LIVE 17:00 Microsoft visar upp Windows 11
m

Lucid Motors släpper klipp från fabriken
Så blir modellen Air till

För lite mer än en månad sedan skrev vi om att CNBC varit och hälsat på i Lucid Motors fabrik i Arizona. Nu har Lucid själva släppt ett klipp på bitar som tidigare inte visats och som ger oss en inblick i monteringsprocessen för modellen Lucid Air. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Det här är insidan på Mercedes EQS
Skärmfest!

Den 15 april kommer Mercedes att dra täcket av den nya flådiga elbilen EQS och nu får vi se hur produktionsversionen kommer att se ut på insidan. Centralt är inte helt oväntat den enorma skärmen (som består av flera skärmar) som löper längs med hela instrumentbrädan. Upplägget kallas för Hyperscreen och du får då 1,41 meter lång skärmyta att leka med. Med EQS vill Mercedes utmana både Tesla Model S och kommande Lucid Air. De första exemplaren ska levereras i slutet av året. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Lucid Air blir den första bilen som får Dolby Atmos
21 stycken högtalare positionerar ljudet överallt

Dolby och Lucid har nu slagit sina kloka huvuden ihop och byggt in Atmos i Lucids kommande elbil Air. Systemet består av 21 stycken högtalare som ska kunna förflytta och positionera ljudet i kupén så att det alltid är optimalt. Förare, passagerare och andra i bilen ska kunna få varningsmeddelanden och andra notifieringar på den plats de är på. Ett exempel är att bältesvarnaren bara kommer att låta på den platsen där bältet inte är iklickat. Man kallar det hela för Surreal Sound. Systemet kommer att vara standard i Air Grand Touring och Air Dream Edition men tillval i Air Touring och Air Pure. Tumnagel
48.5°
+
Bobby Green
0

Lucid Motors vd kör Lucid Air
Spoiler: han tycker den är grym

Peter Rawlinson är vd för elbilstillverkaren Lucid Motors. Nu har han varit ute och kört med det första omaskerade exemplaret av modellen Air på vägarna, och så här såg det ut. Versionen han kör ska vara så lik en produktionsversion man kan komma och den är byggd för att kontrollera att alla fabrikens maskiner fungerar som de ska. Peter är såklart väldigt partisk i frågan och tycker att man har fått till en riktigt bra och behaglig körupplevelse, precis den som man eftersträvade. Han klagar dock lite på att accelerationen i låga hastigheter behöver förfinas lite och att hill hold-funktionen är lite hoppig, men det känns inte som jättesvåra saker att fixa till. Lucids fabrik i Arizona är klar och man räknar med att dra igång produktionen av företags första modell under årets andra halva. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Europeiska leveranser av Lucid Air börjar 2022
Kunder i USA ska dock få ett gäng bilar i år

En person frågade Lucid Motors när modellen Air skulle börja skeppas till Europa, närmare bestämt Norge och fick då till svar att detta skulle ske i slutet av det här året. Dock ändrade man sig snabbt och säger nu istället att detta kommer dra igång under första halvan av 2022. Leveranserna i USA ska dock påbörjas i år. Först ut är flaggskeppet Dream Edition och Air Grand Touring som ska börja levereras nu i vår i staterna. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0
2020

Snack om designen av Lucid Air
Så blev elbilen till

Lucids kommande elbil Air känns väldigt spännande och det ska bli kul att se den på vägarna när det nu kan ske. Här snackas det om hur bilen blev till. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Lucid Motors fabrik i Arizona är snart färdigbyggd
Här ska Air tillverkas från och med nästa vår

I Casa Grande i Arizona har Lucid Motors smällt upp en flådig fabrik som snart är klar. Detta är den första fabriken i Nordamerika som helt och hållet byggts för att tillverka elbilar. Modellen Air är den första som kommer att bli till här och om allt går vägen drar produktionen av den igång nästa vår. Till en början ska fabriken ha en kapacitet på 30.000 stycken fordon per år, maxkapaciteten i framtiden ska ligga på upp till 400.000 stycken fordon. Den kommande suven, som än så länge går under namnet Project Gravity, ska börja tillverkas 2023. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Lucids instegsversion av Air kostar från 69.900 dollar
Tar sig 65 mil på en laddning

När Lucid Motors äntligen presenterade den eldrivna modellen Air för en månad sedan sa de att den billigaste skulle kosta under 80.000 dollar. Nu får vi reda på det exakta frånpriset och det är 77.400 dollar (69.900 dollar efter elbilsbonusen som är 7500 dollar i USA). För den slanten får man en Air med en elmotor på 480 hästar som tar sig 65 mil på en laddning. Som tillval kan man få en extra motor och därmed fyrhjulsdrift, men vad detta kostar framgår inte just nu. Tyvärr har vi inte några svenska priser på bilen än. Tumnagel
50.0°
+
Bobby Green
0

Lucid Air har kört Laguna Seca på 1:31.3
Snabbare än en Ferrari 488 GTB

Testerna med Lucid Motors eldrivna modell Air fortsätter och nu presenterar man att man satt tiden 1:31.3 på Laguna Seca. Det gör bilen snabbare än bland annat Ferrari 488 GTB och Chevrolet Corvette ZR1 C7. Notera att detta dock var med en Air där man rivit ut interiören och monterat störtbur. Vidare hade prototypen även en stor vinge på bakluckan, större diffusor och små vingar på frontspoilern för bättre downforce. Tiden är ändå sjukt snabb, men trots detta en sekund långsammare än Tesla Model S Plaid. Nyligen körde man kvartsmilen på 9.245 sekunder med en Air. Model S Plaid lovar att köra samma sträcka på under nio sekunder, men det finns ännu inget videobevis på detta. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Tesla presenterar Model S Plaid
Snabb, stark och uthållig

Precis som väntat presenterade Tesla Model S Plaid under nattens konferens. Den här har det snackats om ett tag men nu vet vi vad det handlar om, och det går bra att beställa ett exemplar nu. Leveranserna drar igång i slutet av 2021 och det man får om man köper är en Model S där man har skruvat upp allt till 11. Utseendemässigt verkar bilen ha fått sig ett lite bitigare kjolpaket och en vinge på bakluckan. Under skalet finns tre stycken elmotorer som tillsammans genererar över 1100 hästar och som ser till att driva alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 2,1 sekunder, kvartsmilen avklaras på under nio sekunder och toppfarten ska ligga på 320 km/h. Räckvidden ska ligga på över 84 mil. Siffrorna gör att den här blir den snabbast accelererande produktionsbilen hittills, snabbare än nyligen presenterade Lucid Air. När Rimac C_Two, Pininfarina Battista, Lotus Evija och Tesla Roadster anländer lär nog Plaid petas ner från den tronen dock. Men såna här fartegenskaper i en stor fyrdörrars sedan är ändå sjukt imponerande. Prislappen för en Model S Plaid börjar på 1.499.900 kronor. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Lucid Air har tydligen slagit nytt elbilsrekord runt Laguna Seca
Kan vara snabbare än Tesla Model S Plaid Edition

Det här skakiga klippet visar när Lucid Air var ute och brände på Laguna Seca nyligen. De som filmade klockade ett varv till 1:33 vilket om det stämmer skulle innebära att Air är snabbare på sträckan än Teslas Model S Plaid Edition som förra året klockade 1:36,55. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Lek loss med Lucids konfigurator
Hur vill du ha din Air?

Förra veckan släppte Lucid Motors nästan all information och bilder kring modellen Air. Konfiguratorn är nu öppnad och i den kan du bygga din bil som du vill ha den. Min spec ser ni bland bilderna. En annan konfigurator som nu också är öppen är den för Maseratis nya modell MC20, den hittar ni här. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Lucid Air är äntligen här
Billigaste versionen kostar under 80.000 dollar

I december 2016 dök det nya företaget Lucid Motors upp med sin helt eldrivna modell Air. Den verkade rätt spännande och man lovade mycket. Som vanligt när det ploppar upp helt nya elbilstillverkare var många skeptiska till om det ens skulle bli något mer än snygga renderingar. Men företaget hängde kvar och nu presenterar de den helt färdiga produkten som i princip ser exakt ut som konceptet som nu alltså har hunnit bli fyra år. Man beskriver Air som världens mest kraftfulla eldrivna lyxbil och det stämmer troligtvis också. Som bäst ska man på en laddning kunna ta sig hela 83,2 mil. Denna ska även vara snabbast att ladda på marknaden och batteripacket som är på 113 kWh ska palla upp till 3,2 mils laddning per minut. Det innebär att man skulle kunna tanka i 48,2 mil på bara 20 minuter. Bilen kommer att erbjudas i fyra stycken olika versioner - Lucid Air, Lucid Air Touring, Lucid Air Grand Touring och Lucid Air Dream Edition. Air är insteget och den kommer att börja på under 80.000 dollar och lanseras 2022. Det är inte annonserat vad den här har för effekt eller hur lång den tar sig på en laddning än. Air Touring som har ännu mer utrustning och 620 hästar lanseras i slutet av 2021 och kostar från 95.000 dollar. Den här gör 0-100 km/h på 3,2 sekunder, klarar kvartsmilen på 11,4 sekunder och toppar 250 km/h. Air Grand Touring är maxad med prylar, bjuder på 800 hästar, kostar från 139.000 dollar och lanseras i mitten av nästa år. Det är denna som har den bästa räckvidden - 83,2 mil. 0-100 km/h går på tre sekunder och toppfarten anges till 270 km/h. Kvartsmilen klaras av på 10,8 sekunder. Air Dream Edition har allt man kan önska sig och kommer bara i en begränsad upplaga. Det är denna som lanseras nästa vår och priset börjar på 169.000 dollar. Det är också denna som får mest effekt - 1080 hästar. 0-100 km/h går på snabba 2,5 sekunder, kvartsmilen tar 9,9 sekunder och toppfarten ligger på 270 km/h. Räckvidden anges till 74,8 mil med 21-tumsfälgar och 80,9 mil med 19-tumsfälgar. Bilen mäter 4,97 meter på längden, 1,93 på bredden och är 1,41 meter hög. Initialt kommer man inte att kunna få den med dragkrok men det kanske kommer i framtiden. Man ska dock kunna smälla på ett räcke på taket om man vill lasta större saker som inte ryms i bilen. Tillverkningen kommer att dra igång i fabriken i Casa Grande i Arizona de närmaste månaderna. De första leveranserna ska äga rum i Nordamerika i början av nästa år. I slutet av 2021 är planen att 20 stycken Lucid Studios och Services Centers ska ha öppnat, även dessa i Nordamerika. Leveranser till Europa och Mellanöstern, exakta priser för dessa marknader och liknande kommer att annonseras vid ett senare tillfälle. Bland de sista bilderna hittar ni teasers på Lucid Motors nästa modell som är en SUV. När den lanseras är dock oklart. Tumnagel
56.3°
+
Bobby Green
0

Lucid Air klarar kvartsmilen på under tio sekunder
Är därmed den snabbaste eldrivna sedanen på sträckan

Om exakt en vecka, den 9 september, kommer Lucid Motors äntligen att presentera elbilen Air i sin helhet. Trots att den inte är här på riktigt än lovar företaget guld och gröna skogar och att den här i princip ska vara bättre än alla elbilar som finns tillgängliga idag. Nu kommer nästa grej på det spåret och det är att man kört kvartsmilen på 9,9 sekunder vilket innebär att det här är den snabbaste eldrivna sedan-modellen på sträckan. Man hävdar också att man kan göra det om och om igen utan att matta ut bilen. Det ska bli väldigt intressant att se vad den här bilen klarar av ute i den riktiga världen när den väl har lanserats. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Lucid Air laddar 3,2 mil per minut
Få 48 mil på 20 minuter

Nyligen fick vi reda på att den kommande elbilen Lucid Air tar sig hela 83 mil på en laddning. Imponerande helt klart, men hur lång tid tar det att ladda sen då när man har batteritorsk? Nu får vi svaret och det är att modellen kommer vara den snabbast laddande elbilen på marknaden med över 3,2 mil per minut med en maximal laddeffekt på över 300 kW. Enligt Lucid innebär det här att man i bästa fall kan snabbladda 48 mil på bara 20 minuter. Det här är möjligt tack vare ultrahögspänningsarkitekturen på 900 V+ och ett laddboostsystem som man kallar för Wunderbox. Ombordladdaren är en AC-laddare på 19,2 kW som klarar en laddningshastighet på upp till 12,8 mil i timmen. För hemmaladdning erbjuds Lucid Wallstation som är en laddstation med dubbelriktad laddning. Det innebär att du även kan använda den som en energireserv när du inte laddar bilen. Tumnagel
52.3°
+
Bobby Green
0

Lucids kommande SUV fångad i det vilda
Ska lanseras efter Air

Förutom modellen Air kommer Lucid Motors även att erbjuda en SUV. Vad den heter vet vi dock inte än, men att den är på gång får vi nu återigen bekräftat. En person som var ute och körde i Pescadero lyckades fånga både Air och den kommande suven när företaget var ute och testade bilarna. Den Air vi ser väntas vara produktionsversionen som presenteras den 9 september medan suven fortfarande lär vara på prototyp-stadiet. I was just drive through Pescadero and came across a Lucid shoot. They blocked off the road with CHP for the Lucid Air & Lucid SUVThe pics aren’t that great but here they are. #LucidAir #lucid pic.twitter.com/9BzJq5h59S— Coast Redwoods (@mvahead) August 15, 2020 Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Lucid Air tar sig 83 mil på en laddning
Får längst räckvidd på marknaden

Idag meddelar Lucid Motors att deras elbil Air tar sig hela 83 mil på en laddning. Det innebär, om det stämmer, att den här får längst räckvidd på marknaden. Räckvidden har säkerställts av FEV North America, Inc. i Auburn Hills, Michigan som tillämpar EPA:s testmetoder (SAE J1634). Produktionsversionen av Air kommer att presenteras den 9 september. Då kommer vi att få se den slutliga interiör- och exteriördesignen och även få nya detaljer kring specifikationer, tillgängliga konfigurationer och pris. Priset kommer att ligga norr om 100.000 dollar. Leveranserna ska dra igång i början av nästa år. Tumnagel
53.1°
+
Bobby Green
0

Världens mest aerodynamiska lyxbil
Det säger Lucid om sin Air

Lucid Motors har nu testat modellen Air i en vindtunnel hos Windshear och resultatet blev att den har en dragskoefficient på 0.21. Det gör den, enligt Lucid, till världens mest aerodynamiska lyxbil. Jean-Charles Monnet som är Aerodynamicist hos Lucid säger följande: "We applied lessons learned from shaping the world’s highest performance racing machines as integral to the Lucid Air’s design process. It’s not just about achieving the lowest coefficient of drag. It’s also key to have a highly balanced performance vehicle with precisely managed airflow in all aspects." Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Lucid Motors presenterar elbilen Air den 9 september
Leveranserna försenas till nästa år

Nu är det juni och i april var tanken att Lucid Motors skulle presentera den produktionsklara versionen av elbilen Air. Så blev det inte och nu får vi reda på att presentationen har flyttats till den 9 september istället. Då ska bilen visas upp tillsammans med alla fakta och priser. De första kunderna ska få sina bilar i början av nästa år istället för mot slutet av detta år som det först var sagt. Anledningen till alla detta är inte helt oväntat den pågående pandemin. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Lucid Air har klarat 64,4 mil på en laddning
Körde från San Francisco till Los Angeles i ett svep

Den produktionsklara versionen av Lucids helt eldrivna modell Air skulle presenteras den här månaden men det har blivit uppskjutet på grund av den pågående pandemin. Medan vi väntar har vi fått ett nytt klipp och det visar när en prototyp körde från San Francisco till Los Angeles på en laddning vilket är en sträcka på 64,4 mil. Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0

Lucid Motors teasar produktionsklar Air
Officiell avtäckning sker i april

I december skrev vi att Lucid Motors modell Air nästan var helt klar, och nu är den det. Med detta klipp teasar man produktionsversionen som är precis så som kunderna kommer få bilen. Ordentlig premiär blir det dock först på New York Auto Show i april. Det vi vet nu är att bilen får ett 900-voltsystem och att man på en laddning ska kunna ta sig 64,3 mil. Tidigare snackade man om att det skulle erbjudas instegsversioner från 52.500 dollar men detta ska man nu ha skippat och kommer istället att satsa på lyxversioner som kommer att kosta över 100.000 dollar. Målet är att fungera som rival till bilar som exempelvis Mercedes S-Klass, fast Air går på el då. Tillverkningen kommer att ske i fabriken i Casa Grande, Arizona och de första exemplaren ska rulla av bandet under årets fjärde kvartal. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Nu kan även svenskar förhandsbeställa en Lucid Air
Lucid Motors har öppnat orderböckerna

I slutet av 2016 fick vi för första gången bekanta oss med den nya elbilen Air från tillverkaren Lucid Motors. Spola fram tre år och bilen är 95 procent klar för produktion. Nu har man öppnat orderböckerna och även vi här i Sverige har möjlighet att lägga en beställning. Förhandsbeställa går bra att göra på länken nedan och det kostar 9.450 kronor i deposition - pengar som man får tillbaka om man ångrar sig innan det är skarpt läge. De som bor i Nordamerika sägs få sina bilar redan i slutet av det här året, andra marknader får snällt vänta till slutet av 2021 istället. På bilmässan i New York som äger rum i april kommer den helt produktionsklara versionen att presenteras och i samband med detta lär vi få alla uppgifter kring den. Man har tidigare lovat att bilen i sitt fetaste utförande ska få en räckvidd på 64 mil, ha 1000 hästar och göra 0-100 km/h på strax över 2,5 sekunder. En instegsversion med betydligt klenare doningar och en räckvidd på runt 40 mil väntas också. Denna ska ha en prislapp som börjar på 52.000 dollar. Läs mer om bilen på länken nedan. Tumnagel
45.4°
+
Bobby Green
0
2019

Lucid Air är 95 procent klar
Första turen med prototyp

Lucid Motors meddelar nu att den första prototypen av den eldrivna modellen Air har genomfört sina första tester. Den här ska vara 95 procent produktionsklar så det verkar alltså inte som att designen har förändrats så värst sedan vi först såg konceptet för tre år sedan. Målet är att börja tillverka modellen i fabriken i Arizona i slutet av 2020. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Lucid Motors har börjat bygga sin fabrik
Tillverkningen av elbilen Air drar igång i slutet av 2020

För tre år sedan presenterade det nystartade företaget Lucid Motors elbilen Air. Nu har man börjat bygga en fabrik och planen är att produktionen av bilen ska dra igång i slutet av nästa år. Fabriken smälls upp i Casa Grande, Arizona. Målet är att instegsversionen ska kosta 52.500 dollar och den lovar att erbjuda bättre prestanda och användarvänlighet än motsvarande Mercedes- och BMW-bilar. Drivningen sker på bakhjulen och effekten ska ligga på 405 hästar. På en laddning ska man kunna ta sig 38,6 mil. Det kommer även att finnas större batteripack som ger 50,6 och 64,3 mils räckvidd. Toppversionen kommer att bjuda på fyrhjulsdrift och 1013 hästar. Tumnagel
47.7°
+
Bobby Green
0
2018

Marques Brownlee pratar om "Tesla-dödare"
Många elbilar på gång nu

Det snackas mycket om "Tesla-dödare" så fort det dyker upp en ny aktör på elbilsmarknaden. Detsamma gäller även när någon av de mer etablerade tillverkarna släpper något. I detta klipp pratar Marques Brownlee lite om dessa bilar och mer specifikt om Rivian, Faraday Future och Lucid Air. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Saudiarabien investerar 1 miljard dollar i elbilstillverkaren Lucid
En framtida Tesla-konkurrent?

Elbilstillverkaren Lucid ser ut att få ett skönt kapitaltillskott då det nu är klart att Saudiarabiens Public Investment Fund (PIF) kommer att investera en miljard dollar i företaget. Lucid drog igång sin verksamhet under namnet Avieto för cirka ett årtionde sedan och 2016 visade man upp den eldrivna bilen Lucid Air. De som har fått ta sig en förhandstitt av bilen verkar ha varit imponerade och bilen sägs lanseras på marknaden 2020. Lucid Air beskrivs främst som en konkurrent till Tesla Model S. Det har tidigare snackats om att Saudiarabien skulle finansiera ett utköp av Tesla från den amerikanska börsen. De planerna verkar dock ha fallerat och det är kanske därför Saudiarabien istället väljer att investera i Lucid. Tumnagel
43.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lucid har satt varvtid med elbilen Air på Laguna Seca
Det blev rekord

Lucid Motors som bygger elbilen Air har tagit ut en prototyp av modellen på racerbanan Laguna Seca för att sätta en varvtid. Det slutade med ett rekord för elbilar med tiden 1:41.67 på Pirelli P Zero PZ4-däck. En Tesla Model S P100D med vassare bromsar har kört 1:47.62 på banan medan en standard Jaguar I-Pace har klockat in på 1:48.18. Lucid körde även ett varv med Pirelli P Zero Trofeo R-däck och fick då tiden 1:39.30. Det som skiljde bilen från det man kommer att kunna köpa sen var att den hade en bur monterad, släckningssystem, vassare bromsbelägg och annan bromsvätska. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida