m

De svenska priserna för Lynk & Co 01 är klara
Prenumerera för 5500 kronor i månaden eller köp för 360.000 kronor

För en månad sedan skrev vi om Lynk & Co och deras nya medlemskap där du prenumererar på en Lynk & Co 01. Då sa man att det skulle kosta runt 500 euro i månaden om man inte ville köpa bilen direkt. Nu får vi reda på de svenska priserna och det som gäller är 5500 kronor i månaden för prenumeration och 360.000 kronor vid rent köp. I prenumerationen ingår försäkring, service och däck och det handlar om hybrid-versionen av 01. Prenumerationen löper från månad till månad och du kan avsluta den när du själv vill. Även vid rent köp ska service ingå. Det finns även en laddhybrid men den kostar istället 440.000 kronor. Den ska klara 6,8 mil på bara el. Oavsett vilken man väljer är det framhjulsdrift och automatlåda som gäller. De första bilarna väntas bli levererade nästa vår. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Vi har pratat med Alain Visser om att inte äga sin bil
VDn för Lynk & Co

I onsdags presenterade Lynk & Co sitt upplägg här i Europa och när man tänker börja utrullningen. Man kommer att öppna sin första klubb i Göteborg innan årsskiftet och första bilarna kommer i vår. Man har inte satt något pris mer än "aldrig över 500 euro" och tanken är att de som abonnerar ska kunna dela sin bil med andra och på så sätt sänka månadskostnaden. Det finns också bara en modell att välja mellan med två olika motorer och i två olika färger och inga tillval går att göra. Det här gör ju att man har lite funderingar, så vi tog ett snack med Alain Visser som är VD för Lynk & Co. Hej Alain! Känns det skönt att vara igång nu? - Ja! Vi berättade om Lynk & Co för första gången 2016 så det är väldigt roligt att äntligen vara redo för start. Ni kommer ju att erbjuda en tjänst där man abonnerar på en bil, en av mina första frågor och som jag också såg att våra läsare hade var vad som skiljer ert erbjudande mot andra former av ägande, till exempel privatleasing? – Den stora skillnaden är helt klart att man kan säga upp bilen på en månad. Vi tror starkt på att våra kunder vill ha en bil men inte äga en bil, varken på pappret eller på andra sätt. Vilket du iofs inte gör med en leasad bil heller, men det är ett större åtagande. Vi ser framför oss att våra kunder kan se att deras livssituation har plats för en bil i dag men att de inte vet hur det ser ut om sex, tolv eller 24 månader. Verkligen inte om 36 månader. De vill inte eller vågar inte signa upp sig på ett långt kontrakt för de vet helt enkelt inte hur framtiden ser ut. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

Lynk & Co presenterar sitt nya medlemskap
Prenumerera på bil för 500 euro i månaden

Nyligen körde Lynk & Co ett live-event och det handlade om deras nya medlemskap. Är du medlem där prenumererar du på en bil istället för att äga den. Företaget lovar att det aldrig ska kosta mer än 500 euro i månaden och summan kan bli mindre om du delar bilen med andra. Detta gör man via appen och man bestämmer själv vad det ska kosta att låna bilen. Service, försäkring och däck ingår i månadskostnaden. Uppsägningstiden är en månad. Lanseringen sker först i Amsterdam och innan året är slut även i Göteborg. Den första modellen man får tillgång till är Lynk & Co 01 som är syskon till Volvo XC40. 01 erbjuds som både hybrid och laddhybrid. Den sistnämnda ska ta sig upp till sju mil på bara el. De första bilarna kommer till Europa nästa vår. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0
2019

Ny konceptbil från Geely på Volvo-plattform
Det här är eldrivna Preface

På Auto Shanghai-mässan visar Geely upp den nya konceptbilen Preface. Den bygger på CMA-plattformen som man har tagit fram tillsammans med Volvo och som för närvarande bland annat är grunden till Lynk & Co 01 och Volvo XC40. Preface är en hyfsat stor sedan med bakhängda bakdörrar och ett stort insteg när alla dörrar är öppna. Geely är snåla med information men instrumenthuset avslöjar att bilen går på el. Modellen benämns som tillverkarens "first high-end sporty sedan" men det är oklart när den kan tänkas vara här i produktionsutförande. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Volvo har plockat bort V40 från hemsidan
Vad kommer den att ersättas av?

2016 presenterade Volvo två koncept, 40.1 och 40.2. 40.1 gick och blev XC40 och 40.2 blev Polestar 2. Nu har Volvo plockat bort V40 från sin hemsida men någon ersättare finns ännu inte. Volvo har tidigare gått ut och sagt att man inte kommer att presentera en rak ersättare i exakt samma stil som V40. Men gissningar om att en lite mindre SUV:ig version av XC40 ska komma har hela tiden funnits. Tanken var kanske från början att det skulle bli 40.2 som ersatte V40, men det går ju inte längre när den snoddes av Polestar. Eller? Beteckningen V40 har haft en lite brokig historia inom Volvo. Första generationen (nedan) av V40 tillverkades tillsammans med sedanmodellen S40 mellan 1995 och 2004. Den generationen var faktiskt ett samarbete med Mitsubishi och är syskonbil med deras Carisma. Andra generationen S40 finns, men V40 finns det ingen utan denna kallades istället V50. Tredje generationen (ovan) hade premiär 2012 och var en annan typ än de två första, en mindre bil i golfklassen. Nu går den alltså inte längre att beställa längre, vilket kanske är rimligt efter sju år. Men någon ersättare finns inte och den minsta Volvon man kan beställa i dag är XC40. Uppdatering Volvo säger i en kommentar att modellen inte längre är beställningsbar, men kommer att sluta produceras först i sommar. Den kommer att finnas som lagerbil hos volvohandlarna om man är sugen. Någon exakt uppföljare kommer alltså inte, men man tittar på att utveckla andra modeller från CMA-plattformen som XC40 är byggd på. XC40 är den enda, nuvarande, Volvomodellen som bygger på CMA-plattformen. Polestar 2, Lynk & Co 01, 02 och 03 samt två Geelymodeller bygger dock på plattformen. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0
2018

Mer information kring Polestar 2 och 3
Och SPA 2 nämns för första gången

2019 kommer Polestar att lansera sin första modell 1 och även presentera modellen 2. Det är en elbil som ska utmana Tesla Model 3. Den kommer att baseras på CMA-plattformen som CEVT tagit fram genom ett samarbete mellan Volvo och Geely. Plattan är idag grund till både XC40 och Lynk & Co 01. Vi får inte reda på något kring drivlina, vad det rör sig om för batteripack eller vad räckvidden kommer att ligga på. Målet är dock kring 50 mil. Vdn Thomas Ingelath har även berättat att Polestar 3 kommer att byggas på SPA 2-arkitekturen. En uppföljare till dagens SPA-plattform som vi tidigare inte kände till. Polestar 3 kommer att bli den första bilen som använder sig av denna platta. 2020 kommer en fjärde modell från Polestar och ryktena säger att det handlar om en cabriolet som är laddhybrid. Annat nytt kring Polestar är efterfrågan på modellen 1. Endast 1.500 stycken exemplar ska tillverkas totalt men för tillfället finns det redan 5.000 som är intresserade. Man funderar därför på att skruva upp produktionstakten som inledningsvis var 500 stycken bilar om året. Om man även kommer att utöka antalet man har tänkt att bygga framgår inte. Tumnagel
44.3°
+
Bobby Green
0
2017
2016

En närmare titt på Lynk & Co 01
Hans Hedberg synar den i sömmarna

Hans Hedberg är testchef på våra redaktionsgrannar Teknikens Värld och har sett en och annan bil genom åren. Här tar han en titt på nya Lynk & Co 01 som vi har skrivit en del om de senaste dagarna. Tumnagel
43.4°
+
Roger Åberg
0

Lynk & Co försöker starta en revolution
Och kanske lyckas de faktiskt!

I dag har jag varit i Berlin på lanseringen av ett nytt bilmärke. Och en ny tanke. Också en ny bilmodell, men det var verkligen någonting sekundärt. Ni som har följt oss på instagram har märkt att eventet var minst sagt udda. På dryga tre timmar pratade man inte om bilen, visade knappt bilen. För det man lanserade var som sagt inte en bil, utan ett varumärke. Produkten då? En smartphone on wheels. Klyschigt, möjligen, men det som är positivt är att man har förstått att bilindustrin som knappt har ändrats på 100 år kommer att förändras och är man inte på tå då så kommer man att förlora. När Alain Visser (marknadschef på Geely) och David Green (chief digital officer) pratade om varför Lynk har startats och varför man gör det man gör så kändes det på riktigt som att man ville förändra något och trodde att man kunde förändra något. Framförallt så kändes det som att de hade förstått att de måste förändra hur de arbetar för att inte hamna hundra år efter. Det kändes helt enkelt inte som att man läste ett manus som en konceptbyrå hade utvecklat. Tittade man på ungas önskelistor för ett antal år sedan så låg "att äga en bil" på plats nummer ett eller två. I dag finns den önskan inte ens på topp tio. De som växer upp i dag, och som snart kommer att börja använda bilar, har inte ens varit med om att äga musik eller filmer. Än mindre har man varit med om en verklighet utan internet. Tumnagel
56.3°
+
Roger Åberg
0

Vi har tittat på Lynk & Co 01
En bil - men det är inte det som är grejen

01 är namnet på Lynk & Cox27s första bilmodell. Efter en lång och väldigt annorlunda presentation visade man bilen. Vi ska komma ihåg att den här presentationen / showen var dryga tre timmar lång och man pratade nästan ingenting om själva bilen. Drivlinor nämndes inte ens. Man presenterade istället ett varumärke, en vision, ett koncept, en idé eller vad man nu vill. Mer om det senare. Men här är i alla fall den fysiska bilen. Som en global bil ska den attrahera köpare i alla världsdelar, i alla länder. Resultatet är enligt mig inte dåligt, men inte heller vackert. Bilen känns inte billig, men inte premium heller. Det är en bil. En sak som förflyttar en. Men det är inte själva hårdvaran som är Lynks grej. Vad tycker ni om den? Tumnagel
44.4°
+
Roger Åberg
0

Lynk & Co 01 låter dig dela med dig av din bil
Nya Geely-bilen är här, byggd på Volvos nya plattform

Det har pratats om den ett tag och nu är den här, Lynk & Cox27s första bil. Modellen är en kompakt SUV och den har fått namnet 01 och efter den kommer 02, 03 och så vidare att släppas. Lynk & Co ägs av Geely, som också äger Volvo. Bilen är utvecklad här i Sverige och bygger på Volvos plattform CMA (Compact Modular Architecture) som är plattformen som kommande mindre bilar från Volvo kommer att byggas på. Här under ser ni bottenplattan i plugin-hybridutförande. Tre olika former av drivlinor kommer att finnas och el finns i en form eller annan i dem alla. Antingen kör du på bara el eller så väljer du en plugin-hybrid eller en vanlig hybrid. Växlar gör man med en nyutvecklad sjuväxlad låda. Bilen är en global bil och man säger att man har jobbat mycket med att få till en körkänsla som accepteras och uppskattar över hela världen. Bilen ska vara styv is sin konstruktion och utvecklad för att släppa in så lite ljud och vibrationer som bara möjligt in i bilen. Eftersom den är utvecklad i Sverige på Volvo-bas är det ingen överraskning att säkerhet står högt på listan över viktiga saker. I bilen hittar man adaptiv farthållare, autobroms, döda vinkeln-varnare och funktioner för att upptäcka gångtrafikanter och att man glider ut ur filen som man ligger i. Men det som är intressant med Lynk & Co är att den är så uppkopplad, att den går att dela och hur den köps. Det kommer inte att finnas någon handlare att besöka utan man beställer bilen online och får den levererad hem till dörren. Lynk påstår att 25% av priset på en bil är distributionen så det finns pengar att tjäna här. Man kommer inte att ha en basversion och hundra olika val utan ett antal förkonfigurerade val att välja mellan. På bilderna ser ni varianterna City (grå) och Sport (vit). Men hur provkör man då? Alla Lynk-modeller kommer att ha en dela-knapp i sig (och i appen som tillhör bilen). Eller rättare sagt på skärmen i bilen. När ägaren trycker på denna så gör hen bilen tillgänglig för andra att hyra under den perioden som man tror att man inte kommer att använda bilen. Är man på jobbet till exempel så kan ju någon få annan få hyra bilen medan man sliter och kämpar. Om någon vill hyra bilen så får ägaren godkänna personen som sedan kan låsa upp och köra iväg med bilen, upplägget här är väl mer att likna med Airbnb än exempelvis Uber. Bilens teknologier ska göras tillgängliga till tredjepartsutvecklare via API:er, vilket gör att andra kan bygga applikationer till bilen. I teorin skulle alltså DriveNow kunna använda en Lynk i sin flotta med bilar. Lynk & Co 01 är utvecklad främst i Sverige men kommer att byggas i Kina. Den kommer att börja säljas i Kina under 2017 varpå Europa och USA står på tur. Konceptet är helt klart intressant och den som vill ha en egen bil men inte använder den så ofta kan tjäna en slant på den när den annars skulle ha stått still. Vad tycker ni? En bra idé eller något som bara kommer att fungera på pappret? Jag är på väg ner till Berlin för att klämma och känna på bilen, en rapport kommer senare i dag. Tumnagel
67.1°
+
Roger Åberg
0
2015
Nästa sida