m

Nu är maskeringen på BMW 128ti borttagen
Röda detaljer = sportigt

För några veckor sedan fick vi se bilder och video på BMW:s nykomling 128ti. Nu har den extremt lätta maskeringen som var då tagits bort och under den fanns röda detaljer som ska få modellen att sticka ut lite extra. Det här är en bil som hamnar snäppet under M135i xDrive och i detta fall är det bara framhjulsdrift som gäller. Det gamla namnet ti (Turismo Internazionale) återupplivas och det är något BMW använt genom åren på sina lite sportigare modeller. Under huven sitter en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 265 hästar och som har 400 newtonmeter i vrid. Till den kopplas en åttastegad automatlåda och 0-100 km/h ska gå på 5,1 sekunder. Lansering sker i november och på prislappen står det 41.574 euro. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

BMW släpper utmanare till Volkswagen Golf GTI
128ti är 80 kilo lättare än M135i xDrive

Under den här otroligt kraftiga maskeringen (ironi) döljer sig BMW 128ti. Det är en halvbusig version av lilla 1-serien för dig som tycker att M135i xDrive är lite för extrem men ändå vill ha något med knuff i. En utmanare till Volkswagen Golf GTI helt enkelt. Namnet ti kommer från Turismo Internationale och det fanns bland annat även på 02-serien för en herrans massa år sedan. I det här fallet betyder det att bilen har en turbomatad fyra på 2,0 liter - samma maskin som sitter i M135i xDrive fast med mindre effekt. Här ger den 265 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Till paketet sitter en åttastegad Steptronic-låda med Torsen-diff och 0-100 km/h ska gå på 6,1 sekunder. Bilen är 80 kilo lättare än M135i xDrive och det beror mycket på att 128ti endast är framhjulsdriven. Vidare sitter det M Sport-dämpare som sänker bilen en centimeter jämfört med 118i och det finns även M Sport-bromsar som man lånat från M135i xDrive. Utseendemässigt handlar det om lite aggressivare kjolpaket runt om och större fälgar. Lansering sker i november men vad denna version kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0
2019

Nya BMW M135i fullproppad med M Performance-prylar
Bra eller anus?

I slutet på maj rullade BMW ut nya 1-serien och förutom uppdaterat utseende är det numera framhjulsdrift som gäller för den här lilla krabaten. Köper man en M135i xDrive får man dock fyrhjulsdrift. Här får vi en genomgång av ett sådant exemplar proppat med M Performance-delar som förbättrar både prestanda och utseende en del. Ingen renodlad M-bil, men nära inpå. Tumnagel
31.8°
+
Bobby Green
0

Nya knubbiga BMW 1-serie är här
Nu är det framhjulsdrift som gäller

Idag är det den 27 maj och dagen då BMW lovade att presentera nya 1-serien, och de höll vad de lovade. Bilen är helt ny och går en något kontroversiell väg - den är nämligen för första gången framhjulsdriven. Fyrhjulsdrift får man dock om man väljer "värstingen" M135i. Proportionerna är något skumma och modellen har flera likheter med mini-suven X2 av någon konstig anledning, men det kanske är det här folk vill ha? BMW:s senaste trend med monsterstor grill finns även här. Den nya designen ska ge bättre plats på insidan och i bagagen ska man få in 380 liter vilket är 20 fler än föregångaren. Fäller man baksätet sväljer utrymmet istället 1200 liter. De som sitter där bak får även 19 millimeter mer plats för huvud, 33 för benen och 13 för armbågarna. Insidan får även det senaste infotainment-systemet som består av en skärm på 10,25 tum. En lika stor skärm fungerar som instrumentkluster och kan man inte få nog av skärmar finns även en head-up-display på 9,2 tum. I Europa kommer bilen att säljas med fem stycken olika motoralternativ från start - tre dieslar och två stycken bensinare. Instegsversionen är 116d som bjuder på 116 hästar. M135i xDrive är i andra änden och den har numera en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 306 hästar och ett vrid på 450 newtonmeter. Denna version ska göra 0-100 km/h på 4,8 sekunder och har en elektroniskt begränsad toppfart på 250 km/h. Till motorn kopplas här en åttastegad Steptronic-låda, något manuellt alternativ erbjuds inte. Försäljningen drar igång i september men några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
15.6°
+
Bobby Green
0

BMW börjar teasa nya 1-Serien
Har premiär den 27 maj

Den 27 maj sägs det att BMW ska dra täcket av nya 1-serie men innan dess hinner man ju såklart med ett par officiella teaserbilder på bilen. En utan maskering till och med. Bilen får som vi kan se aggressivare styling än tidigare men är fortfarande enkel att känna igen som en BMW - i alla fall framifrån. Bilen på bilderna är troligtvis en M135i xDrive. Vi får även en liten titt på insidan och där ser vi att man får ett digitalt instrumentkluster framför ratten. Publikpremiär blir det på bilmässan i Frankfurt i september. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0
2018

75-åriga Arthurs Golf R har över 600 hästar
Fullt rimligt

En fördom är att äldre människor kör tråkiga och långsamma bilar. Så är inte fallet med Arthur. Han har tidigare haft en BMW M135i som han trimmade till över 560 hästar men den är bara bakhjulsdriven, och han ville ha något som krafsade på alla fyra hjulen istället. Valet föll på en Volkswagen Golf R som har 300 hästar original. Den trimmade han till en början upp till 450 hästar men ville ha mer krut än så. Nu är effekten över 600 hästar och ägaren kunde inte vara mer nöjd med bilen. Vad han har gjort får ni reda på i videon ovan. Arthurs BMW kan ni spana in nedan. Tumnagel
53.0°
+
Bobby Green
0
2016

Snabb världsmästare som känns något ansträngd
Jag har kört Mercedes-AMG A 45 4Matic

Våren 2013 presenterade Mercedes sin första lilla modell i AMG-familjen - A 45 AMG. Den hade inte mindre än 360 hästar och ett vrid på 450 Nm, dessutom drev den på alla fyra. Mercedes menade allvar och ville på riktigt utmana konkurrenter som Audis RS 3 och BMW med M135i. Förra sommaren fick bilen sig en liten facelift men det var inte enbart kosmetika det handlade om som det brukar göra, utan även mer pulver under huven. Nu lämnade istället den ettriga lilla tvålitersfyran hela 381 hästar och 475 Nm och därmed kunde tysken stoltsera med något unikt - världens mest kraftfulla fyrcylindriga motor. Den nedstoppad i Mercedes-AMG A 45 4Matic som den numera benämns resulterar även i världens mest kraftfulla kompakta serietillverkade prestandabil. Denna bil har jag testat och visst stämmer det Mercedes säger, men paketet känns tyvärr lite för ansträngt och även om bilen är ruskigt snabb får den kämpa på rätt bra för att leverera. Mercedes vill så mycket med den här bilen men hittar inte riktigt rätt där körglädjen är så viktig. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0
2015

Första bilderna på nya BMW M135i
Ser ut som väntat

För ett par dagar sedan visade BMW upp modellen 1-serie i nystöpt form. Då fick vi inte se bilder på toppversionen M135i, men det får vi nu. Bilen vi ser här är försedd med fyra dörrar, men den går även att få med två. Det man får utseendemässigt är inte långt från det vanliga M-paketet. Man kan dock enkelt urskilja M:en från de övriga då denna har en avgaspipa på vardera sida där bak och blåa bromsok. Backspegelkåporna och plasten runt luftintagen i fronten är även grålackerade. Det viktigaste är som tidigare det som sitter under huven. Den raka turbomatade sexan på 3.0 liter har setts över och lämnar nu 322 hästar och 450 Nm. Den kopplas till antingen en sexpetad manuell låda eller en uppdaterad åttastegad automat. Med den förstnämnda gör bilen 0-100 km/h på 5.1 sekunder om man är snabb, för automaten tar det 4.9. Motorn driver bakhjulen men fyrhjulsdrift finns som tillval, då avklaras istället sprinten till 100 på 4.7 sekunder. På länken finns det även ett par bilder på versionen med två dörrar när den är ute och kör på stan. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

BMW 1-serie - nu med ett helt okej ansikte
Faceliften är officiell

Den första generationen av BMW 1-serie kan väl kanske inte beskyllas för att ha varit den vackraste bilen som kommit från den tyska tillverkaren, men den fungerade i alla fall. Värre blev det när andra generationen dök upp och den lilla bilen hade fått ett på tok för stort och för lågt ansikte. Detta korrigerar man nu som tur är i och med en facelift, och 1-serien ser nu faktiskt ut som en BMW ska göra. Förutom uppdaterat utseende både fram och bak finns det nyheter både på insidan och under huven. I kupén får man nya sätesbeklädnader, nya reglage till radion och klimatanläggningen, lite kromdetaljer här och där och en ny M-ratt att hålla i. Skärmen på mittkonsolen som mäter 6.5 tum är också ny och som tillval finns det en större variant med nav på 8.8 tum. För första gången erbjuds nu 1-serien med BMWs nya trecylindriga turbosnurra på 1.5 liter. Den finns som diesel på 114 hästar i 116d och 116d EfficientDynamics och som bensin på 108 hästar i 116i. Serien med fyrcylindriga turbomatade dieslar och bensinare på 2.0 liter uppdateras också. Herre på täppan är M135i med sin 3-liters turbomatade sexa som nu ger 322 hästar. Denna motor går att få med bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift och ska ta bilen till 100 km/h på 4.7 sekunder med den åttastegade automatlådan Steptronic. Nya 1-serie börjar säljas senare i år, världspremiären äger rum först på bilmässan i Genève i mars. Tumnagel
51.6°
+
Bobby Green
0
2014

Audi S3 mot BMW M135i
Vem vinner?

evo har plockat ut en Audi S3 och en BMW M135i och ställt de båda heta småbilarna mot varandra. Vilken är snabbast? Vilken är roligast? Och vilken ska man köpa? Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0
2013

BMW 2-serie Coupé är nu presenterad
Kommer även som cab

Nu har BMW som utlovat presenterat den helt nya modellen 2-serie. Det här är alltså coupé-versionen av 1-serie, men den sticker ut lite grann genom att få en lite annan design, vara större och ännu sportigare. Den förra 1-serie Coupé är hela 7.2 centimeter kortare, 2.4 centimeter smalare och sju millimeter högre än det vi ser här. Axelavståndet har ökat på nykomlingen och bagageutrymmet har vuxit med 20 liter och rymmer numera totalt 390 liter. Motormässigt finns det till en början dieslarna 218d, 220d, 225d och bensinarna 220i och M235i. Den sistnämnda är inte helt oväntat den rappaste och den får förutom fetare kjolpaket och större fälgar samma sexa på 3.0 liter med dubbelturbo som sitter i M135i. Den ger 326 hästar och 450 Nm och tar sig till 100 km/h på 4.8 sekunder. Toppfarten är begränsad till 250 km/h. Den här versionen får också ett styvare M-chassi, bitigare bromsar och elektronisk diff. Fyrhjulsdrift sägs komma som tillval senare, för nu är den endast bakhjulsdriven. Premiär blir det i Detroit i januari och försäljningen drar igång i mars. Tumnagel
46.1°
+
Bobby Green
0

Bilder på Mercedes A 45 AMG utan maskering
Mumma!

De första bilderna på Mercedes vassaste minsting, A 45 AMG, har nu sipprat ut på nätet. Det här är en bil som Merca tagit fram för att sätta tänderna i modeller som Audi RS3 och BMW M135i, och visst platsar bilen i den ligan med sina 360 hästar och drivning på alla fyra hjulen. Under locket sitter en fyra på 2.0 liter med turbo. Effekten är 360 hästar och 450 Nm och till motorn sitter det en sjustegad dubbelkopplingslåda som skickar kraften till alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 4.6 sekunder och toppfarten anges till 250 km/h. Launch control ska även det finnas för den som vill vara först iväg vid rödlyset. Förbrukningen anges till 0,69 liter per mil och 161 gram per kilometer. Beställa går att göra från och med den åttonde april och ut på marknaden hittar bilen först i juni i Tyskland. När den kommer hit och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Klipp under "Läs mer". Tumnagel
44.3°
+
Bobby Green
0
2012

M Performance lyckas med BMW M135i
Frågan är om man ens behöver en renodlad M?

Inte långt efter att 1-serie M lanserats presenterade BMW nästa generation av 1-serien. Ett bra sätt att fira av föregångaren var ju givetvis att bygga en M av den. Men en del trodde nog då att det skulle dröja ett bra tag innan en M-version av den nya 1-serien skulle dyka upp. Det gick dock rätt snabbt, även om M135i "bara" är en M-Performance-version och ingen "riktig" M. Frågan är om det kommer att komma en ny 1-serie M, men skulle det inte göra det gör det ändå inte så mycket. Så bra och rolig är nämligen M135i. Tumnagel
46.8°
+
Bobby Green
0

Chris Harris ställer BMW M135i mot Audi RS3
Vilken busbil är bäst?

Audi har inte presenterat någon ny RS3:a än så det får bli den "gamla" som ställer upp här. Den sätts mot BMW:s M-preppade 135i som både är billigare och 150 kilo lättare. Kan RS3:an hänga med eller blir den frånåkt av den 20 hästar svagare BMW:n? Chris Harris testar. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

BMW M550d är den rappaste dieseln just nu
"M Performance" ger monstervrid och vettig förbrukning

BMW har på det senaste varit ganska så frikostiga med att märka sina bilar med den berömda M-loggan. Nu sitter den även på några av deras "vanliga" modeller som fått sig någon form av behandling från M-stallet och på så vis blivit ännu sportigare. De kallas därefter för "M Performance". Och eftersom bland annat Audi släpper dieselbilar med massa effekt och urmycket vrid kan ju inte BMW vara sämre. En av modellerna som begåvats med en helt ny trippelturboförsedd dieselmaskin är 5-serien som då kallas för M550d. Att slänga på ett "M" i beteckningen gör ju givetvis att förväntningarna blir skyhöga, och visst är det här en grym bil även om själva "M"-känslan uteblir. Tumnagel
46.9°
+
Bobby Green
0

Mercedes delar med sig av specarna på A45 AMG
Får 330 hästar och fyrhjulsdrift

Klart även Mercedes ska ha något busigt i småbilsklassen och som jag tidigare har skrivit är en AMG-version av lilla A-klass på väg. Nu sägs det att Mercedes själva har delat med sig av bilens specifikationer och de ser ut som följande. A45 AMG blir den första AMG-modellen som får en tvärställd motor och motorn blir en moddad variant av den turboladdade 2-literssnurran som sitter i dagens A250. Effekten sägs ligga på 330 hästar och 400 Nm, perfekt då dess huvudkonkurrenter är Audi RS3 (340 hästar) och BMW M135i (320 hästar). Till motorn kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda som skickar kraften till alla fyra hjulen via ett specialdesignat Haldex-system. Mest kräm sägs alltid ligga på bakhjulen. Utöver detta får bilen inte helt oväntat styvare fjädring, ett annat ESP-system, fetare bromsar och rappare styrning. Självklart smyckas även bilen med ett annat kjolpaket, större fälgar och högst troligt även fyra avgaspipor där bak. Bilden visar en vanlig A-klass. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0

BMW M135i - första M Performance-bilen med bensinmotor
Klart även minstingen i gänget ska ha lite M-behandling

BMW:s M-märkning är inte vad den en gång var för nu verkar de sätta den på alla möjliga modeller, för inte så längesen ett par urstarka dieselversioner. Nu är det även dags för lilla 135i att få en M-stämpel, och i detta fall betyder det förutom lite snygga bokstäver på bakluckan och ett argare utseende även 320 friska pållar under huven. Motorn är en rak sexa på 3.0 liter (det känner vi igen va?) som alltså ger 320 hästar och har ett vrid på hela 450 Nm. 0-100 km/h ska gå på 5.1 sekunder om man sportar den manuella sexpetade lådan och 4.9 om man har valt till den åttastegade automatlådan. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Tillsammans med denna piffiga spis sitter det även M-fjädring och annat monterat för att göra bilen så sportig som möjligt. Bilen kommer även i femdörrars och kan fås i fem olika metallic-kulörer. Pris och tillgänglighet är oklart för tillfället. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

BMW visar M135i
300 hästar och M-emblem

BMW fortsätter att rulla ut M-bilar och även om det här inte kan anses som en uppföljare till 1-serie M Coupé så är ändå M135i Concept en rapp liten rackare. Och Concept i namnet kommer nog att suddas ut ganska snart, den här bilen är på väg och kommer att se ut så här i framtiden också. Motorn under huven väntas vara BMWs raka sexa på 3.0 liter med dubbelturbo och en effekt på 300 hästar och 400 Nm, samma motor som sitter i 335i. Inte fy skam spis en såpass liten bil. Som vi kan se är det tredörrars-varianten som får M-stämpeln, oklart om den även kommer till femdörrars. I hjulhusen sitter 18-tummare, fetare bromsar med blåmålade ok och hela bilen får självklart ett kjolpaket som matchar. Frågan är nu bara om det kommer en "riktig" 1-serie M senare eller om det här är vad som bjuds. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0