6 i dag 10 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Ny teaser för BMW M3 Touring Sladdar in 2022 En av modellerna BMW kommer att släppa lös i år är M3 som kombi, eller Touring som det heter på BMW-språk. Detta är första gången som en M3:a kommer i detta utförande och det är givetvis många som ser fram emot ytterligare en prestandakombi att välja mellan. Innan all maskering ryker hinner vi dock med ytterligare teasermaterial och det senaste är klippet ni ser här nedan. Visa detta inlägg på Instagram Ett inlägg delat av BMW M GmbH (@bmwm) Tumnagel
44.4°
0
2021
Nästa år fyller BMW M 50 år Firas med specialemblem och nya färger Den 24 maj 2022 firar BMW M GmbH 50 år och det ska givetvis inte få passera obemärkt. Redan nu presenterar man att det kommer att finnas ett specialemblem och nya lackalternativ inspirerade från förr att välja mellan, redan från och med januari nästa år. Det gäller dig som köper en ny M-bil eller en BMW med M Sport-paket där produktionsdatum är satt från mars och framåt. Emblemet är inspirerat av den klassiska BMW Motorsport-loggan och man kan få det på huven, bakluckan och i centrumen på hjulen. När det kommer till lacken kommer inte mindre än 50 stycken "ikoniska och historiskt viktiga" alternativ att erbjudas. Dakar Yellow, Fire Orange, Daytona Violet, Macao Blue, Imola Red och Frozen Marina Bay Blue är några av dem. Annat på M-fronten som kommer att hända nästa år är lanseringen av M3 Touring och en specialversion av M4 Coupé - antagligen M4 CSL. Förmodligen kommer även nya M2 att presenteras. Närmast är dock konceptbilen XM som visas nu den 29 november. Tumnagel
44.2°
0
Lite mer om kommande BMW M3 Touring Competition Går endast att få med fyrhjulsdrift och automatlåda 2023 ska BMW börja sälja M3 Touring, en kombiversion av M3 alltså. Nu får vi reda på att den i Competition-utförande endast kommer att erbjudas med automatlåda och fyrhjulsdrift. Under motorhuven kommer samma S58-maskin att sitta vilket innebär en rak sexa på 3,0 liter som ger 510 hästar och 650 newtonmeter i vrid. Competition tros även bli det enda alternativ man kan få modellen i. På vanligt M-manér får bilen även bredare skärmar, fläskigare utseende överlag, större bromsar och fyra stycken avgaspipor där bak. Tillverkningen väntas dra igång i november 2022. Visa det här inlägget på Instagram Ett inlägg delat av BMW M GmbH (@bmwm) Tumnagel
43.0°
0
Specialbyggd BMW M3 Touring krossad För att den var byggd av massa stulna delar BMW bygger ingen M3 Touring (än) så en person i Storbritannien bestämde sig för att göra det själv. Dock med delar från flera olika stulna vanliga M3 vilket inte var så smart. När detta blev känt bestämde sig polisen i landet för att krossa bilen. Mark Wheaver från Central Motorway Police Group sa följande i ett uttalande: "This BMW looked great on the outside, you can’t fault the paint job, but scratch beneath the veneer and it was just tag welded and structurally unsafe. A coat of paint won’t save your life in a collision. Whoever had bodged this car together had gone to significant lengths to try and hide its true identity. Numbers had been ground off and stickers removed but we have expert vehicle examiners who use techniques to overcome these obstacles." Tumnagel
51.4°
0
2020
Nu är de här - nya BMW M3 och M4 Bättre på alla sätt - fast kanske inte utseendemässigt Nu är nya BMW M3 och M4 officiellt presenterade och det här blir något helt nytt utseendemässigt men samma recept fast vassare prestandamässigt. Under huven på bilarna sitter en dubbelturbomatad rak sexa på 3,0 liter som ger 479 hästar och 550 newtonmeter i vrid. Väljer man en Competition får man istället 510 hästar och 650 newtonmeter att leka med. Drivningen sker på bakhjulen och dit kommer kraften via en åttastegad automatlåda. Det går även att få en sexpetad manuell låda vilket är kul, dock ej till Competition. Den går dock att få med fyrhjulsdrift och aktiv M-diff. 0-100 km/h ska gå på 4,2 sekunder, 0-200 på 13,7 och toppfarten anges till 290 km/h om man har tillvalet M Driverx27s Package. Competition-versionerna klarar 0-100 på 3,9 sekunder, 0-200 på 12,5 men toppfarten är densamma. För bromseriet står sexkolvsok med 380 millimeter stora skivor fram och enkolvsok med 370 millieter stora skivor bak. Det finns även keramiska skivor på tillvalslistan och dessa mäter 400 respektive 380 millimeter. Vanliga M3 och M4 har 18-tummare fram, 19 bak. Competition har istället 19 respektive 20. Lansering sker i mars och priset för en M3 börjar på 855.000 kronor, en M4 kostar från 875.000 kronor. Competition-paketet kostar 51.000 kronor extra. Bilderna i slutet av bildspelet visar en M4 med M Performance-delar. Tumnagel
39.0°
0
BMW M3 som kombi blir av - tester inleds nu Ryktena stämde I flera år har det florerat rykten kring en kombi-version av BMW:s prestandamodell M3. Senast igår bubblade detta upp igen, och idag bekräftar BMW att bilen faktiskt är på väg. Man har inlett tester med den i Tyskland och tillsammans med denna information fick vi följande teaserbild. I september presenteras nya M3 Sedan och M4 Coupé. Nästa år kommer nya M4 Convertible och familjen kommer alltså så småningom att även utökas med M3 Touring. BMW berättar att kombin fortfarande är i ett tidigt skede av sin två-åriga utvecklingsprocess, så det dröjer en stund till innan den kommer, men nu vet vi i alla fall att den är på väg. Tumnagel
40.0°
0
Rykte BMW M3 i kombi-utförande verkar vara på gång Kan dyka upp efter 2023 BMW har många modeller i sitt utbud men någon M3 Touring (kombi) finns inte. Men nu säger rykten att en sådan har blivit godkänd internt, och att den kan dyka upp någon gång efter 2023. Det kanske är på tiden att BMW släpper något som kan konkurrera med Audi RS4 Avant och Mercedes-AMG C 63 S Kombi. Nya M3 och M4 kommer att presenteras i september. Tumnagel
44.8°
0
D3 S - ny Alpina för dig som gillar brutal dieselkraft Bjuder på 730 newtonmeter Alpina presenterar nu den nya modellen D3 S och eftersom det är ett D med i namnet är det diesel som gäller. 3:an står för 3-serie och S:et för supersnabb. Alpina har utgått från BMW M340d och gett den ännu mer kraft och bättre prestanda. Effekten är vanligtvis 340 hästar och 700 newtonmeter men det har Alpina skruvat upp till 355 respektive 730. Vridet ska finnas tillgängligt redan vid 1750 varv. Motorn är en turbomatad rak sexa på 3,0 liter. Den har mildhybridteknik och det här blir första gången Alpina bygger en modell som har detta. Till paketet kopplas en åttategad automatlåda som driver alla fyra hjulen och 0-100 km/h går på 4,6 sekunder för sedanen och 4,8 för kombin. Toppfarten ligger på 273 respektive 270 km/h. Fjädrar och stötdämpare har man hämtat från Alpina B3 och bromsarna kommer från B5 Biturbo. Interiören är på vanligt vis också tillpiffad och här finns bland annat en ny ratt, mer skinn och andra sömmar. Är man sugen går det bra att beställa nu och de första leveranserna ska ske i november. Priset för sedanen börjar på 70.500 euro medan kombin kostar från 71.900 euro. Tumnagel
43.9°
0
Nu är de här - Alfa Romeo Giulia GTA och GTAm Lättade busbilar för gata och bana Efter lite teasers hit och dit är Alfa Romeos upphottade versioner av modellen Giulia Quadrifoglio nu presenterade. Som väntat blev det en GTA och en GTAm där den sistnämnda är betydligt mer anpassad för bankörning med bland annat skalstolar, bur, bortplockat baksäte och bakre rutor i lexan. Saker som sammanlagt ska göra GTAm 100 kilo lättare än Giulia Quadrifoglio som väger runt 1619 kilo. Bilarna bjuder på 540 hästar vilket är en ökning mot Quadrifoglios 510 hästar. Kraften hämtas ur samma dubbelturbomatade V6:a på 2,9 liter och drivningen sker som tidigare endast på bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 3,6 sekunder. I hjulhusen sitter 20 tum stora fälgar i kolfiber med centrumbult och innanför dessa sitter rejäla keramiska bromsskivor. Spårvidden har ökat med 50 millimeter och det sitter nya fjädrar, dämpare och bussningar runt om. Aerodynamiken har förbättrats med en större splitter fram och en rejäl kolfibervinge på bakluckan gör GTAm. Avgassystemet som mynnar ut i två stycken pipor centralt placerade kommer från Akrapovic och är tillverkat i titan. Insidan har fått Alcantara överallt och matta kolfiberinlägg. Endast 500 stycken exemplar kommer att tillverkas totalt men vad GTA och GTAm kommer att kosta är fortfarande oklart. Tumnagel
52.5°
0
BMW:s 3-serie får tre nya laddhybrid-alternativ Kombin är här BMW breddar nu laddhybrid-alternativen till 3-serie och presenterar 330e Touring, 330e Sedan xDrive och BMW 330e Touring xDrive. Alla bilarna har en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 184 hästar. Denna är kopplad till en elmotor på 113 hästar som sitter inbyggd i den åttastegade Steptronic-lådan. Den sammanlagda effekten anges till 252 hästar och det finns även möjlighet att locka fram ytterligare 40 hästar under tio sekunder om det skulle behövas. Vridet anges till 420 newtonmeter. Bakhjulsdrivna 330e Touring ska göra 0-100 km/h på 6,1 sekunder och toppa 220 km/h. På bara el ska man med denna kunna köra upp till 6,5 mil. Det är också denna som kommer längst på el, sedanen klarar 5,8 medan den fyrhjulsdrivna kombin har en räckvidd på 5,5 mil. Att ladda batteriet fullt via ett vanligt eluttag ska ta 5,7 timmar. Premiär blir det på mässan i Genève nästa månad. I samma veva kanske även prislistan presenteras. Tumnagel
40.8°
0
Nästa sida