41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Vazirani Ekonk - ensitsig elbil med 732 hästar
Lättare än en Mazda Miata

Vazirani Automotive är ett indiskt företag som nu presenterar vad de säger är världens lättaste elbil. Den heter Ekonk, har bara plats för en person, bjuder på 732 hästar och väger bara 738 kilo. "Hemligheten" med att få ned vikten ska ligga i DiCo - en innovativ kylningsteknik av batterierna. Istället för vattenkylning som bidrar till vikt använder man sig här istället av luftkylning som ska vara minst lika effektiv. Vad Ekonk har för batterikapacitet, hur snabbt den går att ladda och vad räckvidden ligger på får vi dock inte reda på för tillfället. När man testade den på National Automotive Test Tracks (NATRAC) i Mumbai lyckades man klocka 0-100 km/h på 2,54 sekunder och en toppfart på 309 km/h. Om Ekonk ska sättas i produktion återstår att se. Grundaren Chunky Vazirani är öppen för samarbete med andra tillverkare och vill gärna dela med sig av tekniken de tagit fram. Tumnagel
37.6°
0

Microsoft testar att kyla ner servrar i kokande vätska
Ska spara in på vatten och plats

Microsoft har börjat testa att kyla ner serverrack genom att sänka ner dessa i en icke-ledande vätska vilken börjar koka vid 50 grader. Sådan här teknik har tidigare bland annat använts för kryptogrävar-riggar och kallas för "two-phase immersion cooling". Microsoft beskriver processen som gör att serverracken kyls ner och kan arbeta för full kraft konstant: "The boiling effect, which is generated by the work the servers are doing, carries heat away from laboring computer processors. The low-temperature boil enables the servers to operate continuously at full power without risk of failure due to overheating.Inside the tank, the vapor rising from the boiling fluid contacts a cooled condenser in the tank lid, which causes the vapor to change to liquid and rain back onto the immersed servers, creating a closed loop cooling system." Vanligvis används luftkylning för att kyla ner servrar i stora datacenter. Detta kräver dock tillgång till stora mängder vatten, något som minskar avsevärt med two-phase immersion cooling. Förutom det så kan man enligt Microsoft packa serverracken med mindre avstånd i datacenter med den här tekniken vilket gör att man kan spara in på yta i serverhallar. I dagsläget testar Microsoft det hela i en container, se bild nedan, för att utvärdera och förbättra tekniken. I framtiden hoppas man kunna ta fram slutna system som dessa som kanske skulle kunna grävas ner under 5G-master och hantera till exempel AI-applikationer avsedda för självkörande bilar. I klippet nedan, som inte kommer från Microsoft, förklaras hur two-phase immersion cooling fungerar rent tekniskt. Tumnagel
49.4°
0
2019

Nya Porsche 911 Cabriolet är redan här
Snabba puckar

I slutet av november rullade Porsche ut nya 911 och nu är det redan dags för cabriolet-versionen att göra entré. Ett perfekt sätt att se fram mot våren alltså. Bilen ser ut som väntat och det man lyfter fram mest är att taket går att öppna och stänga snabbare än någonsin tidigare - tolv sekunder ska det ta. Taket är i tyg och har en bakruta i glas. I strukturen på taket finns magnesiumbågar som hindrar att det blåser upp när man kör fort. Öppning och stängning kan ske i upp till 50 km/h. Inledningsvis erbjuds bilen som Carrera S och Carrera 4S som har fyrhjulsdrift. Motorn är en turbomatad boxersexa på 3,0 liter och den ger 450 hästar och har ett vrid på 530 newtonmeter. Till denna kopplas en nyutvecklad dubbelkopplingslåda med åtta steg. 0-100 km/h ska gå på 3,9 sekunder och detta kan kapas till 3,7 om man väljer till Sport Chrono-paketet. Toppfarten anges till 306 km/h. På tillvalslistan finns bland annat sportchassit Porsche Active Suspension Management (PASM) för första gången även till Cabriolet. Det ger en hårdare fjädring, sänkt chassi med tio millimeter och grövre krängningshämmarna både fram och bak. Båda versionerna går att beställa nu och för Carrera S Cabriolet får du betala 1.285.000 kronor medan 911 Carrera 4S kostar från 1.355.000 kronor. Tumnagel
40.0°
0
2017

Audis Aicon kör själv och upp till 80 mil på en laddning
Låt dig färdas i lyx

Ett av koncepten Audi visar upp i Frankfurt är Aicon - en självkörande elbil i nivå 5 med upp till 80 mils räckvidd. Här finns varken ratt eller pedaler utan du åker endast med som en passagerare så sköter bilen resten. Fyra stycken personer får plats och insidan ska vara som en lyxig förstaklass-upplevelse. Bilen är 5,4 meter lång, 2,1 meter bred, 1,5 meter hög och har en hjulbas på 3,4 meter. Som vi kan se saknar den konventionella strålkastare och baklampor och istället sitter där digitala skärmytor med hundratals pixlar. På dessa kan animationer i alla möjliga färger visas, eller strålkastarljus om man nu skulle vilja det. Skärmarna kan även användas för att varna gående eller cyklister när man kommer farande. Det ska även finnas projektorer som projicerar olika signaler på marken. Under skalet finns fyra stycken elmotorer som driver varsitt hjul. Effekten ska totalt vara 354 hästar och 550 newtonmeter. Allt om konceptet finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
43.2°
0
2015

Rykte Fiji-kort från AMD får namnet Radeon Fury
Släpps i tre versioner

De nya efterlängtade Fiji-korten från AMD har nu fått ett nytt namn, nämligen Radeon Fury. Det handlar om totalt tre kort i olika utformningar som enligt rykten baseras på olika varianter av Fiji och som har olika typer av kylning. Fury X med vattenkylning och Fury X med luftkylning kommer att baseras på Fiji XT medan den nedskalade varianten Fury med luftkylning kommer att baseras på Fiji Pro. Priset för korten kommer att ligga på runt 10 000 kronor enligt uppgifter till Sweclockers och med andra ord ligger det i linje med priserna för GeForce GTX Titan X. Korten ska presenteras onsdag morgon och då kommer vi säkerligen att få närmare uppgifter kring konkreta specifikationer och priser. Vill ni kolla in lite bilder finns det en drös hos PC Perspective. Tumnagel
37.3°
0
2014

Volkswagen XL Sport
Med motor från Ducati 1199 Superleggera

Redan för ett år sedan bubblade ryktena om en vassare version av Volkswagen XL1 upp. Den sades ha motor från Ducati och bli riktigt sportig. Ryktena stämde för nu presenterar Volkswagen modellen XL Sport - komplett med Duccesnurra och med en toppfart på 270 km/h. Motorn är en V2:a hämtad från Ducati 1199 Superleggera. Den ger 200 hästar, varvar hela 11 000 varv och är en av världens mest kraftfulla 2-cylindriga motor. Den är placerad baktill och kopplad till en sjustegad dubbelkopplingslåda som i sin tur driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 5.7 sekunder och toppfarten är tydligen världens högsta med motor på 200 hästar - 270 km/h. Karossen är tillverkad i kolfiberarmerad plast och bilens vikt anges till 890 kilo. Tumnagel
52.7°
0

Pentium Anniversary Edition överklockas till 4,5 GHz
Körde med luftkylning

När vi ändå pratar om överklockning av Intels nya processorer så kommer det även nyheter om Pentium Anniversary Edition som överklockats från 3,2 GHz till 4,5 GHz. Den brittiska återförsäljaren Scan Computers har kört ett överklockningstest med enbart luftkylning och lyckades alltså överklocka den till 4,5 GHz. Det är 100 MHz mer än det som ASRock berättade för mig under förra veckans Computex då de testade med sina egna "Anniversary"-moderkort. I testdatorn så satt det också ett GeForce GTX 770 och det gjorde att systemet kunde hålla sig jämsides med dyrare system i Battlefield 4 med en min fps på 47 och ett snitt på 64 fps. Detta är goda nyheter för flera olika typer av konsumenter men inte minst för de som vill köpa ett billigt system och överklocka det för att få upp prestandan. AMD har vunnit mark i budgetmarknaden den senaste tiden och att köpa en billig Intel-processor och överklocka den för bättre prestanda har inte varit möjligt i flera generationer. Nu återstår det att se hur bra den här Pentium-processorn presterar i andra områden men i flertrådade scenarion gör den nog inte så bra ifrån sig med bara två kärnor och utan HyperThreading. Tumnagel
38.4°
0

Core i7-4790K testades hårt under Computex
Bekräftar god överklockningspotential

Under förra veckan så släppte Intel de nya upplåsta processorerna i Haswell Refresh-serien och bland dem fanns Core i7-4790K. Överklockare som fanns närvarande under Computex förra veckan testade de nya chipen och resultaten verkade ganska lovande. De officiella specifikationerna för Core i7-4790K är fyra kärnor klockade till 4,0 GHz med 8 MB L3-cache samt en TDP på 88 W. Den Under förra veckan så testades processorn med bland annat luftkylning och med flytande kväve och hos MSI så fick man upp processorn till 5497,72 MHz med vattenkylning. Hos Gigabyte så körde man med flytande kväve, alla fyra kärnor aktiverade och fick där ett resultat med 6331 MHz. Resultaten ligger under världsrekordet men de bekräftar god överklockningspotential med Core i7-4790K. Nu återstår det att se om kommersiella versioner av processorn kommer ge överklockare i hemmen lika bra marginaler som under förra veckans teknikmässa. De Core i7-4770K Haswell-processorer som släpptes under förra året var inte lika bra som de engineering samples som testades när det gällde överklockning. Tumnagel
39.2°
0

PowerColor Radeon R9 295X2 Devil13
Företaget designar egen luftkyld variant med bättre strömförsörjning

AMDs nya flaggskepp, Radeon R9 295X2, verkar vinna över Nvidia då men grafikkortets kyllösning kanske inte passar alla då den är tvådelad med både luft och vattenkylning och det kan vara svårt för vissa att anpassa det till sina datorlådor. Många entusiaster gillar att använda sin egen vattenkylning medan andra kör helt med luftkylning och för dem kommer nu PowerColor ut med sin egen variant av Radeon R9 295X2 vilket är också är den första äkta modellen som helt går bort från referensdesignen. PowerColor kallar grafikkortet för Devil13, alltså samma produktnamn som företaget använde för sin egen variant av Radeon HD 7990 när det släpptes. Grafikkortet kommer med ett helt omdesignat kretskort som hämtar ström från 4 stycken 8-pin PCI Express strömkontakter. Kretskortet ser ut att vara högre än originalet men har samma längd och det har också en platta för att förstärka på baksidan. Detta beror nog på den ganska massiva kylaren som används, en kylare som tar upp tre kortplatser. Kylaren ser ut att bestå av två kylflänsar, en för varje GPU, och en kylplatta för att kyla minne, strömkretsen och CrossFire-länken mellan GPU:erna. Detta kyls sedan av tre stycken 100 mm-fläktar. Radeon R9 295X2 Devil13 kan komma att lanseras under Computex i år, eller kanske till och med före. Tumnagel
38.0°
0

AMD lanserar Radeon R9 295X2
Kommer kosta 1500 dollar

AMD tillkännagav som väntat under gårdagen sin nya prestandakung, Radeon R9 295X2, ett grafikkort med dubbla Hawaii GPU:er som använder en hybridkylning av vatten- och luftkylning. Det har rapporterats mycket om det nya grafikkortet den senaste tiden och i och med lanseringen så bekräftas nu specifikationerna av de två Hawaii GPU:er som sitter Radeon R9 295X2. De kommer var och en med 2816 stream-processorer, 176 TMUs och 64 ROPS samt ett 512-bitars minnesgränssnitt kopplat till 4 GB GDDR5-minne. Den interna CrossFire-bryggan består av ett PLX PEX8747 PCIe Gen 3.0 x48-chip och som det rapporterats tidigare så använder grafikkortet två stycken 8-pin PCIe strömkontakter. När det gäller prissättning så säger AMD att Radeon R9 295X2 kommer hamna på 1500 dollar, alltså hälften av vad Nvidia kräver för sitt nyligen lanserade GeForce GTX Titan-Z. Radeon R9 295X2 kommer finnas ute i butik den 21:a april. Tumnagel
39.2°
0
Nästa sida