m

BMW ansiktslyfter X3 och X4
Bara lagom stora njurar

Det är dags för en liten uppdatering av BMWs mindre suvar X3 och X4. På utsidan ser vi ny front med lite annorlunda njurar och smalare lampor. LED är standard men man kan även få Matrix-lysen eller Laser-lysen om man vill. Njurarna är stora men av en rimlig storlek ändå, X3 får kromade och X4 lite sportigare. Motoralternativ finns det gott om. Gemensamt för alla är nu att alla är mildhybrider och alla har fyrhjulsdrift. X3 kommer i hela sju versioner där billigaste versionen kostar 491.000 kronor och dyraste M40i kostar 702.000 kronor. X4 saknar laddhybriden X3 30e som kommer fem mil på en laddning. Den har i vanliga fall 292 hästar, men kan få 41 till under kortare perioder och bör alltså vara rätt pigg. På insidan så har tekniken fått sig en uppdatering där den största nyheten kanske är att deras digitala cockpit i plus-version numera är standard, denna har en 10,25 tum stor skärm. Här är alla versioner och svenska priser: X3 xDrive 20i = 491.000 SEK X3 XDrive 30i = 565.000 SEK X3 xDrive M40i = 702.000 SEK X3 xDrive 30e = 632.000 SEK X3 xDrive 20d = 510.000 SEK X3 xDrive 30d = 582.000 SEK X3 xDrive M40d = 697.000 SEK X4 xDrive 20i = 513.000 SEK X4 xDrive 30i = 587.000 SEK X4 xDrive M40i = 733.300 SEK X4 xDrive 20d = 532.000 SEK X4 xDrive 30d = 605.000 SEK X4 xDrive M40d = 728.000 SEK Man har även släppt en X3M och en X4M, men eftersom det hade blivit miljoner bilder i den här artikeln om vi även tog med dessa så kommer det en egen om dessa bensinmonster. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0
2019

Toyota Supra klockar 7:52.17 på Ringen
Snabbare än BMW M2 Competition

Sport Auto har tagit ut nya Toyota Supra på Nürburgring för att se vad den går för och resultatet blev en tid på 7:52.17. Det gör bilen snabbare än bland annat BMW M2 Competition (7:52.36) och modellen den är kraftigt besläktad med - BMW Z4 M40i (7:55). Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

AC Schnitzer har moddat nya Toyota Supra
Ger den bland annat 400 hästar

Den klassiska tuningfirman AC Schnitzer presenterar nu modifieringarna de erbjuder till nya Toyota Supra. Firman brukar i vanliga fall ta sig an BMW men eftersom Supran döljer en BMW Z4 M40i under skalet var det inga problem i detta fallet. Effekten i den tre liter raka sexan har man höjt från 340 hästar och 500 newtonmeter till 400 hästar och 600 newtonmeter. Det kanske inte låter så märkvärdigt men då ska man också ha i åtanke att det med paketet även lämnas en garanti på 36 månader. I övrigt har man monterat en sportigare ljuddämpare och dess dubbla avgaspipor kan man antingen få i kolfiber eller svart. Chassimässigt sitter det här coilovers i varje hörn som ger bättre stabilitet samtidigt som de sänker bilen med 25 millimeter. Fälgarna man kan välja mellan är på 20 tum och ett av alternativen är smidda. Utseendemässigt har man smackat på en splitter fram, en vinge på bakluckan och huvventilation i kolfiber. Prislista hittar ni på länken nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Nya Toyota Supra mot BMW Z4 M40i
Borde vara lika snabba, eller?

Nya Toyota Supra delar som ni säkert redan vet väldigt mycket med BMW Z4 M40i. Dock ser bilarna olika ut men eftersom det under skalet är massvis med likheter borde ju bilarna prestera på samma sätt? CarWow bestämde sig för att testa vad som händer om man ställer de två modellerna bredvid varandra och kör ett drag race. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Nu är den här på riktigt - nya Toyota Supra
Blir din för 678 900 kronor

Idag är det måndag men inte vilken måndag som helst utan premiärdag för nya Toyota Supra efter världens mest utdragna teaserkampanj. Det här är som ni säkert redan vet ett samarbete mellan Toyota och BMW där den sistnämnda blev nya Z4 istället. Supran bygger på samma plattform, har samma motor, nästan samma interiör men ett annat utseende exteriört. Här kommer alltså tycke, smak och vilken tillverkare man helst rattar avgöra köpet. Men, man kanske hade trott att BMW:n skulle vara dyrare men så är inte fallet. För en Z4 M40i som har samma prestanda får man betala från 662.600. Supran är alltså 16.300 kronor dyrare. Under huven sitter en rak turbomatad sexa på 3,0 liter som ger 340 hästar och ett vrid på 500 newtonmeter. Den driver bakhjulen via en åttastegad automatlåda. 0-100 km/h ska gå på 4,3 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h. Tjänstevikten anges till 1.495 kilo utan förare. Längden ligger på 4,38 meter, bredden på 1,85 och höjden på 1,29. En aktiv diffspärr på bakaxeln är standard och den kan steglöst variera låsningen från inget till 100 procent. Bilen är utvecklad av Toyota Gazoo Racing och den har genomgått mängder av tester på bland annat Nürburgrings nordslinga. Alla bilar som säljs i Sverige är fullutrustade med det man kallar för Premium-paket. Standard är bland annat adaptiv fjädring, adaptiv farthållare, LED-strålkastare, 19-tummare, sportbromsar, head-up-display och ett infotainmentsystem med pekskärm på 8,8 tum och tolv stycken högtalare. På säkerhetssidan finns Blind Spot Monitor, Lane Change Departure Alert, Rear-Cross Trafifc Alert, Rear-end Collision Alert och parkeringssensorer med autobroms. Den som är sugen på ett exemplar kan reservera från och med imorgon klockan 09:00. De första leveranserna av bilar i Sverige kommer att ske i slutet av året. Tumnagel
31.3°
+
Bobby Green
0
2018

Så här låter nya Toyota Supra
Bra eller anus?

I januari har nya Toyota Supra premiär. Som ni säkert redan vet så är det en BMW Z4 i andra kläder då allt undertill delas med tysken. Motorn är den centrala biten och det är en rak sexa på 3,0 liter med turbo. Nu får vi höra hur den kommer att låta i Toyotas fall. I Z4 M40i ger motorn 387 hästar, vad Supran kommer att bjuda på vet vi tyvärr inte än. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Nya BMW Z4 blir din för 452.900 kronor
Svenska priser klara

BMW har släppt en ny Z4 och nu får vi reda på vad den kommer att kosta i Sverige. Priset börjar på 452.900 kronor och för den slanten får du versionen som kallas för Z4 sDrive20i. Den bjuder på en rak fyra på 2,0 liter som ger 197 hästar och 320 newtonmeter. Till motorn kopplas en åttastegad automatlåda, från juli nästa år erbjuds dock även en sexpetad manuell till denna version. 0-100 km/h ska gå på 6,6 sekunder och toppfarten anges till 240 km/h. Vid blandad körning ska motorn surpla i sig runt 0,6 liter per mil. Ett kliv upp hittar vi Z4 sDrive30i som du får för 505.900 kronor. Den har samma motor som instegsversionen men trimmad till 258 hästar och 400 newtonmeter istället. 0-100 km/h går här på 5,4 sekunder och toppfarten ligger på 250 km/h. Här gäller endast den åttastegade automatlådan. Vassast blir Z4 M40i som har en rak sexa på 3,0 liter. Den ger 340 hästar och 500 newtonmeter. 0-100 km/h går på 4,6 sekunder och toppfarten ligger på 250 km/h. Samma automatlåda även här. Prislappen ligger på 634.900 kronor. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

BMW berättar mer om nya Z4
M40i blir toppversionen

BMW har smugit ut nya Z4 i omgångar och nu släpper man ytterligare lite mer information. Tidigare har vi bara fått ta del av toppversionen M40i men nu är de även dags för de andra versionerna att göra sig till känna. Bland annat får vi reda på att det inte kommer att komma någon renodlad, och smått galen, M-version. Instegsversionen blir Z4 sDrive20i och den har en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 200 hästar. Ett steg upp är Z4 sDrive30i och den har samma motor fast här utvecklar den istället 262 hästar och 400 newtonmeter. I toppen hittar vi Z4 M40i som istället har en turbomatad rak sexa på 3,0 liter som ger 340 hästar. Åttastegad automatlåda är det som gäller, instegsversionen går dock att få med sexpetad manuell låda. Drivningen sker på bakhjulen. M40i får även adaptiv fjädring, sportbromsar och sportdiff - allt från M Sport-avdelningen. Dessa prylar finns även som tillval till sDrive30i. Lanseringen sker i mars nästa år. Någon prislista har vi tyvärr inte för tillfället men M40i sägs kosta omkring 50.000 pund. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

BMW Z4 M40i-prototyp klockar 7:55 på Ringen
Cayman S är dock snabbare

En maskerad prototyp av nya BMW Z4 i M40i-utförande har nu klockat en tid på Ringen och den säger 7:55,41. Racerföraren Christian Gebhardt satt bakom ratten och tiden är snabb, men fortfarande nästa nio sekunder långsammare än Porsche 718 Cayman S som samma förare körde 7:46,7 med 2016. M40i har en tre liter stor rak sexa på 340 hästar under huven, den är i sin tur kopplad till en åttastegad automatlåda. Den 19 september kommer BMW att släppa all information om nya Z4 och den 4 oktober kommer den att ställas ut på mässan i Paris. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Nya BMW Z4 har visats upp på Pebble Beach
Mer information kommer dock senare

För ett år sedan visade BMW upp nya Z4 som koncept på Pebble Beach. Nu är man tillbaka igen och den här gången har man med sig produktionsversionen, som skiljer sig en del från konceptet. Världspremiären äger rum idag och bilen man visar upp är en Z4 M40i First Edition. Nästa vår kommer bilen till återförsäljarna. M40i har en rak sexa på 3,0 liter som ger 340 hästar under huven. Det gör det möjligt att ta sig från 0 till 100 km/h på 4,6 sekunder. M Sport-bromsar och fjädring med elektroniska dämpare finns också på plats, så även M Sport-diff på bakaxeln. Viktfördelningen ska vara 50/50. En nyhet som man inte haft i en roadster tidigare är heads-up-display. Mer information om modellen kommer den 19 september. Då lär vi få reda på mer om vilka andra motoralternativ som kommer att erbjudas och kanske även priser. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

BMW visar upp nya Z4
Snart dags för nya Supra också då?

Den 23 augusti kommer BMW att dra täcket av nya Z4 på Pebble Beach. Men innan dess väljer man ändå att visa upp ett gäng bilder på bilen i M40i-utförande. Den har ju redan läckt ut men nu får vi alltså ordentliga bilder från BMW själva. Det här motorvalet innebär en nyutvecklad rak sexa som BMW säger ska vara extremt kraftfull. Den väntas ha dubbla turbo, vara på 3,0 liter och ge omkring 385 hästar. Utsidan har vi som sagt sett tidigare, så nyheten i det här fallet blir insidan som påminner en del om nya 8-serien. Toyota har ju som ni säkert vet en ny Supra på gång och den bygger också på den här bilen, så snart kanske även den japanska tillverkaren lyfter på täcket. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

BMW börjar teasa Z4 Roadster
Ser ut som konceptet

Som ni säkert redan vet så har BMW en ny Z4 på gång. Den kommer att dela mycket med kommande Toyota Supra men kommer givetvis att se ut som en BMW. Nu börjar tillverkaren att visa lite bilder på den färdiga produkten, dock under maskering. Det lilla man kan se ser dock ut att påminna mycket om konceptet som visades i höstas. Toppversionen blir M40i som kommer att ha en nya rak sexa som kommer att vara "extremt kraftfull". Man snackar inte några siffror för tillfället men rykten säger att det är en trelitersmaskin med dubbla turbo som ger 385 hästar. Bilen kanske presenteras nu i sommar, annars blir det troligtvis på Paris-mässan i höst. Fler bilder på länken nedan. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0
2017

BMW presenterar nya X3
Får prestandaversion

Måndag i dag och precis som utlovat presenterar BMW nu den tredje generationen av modellen X3. Den blir som väntat större, bekvämare, smartare, säkrare och liknande. Den får dessutom en prestandaversion kallad M40i och det är den vi ser på bilderna här. Hjulbasen har ökats med 5,5 centimere och man har fått till en viktfördelning om 50/50 mellan fram och bakaxeln. Vikten har dessutom minskats med 55 kilo jämfört med föregångaren. Utseendemässigt har den vuxit en del och blivit mer lika sina större syskon, precis som fallet var med X1 när den uppdaterades. Tittar man snabbt skulle man kunna ta nya X3 för en faceliftad X5. Insidan späckas givetvis med massvis av teknik. I mittkonsolen sitter en pekskärm på 10,25 tum varifrån man styr det mesta man vill att bilen ska göra. Precis som i 7-serien finns det gestkontroll som gör att du exempelvis kan höja och sänka ljudet genom handrörelser. Du ska även kunna koppla bilen till smarta wearables som Apple Watch eller Samsung Gear. Det finns klimatanläggning med tre zoner, ventilation i framstolarna, ett stort panoramaglastak och ett baksäte som fälls enligt 40:20:40-principen. Säkerhetssystemet Active Protection som automatiskt sträcker åt bältet, stänger rutorna och taket om en olycka skulle vara nära är standard. Bilen har även Frontal Collision Warning som varnar om du eller någon är på väg att krascha in i dig. Motormässigt blir M40i den starkaste och snabbaste. Den har en tre liter stor rak bensinsexa med turbo som ger 355 hästar och som har ett vrid på 500 newtonmeter. Den gör 0-100 km/h på 4,8 sekunder och ska ha en förbrukning på 0,83 liter per mil. Drivningen sker på alla fyra hjulen. Förutom mer pulver under huven får denna version ett sportigt avgassystem, sportfjädring, rappare styrning och en åttastegad automatlåda med launch control. Allt detta kläs in i ett kralligt kjolpaket och möjligheten att välja till 21 tum stora fälgar. Vill man köra något snålare och billigare finns det även dieselmotorer på antingen 187 eller 261 hästar. Bilen kommer att tillverkas i fabriken i Spartanburg tillsammans med X4, X5 och X6. Till handlare kommer den i november. Priserna börjar strax under 40 000 pund, för M40i får man dock hosta upp lite över 51 000 pund. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0
2016

Mercedes BMW X4-utmanare är här
Möt GLC Coupé

En suv som inte är stor och som dessutom har en coupé-form måste ju vara det absolut knasigaste av kombinationer. Men folk gillar det. Beviset heter BMW X6 som blev och fortfarande är en försäljningssuccé. Mercedes ville inte vara sämre och lanserade därför GLE Coupé. Då kontrade BMW med den mindre modellen X4 och nu går Mercedes även i dessa fotspår med modellen GLC Coupé. Bilen delar det mesta med syskonet GLC men får alltså en annan form på baken som sluttar rätt så kraftigt. Dragen till storasyskonet GLE Coupé är stora och bakifrån kommer det nog till en början bli svårt att skilja dessa två åt. Motorerna är samma som de i GLC och toppversionen blir den man kallar för GLC 43 AMG - en bil som får lika mycket effekt som BMW:s motsvarighet X4 M40i - 360 hästar. Utöver denna kommer det även andra bensinalternativ, givetvis även diesel och en plug in-hybrid som kallas för GLC 350e som ska kunna komma tre mil på bara el. Alla alternativ förutom den sistnämnda får en niostegad automatlåda kopplad till motorn, hybriden får den gamla sjustegade lådan. Drivningen sker på alla fyra. Bagageutrymmet sjunker på grund av taket från 580 till 490 liter med baksätet uppfällt, fäller man blir siffrorna istället 1 205 liter mot 1 600 liter som vanliga GLC erbjuder. Bilen mäter 4,73 meter på längden vilket är 7,4 centimeter längre än GLC. Höjden som är 1,6 meter är dock 3,9 centimeter lägre. Fem körlägen för växellådan och sportfjädring är standard. Dynamic Body Control och Air Body Control finns som tillval. Pris och tillgänglighet är oklart för tillfället. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0
2015

BMW M2 är äntligen här
Ett bakhjulsdrivet busfrö med 370 hästar

Det finns ingen bil som kan ersätta BMW 1-serie M Coupé, så är det bara. Dock såldes den bara i en begränsad upplaga och skulle du hitta en begagnad i dag är den i princip lika dyr som den var ny. Det var också en modell som firade av förra generationen 1-serie och vill man ha en sådan i coupé-utförande i dag heter den som ni kanske vet 2-serie Coupé. M2 är uppföljaren som kanske inte kommer att fylla skorna kaxiga 1-serie M Coupé hade men som ändå är ett hästkraftsspäckat litet busfrö för den som inte vill åka Audi RS3. BMW snackar om en spirituell uppföljare till E30 M3 och om syskonband med anrika 2002 Turbo, så förväntningarna är som väntat skyhöga. Hjärtat i bilen är så klart det som är det viktigaste i M2, och precis som det ryktades om tidigare är det samma spis som sitter i X4 M40i under huven, dock lite råare inställd. Receptet är en rak sexa på 3.0 liter som försetts med singelturbo. Den ger 370 hästar och har ett vrid på 465 Nm. En overboost-funktion kan för ett kort ögonblick höja vridet till hela 500 Nm. Motorn kopplas antingen till en sexpetad manuell låda (tack för det!) eller en sjustegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på 4.5 sekunder med manuell låda och på 4.3 med automatlådan. Launch control finns, och även en Smoky Burnout-funktion så att man kan stila och elda gummi utan att göra bort sig. Kraften skickas till bakhjulen, en fyrhjulsdriven version väntas presenteras längre fram. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Vikten på bilen anges till 1 590 kilo med manuell låda, 1 565 med automatlådan. Som väntat är chassiet uppdaterat på många punkter jämfört med en vanlig 2-serie Coupé, det är ju en M vi snackar om. Den elektroniska servostyrningen har uppdaterats och en aktiv M-diff ser till att baken sköter sig som den ska när du pressar bilen. Bättre bromsar sitter också även på, fyrkolvsok med 380 millimeter stora skivor fram, tvåkolvsok med 370 millimeters skivor bak. Däcken mäter 245/35-19 fram, 265/35 19 bak. Utseendemässigt är det M-prylar så långt ögat kan nå, nästan. Var är M-speglarna?! Fronten är aggressivt framtonad och rakt framifrån ser man hur bred bilen verkligen är. Rumpan är något tamare men fortfarande fet, och självklart är de fyra mullrande avgaspiporna på plats. Insidan är på sedvanligt BMW-vis proper och funktionell och som sig bör försedd med stolar som ser ut att kunna hålla fläsket på plats hyfsat. Treekrad ratt med paddlar bakom om man åker automat såklart. M2 börjar säljas nästa vår och det svenska priset börjar på 509 000 kronor. Tumnagel
60.7°
+
Bobby Green
0

BMW presenterar X4 M40i
Har troligtvis samma motor som M2

För några dagar sedan läckte lite information och bilder på BMWs nästa M Performance-modell ut - X4 M40i. Den får som väntat en sportigare framtoning med ett lite annat kjolpaket, större fälgar, dubbla avgaspipor i svart och en motor med bra knuff i. Just denna motor sägs också vara den som kommer i nästa lilla krutpaket - M2. Under huven på X4 M40i hittar vi en omarbetad version av motorn som sitter i X4 xDrive35i. Det innebär en rak sexa på 3.0 liter med dubbla turbo. Den levererar i M Performance-utförande 360 hästar och 465 Nm vilket är en ökning med 54 hästar och 65 Nm jämfört med xDrive35i. Den extra kraften kommer från en annan vevaxel, uppgraderade kolvar, högre laddtryck, högre tryck från bränslespridarna och ett nytt avgassystem för att nämna några saker. Motorn har koden N55B30T0 - ett namn som tidigare figurerat i M2-rykten vilket troligtvis betyder att denna snurra även hamnar i den bilen. Växlandet står en åttastegad automatlåda för som i sin tur skickar kraften till alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 4.9 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Bilen börjar säljas i februari nästa år till ett ännu okänt pris. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

BMW X4 M40i läcker ut
Prestandaversionen av småsuven

BMW själva har inte sagt något om X4 M40i än men Internet vet allt, och har även bilder. Bilen blir den sjätte från M Performance vid sidan av M135, M235i, M550d, X5 M50d och X6 M50d och under huven sitter det en rak turbomatad bensinsexa på 3.0 liter som ger 360 hästar och som har ett vrid på 465 Nm. Den kopplas till en åttastegad automatlåda som i sin tur driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 4.9 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h. Fler bilder finns på länken nedan. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0