m

Nu går det att köpa en Volvo online
XC40 P8 Recharge går att slanta av för 674.900 kronor

Volvo vill ju att alla deras bilar ska köpas online, helst på månadsprenumeration. Det går sakta framåt, för nu går det att beställa en XC40 P8 Recharge online även om man vill betala för bilen direkt. Prislappen blir då 674.900 kronor. Vi skrev för några dagar sedan att priset hade sänkts till 681.000 kronor, men det blev alltså några tusenlappar till. Det är inte helt lätt att hitta till stället där man kan bygga sin bil och se priset, men den här länken ska fungera. Vill man istället ha en XC40 som bara kostar 5500 i månaden så kan man kolla in Lynk & Co 01. Tumnagel
30.9°
+
Roger Åberg
0

Nu är första modellen från Zeekr här
Volvo och Lynk &Co-syskonet

Geely fortsätter att släppa inte bara bilmodeller utan bilmärken. Senast i raden är Zeekr, ett nytt märke som bara ska leverera elbilar i premiumsegmentet. Namnet är en mix av generation Z, som är målgruppen, och Geek. Japp, det är sant. Första modellen ut heter Zeekr 001 och visades först upp som Lynk & Co Zero. Bilen ska vara helt designad i Göteborg. I pressreleasen säger man "no more boring EVs" och ska vara den första helt elektriska bilen av shooting brake-typ. En rolig kombi alltså! Bilen är fem meter lång, har en hjulbas på tre meter och man ska kunna få in 2144 i bagaget (med sätena nerfällda). Bilen har luftfjädring som standard och markfrigången ska kunna ändras från 117 till 205 millimeter beroende på vad användaren känner för. 0 till 100 km/h ska gå på 3,8 sekunder och åt andra hållet ska det också gå snabbt, man ska få stopp på bilen från 100 km/h på bara 34 meter. Motorn är på 543 hästar. Inget för tråkmånsar alltså. Geely planerar att starta ett laddnätverk under Zeekr-namnet som ska kunna leverera 360 kW och då ska man kunna ladda 12 mil på fem minuter. Laddnätverket kommer att byggas i Kina och det är just där som bilen kommer att säljas. Tumnagel
44.4°
+
Roger Åberg
0

Lynk & Co 01 är riktigt lovande!
Vi har provkört Volvo-syskonet

Det har varit mycket snack från Lynk & Co men nu är deras första bil äntligen här! Eller nästan i alla fall, en första bil har nått Stockholm och jag fick låna den i två ynka timmar. Så det här är inget tet utan mer av ett första intryck. Hur som helst så blev jag positivt överraskad av den här bilen. Lynk & Co 01 är på sätt och vis en annorlunda och billigare Volvo. Företaget är systerföretag till Volvo och ägs av Geely och plattform och massor av teknik är hämtad från just Volvo. Deras första modell heter logiskt nog 01 och det är en liten SUV som är lik XC40 på många sätt under skalet. Bilen är tolv centimeter längre än XC40 så den är lite större men annars är det mycket som är likt. Under skalet. Tumnagel
43.8°
+
Roger Åberg
0

En första titt på tekniken i Lynk & Co 01!
Vi pratar med deras CTO David Green

När Lynk & Co kontaktade mig i veckan för en virtuell testkörning på distans var jag helt ärligt väldigt tveksam, under det senaste året har jag varit med om rätt många presentationer som lovat mycket men fallit platt. Men jag sa ja för att få snacka lite med deras CTO (alltså teknikchef på ren svenska). Lynk & Co är ju ett udda bolag som ska hyra ut sina bilar med en månads uppsägningstid och där användarna kan göra sina bilar tillgängliga för andra för att minska månadskostnaden. Det låter bra, men om det kommer att fungera i realiteten återstår att se. Oavsett var jag nyfiken på hur tjänsten skulle fungera och hur deras gränssnitt ser ut i bilarna. Det blev ett rätt härligt samtal om delning, vad som är viktigt i en bil, varför alla bilars system ser olika ut och hur det kommer att vara om tio år. Hela intervjun ovan eller hoppa till ett speciellt avsnitt här nedan! 01:37 Hej! 01:54 Rullar Lynk & Co på Android? 03:05 Vilka appar behövs i en bil? 03:53 En första titt på systemet och hur det fungerar 04:28 Unik hårdvara i bilen 04:47 Hur många utvecklare är de? 05:13 Skillnader mellan Kina och Europa när det gäller delning 06:49 Hur fungerar delningen? 07:43 Hur gör man med garage? 08:19 Kommer man endast att dela i city? 09:36 Kommer Lynk & Co att tjäna pengar på delningen? 10:40 Genomgång av systemet 11:36 Så sätter man igång delning i bilen 12:28 Journey Camera 13:35 Vilka nya funktioner kommer i bilarna nu? 14:41 Är gamification bra i bilen? 16:34 Skillnaden mot andra bilar 19:05 Skillnaden att utveckla för en bil och en telefon 21:04 Laddning och tankning av bilar 24:00 Varför gör Volvo, Polestar och Lynk & Co egna system? 25:03 Kommer system i bilar att bli mer lika varandra? 26:08 Är det ett problem att man lånar ut "sin" bil? Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

Så här ser Lynk & Co Zero ut på insidan
Får 15,4 tum stor skärm i mitten

Nu får vi oss en liten smygtitt på hur Lynk & Cos kommande elbil Zero ser ut på insidan. Det vi kan se är att det här finns en 15,4 tum stor skärm i mitten och en i övrigt ganska avskalad och sober interiör. Framför ratten finns ännu en skärm som kommer att visa hastighet och annat bilrelaterat medan den större är till för infotainmentsystemet och liknande. Zero kommer att ha premiär i Kina under årets fjärde kvartal. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0

Slipp prata med säljare med ny bilköpartjänst
Hämta den när du vill

Hela bilkrängarbranschen håller på att förändras, men det går segt. Tesla har länge kört sitt eget race och nu försöker nya märken göra samma sak. Polestar säljs på nätet och i små lokaler inne i stan. Lynk & Co ska säljas per månad från deras klubb. Men de allra flesta bilar säljs och levereras fortfarande från stora gigantiska lokaler en bit utanför stan. Tumnagel
42.9°
+
Roger Åberg
0

I dag öppnar Lynk & Co's klubb i Göteborg
Annorlunda sätt att skaffa bil på

Lynk & Co har varit på gång under en längre tid nu men i dag så öppnar man sin första klubb i Göteborg. Och det handlar alltså inte om en bilhall eller inte ens ett showroom, utan Lynk & Co försöker att skapa något mer liknar en mix mellan en bar och en trendig butik där man kan köpa lite snygga saker och också skaffa sig en bil. Bland kläder, elfordon och möbler hittar man alltså även en bil. På platsen kommer man även att hålla event, ha spelningar och föreläsningar och annat ungefär två gånger i veckan. Tumnagel
34.8°
+
Roger Åberg
0
2020

Smart ska lansera eldriven crossover
På Geelys SAE-plattform

Förra våren blev Geely delägare i Smart och lite senare dök det upp rykten om att en eldriven SUV/crossover var på gång. Nu får vi reda på att detta stämmer och det handlar om en crossover som kommer baseras på Geelys elbilsplattform SAE. Denna används redan av ett gäng Lynk&Co-modeller och är även den kommande Volvo XC20 baseras på. Mercedes ska vara med på designbiten när det kommer till den nya Smarten som sägs bli en liten bil att kuska runt i stan med. När den kan tänkas presenteras är oklart för tillfället. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Lynk & Co börjar testa helt eldrivna Zero
Får ställbar fjädring

I slutet av september visade Lynk & Co upp konceptbilen Zero som är helt eldriven. Nu har man börjat testa maskerade prototyper av modellen. Bilen är designad i Göteborg och tillverkningen kommer att dra igång i Kina under nästa år. Zero bygger på en ny plattform (Sustainable Experience Architecture (SEA)) som ska kunna erbjuda runt 50 mil i räckvidd och prestanda som innebär 0-100 km/h på runt fyra sekunder. Som vi kan se i klippet nedan kommer bilen att få ställbar fjädring. De första leveranserna av Zero förväntas ske under nästa höst. Tumnagel
46.3°
+
Bobby Green
0

De svenska priserna för Lynk & Co 01 är klara
Prenumerera för 5500 kronor i månaden eller köp för 360.000 kronor

För en månad sedan skrev vi om Lynk & Co och deras nya medlemskap där du prenumererar på en Lynk & Co 01. Då sa man att det skulle kosta runt 500 euro i månaden om man inte ville köpa bilen direkt. Nu får vi reda på de svenska priserna och det som gäller är 5500 kronor i månaden för prenumeration och 360.000 kronor vid rent köp. I prenumerationen ingår försäkring, service och däck och det handlar om hybrid-versionen av 01. Prenumerationen löper från månad till månad och du kan avsluta den när du själv vill. Även vid rent köp ska service ingå. Det finns även en laddhybrid men den kostar istället 440.000 kronor. Den ska klara 6,8 mil på bara el. Oavsett vilken man väljer är det framhjulsdrift och automatlåda som gäller. De första bilarna väntas bli levererade nästa vår. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Vi har pratat med Alain Visser om att inte äga sin bil
VDn för Lynk & Co

I onsdags presenterade Lynk & Co sitt upplägg här i Europa och när man tänker börja utrullningen. Man kommer att öppna sin första klubb i Göteborg innan årsskiftet och första bilarna kommer i vår. Man har inte satt något pris mer än "aldrig över 500 euro" och tanken är att de som abonnerar ska kunna dela sin bil med andra och på så sätt sänka månadskostnaden. Det finns också bara en modell att välja mellan med två olika motorer och i två olika färger och inga tillval går att göra. Det här gör ju att man har lite funderingar, så vi tog ett snack med Alain Visser som är VD för Lynk & Co. Hej Alain! Känns det skönt att vara igång nu? - Ja! Vi berättade om Lynk & Co för första gången 2016 så det är väldigt roligt att äntligen vara redo för start. Ni kommer ju att erbjuda en tjänst där man abonnerar på en bil, en av mina första frågor och som jag också såg att våra läsare hade var vad som skiljer ert erbjudande mot andra former av ägande, till exempel privatleasing? – Den stora skillnaden är helt klart att man kan säga upp bilen på en månad. Vi tror starkt på att våra kunder vill ha en bil men inte äga en bil, varken på pappret eller på andra sätt. Vilket du iofs inte gör med en leasad bil heller, men det är ett större åtagande. Vi ser framför oss att våra kunder kan se att deras livssituation har plats för en bil i dag men att de inte vet hur det ser ut om sex, tolv eller 24 månader. Verkligen inte om 36 månader. De vill inte eller vågar inte signa upp sig på ett långt kontrakt för de vet helt enkelt inte hur framtiden ser ut. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

Lynk & Co presenterar sitt nya medlemskap
Prenumerera på bil för 500 euro i månaden

Nyligen körde Lynk & Co ett live-event och det handlade om deras nya medlemskap. Är du medlem där prenumererar du på en bil istället för att äga den. Företaget lovar att det aldrig ska kosta mer än 500 euro i månaden och summan kan bli mindre om du delar bilen med andra. Detta gör man via appen och man bestämmer själv vad det ska kosta att låna bilen. Service, försäkring och däck ingår i månadskostnaden. Uppsägningstiden är en månad. Lanseringen sker först i Amsterdam och innan året är slut även i Göteborg. Den första modellen man får tillgång till är Lynk & Co 01 som är syskon till Volvo XC40. 01 erbjuds som både hybrid och laddhybrid. Den sistnämnda ska ta sig upp till sju mil på bara el. De första bilarna kommer till Europa nästa vår. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0

Lynk & Co presenterar elbilskonceptet Zero
Bygger på en helt ny plattform

Efter en teaser är nu Lynk & Cos första helt eldrivna bil Zero presenterad, dock bara som ett koncept för tillfället. Bilen bygger på Sustainable Experience Architechture som är en helt ny plattform framtagen för Geelys alla nya elbilar. Andra biltillverkare kan köpa SEA-plattformen om de vill och använda den till sina egna fordon. Man ska kunna använda den till både personbilar och transportbilar och det går att få in framhjulsdrift, bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Batteripacken som stoppas in ska klara upp till 70 mil enligt NEDC-cykeln på en laddning. Produktionsversionen av Zero ska lanseras någon gång nästa år. Designen har ritats fram i Göteborg och tillverkningen kommer att ske i Kina. Zero har en räckvidd på 70 mil enligt NEDC-cykeln och premiärvisningen kommer att ske på Beijing Auto Show senare denna vecka. Bilen ska göra 0-100 km/h på under fyra sekunder och kunna uppdateras over-the-air. Tumnagel
46.8°
+
Bobby Green
0

Teaserbild på Lynk & Cos nya eldrivna modell
Visas i Peking den här månaden

Lynk & Co kommer att visa upp nytt på Beijing Auto Show senare den här månaden och det är modellen DC1E. Den är helt eldriven och den ska bygga på den nya plattformen Pure Electric Modular Architecture (PMA) som även Geely, Volvo och Polestar ska använda sig av i framtiden. Det sägs att DC1E (som antagligen kommer att heta något annat sen) har ett batteripack på 100 kWh och en räckvidd på 72,5 mil enligt NEDC-cykeln. Detta gäller för den bakhjulsdrivna versionen, det ska även komma en fyrhjulsdriven som istället tar sig 63,5 mil. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Cyan Racing har byggt en modern version av Volvo P1800
420 hästar och 990 kilo

För ett tag sedan började det dyka upp en maskerad version av Volvo P1800 och folk började klia sig i huvudet. Inte för att bilen var maskerad utan för att det här är en modell som Volvo slutade tillverka 1973. Nu får vi reda på vad det hela handlade om och det är Cyan Racing som byggt en modern version av klassikern. Teamet som byggt denna ligger tidigare bakom Volvos racerbil och C30 Polestar Concept Prototype. Den nya P1800:an är därför självklart lackad i Polestar-blått och den har fått sig en kaross i både stål och kolfiber. Chassiet är givetvis specialbyggt och det har bland annat justerbara dämpare och krängingshämmare. Buren är i titan. Viktfördelningen är 47/53 och tjänstevikten är låga 990 kilo. Fram sitter det fyrkolvsok som greppar 362 millimeter stora skivor, bak mäter skivorna istället 330 millimeter. Fälgarna som har centrumbult är 18 tum och skodda med Pirelli P Zero 235/40-däck fram, 265/35 bak. Bilen mäter 4,2 meter i längd, 1,74 i bredd, 1,22 i höjd och har en hjulbas på 2,44 meter. Motorn är en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 420 hästar och 455 newtonmeter i vrid. Till den har man kopplat en manuell fempetad dogleg-låda som driver bakhjulen. Det finns ingen stabilitetskontroll, ABS eller bromsservo. Christian Dahl som är vd och grundare för av Cyan Racing säger följande om bygget: "Our company was founded in 1996 to race Volvo cars in Sweden and the Volvo P1800 Cyan is closing the circle for us. We claimed our first world title with Volvo in 2017 and have since then won two further world titles with two other manufacturers. The first world title was a milestone for us, and we felt it was a good time to reconnect with the past and to those before us racing Volvos. The first Volvo P1800 Cyan carries our blue and yellow racing colours to mark our heritage. The Jaguar, the Ferrari and the Porsche are all cars with a continuation. That left us with inspiration to create what could have been if we as a race team had been there during the sixties, racing the P1800, and got to design a road version of our race car. We have done that before with three of our race cars, the Volvo C30, the Volvo S60, when we were known as Polestar, and last year the Lynk & Co 03 Cyan. The Volvo P1800 Cyan is our interpretation of what could have been." Cyan kommer faktiskt att erbjuda folk att köpa sig en sån här, och prislappen ska enligt uppgift börja på 500.000 dollar. Då måste du själv stå för bilen. Skulle du vilja ha en? Tumnagel
71.8°
+
Bobby Green
0

Lynk & Co rullar ut 06
En kompakt SUV för den kinesiska marknaden

Lynk & Co, som är syskonmärke med Volvo, rullar nu ut modellen 06 som inte är deras sjätte modell utan femte. Det här är en SUV i kompakt-klassen ämnad för den kinesiska marknaden. Designmässigt följer 06 övriga bilar i utbudet på utsidan medan insidan har fått sig en hyfsat egen stil jämfört med tidigare. 06 är tillverkarens första modell att baseras på den CEVT-utvecklade BMA-plattformen. Den plattan är mindre än CMA som bland annat Volvo XC40 bygger på. Bilen mäter 4,34 meter på längden, 1,62 på höjden och 1,82 på bredden. Under huven finns det två val - trea på 1,5 liter och 177 hästar och samma motor parad med elmotor i hybrid-utförande. Här är effekten istället 190 hästar och på en laddning ska man kunna ta sig 5,5 mil. Vad 06 kommer att ligga prismässigt och när den lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Volvo ska använda Waymo-teknik till sina självkörande bilar
Polestar och Lynk & Co är också med på tåget

Volvos tidigare självkörande bilar har varit i samarbete med Uber men nu inleder man även ett samarbete med Waymo. De kommer att bli exklusiv samarbetspartner när det gäller självkörning i nivå 4. Tekniken kommer även att hamna i modeller från Polestar och Lynk & Co. Man kommer att inleda med att implementera Waymo Driver i en elbilsplattform framtagen för samåkning. När denna kommer se dagens ljus är dock oklart. Volvo har fortfarande kvar dealen med Uber om att förse dem med självkörande bilar. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

SMS skickat via satellit direkt till en vanlig mobiltelefon
Lynk blev först i världen med att fixa det

Det amerikanska satellitföretaget Lynk, ett företag som tidigare hette UbiquitiLink, uppger att man har lyckats skicka ett sms från jorden via en satellit i rymden som sedan togs emot av en helt omodifierad android-telefon här nere på jorden igen. Vanligtvis krävs det särskilda satellittelefoner eller tillbehör för att detta ska vara möjligt och Lynk säger att man är först i världen med att kunna skicka sms via satelliter till vanliga smartphones. Lynk har ungefär samma idé som SpaceX StarLink, Amazons Project Kuiper, OneWeb och andra liknande rymdinternet-projekt. Det handlar om att förse människor på avlägsna platser på jorden med tillgång till internet och mobiltelefoni direkt från rymden även om man använder sig av lite olika tekniker. Lynk verkar inte ha planer på att sälja mobilabonnemang direkt till konsumenter utan istället tänker man sig att deras tjänst ska kunna fungera som tilläggstjänst till existerande abonnemang från existerande operatörer. Hur långt in i framtiden det kan ligga finns det dock inga uppgifter om än så länge. I videoklippet nedan kan ni kolla in hur Lynks test gick till och lyssna på hur glada alla blev när det hela lyckades. Tumnagel
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Bättre bilder på Lynk & Co 05
Konkurrent till alla andra kompakta coupé-suvar

Nu får vi ta del av lite bättre bilder på Lynk & Cos nya modell 05. Det här är en bil byggd på Volvos CMA-plattform och under skalet finns en hybrid-fyra på 2,0 liter som ger 251 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Drivningen sker på alla fyra hjulen och dit kommer kraften via en åttastegad automatlåda. 05 mäter 4,5 meter i längd och har ett axelavstånd på 2,73 meter. Som vi tidigare har skrivit kommer modellen endast att erbjudas i Kina. Lansering ska ske under första halvan av nästa år. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Nya bilder på Lynk & Co 05
Ett syskon till Volvo XC40

Fler bilder på Lynk & Cos nästa modell 05 har nu läckt ut och så här ser den alltså ut när den inte är maskerad. Det här är ett syskon till Volvo XC40 men med ett ännu slankare bakparti. Den baseras därmed på CMA-plattformen. Vad som finns under skalet vet vi dock inte men troligtvis rör det sig om Volvo-grejer även här. På länken nedan kan ni även se en bild på bilen när den fångades i trafik helt omaskerad, med svenska regplåtar dessutom. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Volvo skriver avtal om batterileveranser
Blir det lite fart nu?

Volvo må ha sitt Polestar, men med elektriska Volvos går det segt. Leveransen av en smått elektrifierad XC40 dröjde till exempel flera månader. Nu har man skrivit ett avtal med CATL och LG Chem som ska vara värt "flera miljarder dollar" och ska gälla det kommande årtiondet. – Med dagens avtal har vi på ett effektivt sätt säkrat vår batteriförsörjning för det kommande årtiondet. Genom att ha tillgång till två leverantörer i varje region ser vi också till att vi har flexibilitet i vår leveranskedja framöver, säger Martina Buchhauser, senior vice president för upphandling på Volvo Cars. Volvo håller på och bygger en batterimonteringslinje i Ghent i Belgien och den ska vara klar i slutet av året. Sedan är planen att bygga en helt elektrisk version av XC40 där. Batterierna som man nu får tillgång till kommer att användas på SPA2-plattformen, uppföljaren till den plattform som V60, V90, S90 och XC90 byggs på och nuvarande CMA-plattformen som XC40, Polestar och Lynk & Co bygger på. Äntligen är väl ett ord som kommer i huvudet när jag hör detta. Tumnagel
47.6°
+
Roger Åberg
0

Ny konceptbil från Geely på Volvo-plattform
Det här är eldrivna Preface

På Auto Shanghai-mässan visar Geely upp den nya konceptbilen Preface. Den bygger på CMA-plattformen som man har tagit fram tillsammans med Volvo och som för närvarande bland annat är grunden till Lynk & Co 01 och Volvo XC40. Preface är en hyfsat stor sedan med bakhängda bakdörrar och ett stort insteg när alla dörrar är öppna. Geely är snåla med information men instrumenthuset avslöjar att bilen går på el. Modellen benämns som tillverkarens "first high-end sporty sedan" men det är oklart när den kan tänkas vara här i produktionsutförande. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Volvo har plockat bort V40 från hemsidan
Vad kommer den att ersättas av?

2016 presenterade Volvo två koncept, 40.1 och 40.2. 40.1 gick och blev XC40 och 40.2 blev Polestar 2. Nu har Volvo plockat bort V40 från sin hemsida men någon ersättare finns ännu inte. Volvo har tidigare gått ut och sagt att man inte kommer att presentera en rak ersättare i exakt samma stil som V40. Men gissningar om att en lite mindre SUV:ig version av XC40 ska komma har hela tiden funnits. Tanken var kanske från början att det skulle bli 40.2 som ersatte V40, men det går ju inte längre när den snoddes av Polestar. Eller? Beteckningen V40 har haft en lite brokig historia inom Volvo. Första generationen (nedan) av V40 tillverkades tillsammans med sedanmodellen S40 mellan 1995 och 2004. Den generationen var faktiskt ett samarbete med Mitsubishi och är syskonbil med deras Carisma. Andra generationen S40 finns, men V40 finns det ingen utan denna kallades istället V50. Tredje generationen (ovan) hade premiär 2012 och var en annan typ än de två första, en mindre bil i golfklassen. Nu går den alltså inte längre att beställa längre, vilket kanske är rimligt efter sju år. Men någon ersättare finns inte och den minsta Volvon man kan beställa i dag är XC40. Uppdatering Volvo säger i en kommentar att modellen inte längre är beställningsbar, men kommer att sluta produceras först i sommar. Den kommer att finnas som lagerbil hos volvohandlarna om man är sugen. Någon exakt uppföljare kommer alltså inte, men man tittar på att utveckla andra modeller från CMA-plattformen som XC40 är byggd på. XC40 är den enda, nuvarande, Volvomodellen som bygger på CMA-plattformen. Polestar 2, Lynk & Co 01, 02 och 03 samt två Geelymodeller bygger dock på plattformen. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Lynk & Co 03 vinner säsongsöppningen av WTCR
Grattis!

Lynk & Co Cyan Racing med racerföraren Thed Björk bakom ratten har nu vunnit säsongsöppningen av tävlingsserien WTCR som hölls i staden Marrakech. Det här innebär den allra första vinsten för en kinesisk biltillverkare någonsin i en FIA-sanktionerad världscup inom racing. Thed Björk säger följande: "Everyone in the team has worked so hard during the winter and to win in the debut race of the all-new Lynk & Co 03 TCR race car is a fantastic reward for all involved. We were a bit surprised by our speed, especially as this is one of the toughest fields in the history of touring car racing. I canx27t thank everyone in the team enough, this is a fantastic start to continue building on for the remainder of the season that no doubt will be ultra challenging." Nästa WTCR-race äger rum mellan den 26-28 april på Hungaroring i Ungern. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Lynk & Co 03 Cyan Concept på vägarna i Spanien
En racerbil för gatan

Cyan Racing har testat 03 Cyan Concept på vägar i Spanien och som tur var hade de filmkameran med sig så att vi kan få se lite hur detta såg ut. Man kallar det hela för en utvecklingsplattform för framtida produktionsbilar och bilen fungerar som en testbänk där man bland annat ser hur den 528 hästar starka turbofyran på 2,0 liter beter sig utanför banan. Thed Björk som är racerförare för Cyan Racing säger följande: "While this concept might be a bit extreme, we have learned that in order to explore the true characteristics of a car you need to push it to its maximum and that is just what we are doing right now with this car. We strive to find the optimal balance between responsiveness and performance in combination with predictable, balanced and safe behaviour. This is the same base philosophy as when we develop race cars. I love driving this car as much as my race car." Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Mer om Lynk & Co 03 Cyan Concept
Bjuder på 528 hästar, som driver framhjulen...

I oktober förra året presenterade Cyan Racing konceptbilen Lynk & Co 03 Cyan Concept. Nu får vi veta lite mer kring den - bland annat motoreffekten. Under huven sitter en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger hela 528 hästar och 504 newtonmeter i vrid. Kalasmycket effekt, men tyvärr skickas hästarna bara till framhjulen. En diffbroms ska dock se till att få ned effekten i backen och till 100 km/h ska man komma på bara 4,4 sekunder. Toppfarten ska ligga på 310 km/h. Till motorpaketet kopplas en sexväxlad sekventiell växellåda som man styr via paddlar bakom ratten. En växling mellan ettan och tvåan ska gå på 60 millisekunder. Förutom kraftig motor har bilen ställbara dämpare från Öhlins, 378 millimeter stora bromsskivor fram med sexkolvsok och 20-tumsfälgar med 285/30-däck. Vikten på bilen anges till 1 287 kilo. Det här är som vi tidigare har skrivit en bil för gatan och just nu pågår tester av den på vägar i Spanien. När den kommer att lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Lynk & Co öppnar showroom i Stockholm
Är just nu det snabbast växande bilmärket i världen

Lynk & Co som är systerbolag till Volvo och som också ägs av Geely går som tåget. Siffrorna från förra året visar att man lyckades med bedriften att sälja 120.414 stycken bilar. Riktigt imponerande med tanke på att förra året också var tillverkarens första ute på marknaden. Det här gör också Lynk & Co till det snabbast växande bilmärket i världen, och det här är bara början. Idag finns det hela 221 stycken showrooms i hemlandet Kina men många fler finns planerade. Under 2020 kommer man att slå upp portarna i Barcelona, London, Berlin, Bryssel, Amsterdam och i Stockholm. I showroomen finns förutom ett par bilar även bio, café-bar och någonstans att leka för barnen. Chefen Alain Visser säger följande: "Three years ago Lynk & Co started off as just an idea founded on principles unheard of within the industry. These sales numbers for a totally new brand are exceptional and proof that the focus on a simple experience from start to finish for young urbanites is working. Today we are seeing step-by-step that our mobility offering is truly disrupting the car industry from within. We are proud at the speed of our growth so far and excited by our launch into Europe, the journey is well under way. So continue to expect the unexpected as we are picking up the speed." I modellfloran finns 01,02 03 och alla bilar bygger på samma plattform som Volvo XC40 - CMA. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0
2018

Video på när Thed Björk testar Lynk & Co 03 TCR
Testerna går bra

Den första videon på när Cyan Racing kör med den nya racerbilen Lynk & Co 03 TCR har nu släppts. Testerna fortsätter innan FIA WTCR-säsongen drar igång nästa år och det är dags att börja tävla. De första testen har gjorts både i Sverige och i Portugal och nu under vintern ska man fortsätta med dessa i Spanien. Thed Björk kommer att ratta bilen under nästa säsong och han säger så här: "The first tests have been promising and the car has shown a lot of potential already in the early stages of development. There is no rest though as the 2019 WTCR season looks like it will be one of the toughest in many years and we have a hectic schedule leading up to the season start in Morocco." Förutom Thed kommer även Yvan Muller och Andy Priaulx att köra bilen. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Lynk & Co 03 med 500 hästar
Cyan Racing visar koncept för gatan

Lynk & Co rullar nu deras modell 03 i ett utförande vi inte har sett tidigare. Det här är en konceptbil med inte mindre än 500 hästar under huven, och även om den ser ut som en renodlad banbil är det faktiskt tänkt att man ska snurra runt på gatorna med denna. I samma veva presenteras även en version som man bara får köra på bana med - 03 TCR. Den kommer Thed Björk att tävla med i nästa års upplaga av WTCR. Victor Yang som är kommunikationschef för Zhejiang Geely Holding Group säger följande: "Sammanslagningen mellan Lynk & Co och Cyan Racing kommer att utgöra spetsen av vår prestandabilsdebut. Kombinationen av Lynk & Cos utmaning inom bilindustrins konventioner och Cyan Racings stora erfarenheter från motorsport och prestanda är två viktiga inslag i detta unika samarbete." Exakt vad som är gjort med bilarna för att få till prestandan framgår inte för tillfället. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida