m
2020

Teslas aktie fortsätter att rusa
Ludicrous mode!

I går morse berättade vi att Teslas aktie hade tagit ett gigantiskt kliv på börsen, men det var inte slut där. På tisdagen fortsatte börsrejset som slutade på 887 dollar vid stängning, upp från 780 dollar vilket är en ökning på nästan 14 procent. Som mest låg aktien på 967 dollar men lugnade sig lite på slutet av dagen. Dock är den upp 17 dollar till i efterhandeln och ligger nu på strax över 900 dollar. Aktien, och värdet på bolaget, har i princip dubblerats sedan i början av januari. Det är bara tio dagar sedan vi berättade att värdet på Tesla var större än Volkswagen. I dag är värdet på Volkswagen ungefär 85 miljarder dollar och värdet på Tesla 160 miljarder dollar. Då, för tio dagar sedan, kändes det orimligt att Tesla skulle kunna gå om Toyota, som är värt 200 miljarder dollar. Nu känns det som något som kan hända innan veckan är slut. Aktier och börser är konstiga saker. Tumnagel
35.9°
+
Roger Åberg
0
2019

Top Gear har testat Taycan mot Model S
It's on like Donkey Kong!

Äntligen. Tesla vs Porsche. Model S vs Taycan. Prestanda-elbil mot prestanda-elbil. En som i många år har bevisat att den är snabb som attan rakt fram och en nykomling som man även ska kunna svänga med. Top Gear har plockat ut en Taycan Turbo S och en Model S Performance Ludicrous+ för att se vilken av dem som egentligen är vassast. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Tesla slår nytt rekord på Laguna Seca
Med en modifierad Model S

Elon lovade att man skulle dela med sig av ett klipp från rekordkörningen på Laguna Seca idag och det har man nu gjort. Varvet kördes med en modifierad Model S som har en "Plaid"-drivlina - något som alltså gör den ännu vassare än om man kör i Ludicrous Mode. Detta läge är omkring ett år bort från produktion och kommer senare att finnas tillgängligt i Model S, X och Roadster. På Laguna Seca lyckades man köra 1:36.555 vilket är en sekund snabbare än det tidigare rekordet. Men eftersom officiella rekordtider endast noteras när det är anordnade event på banan så får man inte banrekordet för bedriften. Gällande rekordförsöket på Ringen säger Tesla att man behöver lite mer tester och provkörningar innan man kan ge sig på det. Bonusklipp nedan som refererar till varför man använder sig av ordet Plaid. The only thing beyond Ludicrous is Plaid— Elon Musk (@elonmusk) September 12, 2019 Yes. To be clear, Plaid powertrain is about a year away from production & applies to S,X & Roadster, but not 3 or Y. Will cost more than our current offerings, but less than competitors.— Elon Musk (@elonmusk) September 12, 2019 Model S at Nürburgring has 7 seats— Elon Musk (@elonmusk) September 12, 2019 Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Uppdaterat Tesla Model S och Model X blir billigare
Prissänkningar på hundratusentals kronor

I samband med att Tesla förra veckan lanserade "folkbilsversionen" av Model 3 så passade man även på att sänka priserna rejält på sina tidigare modeller, Model S och Model X. De båda modellerna är nu 8.000 - 18.000 billigare i USA än vad de var i början av förra veckan. Priserna för basmodellen av Model S, "standard range", börjar nu på 79.000 dollar medan Model S Performance med "Ludicrous Mode" kostar 114.000 dollar. Den billigaste Model X-versionen från Tesla kommer nu att kosta 88.000 dollar i USA medan Model X Performance med "Ludicrous Mode" kommer att gå för 119.000 dollar vilket är 18.000 dollar mindre än vad den kostade förra veckan. För att kunna hålla nere priserna på sina bilar så meddelade Tesla förra veckan att man kommer att stänga ner i stort sett alla Teslas butiker runt om i världen och bara sälja bilarna online framöver. Detta kommer givetvis att drabba en del anställda på företaget och Teslas grundare Elon Musk kommenterar detta: "There’s no other way for us to achieve the savings required to provide [the $35,000 Model 3] and be financially sustainable. I wish there was some other way, but unfortunately, it will entail reduction in force on the retail side. There’s no way around it." Uppdaterat Recharge har kollat igenom hur det ser ut med prissänkningar på Model S och Model S här i Sverige och de priserna kan ni kolla in i tabellen här nedanför. Tumnagel
57.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla rockar om beteckningarna på Model S och Model X
Och instegsversionen får 100 kWh-batteri

För två veckor sedan slopade Tesla 75D-versionerna för Model S och Model X och nu gör man om ytterligare, i alla fall i USA. Man skippar batteripacksstorleken och antalet motorer helt och hållet i namnet och går på samma spår som gäller för Model 3. De versionerna som tidigare hette P100D döps istället om till Performance. Utrustar man bilen med Ludicrous Mode (20.000 dollar extra) blir namnet på bilen "Performance with Ludicrous Mode". Köper man bilarna utan Performance heter de kort och gott Model S och Model X. Båda har nu batteripacket på 100 kWh men dess fulla potential är låst via mjukvara. Model S ska ta sig 49,8 mil medan Model X tar sig 43,4 mil. För 8.000 dollar extra kan man få upp räckvidden till 53,9 respektive 47,4 mil. Teslas svenska hemsida är inte uppdaterad med dessa nyheter än men samma grejer borde väl komma hit så småningom också. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0
2017

Ny uppdatering ger Tesla Model S och X "Chill"-läge
Ger lite mjukare acceleration

Sedan Tesla rullade ut Model S har det hela tiden snackats om hur kvick den är på accelerera. Det har presenterats värre och värre versioner och en P100D med Ludicrous Plus-läge är helt sjukt snabb iväg när man trycker på. Men alla verkar inte vara så förtjusta i att bilarna sticker iväg när man planterar högerdojan, även om man självklart kan smyga iväg som en snigel också om man bara vill. Därför har Tesla nu tagit fram ett "Chill"-läge som ska ge en lite mjukare acceleration än vanligt. I klippet snackas det om det nya läget cirka tre minuter in. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Tesla 0,001 sekunder snabbare än Faraday
Med nya Ludicrous Plus

Om du har en Tesla får du då och då uppdateringar och en del av dem gör din bil snabbare. När Farady visade upp sin FF91 på CES-mässan var man oerhört stolta över att man klarade 0 till 60 mph på 2,39 sekunder, vilket är snabbare än vad Teslas Model S P100D klarade av. Då. Men nu är nu, och med den senaste uppdateringen där man får ett nytt läge som kallas för Ludicrous Plus blir Teslan ännu snabbare. Tesla själva säger 2,4 sekunder men i den här videon ser vi att den i verkliga världen gjorde 0 till 60 mph på 2,389 sekunder. Visst är det bara 0,001 sekund, men det visar hur snabba de här båda bilarna är. Tumnagel
44.8°
+
Roger Åberg
0

Tesla släpper Ludicrous Plus
Till Model S/X P100D-ägare

Tesla släpper ju uppdateringar då och då och nu har man släppt en som ger ett nytt läge för P100D-ägare av Model S och X. Ludicrous mode är ett läge som ger ytterligare kraft och acceleration än det redan snabba, vanliga läget. Ludicrous Plus tar alltså detta ytterligare ett steg längre. Men läget är inget för vardagen, det är gömt som ett påskägg och man får en varning om att batteri, motor och växellåda kommer att ta mer stryk än vanligt om man kör i det. Och skillnaden är inte dramatisk, 0 till 100 går från 2,5 till 2,4 sekunder. Visst är det en del procentuellt sätt, men läget är knappast något som gemene man kommer att behöva använda för att ta sig till jobbet. Tumnagel
41.1°
+
Roger Åberg
0
2016

Så bra drag är det i Tesla Model S P100D
Ludicrous!

Dragtimes har testat Teslas absolut snabbaste version av Model S - P100D med Ludicrous Mode. I videon ovan får vi reda på hur snabb den faktiskt är på kvartsmilen, 0-60 mph och 0-100 mph. Tumnagel
45.7°
+
Bobby Green
0

Nya Tesla Model S P100D är snabbast i världen!
Ingen annan serieproducerad bil slår den

Så har då Tesla äntligen släppt sin P100D-version av både Model S och Model X. När vi har skrivit om den tidigare har det varit klart att räckvidden skulle öka men hur det skulle bli med prestandan var fortfarande oklart. Men nu är det klart. Nya Tesla Model S P100D med ludicrous mode accelerar från 0 till 100 km/ på 2,7 sekunder. Det är helt sjukt. Enligt Tesla är endast LaFerrari och Porsche 918 Spyder snabbare men de två modellerna går ju faktiskt inte att köpa och framförallt går de inte att åka och handla med. För er som vill åka långt betyder den nya modellen att man ska komma 613 kilometer enligt EU-cykeln. Även Model X får P100D och den stora och tunga SUV:en klarar då 0 till 100 km/h på 3,1 sekunder och batterierna ska ta slut efter 542 kilometer. Om du har beställt men inte fått din P90D kan du uppgradera till P100D för 10.000 dollar. Om du har en P90D kan du också uppgradera, men då kostar det 20.000 dollar eftersom man måste återvinna ditt gamla batteri. Svenska priser är inte klara men Model S P100D kostar 134.500 dollar inklusive ludicrous mode. Model X kostar 1000 dollar mer. En rolig sak är att i blogginlägget där man presenterar den nya modellen ber man om ursäkt för att den är så dyr. Men man påminner samtidigt att pengarna man tjänar går till att få igång produktionen av Model 3. Tumnagel
70.4°
+
Roger Åberg
0

Tesla Model X kostar från 987 000 kronor
Och med grejerna man vill ha kostar den 1,6 miljoner

Tesla öppnar nu upp konfiguratorn för alla när det kommer till Model X. Det svenska priset börjar på 987 000 kronor och för det får man en 75D med det nya batterialternativet på 75 kWh som ger en räckvidd på 41,7 mil. Mycket pengar redan från start alltså, och mer ska det bli. Versionen man vill ha - P90D, kostar med extrautrustning som känns som givna val över 1,6 miljoner kronor. Frånpriset är här 1 334 400 kronor och det tickar snabbt uppåt. Köper man den här modellen känns det ju som att man vill ha sju sittplatser, och för det får man betala 43 400 kronor extra. Autopilot är ju spännande men det kostar 27 200 kronor. Kör man i Sverige vill man ju självklart ha sätesvärme på alla platser och det tillsammans med rattvärme och uppvärmda torkarblad kostar 10 900 kronor. Väljer man P90D vill man ju dessutom ha det allra värsta - Ludicrous Speed som gör att man kan ta sig från 0-100 km/h på bara 3,4 sekunder. Detta kommer dock att svida mest i plånboken - tillvalet kostar nämligen 109 000 kronor. Beställer du ett exemplar nu ska du få det i slutet av året. De som redan har fått sina bilar rapporterar dock om diverse problem som du kan läsa om här. Tumnagel
15.1°
+
Bobby Green
0

Nu kan du uppgradera din Tesla Model S P90D till Ludicrous
Kostar dig 83 000 kronor exklusive arbete och moms

Om du som köpt en Tesla Model S P90D inte bockade i tillvalet Ludicrous när du handlade kan du nu uppgradera din bil till det i efterhand. Du får då en bil som gör 0-100 km/h på 2,9 sekunder och som är 20 procent snabbare till toppfarten 250 km/h. Men smakar det så kostar det, 10 000 dollar (motsvarande nästan 83 000 kronor) vill Tesla ha och då är inte moms eller jobbet för att installera grejerna inräknade. Det som görs är att standardsäkringen byts ut mot en mer avancerad sådan. Man byter även ut stålet i kontaktorn mot legeringen Inconel vilket gör att man kan kräma ur 1 500 ampera istället för 1 300 ur batterierna. Sista touchen är att man får ett streck under beteckningen på bakluckan som då visar att man kör runt i en jättesnabb bil. En Ludicrous-uppgradering går sedan tidigare även att göra till Model S P85D men där är prislappen istället 5 000 dollar. Tumnagel
44.8°
+
Bobby Green
0

Tesla Model X vs Tesla Model S
Båda två har Ludicrous - vilken vinner?

Ett gift par har varsin Tesla - mannen har en Model S P90D och kvinnan har en Model X P90D. Bägge bilarna är utrustade med det supersnabba tillvalet Ludicrous Mode, men vilken bil är snabbast i ett dragrace? Det får vi se i videon här ovan, allt om racet och hur det var upplagt kan du läsa om på länken. Bonusklipp nedan. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

Model X-ägare visar hur kvick hans P90D är
Gör 0-100 km/h på 3,35 sekunder

Köper man en Tesla Model X P90D med Ludicrous-paketet får man den snabbaste suven i världen, i alla fall om man bara räknar från stillastående till 100 km/h. Tesla själva anger tiden till 3,4 sekunder, men i själva verket ligger den på 3,35. Det är superbilsprestanda det. Till 160 km/h kommer man på 7,9 sekunder. Toppfarten i den här kategorin vinns dock av Bentley Bentayga, en koloss som toppar hela 301 km/h. Tumnagel
56.2°
+
Bobby Green
0
2015

Vi har blivit körda av Teslas Autopilot
Och testat läskigt snabba Ludicrous Mode

För några veckor sedan skickade Tesla ut version 7.0 av mjukvaran till Model S och den gav användarna en riktigt cool funktion - autopilot. Ett wow susade genom alla elbilstokars huvuden men vad det egentligen handlar om är en smartare adaptiv farthållare med lane assist. En plusversion på saker som har funnits ett tag nu, skillnaden är dock att i en Tesla kan du släppa ratten och faktiskt låta bilen köra åt dig. Vi har testat och det hela fungerar faktiskt mycket bra, så länge man håller sig på motorvägen. Tumnagel
79.8°
+
Bobby Green
0

Tesla Model X är nu officiell
Har en räckvidd på 41 mil och gör 0-100 på 3.3 sekunder

Då var den äntligen officiell - Teslas nya modell Model X. Den här kan precis som Model S erbjuda plats för sju personer, är helt eldriven och går snabbt från stillastående upp till 100 km/h. Skillnaden är att du får lite bättre markfrigång, en mer högbyggd bil, häftiga måsvingedörrar (eller falkdörrar som Tesla väljer att kalla dem) för baksätet och möjligheten att dra ett släp eftersom dragkrok är standard (får dra upp till 2.2 ton). På insidan hittar man tre rader med sittplatser, två där fram, tre i baksätet och två allra längst bak. Totalt får man alltså in sju personer och har då även plats över för bagage eftersom det är lastutrymme både där fram och där bak. Under skalet, eller rättare sagt under fötterna, sitter elmotorerna som står för framdriften. Bilen kommer i två olika utföranden, bägge är dock fyrhjulsdrivna. Instegsmodellen kallas för 90D och den gör 0-100 km/h på 4.9 sekunder och har en räckvidd på 41.3 mil. Den andra som är ett snäpp vassare kallas för P90D och den kan man få med samma "Ludicrous Speed Package" som i Model S. Väljer man det gör bilen 0-100 km/h på snabba 3.3 sekunder. Framtill sitter en elmotor på 259 hästar och där bak sitter en som levererar 503 hästar. Räckvidden för denna version anges till 40 mil. De stora bakdörrarna som fälls upp kan till en början se lite skrämmande ut, inte för hur de öppnas utan för att man ser framför sig att man aldrig kommer att kunna parkera på ett tajt ställe. Dock är de rätt så finurligt byggda, och har bland annat inbyggda sensorer som känner av närliggande objekt och som kan stanna dörrarna om de är på väg att smälla i något. De har också dubbla gångjärn vilket gör att de faktiskt kan öppnas utan att ta upp så väldigt mycket plats, något som demonstrerades igår på premiären. Förardörren är även den lite speciell då den kan öppnas och stängas automatiskt när man närmar sig den. På tekniksidan finns bland annat luftfjädring med fem olika inställningsmöjligheter som gör det möjligt att höja eller sänka bilen 23 centimeter, en automatisk parkeringsfunktion och ett luftkonditioneringssystem med ett Bio-weapon Defense-läge som hindrar bakterier och virus för att komma in bilen. Alla prisuppgifter är inte officiella men det sägs att en P90D "Signature Series" kommer att börja på 132 000 dollar och vill man ha Ludicrous Speed Package får man lägga till ytterligare 10 000 dollar. The Verge har fått testa bilen och hur det såg ut ser vi i klippet nedan. Klipp nummer två är från presentationen igår. Tumnagel
90.7°
+
Bobby Green
0

Konfiguratorn för Tesla Model X har öppnat
Dock endast för de som beställt Signature-versionen

Väntan på Teslas crossover-modell Model X är över och nu har konfiguratorn där du specar din bil på webben öppnat. Dock gäller detta endast för de som registrerat sig tidigt för den så kallade Signature-versionen som är ett snäpp lyxigare. Priset börjar på 132 000 dollar och kan sluta på 144 000 dollar om man smackar på allt i utrustningsväg. För pengarna får man en elbil med ett 90 kWh-batteri som klarar sig nästan 39 mil på en laddning. 0-100 km/h ska gå på 3.9 sekunder och toppfarten anges till 250 km/h. Det ökända Ludicrous Mode som finns i Model S kan fås även här mot ett pristillägg på 10 000 dollar. Lägger man de pengarna gör bilen 0-100 km/h på bara 3.3 sekunder istället. På extrautrustningslistan finns bland annat ett dragpaket som låter dig dra släp på upp till 2 268 kilo. Fler versioner lär presenteras inom kort. Tumnagel
69.4°
+
Bobby Green
0

Tesla uppgraderar insane mode till ludicrous mode
Släpper dessutom ytterligare två varianter

Tesla fortsätter att släppa versioner av sin Model S men med övriga modeller går det segt. Vi tar vad vi får och nöjer oss med att man nu har uppdaterat insane mode på sin P85D till ludicous mode. Om vi översätter det betyder det nya läget "orimligt" eller "löjligt" och det är precis vad det är för nu gör den tunga bilen 0 till 60 mph på dryga 2.8 sekunder, ner från 3.2 sekunder, och det är ju faktiskt löjligt. Det nya paketet görs möjligt av en ny typ av säkring som med lite egen elektronik och ett eget batteri klarar av högre strömstyrka. Detta plus lite andra uppgraderingar gör bilen som sagt 10% snabbare men tiden upp till 250 km/h har man kapat ännu mer, 20%. Ludicous mode kommer att vara ett tillägg för P85D-köparna som kommer att kosta 10 000 dollar. Nuvarande P85D-ägare kan köpa uppgraderingen för 5 000 dollar under en begränsad tid. Du som inte badar i pengar men som vill ha en Tesla kommer snart att kunna beställa en P70 som blir den nya instegsmodellen. Tidigare instegsmodellen P70D har dubbla motorer och är fyhjulsdriven, P70 har bara en motor och driver bara på bakhjulen. Prislappen blir 70 000 dollar, ner från 75 000 dollar för P70D. Du som åker mycket motorväg långa sträckor kan numera köpa ett lite större batteri som är på 90 kWh istället för 85 som sitter i vanliga P85D. Det nya packet kommer att kosta 3000 dollar extra och ger 6% längre räckvidd. Vid motorvägskörning betyder det att man numera tar sig 48 mil på en laddning om man konstant ligger runt 100 km/h och tickar. Tumnagel
81.6°
+
Roger Åberg
0

Google visar upp nya Chromebook Pixel
Med dubbla USB-C-portar

Google har nu lanserat sin senaste version av Chromebook Pixel. Chromebooks har tidigare levererat en rätt bra upplevelse för en billig penning, men med nya Chromebook Pixel har Google verkligen lagt manken till och pressat in kraftfull hårdvara. Och med det höjt prislappen rätt rejält. Laptopen har en display på 12,85 tum med upplösningen 2 560 x 1 700 pixlar, har en femte generationens Intel Core i5 på 2,2 GHz och 8 GB ram och 32 GB ssdhårddisk. Sedan finns det en snäppet vassare version vid namn LS, Ludicrous Speed, med i7 processor, 16 GB ram och 64 GB ssdhårddisk. Utöver den kraftfulla hårdvaran så är Chromebook Pixel försedd med inte mindre än två USB-C-portar som kan användas för laddning, överföring och externa skärmar. Sedan finns det ytterligare två USB 3-portar samt läsare för sd-kort. Chromebook Pixel finns tillgänglig i USA från och med idag och priset för den vanliga varianten ligger på 999 dollar. LS-versionen kostar 1 299 dollar. Tumnagel
48.0°
+
André Stray
0
2012
2011
2009

NEC kommer med första USB 3.0 tilläggskortet
Både stationär och bärbar variant

NEC är det företaget som blir först med ett tilläggskort för USB 3.0 host controller till PC-datorer. Företaget har ju en vana av att släppa tilläggskort innan moderkortstillverkare har lyckats få in en ny standard i sina kort. Kortet baseras på en PCIe x1-port till referensdesignen och kommer med två stycken SuperSpeed USB 3.0-portar. Portarna är också bakåtkompatibla och fungerar med USB 2.0, 1,1 och 1.0. Förutom ett tilläggskort till stationära datorer har NEC även släppt en version till bärbara datorer, som baseras på ExpressCard-34 formfaktorn. NEC förväntar sig att andra tillverkare ska skapa sina egna varianter av deras referensdesign som bör hamna någonstans mellan 15-20 dollar. USB 3.0 ska kunna ge omkring 10 ggr hastigheten av USB 2.0, omkring 4,8 Gbps teoretisk, men jag väntar med spänning på när USB-teknologin kommer upp i "ludicrous speed". Tumnagel
37.1°
+
Samuel Paulsson
0