m
2020
2019

Road & Track har utsett Performance Car Of The Year
Hyundai Veloster N vann

Varje år utser tidningen Road & Track vilken de tycker är årets prestandabil. I år plockade man med sig elva stycken kandidater till racerbanan Thunderhill Raceway Park och efter att ha kört dem på banan kokade man ner siffran till sex stycken. Dessa bilar tog man sedan ut och körde på bergskedjan Sierra Nevadas slingriga vägar och efter detta hade man en vinnare - Hyundai Veloster N. Något otippat kanske eftersom de övriga bilarna man hade att välja mellan var BMW M2 Competition, Chevrolet Corvette, Lamborghini Huracan Evo, Lexus RC F Track, Lotus Evora GT, Mazda Miata RF Club, McLaren 600LT Spider, Nissan GT-R NISMO, Porsche 911 och Toyota Supra. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0
2018

Lotus önskar Merry Driftmas
Med en Evora GT410

Här har vi årets julhälsning från Lotus Cars och i videon får vi se en Evora GT410 sladda omkring lastad med en julgran. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Motorcykel rejsar mot F1-bil och jetplan
Spoiler i videons text

En Kawasaki Ninja H2R, en Tesla Model S P100DL, en Lotus Evora GT430, en Aston Martin Vantage och en F1-bil ställde upp sig vid startlinjen för att göra ett race. På en bana längre bort stod ett privatjet och ett F-16 och också väntade på startsignalen. När det blev grönt brände alla på så mycket de bara kunde för att se vem av dem som passerade mållinjen först. Det hela skedde på Istanbul New Airport och resultatet ser ni i videon här ovan. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0
2017

Lotus Evora med elmotor från Tesla Model S
Verkar pigg

Ett gäng som kallar sig för On Point har tagit en Lotus Evora, rivit ut drivlinan, och ersatt den med elmotorn från en Tesla Model S P85 istället. Det innebär 450 hästar och alla är tillgängliga från första stund man trycker på gaspedalen. Batteripacket har man tagit från en Chevrolet Volt. Detta tar hela tio timmar att ladda fullt för tillfället, men man jobbar på att få ned den tiden och målet är att kunna ladda upp till 80 procent på 35 minuter. Bilen har efter det fått namnet Blue Lightning och även om inte allt är klart fungerar den och går att köra med. Bygget har hittills tagit fem månader och bilen borde vara helt klar om några månader. Speed Academy hälsade på för att ta sig en titt och få en åktur, och så här såg det ut. Tumnagel
47.4°
+
Bobby Green
0
2016

Lotus presenterar vassare och lättare Evora
Det här är Evora Sport 410

Lotus fortsätter att finslipa sina modeller och näst på tur är Evora som nu kommer i ett starkare och lättare utförande. Evora Sport 410 är namnet och det man får för pengarna är en viktminskning på 70 kilo och tio extra hästar. Motorn som är en kompressormatad V6:a på 3,5 liter ger nu alltså 410 hästar och 410 Nm och det är tillräckligt för att man ska kunna ta sig från 0 till 100 km/h på 4,1 sekunder om man åker med automatlåda. Toppfarten anges till 280 km/h, 300 jämt om man kör manuell låda. Den sistnämnda är också lite lättare med sin vikt på 1 325 kilo jämfört med automaten som väger in på 1 337 kilo. Viktbesparingarna som gjorts på modellen inkluderar en ny frontsplitter, tak, baklucka och diffusor - allt i kolfiber. Man har även monterat nya stolar och dörrsidor som båda är lättare. Ingenjörerna har även sett över fjädringen och sänkt bilen ytterligare fem millimeter. Endast 150 stycken exemplar kommer att byggas varje år men vad priset blir får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0
2015

Xcar testar Lotus Evora 400
Ett alternativ till Porsche?

Lotus nya sportbil Evora 400 verkar riktigt vass, kanske tillräckligt för att få de som går i tankarna om att köpa Porsche att tänka om? Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Magna Steyr visar ny konceptbil i Genève
Sportigare än det vi har sett tidigare

Bildelstillverkaren Magna Steyr visar nu upp ytterligare en konceptbil som de ämnar ställa ut i Genève. Förra gången handlade det om en bil som kombinerade suv/cab/pickup men denna gång är det sportbil som gäller. MILA Plus hybrid som bilen heter har som namnet avslöjar en hybriddrivlina under skalet. I detta fall handlar det om en trecylindrig bensinmotor som kopplats till två elmotorer. Effekten ska totalt ligga på 270 hästar och vridet på 580 Nm. 0-100 km/h ska gå på 4.9 sekunder och all kraft ska skickas till alla fyra hjulen. Räckvidden anges till 50 mil och sju av dessa ska man kunna köra på enbart el. Vad bilen baseras på är oklart men ryktena säger Lotus Evora. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0
2013

Bulleta Motors visar upp RF22
Ny sportbil baserad på Lotus Evora

Bulleta Motors är ett företag i Kalifornien som nyligen visat upp sin nya sportbil RF22. Bilen är döpt efter stridsflygplanet Lockheed Martinx27s F-22 Raptor och är baserad på Lotus Evora. Bakom designen ligger Samir Sadikhov som tidigare ritat de båda koncepten Aston Martin DBC och Cadillac C-Ville. Formerna skiljer sig som ni ser lite grann från Evora och den här har även försetts med takscoop, keramiska bromsar och 19-tummare. Motorn är en kompressormatad V6:a på 3.5 liter som ger 505 hästar och 555 Nm. Bilen som väger in på 1 363 kilo ska göra 0-100 km/h på 3.6 sekunder. När RF22 kommer gå att köpa och vad den då kommer att kosta är oklart. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0
2012
2011

Nissan GT-R krossar motståndet
Tävlar mot tio andra grymma bilar i ett dragrace

Blaskan Motor Trend drog ihop elva feta bilar och ställde dem på rad. Dags att testa vilken utav bilarna som är snabbast iväg och som kommer över mållinjen på kortast tid. Bilarna som radades upp är värda mer än 1.5 miljoner dollar tillsammans och har sammanlagt över 5 000 hästar och 82 cylindrar. Åken som var med och körde var Mercedes-Benz SLS AMG, Lexus LFA, Corvette Z06, Porsche 911 GT3 RS, Ford Mustang Boss 302 Laguna Seca, Porsche Cayman R, BMW 1-Series M Coup, Lotus Evora S, Audi R8 GT, Ferrari 458 Italia och Nissan GT-R. Att Nissan GT-R är snabb visste vi sen innan, men att den skulle bräcka allt detta motstånd var kanske inte helt väntat. Men det gjorde den i alla fall, och passerade mållinjen efter 11.2 sekunder med en hastighet på 196 km/h. Tätt efter kom Ferrari 458 Italia på 11.3 sekunder och på plats nummer tre dundrade Audi R8 GT in på 11.5 sekunder. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

Italienska polisen kör brittisk sportbil
Den militära polisstyrkan Carabinier har köpt in Lotus Evora S

I Sverige kör polisen Saab 9-5 eller Volvo V70, med undantag för vissa civilbilar som kan vara av olika bilmärken. I Italien ser det lite annorlunda ut, där har man Lamborghini Gallardo som tjänstebil bland annat. Nu har även den militära polisstyrkan Carabinier fått in något annorlunda att köra runt i, nämligen Lotus nya sportbil Evora S. De nya bilarna, som vi ännu inte vet hur många de är, köptes in för att fira Italiens enande. Bilarna ska vara stationerade i Rom och Milano och specialutrustas med infraröda kameror, blåljus, sirener och även ett kylfack för organtransport. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0
2010

Lotus Evora S - "En helt ny körupplevelse"
Presenteras på Parissalongen

Evora S gör entré nästa månad på bilmässan i Paris. S:et står för mer effekt, och tydligen ska bilen också bjuda på en helt ny körupplevelse. Citatet kommer från Lotus vd, Danny Bahar. Med 350 hästar och 400 Nm under huven på S-modellen hävdar han att det här är något alldeles speciellt att köra. Det extra pulvret kommer av att ingenjörerna har hängt på en kompressor på V6:an från Toyota. Den har utan blåsinstrumentet 280 så kompressorn ger den ett rejält lyft effektmässigt. Evora S gör 0-100 km/h på 4,8 sekunder och toppar 277 km/h. S-modellen får också en dedikerad Sport-knapp som öppnar en ventil i avgassystemet för skönare ljud, antisladden ändrar inställning, varvtalsstoppet höjs och gasen reagerar snabbare. På utsidan känner man igen den vassare versionen på avgasröret och diffusorn bak. På mässan i Paris visar Lotus även upp Evora med IPS, Intelligent Precision Shift. En sexstegad automatlåda med paddlar bakom ratten. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Lotus Evora S testas för fullt på Ringen
Visas på bilsalongen i Paris

Brittiska Lotus har av "misstag" råkat läcka lite information om kommande Evora-modellerna S och Auto. Nu har Evora S synts på Nürburgring där den för tillfället testas för fullt. Evora S blir den starkaste i gänget och kommer att ha en kompressormatad V6:a på 3,5 liter, 350 hästar och 406 Nm. Det borde ge 0-100-siffror på under 5 sekunder och en toppfart på över 280 km/h. Priset för Evora S kommer att hamna över 60 000 pund, vilket motsvarar ungefär 700 000 svenska kronor. Den läckta information avslöjade också att förutom Evora Auto och S så kommer även en ny Esprit och ytterligare en mystisk bil att presenteras på kommande bilmässan i Paris. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg Agera
Vår svenska stolthets "nya" superbil

En mycket spännande nyhet som kommer att dyka upp bland hybrider och elbilar på mässan i Genéve är senaste skapelsen från Ängelholm, Koenigsegg Agera. Imponerande att bilfabrikanten har lyckats hålla så tätt för inte en endaste spionbild har cirkulerat på nätet hittills vad jag vet. Agera blir den nionde modellen någonsin tillverkad i Koenigseggs 15-åriga historia, och den sjunde modellen i produktion. Till storleken är nya Agera identisk med sin äldre broder CCX, som den också är baserad på. Under huven bor den numera välkända motorn i Koenigseggsammanhang, den 4,7-liter stora V8:an, nu trimmad till hela 910 hästar och med ett vrid på 1098 Nm. Givetvis är chassiet byggt i kolfiber och aluminium för att spara vikt, bensintankarna är även inbyggda i chassiet för att skapa optimal viktfördelning. 1287 kilo väger bilen torr, och den låga vikten bidrar till grym prestanda, eller vad sägs om 0-100 km/h på låga 3,1 sekunder? Agera toppar 394 km/h för den som vågar. En unik detalj med bilen är användandet av en speciell nickellegering kallad Inconel i avgassystemet som innehåller 76 % nickel, 15 % krom och 9 % järn. Fördelen med denna blandning är att den pallar extrem hetta, nackdelen är dock att den kan vara lite knepig att jobba med, då materialet snabbt hårdnar och blir svårt att forma. Koenigsegg använde sig även av samma material i Trevita. Koenigsegg planerar att bygga 16-20 bilar per år. Beställningar tas glatt emot på kommande mässan i Genéve. Så vad tycker ni då? Jag får lite Lotus Evora-känsla över fronten och egentligen känns den inte så ny och fräsch som jag hade hoppats på, liknar mest en uppstylad CCX faktiskt. Men spela roll, den är Svensk, och vi borde vara stolta. Tumnagel
46.4°
+
Bobby Green
0
2009

Video Lotus Evora testkörs
Snart ute i handeln

I somras visade Lotus sin nya GT-vagn som bjuder på 4 säten, 280 hk och lite bättre vardagsduglighet än övriga modellflora. Sedan dess har Evora, som den heter, testats och utvärderats men nu verkar de första journalisterna provkört på skotska landsbygden. Mer att läsa här. Tumnagel
37.2°
+
Erik Svensson
0
2008

Ny uppdatering till GT5P
Tre nya bilar

I samband med Paris Motor Show släpper Polyphony Digital en ny uppdatering för GT5P. Nya bilar, "GT by Citroen", Ferrari California och Lotus Evora. Förändringar sker även i straffsystem, ljudnivåer mm. Kom ihåg att alla inställningar inklusive setups för bilarna raderas. Tumnagel
37.0°
+
Tobias
0
Nästa sida