m
2020

Cyan Racing har byggt en modern version av Volvo P1800
420 hästar och 990 kilo

För ett tag sedan började det dyka upp en maskerad version av Volvo P1800 och folk började klia sig i huvudet. Inte för att bilen var maskerad utan för att det här är en modell som Volvo slutade tillverka 1973. Nu får vi reda på vad det hela handlade om och det är Cyan Racing som byggt en modern version av klassikern. Teamet som byggt denna ligger tidigare bakom Volvos racerbil och C30 Polestar Concept Prototype. Den nya P1800:an är därför självklart lackad i Polestar-blått och den har fått sig en kaross i både stål och kolfiber. Chassiet är givetvis specialbyggt och det har bland annat justerbara dämpare och krängingshämmare. Buren är i titan. Viktfördelningen är 47/53 och tjänstevikten är låga 990 kilo. Fram sitter det fyrkolvsok som greppar 362 millimeter stora skivor, bak mäter skivorna istället 330 millimeter. Fälgarna som har centrumbult är 18 tum och skodda med Pirelli P Zero 235/40-däck fram, 265/35 bak. Bilen mäter 4,2 meter i längd, 1,74 i bredd, 1,22 i höjd och har en hjulbas på 2,44 meter. Motorn är en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 420 hästar och 455 newtonmeter i vrid. Till den har man kopplat en manuell fempetad dogleg-låda som driver bakhjulen. Det finns ingen stabilitetskontroll, ABS eller bromsservo. Christian Dahl som är vd och grundare för av Cyan Racing säger följande om bygget: "Our company was founded in 1996 to race Volvo cars in Sweden and the Volvo P1800 Cyan is closing the circle for us. We claimed our first world title with Volvo in 2017 and have since then won two further world titles with two other manufacturers. The first world title was a milestone for us, and we felt it was a good time to reconnect with the past and to those before us racing Volvos. The first Volvo P1800 Cyan carries our blue and yellow racing colours to mark our heritage. The Jaguar, the Ferrari and the Porsche are all cars with a continuation. That left us with inspiration to create what could have been if we as a race team had been there during the sixties, racing the P1800, and got to design a road version of our race car. We have done that before with three of our race cars, the Volvo C30, the Volvo S60, when we were known as Polestar, and last year the Lynk & Co 03 Cyan. The Volvo P1800 Cyan is our interpretation of what could have been." Cyan kommer faktiskt att erbjuda folk att köpa sig en sån här, och prislappen ska enligt uppgift börja på 500.000 dollar. Då måste du själv stå för bilen. Skulle du vilja ha en? Tumnagel
71.8°
+
Bobby Green
0
2019

Lynk & Co 03 vinner säsongsöppningen av WTCR
Grattis!

Lynk & Co Cyan Racing med racerföraren Thed Björk bakom ratten har nu vunnit säsongsöppningen av tävlingsserien WTCR som hölls i staden Marrakech. Det här innebär den allra första vinsten för en kinesisk biltillverkare någonsin i en FIA-sanktionerad världscup inom racing. Thed Björk säger följande: "Everyone in the team has worked so hard during the winter and to win in the debut race of the all-new Lynk & Co 03 TCR race car is a fantastic reward for all involved. We were a bit surprised by our speed, especially as this is one of the toughest fields in the history of touring car racing. I canx27t thank everyone in the team enough, this is a fantastic start to continue building on for the remainder of the season that no doubt will be ultra challenging." Nästa WTCR-race äger rum mellan den 26-28 april på Hungaroring i Ungern. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Lynk & Co 03 Cyan Concept på vägarna i Spanien
En racerbil för gatan

Cyan Racing har testat 03 Cyan Concept på vägar i Spanien och som tur var hade de filmkameran med sig så att vi kan få se lite hur detta såg ut. Man kallar det hela för en utvecklingsplattform för framtida produktionsbilar och bilen fungerar som en testbänk där man bland annat ser hur den 528 hästar starka turbofyran på 2,0 liter beter sig utanför banan. Thed Björk som är racerförare för Cyan Racing säger följande: "While this concept might be a bit extreme, we have learned that in order to explore the true characteristics of a car you need to push it to its maximum and that is just what we are doing right now with this car. We strive to find the optimal balance between responsiveness and performance in combination with predictable, balanced and safe behaviour. This is the same base philosophy as when we develop race cars. I love driving this car as much as my race car." Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Mer om Lynk & Co 03 Cyan Concept
Bjuder på 528 hästar, som driver framhjulen...

I oktober förra året presenterade Cyan Racing konceptbilen Lynk & Co 03 Cyan Concept. Nu får vi veta lite mer kring den - bland annat motoreffekten. Under huven sitter en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger hela 528 hästar och 504 newtonmeter i vrid. Kalasmycket effekt, men tyvärr skickas hästarna bara till framhjulen. En diffbroms ska dock se till att få ned effekten i backen och till 100 km/h ska man komma på bara 4,4 sekunder. Toppfarten ska ligga på 310 km/h. Till motorpaketet kopplas en sexväxlad sekventiell växellåda som man styr via paddlar bakom ratten. En växling mellan ettan och tvåan ska gå på 60 millisekunder. Förutom kraftig motor har bilen ställbara dämpare från Öhlins, 378 millimeter stora bromsskivor fram med sexkolvsok och 20-tumsfälgar med 285/30-däck. Vikten på bilen anges till 1 287 kilo. Det här är som vi tidigare har skrivit en bil för gatan och just nu pågår tester av den på vägar i Spanien. När den kommer att lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0
2018

Video på när Thed Björk testar Lynk & Co 03 TCR
Testerna går bra

Den första videon på när Cyan Racing kör med den nya racerbilen Lynk & Co 03 TCR har nu släppts. Testerna fortsätter innan FIA WTCR-säsongen drar igång nästa år och det är dags att börja tävla. De första testen har gjorts både i Sverige och i Portugal och nu under vintern ska man fortsätta med dessa i Spanien. Thed Björk kommer att ratta bilen under nästa säsong och han säger så här: "The first tests have been promising and the car has shown a lot of potential already in the early stages of development. There is no rest though as the 2019 WTCR season looks like it will be one of the toughest in many years and we have a hectic schedule leading up to the season start in Morocco." Förutom Thed kommer även Yvan Muller och Andy Priaulx att köra bilen. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Lynk & Co 03 med 500 hästar
Cyan Racing visar koncept för gatan

Lynk & Co rullar nu deras modell 03 i ett utförande vi inte har sett tidigare. Det här är en konceptbil med inte mindre än 500 hästar under huven, och även om den ser ut som en renodlad banbil är det faktiskt tänkt att man ska snurra runt på gatorna med denna. I samma veva presenteras även en version som man bara får köra på bana med - 03 TCR. Den kommer Thed Björk att tävla med i nästa års upplaga av WTCR. Victor Yang som är kommunikationschef för Zhejiang Geely Holding Group säger följande: "Sammanslagningen mellan Lynk & Co och Cyan Racing kommer att utgöra spetsen av vår prestandabilsdebut. Kombinationen av Lynk & Cos utmaning inom bilindustrins konventioner och Cyan Racings stora erfarenheter från motorsport och prestanda är två viktiga inslag i detta unika samarbete." Exakt vad som är gjort med bilarna för att få till prestandan framgår inte för tillfället. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0

Efter tidigare läcka - nu är Lynk & Co 03 presenterad
Dock med knapphändig information

För knappt en månad sedan läckte de officiella pressbilderna på Lynk & Co:s tredje modell 03 ut. Nu är den presenterad av tillverkaren själv om än med knapphändig information och det är en modell som är trogen konceptbilen som visades upp i april förra året. Det här är Lynks första sedanmodell och den kommer att tillverkas tillsammans med Volvos bilar i fabriken i Gent. Till Europa kommer den 2020. Rykten säger att bilen är 4,63 meter lång, 1,84 meter bred, 1,46 meter hög och har en hjulbas som mäter 2,73 meter. Plattformen är samma CMA-platta som 01, 02 och Volvo XC40 bygger på. Tre motoralternativ finns att välja på från start och dessa är Volvos och Geelys maskiner. Insteget blir den nya trepipiga turbosnurran på 1,5 liter som ger 156 hästar. Den går även att få med 180 hästar. Sist ut är en turbofyra på 2,0 liter som ger 190 hästar och som har ett vrid på 300 newtonmeter. En laddhybrid kommer att erbjudas längre fram och den har då en kombinerad effekt på 248 hästar. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Bilder på Lynk & Co 03 läcker
Läcker?

Vi har sett den med massa maskering och som koncept tidigare, men här är Lynk & Co 03 i produktionsform. Bilderna bjuder egentligen inte på några överraskningar alls utan visar en sedan som använder mycket av det formspråk som vi tidigare har sett från bolaget. Bilen byggs på Volvos CMA-plattform som även XC40 lever på. Bilen kommer först att släppas i Kina och kommer så småningom att komma till Europa, då i form av en pluginhybrid. Tumnagel
41.8°
+
Roger Åberg
0
2017

Bilder på Lynk & Co 03 Concept
Kul att få se lite inredning!

Lynk & Co har ännu inte fått ut några bilar på gatorna men det hindrar dem inte att visa upp nya saker. På bilsalongen i Shanghai som strax börjar kommer man att visa upp ett väldigt färdig konceptversion av modell 03 som blir en sedan. Men än vad som syns på bilderna vet vi inte ännu men lär komma närmaste dagarna. Precis som modellen 01 lär den här byggas på Volvos plattform. När man visade upp 01:an var inredningen inte klar, men det verkar man alltså hunnit färdigt med nu. Den betydligt fräckare konceptbilen som det läckte bilder på (länk nedan) väntar vi på mer information kring. Tumnagel
41.3°
+
Roger Åberg
0
2016