m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Tisdagens bästa på Black Week!

De svenska priserna för Lynk & Co 01 är klara
Prenumerera för 5500 kronor i månaden eller köp för 360.000 kronor

För en månad sedan skrev vi om Lynk & Co och deras nya medlemskap där du prenumererar på en Lynk & Co 01. Då sa man att det skulle kosta runt 500 euro i månaden om man inte ville köpa bilen direkt. Nu får vi reda på de svenska priserna och det som gäller är 5500 kronor i månaden för prenumeration och 360.000 kronor vid rent köp. I prenumerationen ingår försäkring, service och däck och det handlar om hybrid-versionen av 01. Prenumerationen löper från månad till månad och du kan avsluta den när du själv vill. Även vid rent köp ska service ingå. Det finns även en laddhybrid men den kostar istället 440.000 kronor. Den ska klara 6,8 mil på bara el. Oavsett vilken man väljer är det framhjulsdrift och automatlåda som gäller. De första bilarna väntas bli levererade nästa vår. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Vi har pratat med Alain Visser om att inte äga sin bil
VDn för Lynk & Co

I onsdags presenterade Lynk & Co sitt upplägg här i Europa och när man tänker börja utrullningen. Man kommer att öppna sin första klubb i Göteborg innan årsskiftet och första bilarna kommer i vår. Man har inte satt något pris mer än "aldrig över 500 euro" och tanken är att de som abonnerar ska kunna dela sin bil med andra och på så sätt sänka månadskostnaden. Det finns också bara en modell att välja mellan med två olika motorer och i två olika färger och inga tillval går att göra. Det här gör ju att man har lite funderingar, så vi tog ett snack med Alain Visser som är VD för Lynk & Co. Hej Alain! Känns det skönt att vara igång nu? - Ja! Vi berättade om Lynk & Co för första gången 2016 så det är väldigt roligt att äntligen vara redo för start. Ni kommer ju att erbjuda en tjänst där man abonnerar på en bil, en av mina första frågor och som jag också såg att våra läsare hade var vad som skiljer ert erbjudande mot andra former av ägande, till exempel privatleasing? – Den stora skillnaden är helt klart att man kan säga upp bilen på en månad. Vi tror starkt på att våra kunder vill ha en bil men inte äga en bil, varken på pappret eller på andra sätt. Vilket du iofs inte gör med en leasad bil heller, men det är ett större åtagande. Vi ser framför oss att våra kunder kan se att deras livssituation har plats för en bil i dag men att de inte vet hur det ser ut om sex, tolv eller 24 månader. Verkligen inte om 36 månader. De vill inte eller vågar inte signa upp sig på ett långt kontrakt för de vet helt enkelt inte hur framtiden ser ut. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

Lynk & Co presenterar sitt nya medlemskap
Prenumerera på bil för 500 euro i månaden

Nyligen körde Lynk & Co ett live-event och det handlade om deras nya medlemskap. Är du medlem där prenumererar du på en bil istället för att äga den. Företaget lovar att det aldrig ska kosta mer än 500 euro i månaden och summan kan bli mindre om du delar bilen med andra. Detta gör man via appen och man bestämmer själv vad det ska kosta att låna bilen. Service, försäkring och däck ingår i månadskostnaden. Uppsägningstiden är en månad. Lanseringen sker först i Amsterdam och innan året är slut även i Göteborg. Den första modellen man får tillgång till är Lynk & Co 01 som är syskon till Volvo XC40. 01 erbjuds som både hybrid och laddhybrid. Den sistnämnda ska ta sig upp till sju mil på bara el. De första bilarna kommer till Europa nästa vår. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0

Lynk & Co presenterar elbilskonceptet Zero
Bygger på en helt ny plattform

Efter en teaser är nu Lynk & Cos första helt eldrivna bil Zero presenterad, dock bara som ett koncept för tillfället. Bilen bygger på Sustainable Experience Architechture som är en helt ny plattform framtagen för Geelys alla nya elbilar. Andra biltillverkare kan köpa SEA-plattformen om de vill och använda den till sina egna fordon. Man ska kunna använda den till både personbilar och transportbilar och det går att få in framhjulsdrift, bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Batteripacken som stoppas in ska klara upp till 70 mil enligt NEDC-cykeln på en laddning. Produktionsversionen av Zero ska lanseras någon gång nästa år. Designen har ritats fram i Göteborg och tillverkningen kommer att ske i Kina. Zero har en räckvidd på 70 mil enligt NEDC-cykeln och premiärvisningen kommer att ske på Beijing Auto Show senare denna vecka. Bilen ska göra 0-100 km/h på under fyra sekunder och kunna uppdateras over-the-air. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

Teaserbild på Lynk & Cos nya eldrivna modell
Visas i Peking den här månaden

Lynk & Co kommer att visa upp nytt på Beijing Auto Show senare den här månaden och det är modellen DC1E. Den är helt eldriven och den ska bygga på den nya plattformen Pure Electric Modular Architecture (PMA) som även Geely, Volvo och Polestar ska använda sig av i framtiden. Det sägs att DC1E (som antagligen kommer att heta något annat sen) har ett batteripack på 100 kWh och en räckvidd på 72,5 mil enligt NEDC-cykeln. Detta gäller för den bakhjulsdrivna versionen, det ska även komma en fyrhjulsdriven som istället tar sig 63,5 mil. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Cyan Racing har byggt en modern version av Volvo P1800
420 hästar och 990 kilo

För ett tag sedan började det dyka upp en maskerad version av Volvo P1800 och folk började klia sig i huvudet. Inte för att bilen var maskerad utan för att det här är en modell som Volvo slutade tillverka 1973. Nu får vi reda på vad det hela handlade om och det är Cyan Racing som byggt en modern version av klassikern. Teamet som byggt denna ligger tidigare bakom Volvos racerbil och C30 Polestar Concept Prototype. Den nya P1800:an är därför självklart lackad i Polestar-blått och den har fått sig en kaross i både stål och kolfiber. Chassiet är givetvis specialbyggt och det har bland annat justerbara dämpare och krängingshämmare. Buren är i titan. Viktfördelningen är 47/53 och tjänstevikten är låga 990 kilo. Fram sitter det fyrkolvsok som greppar 362 millimeter stora skivor, bak mäter skivorna istället 330 millimeter. Fälgarna som har centrumbult är 18 tum och skodda med Pirelli P Zero 235/40-däck fram, 265/35 bak. Bilen mäter 4,2 meter i längd, 1,74 i bredd, 1,22 i höjd och har en hjulbas på 2,44 meter. Motorn är en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 420 hästar och 455 newtonmeter i vrid. Till den har man kopplat en manuell fempetad dogleg-låda som driver bakhjulen. Det finns ingen stabilitetskontroll, ABS eller bromsservo. Christian Dahl som är vd och grundare för av Cyan Racing säger följande om bygget: "Our company was founded in 1996 to race Volvo cars in Sweden and the Volvo P1800 Cyan is closing the circle for us. We claimed our first world title with Volvo in 2017 and have since then won two further world titles with two other manufacturers. The first world title was a milestone for us, and we felt it was a good time to reconnect with the past and to those before us racing Volvos. The first Volvo P1800 Cyan carries our blue and yellow racing colours to mark our heritage. The Jaguar, the Ferrari and the Porsche are all cars with a continuation. That left us with inspiration to create what could have been if we as a race team had been there during the sixties, racing the P1800, and got to design a road version of our race car. We have done that before with three of our race cars, the Volvo C30, the Volvo S60, when we were known as Polestar, and last year the Lynk & Co 03 Cyan. The Volvo P1800 Cyan is our interpretation of what could have been." Cyan kommer faktiskt att erbjuda folk att köpa sig en sån här, och prislappen ska enligt uppgift börja på 500.000 dollar. Då måste du själv stå för bilen. Skulle du vilja ha en? Tumnagel
71.5°
+
Bobby Green
0

Lynk & Co rullar ut 06
En kompakt SUV för den kinesiska marknaden

Lynk & Co, som är syskonmärke med Volvo, rullar nu ut modellen 06 som inte är deras sjätte modell utan femte. Det här är en SUV i kompakt-klassen ämnad för den kinesiska marknaden. Designmässigt följer 06 övriga bilar i utbudet på utsidan medan insidan har fått sig en hyfsat egen stil jämfört med tidigare. 06 är tillverkarens första modell att baseras på den CEVT-utvecklade BMA-plattformen. Den plattan är mindre än CMA som bland annat Volvo XC40 bygger på. Bilen mäter 4,34 meter på längden, 1,62 på höjden och 1,82 på bredden. Under huven finns det två val - trea på 1,5 liter och 177 hästar och samma motor parad med elmotor i hybrid-utförande. Här är effekten istället 190 hästar och på en laddning ska man kunna ta sig 5,5 mil. Vad 06 kommer att ligga prismässigt och när den lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Volvo ska använda Waymo-teknik till sina självkörande bilar
Polestar och Lynk & Co är också med på tåget

Volvos tidigare självkörande bilar har varit i samarbete med Uber men nu inleder man även ett samarbete med Waymo. De kommer att bli exklusiv samarbetspartner när det gäller självkörning i nivå 4. Tekniken kommer även att hamna i modeller från Polestar och Lynk & Co. Man kommer att inleda med att implementera Waymo Driver i en elbilsplattform framtagen för samåkning. När denna kommer se dagens ljus är dock oklart. Volvo har fortfarande kvar dealen med Uber om att förse dem med självkörande bilar. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0
2019

Bättre bilder på Lynk & Co 05
Konkurrent till alla andra kompakta coupé-suvar

Nu får vi ta del av lite bättre bilder på Lynk & Cos nya modell 05. Det här är en bil byggd på Volvos CMA-plattform och under skalet finns en hybrid-fyra på 2,0 liter som ger 251 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Drivningen sker på alla fyra hjulen och dit kommer kraften via en åttastegad automatlåda. 05 mäter 4,5 meter i längd och har ett axelavstånd på 2,73 meter. Som vi tidigare har skrivit kommer modellen endast att erbjudas i Kina. Lansering ska ske under första halvan av nästa år. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Nya bilder på Lynk & Co 05
Ett syskon till Volvo XC40

Fler bilder på Lynk & Cos nästa modell 05 har nu läckt ut och så här ser den alltså ut när den inte är maskerad. Det här är ett syskon till Volvo XC40 men med ett ännu slankare bakparti. Den baseras därmed på CMA-plattformen. Vad som finns under skalet vet vi dock inte men troligtvis rör det sig om Volvo-grejer även här. På länken nedan kan ni även se en bild på bilen när den fångades i trafik helt omaskerad, med svenska regplåtar dessutom. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Volvo skriver avtal om batterileveranser
Blir det lite fart nu?

Volvo må ha sitt Polestar, men med elektriska Volvos går det segt. Leveransen av en smått elektrifierad XC40 dröjde till exempel flera månader. Nu har man skrivit ett avtal med CATL och LG Chem som ska vara värt "flera miljarder dollar" och ska gälla det kommande årtiondet. – Med dagens avtal har vi på ett effektivt sätt säkrat vår batteriförsörjning för det kommande årtiondet. Genom att ha tillgång till två leverantörer i varje region ser vi också till att vi har flexibilitet i vår leveranskedja framöver, säger Martina Buchhauser, senior vice president för upphandling på Volvo Cars. Volvo håller på och bygger en batterimonteringslinje i Ghent i Belgien och den ska vara klar i slutet av året. Sedan är planen att bygga en helt elektrisk version av XC40 där. Batterierna som man nu får tillgång till kommer att användas på SPA2-plattformen, uppföljaren till den plattform som V60, V90, S90 och XC90 byggs på och nuvarande CMA-plattformen som XC40, Polestar och Lynk & Co bygger på. Äntligen är väl ett ord som kommer i huvudet när jag hör detta. Tumnagel
47.6°
+
Roger Åberg
0

Ny konceptbil från Geely på Volvo-plattform
Det här är eldrivna Preface

På Auto Shanghai-mässan visar Geely upp den nya konceptbilen Preface. Den bygger på CMA-plattformen som man har tagit fram tillsammans med Volvo och som för närvarande bland annat är grunden till Lynk & Co 01 och Volvo XC40. Preface är en hyfsat stor sedan med bakhängda bakdörrar och ett stort insteg när alla dörrar är öppna. Geely är snåla med information men instrumenthuset avslöjar att bilen går på el. Modellen benämns som tillverkarens "first high-end sporty sedan" men det är oklart när den kan tänkas vara här i produktionsutförande. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Volvo har plockat bort V40 från hemsidan
Vad kommer den att ersättas av?

2016 presenterade Volvo två koncept, 40.1 och 40.2. 40.1 gick och blev XC40 och 40.2 blev Polestar 2. Nu har Volvo plockat bort V40 från sin hemsida men någon ersättare finns ännu inte. Volvo har tidigare gått ut och sagt att man inte kommer att presentera en rak ersättare i exakt samma stil som V40. Men gissningar om att en lite mindre SUV:ig version av XC40 ska komma har hela tiden funnits. Tanken var kanske från början att det skulle bli 40.2 som ersatte V40, men det går ju inte längre när den snoddes av Polestar. Eller? Beteckningen V40 har haft en lite brokig historia inom Volvo. Första generationen (nedan) av V40 tillverkades tillsammans med sedanmodellen S40 mellan 1995 och 2004. Den generationen var faktiskt ett samarbete med Mitsubishi och är syskonbil med deras Carisma. Andra generationen S40 finns, men V40 finns det ingen utan denna kallades istället V50. Tredje generationen (ovan) hade premiär 2012 och var en annan typ än de två första, en mindre bil i golfklassen. Nu går den alltså inte längre att beställa längre, vilket kanske är rimligt efter sju år. Men någon ersättare finns inte och den minsta Volvon man kan beställa i dag är XC40. Uppdatering Volvo säger i en kommentar att modellen inte längre är beställningsbar, men kommer att sluta produceras först i sommar. Den kommer att finnas som lagerbil hos volvohandlarna om man är sugen. Någon exakt uppföljare kommer alltså inte, men man tittar på att utveckla andra modeller från CMA-plattformen som XC40 är byggd på. XC40 är den enda, nuvarande, Volvomodellen som bygger på CMA-plattformen. Polestar 2, Lynk & Co 01, 02 och 03 samt två Geelymodeller bygger dock på plattformen. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Lynk & Co 03 vinner säsongsöppningen av WTCR
Grattis!

Lynk & Co Cyan Racing med racerföraren Thed Björk bakom ratten har nu vunnit säsongsöppningen av tävlingsserien WTCR som hölls i staden Marrakech. Det här innebär den allra första vinsten för en kinesisk biltillverkare någonsin i en FIA-sanktionerad världscup inom racing. Thed Björk säger följande: "Everyone in the team has worked so hard during the winter and to win in the debut race of the all-new Lynk & Co 03 TCR race car is a fantastic reward for all involved. We were a bit surprised by our speed, especially as this is one of the toughest fields in the history of touring car racing. I canx27t thank everyone in the team enough, this is a fantastic start to continue building on for the remainder of the season that no doubt will be ultra challenging." Nästa WTCR-race äger rum mellan den 26-28 april på Hungaroring i Ungern. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Lynk & Co 03 Cyan Concept på vägarna i Spanien
En racerbil för gatan

Cyan Racing har testat 03 Cyan Concept på vägar i Spanien och som tur var hade de filmkameran med sig så att vi kan få se lite hur detta såg ut. Man kallar det hela för en utvecklingsplattform för framtida produktionsbilar och bilen fungerar som en testbänk där man bland annat ser hur den 528 hästar starka turbofyran på 2,0 liter beter sig utanför banan. Thed Björk som är racerförare för Cyan Racing säger följande: "While this concept might be a bit extreme, we have learned that in order to explore the true characteristics of a car you need to push it to its maximum and that is just what we are doing right now with this car. We strive to find the optimal balance between responsiveness and performance in combination with predictable, balanced and safe behaviour. This is the same base philosophy as when we develop race cars. I love driving this car as much as my race car." Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Mer om Lynk & Co 03 Cyan Concept
Bjuder på 528 hästar, som driver framhjulen...

I oktober förra året presenterade Cyan Racing konceptbilen Lynk & Co 03 Cyan Concept. Nu får vi veta lite mer kring den - bland annat motoreffekten. Under huven sitter en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger hela 528 hästar och 504 newtonmeter i vrid. Kalasmycket effekt, men tyvärr skickas hästarna bara till framhjulen. En diffbroms ska dock se till att få ned effekten i backen och till 100 km/h ska man komma på bara 4,4 sekunder. Toppfarten ska ligga på 310 km/h. Till motorpaketet kopplas en sexväxlad sekventiell växellåda som man styr via paddlar bakom ratten. En växling mellan ettan och tvåan ska gå på 60 millisekunder. Förutom kraftig motor har bilen ställbara dämpare från Öhlins, 378 millimeter stora bromsskivor fram med sexkolvsok och 20-tumsfälgar med 285/30-däck. Vikten på bilen anges till 1 287 kilo. Det här är som vi tidigare har skrivit en bil för gatan och just nu pågår tester av den på vägar i Spanien. När den kommer att lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Lynk & Co öppnar showroom i Stockholm
Är just nu det snabbast växande bilmärket i världen

Lynk & Co som är systerbolag till Volvo och som också ägs av Geely går som tåget. Siffrorna från förra året visar att man lyckades med bedriften att sälja 120.414 stycken bilar. Riktigt imponerande med tanke på att förra året också var tillverkarens första ute på marknaden. Det här gör också Lynk & Co till det snabbast växande bilmärket i världen, och det här är bara början. Idag finns det hela 221 stycken showrooms i hemlandet Kina men många fler finns planerade. Under 2020 kommer man att slå upp portarna i Barcelona, London, Berlin, Bryssel, Amsterdam och i Stockholm. I showroomen finns förutom ett par bilar även bio, café-bar och någonstans att leka för barnen. Chefen Alain Visser säger följande: "Three years ago Lynk & Co started off as just an idea founded on principles unheard of within the industry. These sales numbers for a totally new brand are exceptional and proof that the focus on a simple experience from start to finish for young urbanites is working. Today we are seeing step-by-step that our mobility offering is truly disrupting the car industry from within. We are proud at the speed of our growth so far and excited by our launch into Europe, the journey is well under way. So continue to expect the unexpected as we are picking up the speed." I modellfloran finns 01,02 03 och alla bilar bygger på samma plattform som Volvo XC40 - CMA. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0
2018

Video på när Thed Björk testar Lynk & Co 03 TCR
Testerna går bra

Den första videon på när Cyan Racing kör med den nya racerbilen Lynk & Co 03 TCR har nu släppts. Testerna fortsätter innan FIA WTCR-säsongen drar igång nästa år och det är dags att börja tävla. De första testen har gjorts både i Sverige och i Portugal och nu under vintern ska man fortsätta med dessa i Spanien. Thed Björk kommer att ratta bilen under nästa säsong och han säger så här: "The first tests have been promising and the car has shown a lot of potential already in the early stages of development. There is no rest though as the 2019 WTCR season looks like it will be one of the toughest in many years and we have a hectic schedule leading up to the season start in Morocco." Förutom Thed kommer även Yvan Muller och Andy Priaulx att köra bilen. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Lynk & Co 03 med 500 hästar
Cyan Racing visar koncept för gatan

Lynk & Co rullar nu deras modell 03 i ett utförande vi inte har sett tidigare. Det här är en konceptbil med inte mindre än 500 hästar under huven, och även om den ser ut som en renodlad banbil är det faktiskt tänkt att man ska snurra runt på gatorna med denna. I samma veva presenteras även en version som man bara får köra på bana med - 03 TCR. Den kommer Thed Björk att tävla med i nästa års upplaga av WTCR. Victor Yang som är kommunikationschef för Zhejiang Geely Holding Group säger följande: "Sammanslagningen mellan Lynk & Co och Cyan Racing kommer att utgöra spetsen av vår prestandabilsdebut. Kombinationen av Lynk & Cos utmaning inom bilindustrins konventioner och Cyan Racings stora erfarenheter från motorsport och prestanda är två viktiga inslag i detta unika samarbete." Exakt vad som är gjort med bilarna för att få till prestandan framgår inte för tillfället. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0

Efter tidigare läcka - nu är Lynk & Co 03 presenterad
Dock med knapphändig information

För knappt en månad sedan läckte de officiella pressbilderna på Lynk & Co:s tredje modell 03 ut. Nu är den presenterad av tillverkaren själv om än med knapphändig information och det är en modell som är trogen konceptbilen som visades upp i april förra året. Det här är Lynks första sedanmodell och den kommer att tillverkas tillsammans med Volvos bilar i fabriken i Gent. Till Europa kommer den 2020. Rykten säger att bilen är 4,63 meter lång, 1,84 meter bred, 1,46 meter hög och har en hjulbas som mäter 2,73 meter. Plattformen är samma CMA-platta som 01, 02 och Volvo XC40 bygger på. Tre motoralternativ finns att välja på från start och dessa är Volvos och Geelys maskiner. Insteget blir den nya trepipiga turbosnurran på 1,5 liter som ger 156 hästar. Den går även att få med 180 hästar. Sist ut är en turbofyra på 2,0 liter som ger 190 hästar och som har ett vrid på 300 newtonmeter. En laddhybrid kommer att erbjudas längre fram och den har då en kombinerad effekt på 248 hästar. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Är det nu bilvärlden ska bli rädda för Tesla på riktigt?
Jag tror det!

När iPhone kom skrattade många. Klippet med Steve Ballmer där han hånar iPhone är en klassiker i dag och vi vet alla hur det gick för Nokia och alla andra som var dryga. Apple kom ju med en svinbra produkt men det räcker ju som bekant sällan långt. Man måste ha styr på tillverkning, man måste finnas i alla länder och man måste ha återförsäljare. Apple kunde det där med tillverkning, i alla fall tillräckligt bra för att komma igång. Man fanns i en hel hög med länder redan så service och support var löst. Återförsäljarna blev ett helt eget kapitel för Apple, man lyckades nämligen med något som ingen annan lyckats med - trollbinda operatörerna. Istället för att operatörerna hade makten var det helt plötsligt Apple som hade makten. Utan iPhone var man rökt som operatör så nu var de operatörerna som satt i knät på Apple. De gillade det inte, men iPhone drog in pengar och krävde väldigt lite support från operatörernas sida så de var nöjda ändå. Teslas historia är på många sätt rätt lik Apples. Man kommer in som nykomling på en marknad där alla bjässar skrattar åt en. De stora tillverkarna, och jag med för den delen, har hela tiden sagt att det är enkelt att göra en grym bil i mindre upplaga, att tillverka miljoner bilar är en annan sak. Och det är det. Det är ett mastodont-projekt att tillverka en bil. Men Tesla börjar bli ok på det. När man har igång fabriker i Kina och i Europa om några år kommer man att vara riktigt bra på det. Och då kommer de andra tillverkarna att sitta där med sina tröga återförsäljarnät och trista teknik. För Tesla har inga återförsäljare i den klassiska meningen. Man behöver inte dela pengarna med dem, man behöver inte göra dem lyckliga. En del gamla tillverkare försöker springa åt det här hållet. Geely är ändå rätt tidigt ute både med prenumerationerna på Volvo och med hela Lynk & Co-konceptet. Många andra verkar riktigt trötta här. Just Lynk & Co har fattat en annan sak som Tesla också har fattat. Man vill inte göra miljoner val. Eller miljarder val är det snarare. En vanlig Volvo kan fås i fyra miljarder kombinationer. När man beställer en Tesla väljer man motor, färg, något tillvalspaket och vinterdäck. Det är allt. Lynk & Co ska göra samma sak, man har tagit fram åtta olika versioner av varje modell och det är det som finns. Den sista pusselbiten är tekniken. Tesla är på väg att knuffa ut Nvidia och börja bygga sina egna chip för sina egna bilar, mycket på samma sätt som Apple gjorde med chipen i iPhone och iPad. Resten av bilvärlden bygger på partnerskap där olika partners levererar olika delar till bilen. Nvidia levererar hårdvaran var instrumentklustret, Bosch en annan hårdvara, biltillverkaren möjligen det som knyter dem samman. Men biltillverkaren är djupt beroende att deras partners ligger i framkant. När Tesla har makt över sin egen teknik kommer deras utvecklingstider att vara larvigt mycket kortare än konkurrenterna. Om Tesla har ett system som är överlägset i användarupplevelse, kostnad och funktion och alla konkurrenterna har dyra, trötta och dåliga system kommer det inte att bli lätt för de stora jättarna att sitta där och vara nöjda när Tesla verkligen får fart på sin produktion. För några år sedan gjorde Netflix knappt något eget material och HBO gjorde alla storserier. 2013, precis innan House of Cards skulle ha premiär, sa Ted Sarandos (chef över innehåll på Netflix) den klassiska meningen "The goal is to become HBO faster than HBO can become us". HBO fnissade och resten är historia. Så jag tror att det är dags för jättarna att bli nervösa nu. Både för Tesla, men också för den hög med andra, mindre tillverkare som kommer att följa i Teslas fotspår. Jag tror att någon jätte kommer att klara omställningen, frågan är vilken. Precis som i mobilvärlden där Samsung klarade omställningen tack vare att man förstod att Apple gjorde allt rätt så till den grad att man utan att skämmas kopierade konceptet rakt av. Men med Samsung och Apple i mobiltoppen i dag finns inga Sony, LG, Nokia eller Motorola. Där finns Huawei, OPPO och Xiaomi. Om tio år kommer det nog vara en gammal jätte, Tesla och några nya förmågor även i toppen av bilförsäljningen. Frågan är bara vilken jätte och vilka de nya förmågorna kommer att vara. Tumnagel
58.8°
+
Roger Åberg
0

Bilder på Lynk & Co 03 läcker
Läcker?

Vi har sett den med massa maskering och som koncept tidigare, men här är Lynk & Co 03 i produktionsform. Bilderna bjuder egentligen inte på några överraskningar alls utan visar en sedan som använder mycket av det formspråk som vi tidigare har sett från bolaget. Bilen byggs på Volvos CMA-plattform som även XC40 lever på. Bilen kommer först att släppas i Kina och kommer så småningom att komma till Europa, då i form av en pluginhybrid. Tumnagel
41.8°
+
Roger Åberg
0

Vi har pratat med Alain Visser om framtiden för Lynk & Co
Han verkar, minst sagt, tro på det han gör

När vi sätter oss ner med Alain och Andreas från Lynk & Co är humöret på topp, speciellt hos Alain. Jag inbillar mig att jag är en person kan läsa andra i alla fall en smula och så där glad är man inte utan anledning. Så vad är Alain så glad för? Han är i Amsterdam. Själv är han belgare, ett stängt folk enligt honom själv. Amsterdam är open minded. Perfekt att lansera Lynk & Co 02 här, trots att bilmärket inte kommer till Europa på två år. Men i dag så tillkännager man att man kommer att tillverka de Lynk & Co-bilar som ska säljas i Europa i Volvos fabrik i Genth i Belgien. Det är väl inte någon högoddsare att det blir så, men man är noga att påpeka att man tittat på olika alternativ och valt det här alternativet själva. Lynk & Co är ett experiment som på många sätt känns oerhört självklart men som inte är en solklar succé. Det är ju inte någon som har gjort detta innan. Tesla gör på sätt och vis samma sak som Lynk & Co men Alain är noga med att det också finns många olikheter. Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

Lynk & Co drar täcket av modellen 02
Börjar säljas i Europa 2020

Efter tidigare teasers presenterar Lynk & Co idag 02. Det är en liten crossover och precis som den lite större modellen 01 bygger bilen på samma plattform som Volvo XC40. Idag blev även klart att Lynks bilar kommer att byggas på Volvos fabrik i Gent, Belgien. Man meddelar även att man tagit fram ett samarbete med e-commerce-plattformen Tictail och där lanserar man The City Dweller Series som är en kollektion med modeprylar. 02 är designad av ett internationellt team i Göteborg och skapad för unga människor. Andreas Nilsson som är Head of Design på företaget säger följande: "Sporty, adventurous, dynamic, daring, confident and fun, the 02 is the absolute centre of gravity of our brand and the heart of what Lynk & Co is all about. A shorter wheelbase, lower ride height and centre of gravity, combined with two-tone colour-schemes and softer, voluptuous surfaces, muscular haunches and wheel-arches, give the 02 a solid and confident stance while being agile and sporty in character. Immediately identifiable as a member of the Lynk & Co family, it also has its own distinct character and look." 2020 kommer försäljningen av bilarna att dra igång i Europa och det hela kommer att ske via små popup-butiker på strategiska platser. Den första kommer att öppna i Amsterdam och sen följer Barcelona, Berlin, Bryssel och London. Man ska även kunna handla via nätet. Roger är på avtäckningen och kommer senare att lägga ut en artikel med information om bilen och sina tankar om den. Tumnagel
46.9°
+
Bobby Green
0

Det här är Lynk & Co 02
Eller kanske 1,5?

På måndag kommer Lynk & Co att visa upp sin andra modell, som praktiskt nog kommer att heta 02. Exakt vad som skiljer från 01:an är lite oklart, det ser mest ut som en 01 som har krympt i tvätten, Båda bilarna kommer att baseras på samma plattform som Volvo XC40. Vi kommer att titta närmare på bilen på måndag när den visas upp på riktigt. Precis som med 01 är Kina huvudmarknaden för denna, trots det presenterar man den alltså i Amsterdam. Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0

Mer information kring Polestar 2 och 3
Och SPA 2 nämns för första gången

2019 kommer Polestar att lansera sin första modell 1 och även presentera modellen 2. Det är en elbil som ska utmana Tesla Model 3. Den kommer att baseras på CMA-plattformen som CEVT tagit fram genom ett samarbete mellan Volvo och Geely. Plattan är idag grund till både XC40 och Lynk & Co 01. Vi får inte reda på något kring drivlina, vad det rör sig om för batteripack eller vad räckvidden kommer att ligga på. Målet är dock kring 50 mil. Vdn Thomas Ingelath har även berättat att Polestar 3 kommer att byggas på SPA 2-arkitekturen. En uppföljare till dagens SPA-plattform som vi tidigare inte kände till. Polestar 3 kommer att bli den första bilen som använder sig av denna platta. 2020 kommer en fjärde modell från Polestar och ryktena säger att det handlar om en cabriolet som är laddhybrid. Annat nytt kring Polestar är efterfrågan på modellen 1. Endast 1.500 stycken exemplar ska tillverkas totalt men för tillfället finns det redan 5.000 som är intresserade. Man funderar därför på att skruva upp produktionstakten som inledningsvis var 500 stycken bilar om året. Om man även kommer att utöka antalet man har tänkt att bygga framgår inte. Tumnagel
44.3°
+
Bobby Green
0
2017

Lynk & Co sålde 6000 bilar på 137 sekunder
Snabb rapport från provkörningen

Lynk & Co har snart riktig säljpremiär men innan dess var det dags för en lite förbeställning och provkörning. Bolaget hade bokat en förserie med 6000 bilar som man tänkte skulle säljas under tre dagar men de var slut på 137 sekunder. Inte illa. Bilen kostar motsvarande 200.000 kronor i basutförande i Kina, vad den kommer att kosta här i Europa när den kommer hit är ännu inte klart. Det är alltså Kina som är starten för Lynk & Co, men bilen ska komma till Europa och kommer troligen att byggas i Volvos fabriker. Hans Hedberg från vårt syskon Teknikens Värld har som enda svenska journalist fått åka ner till Shanghai för att provköra bilen. - Den sticker ut med sitt utseende. Den andas dessutom en hel del Volvo vilket inte är så konstigt med tanke på att den bygger på CMA-plattformen, samma bas som Volvo XC40 (film från provkörningen på länken) använder sig av. Flera detaljer är också hämtade från Volvo, säger Hans. Läs mer på länken nedan! Uppdatering I en tidigare version av artikeln skrev vi att priset var 170.000 kronor. Det riktiga priset är 200.000 kronor. Tumnagel
43.6°
+
Roger Åberg
0

Bilder läcker på Lynk & Co 02
Läcker?

Lynk & Co har presenterat sina modeller 01 och 03 men den där 02:an har vi inte sett röken av. Tanken var att den skulle visas upp på mässan i Peking nästa år men nu har det dykt upp två bilder på den. Stilen känner vi igen från 01 och 03 men 02 är lite mindre än 01 och kanske lite tuffare i stilen. Lynk & Co kommer att börja säljas i Kina under nästa år. I Europa får vi se bilarna på gatorna 2019, om man inte bor i Göteborg vill säga, för där ses bilarna mest hela tiden. Tumnagel
36.9°
+
Roger Åberg
0

Lynk & Co på rull i Göteborg
Vad tycker ni om den?

Lynk & Co presenteras för ett år sedan och än dröjer det innan vi får se bilarna på våra gator, först ska de börja säljas i Kina. Men eftersom de testas i och runt om Göteborg får vi ändå se lite förproduktionsbilar. Den här är inskickad av Henrik och det är lite intressant att se bilen en novemberdag framför lite cement. Vad tycker ni om den när den är ute i det fria? Tumnagel
49.4°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida