m

GTA-veteranen Leslie Benzies öppnar ny spelstudio
Jobbar på spelet Everywhere

Leslie Benzies, som tidigare varit chef för Rockstar North och producent för GTA-serien, har öppnat en ny spelstudio för att jobba på sitt nya spel Everywhere. Dessutom har han knutit till sig en annan spelveteran till projektet. Ansvarig för den nya studion blir nämligen Kristoffer Waardahl som tidigare varit chef för Cryteks studio i Ungern. Det här blir den tredje instansen som jobbar med spelet. Två andra kontor har redan inlett arbetet i Edinburgh och Los Angeles. Spelet kommer att baseras på den öppna spelmotorn Lumberyard från Amazon. Leslie säger själv att han vill sudda ut gränsen mellan verklighet och simulerad verklighet samt skapa en plattform där användare både kan bli underhållna men även underhålla andra. Everywhere är fortfarande bara ett arbetsnamn och detaljerna om spelet är få. Så vi får helt enkelt vänta och se vad Leslie och hans anställda har för sig. Tumnagel
39.8°
+
Emmy Zettergren
0
2016

Star Citizen byter spelmotor
Fyra år in i utvecklingen

Roberts Space Industries har jobbat med mastodontspelet Star Citizen i drygt fyra år och spelmotorn som används har varit Cryteks Cryengine. Nu meddelar RSI att de lagt Cryengine på hyllan och kommer i stället börja använda Amazons spelmotor Lumberyard. Roberts Space Industries-chefen Chris Roberts säger detta om övergången: We’ve been working with Amazon for more than a year, as we have been looking for a technology leader to partner with for the long term future of Star Citizen and Squadron 42. Lumberyard provides groundbreaking technology features for online games. Because we share a common technical vision, it has been a very smooth and easy transition to Lumberyard. Tumnagel
43.3°
+
André Stray
0

Amazon Lumberyard är en ny gratis 3D-spelmotor
Molnbaserad och integrerad med Twitch

Spelutvecklare har nu ytterligare ett alternativ att välja mellan när de ska utveckla sina spel och det handlar om Amazon Lumberyard som precis lanserats av Amazon Web Services (AWS). Spelmotorn är gratis, integrerad med Twitch och Amazon Web Services och dessutom molnbaserad. Tanken är att utvecklare ska kunna bygga spel i 3D-motorn för flera olika plattformar (PC, Xbox One och Playstation 4 initialt där stöd kommer för iOS och Android längre fram) och kunna använda molntjänsterna i Amazon Web Services för bland annat lagring. Integrationen med Twitch handlar om att engagera fans under utvecklingens gång och bland annat kan utvecklare under tiden som de bygger spelet låta personer följa utvecklingen på Twitch och låta dem rösta om funktioner. Spelmotorn innehåller bland annat en editor för spelvärldar, animationsverktyg, AI-teknik, verktyg för att hantera kamerarörelser och fordon i spelen samt en fysik- och vädermotor. Det intressanta är att utvecklarna dessutom får tillgång till källkoden vilket innebär att de kan modifiera motorn utifrån egna behov. Det finns också stöd för att automatiskt lägga till vissa onlinefunktioner liksom aviseringar till spelare eller utskick av gåvor. Tillsammans med Lumberyard lanserar Amazon även verktyget GameLift som är till för att driftsätta, driva och skala multiplayerspel som då kopplas till AWS molntjänster. Spelmotorn hittar ni via länken nedan om ni vill ladda hem det och läsa mer om dess funktioner. Tumnagel
49.9°
+
Emmy Zettergren
0