a på 3,6 liter och 285 hästar men fler alternativ kommer att erbjudas senare - bland annat en turbomatad dieselmaskin på 3,0 liter. Till bensinmotorn går det att få antingen en sexpetad manuell låda eller en åttastegad automat. Fyrhjulsdrift är standard. Hjulbasen är 50 centimeter längre än hos Wrangler och den är även 181 kilo tyngre än sitt syskon. Längden totalt är 5,18 meter vilket gör den 78,7 centimeter längre än en Wrangler Unlimited. Väljer man en Rubicon får man en markfrigång på 28,2 centimeter. Axlarna, bromsarna, hjulen och fjädringen ska också uppgraderats för att modellen ska fungera bättre som dragbil. Precis som hos Wrangler går det att plocka bort massa saker om man tycker att dessa är i vägen, som exempelvis dörrarna och taket. Man kan även fälla vindrutan framåt och på så vis få en väldigt öppen körupplevelse. Försäljningen kommer att dra igång under andra kvartalet nästa år men några priser vet vi tyvärr inte just nu. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida