m

Illa placerad krock skadar bilar för miljoner
Idiot jagar Porsche i fina Londonkvarter

En Porsche hade enligt uppgift kommit i bråk med Audi Q7 och det blev biljakt. Porschen klarade den höga hastigheten fint, även om marginalerna verkligen är små. Men Audin missar ett farthinder och kraschar in i en rad med bilar som stod parkerade. Eftersom det här var i Chelsea, London var bilarna inga skitbilar och skadorna ska ha uppgått till 600.000 pund, runt sju miljoner kronor. En Porsche Cayenne, en Bentley Bentayga och en McLaren MP4-12C är några av de bilar som träffas, alla tre tillhörande en och samma person. Uttrycket "det drabbar ingen fattig" har väl sällan varit mer på sin plats, men idioten som körde kan skratta sig lycklig över att "bara" ha orsakat materiella skador och att ingen människa skadades. Tumnagel
32.9°
+
Roger Åberg
0
2018

Tyler köpte den billigaste McLaren MP4-12C som fanns i USA
Modigt

MP4-12C lanserades 2011 och var McLarens första bil för gatan sedan F1. Fantastisk bil som var starten på en hel del nya modeller från tillverkaren. Nu har den ju som sagt några år på nacken och det finns en hel del på begagnatmarknaden. Tyler bestämde sig för att köpa den billigaste han kunde hitta i USA, och det här är vad han fick för de 105.000 dollarna han spenderade. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0
2017
2016

Tutning leder till krossad vindruta på McLaren
Skateboard-åkare offrade sin bräda

En förare av en McLaren MP4-12C verkade inte särskilt intresserad av att stanna vid en stoppskylt innan ett övergångsställe vilket i sin tur gjorde att en grabb på skateboard ramlade framför bilen. Föraren la sig snabbt på tutan, något som fick det att rinna över för skejtaren som då drog brädan i bilens framruta. Tumnagel
80.4°
+
Bobby Green
0
2015

BMW presenterar M4 GTS
Klarar Ringen på 7:28

I augusti fick vi se den som koncept och nu är den här på riktigt - BMW M4 GTS. Det här är bilen för sig som vill köra bana och den kommer utrustad med ordentliga skalstolar i kolfiber, halvbur och diverse aerodynamiska prylar som ska hjälpa dig att kunna köra fort. De 500 hästarna under huven hjälper garanterat också till. Det räckte för 7:28 runt Ringen i alla fall - vilket är samma tid som både McLaren MP4-12C och Porsche Carrera GT har. Om vi börjar med utsidan så kan vi bland bilderna se att bilen är utrustad med en justerbar splitter fram som kan sticka fram hakan och bättra på aerodynamiken när det behövs. Luften som träffar bilen guidas via den under hela karossen och ut genom diffusorn bak. En rejäl vinge på bakluckan ser till att hålla baken nere så gott det går. Den aggressiva huven avslöjar också att det kan finnas något mumsigt där under, och visst stämmer det. Maskinen är i grunden samma raka sexa på 3.0 liter med dubbelturbo som i vanliga M4 men tack vare den nya vatteninsprutningen har effekten kunnat tryckas upp till 500 hästar jämt mot tidigare 430. Vridet har även det ökat från 550 till 600 Nm. 0-100 km/h ska gå på 3.8 sekunder och toppfarten anges till 305 km/h. Gällande vatteninsprutningen så fungerar den på så vis att den duschar insuget så att tempen på luften som går igenom förbränningskammaren kan bli lägre, detta i sin tur gör att man har kunnat skruva upp laddtrycket en del utan att något tar skada. I bagagen ligger därför en vattentank som då och då behöver fyllas på, var femte tankning säger BMW. Kör man på bana gäller det dock varje gång du tankar. Skulle vattnet ta slut exploderar inte motorn för det, utan då finns det ett säkerhetssystem som automatiskt skruvar ner laddtrycket till snällare nivåer. Keramiska bromsar med sexkolvsok fram är standard och vikten på bilen anges till 1 510 kilo. Insidan bjuder som vi kan se på mockamys lite här och var, fyrpunktsbälte för den som vill sitta riktigt still och ett par kramgoa stolar som vill hålla fast dig. Dessa och halvburen är tillval, men de kostar inget extra. Baksätena har naturligtvis kastats ut och istället finner man där nu en brandsläckare. M4 GTS är en specialversion och kommer därför endast att säljas i ett begränsat antal exemplar - i detta fall 700 stycken. Vad den kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
49.7°
+
Bobby Green
0

McLaren 570S låter riktigt trevligt
Ingenjörerna har tagit åt sig av kritiken

När kunderna började få sina McLaren MP4-12C klagade vissa utav dem på att den lät för lite. Det är ju ändå en trevlig V8:a som sitter bakom nacken, som har god potential för att låta mer än grannens Volvo V70. McLaren tog åt sig och uppdaterade bilarna med mer välljudande avgassystem och efter det verkar det som att man har lärt sig. Den nya instegsmodellen 570S visade nämligen upp sig på helgens Goodwood Festival of Speed och här får vi se när Jenson Button kör den, och oj vad trevligt den låter. Ett nästan ettrigt ljud som inte alls är likt de vi har hört tidigare från McLaren. Motorn är samma dubbelturbomatade V8:a på 3.8 liter som vi känner sedan tidigare men här ger den 570 hästar. Vad tycker du om ljudet? Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Shmee150 pratar om sin nya bil
Har nu hunnit köra 500 miles

Bilsnubben Tim "Shmee150" Burton köpte sig förra året en McLaren MP4-12C och nyligen bytte han ut den mot en McLaren 650S Spider. Nu har han hunnit köra 500 miles med nyförvärvet och han har därför gjort denna video där han berättar om hur det är att leva med denna bil. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0
2014

Ny teaser från McLaren
Sports Series på sladd

McLaren håller på att testa sin nya instegsmodell Sports Series för fullt och de är snälla nog att dela med sig av lite bilder på just detta. Bilen är fortfarande ganska så hårt kamouflerad men det råder ingen tvekan att den utseendemässigt kommer att bli nära besläktad med syskonen MP4-12C och 650S. Under skalet finns det också många likheter, både kolfibermonocouqen och motorn hämtas från 650S. Bilen har premiär i april nästa år. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Chris Harris kör McLaren 650S
Hur mycket bättre är den?

Chris Harris har hamnat bakom ratten till purfärska McLaren 650S som är en vidareutveckling på MP4-12C. Hur mycket bättre den är får vi reda på i den här videon. McLaren gick även idag ut och meddelade att alla kunder som redan köpt en 12C kommer att få en kostnadsfri uppgradering, med lite godsaker hämtade från just 650S. I paketet ingår ny Active Aero-programvara och en uppdatering av det Android-baserade infotainmentsystemet. För en extra peng går det även att installera en DAB-radio och en backkamera. Ägarna kommer att kontaktas av McLaren som berättar vad som passar till just deras bil. Produktionen av 12C stoppades när 650S introducerades för att kunna möta efterfrågan på den nya modellen och nu står det klart att den inte kommer att återupptas igen. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

McLarens nya modell heter 650S
Mellantinget mellan 12C och P1

Det kommer att visas upp mycket godis på mässan i Genève om en månad. McLaren kommer att vara där och i deras bås kommer bland annat den nya modellen 650S att visas upp. Bilen kommer att hamna mellan MP4-12C och P1 men så mycket mer får vi inte reda på för tillfället. Namnet borde betyda 650 hästar, vilket är ett litet hopp upp från 12C. 650S är alltså inte McLarens kommande instegsmodell som för närvarande går under namnet P13, utan snarare en uppiffad 12C med mera pulver. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Shmee150 har skaffat en ny Shmeemobile
Det blev en McLaren MP4-12C

Videobilbloggaren Shmee150 har skaffat ett nytt åk. Hans lila Audi R8 Spyder får alltså flytta på sig för nu ska det istället in en McLaren MP4-12C i garaget. Tims pappa hämtade för inte så längesen en Aston Martin V12 Vantage så det verkar som att familjen går tillbaka till brittiska vagnar. Grattis Tim till en fin bil! Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0
2013

Hur står sig nya Porsche Turbo S mot McLaren 12C?
Chris Harris testar

Chris Harris har plockat ut nya Porsche 911 Turbo S och ställt den mot McLaren 12C Spider. Det bästa från Porsche mot den brittiska superbilen i en duell på bana, gata och i ett dragrace. 560 hästar mot 625, boxersexa mot V8:a, fyrhjulsdrift mot bakhjulsdrift - hur ska det sluta och vem går ut som segrare? Tumnagel
44.0°
+
Bobby Green
0

Bilarna i Forza 5
Här finns mycket kul

Den 22 november kommer ett mycket efterlängtat spel - Forza 5. Ett givet köp för alla bilspelsälskare. Nu delar utvecklaren Turn 10 med sig av fler åk man ska kunna köra, och listan ser riktigt bra ut. Mina favoriter ur listan är Audi Sport Quattro, Mercedes-Benz 300SL Gullwing Coupe och TVR Sagaris. Så här ser hela listan ut för tillfället: 1983 Audi Sport Quattro 2010 Audi TT RS Coupe 2006 Audi RS 4 2010 Audi R8 5.2 FSI Quattro 2012 Aston Martin Vanquish 2011 Audi RS3 Sportback 2012 Audi Team Joest R-18 e-tron quattro 1965 Alfa Romeo Giulia Sprint GTA Stradale 1971 AMC Javelin-AMX 2001 Acura Integra Type-R 2008 Aston Martin DBS 2011 BMW X5 M 2011 BMW Z4 sDrive35is 2011 Bugatti Veyron Super Sport 1987 Buick Regal GNX 2012 Chrysler 300 SRT8 1970 Chevrolet Corvette ZR-1 2011 Cadillac CTS-V Coupe 2013 Dallara #9 Target Ganassi Dallara DW12 2013 Dallara #15 Target Rahal Letterman Dallara DW12 2012 Dallara #28 Andretti Autosport DW12 2013 Dallara #12 Team Penske Dallara 1999 Dodge Viper GTS ACR 2011 Ford F150 SVT Raptor 2013 Ford Mustang GT500 2007 Ford Shelby GT500 2013 Ford Focus ST 2000 Ford Mustang Cobra R 1976 Ferrari 312-2 2012 Ferrari F12berlinetta 2009 Ferrari California 2010 Ferrari 458 Italia 2007 Ferrari 430 Scuderia 2011 Ferrari 599 GTO 1998 Eagle Talon TSi Turbo 1997 Honda Civic Type R 2013 Hyundai Genesis Coupe 3.8 Track 2009 Jeep Cherokee SRT8 2011 Koenigsegg Agera 2011 Kia Ceex27d 2011 Lamborghini Gallardo LP570-4 Superleggera 2010 Lamborghini Murcielago LP 670-4 SV 1994 Mazda MX-5 Miata 2010 Maserati GranTurismo S 1954 Mercedes-Benz 300SL Gullwing Coupe 2012 Mercedes-Benz SLK55 AMG 1976 McLaren M23 2013 McLaren P1 1991 Mazda #55 787B 2011 Mazda RX-8 R3 2011 McLaren MP4-12C 2008 Mitsubishi Lancer Evo X GSR 1999 Mitsubishi Lancer Evolution VI GSR 2002 Nissan Skyline GT-R V-Spec II 2010 Nissan370Z 2009 Zonda Cinque Roadster 2012 Pagani Huayra 2010 Renault Megane RS 250 1987 RUF CTR Yellowbird 2013 SRT Viper GTS 2012 Scion TC 1965 Shelby Cobra 427 S/C 1998 Subaru Impreza 22B STi 2005 TVR Sagaris 2003 Toyota Celica SS-I 2010 Volkswagen Golf R Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Jay Leno gillar McLaren P1
Så mycket att han har beställt en

Jay Leno får köra många bilar, nya som gamla. Nu verkar han vara den som superbilstillverkarna drar i mest, för igår visade jag när han rattade Porsches 918 Spyder och idag får vi se när han som första person utanför McLaren får köra deras P1. Och han verkar gilla det han får ratta, för han har nämligen beställt en. Hans MP4-12C som står hemma i garaget ska istället frugan få köra omkring i när den nya bilen kommer. Tumnagel
46.4°
+
Bobby Green
0

McLaren firar 50 år med specialversioner
Byggs av McLaren Special Operations

I år fyller McLaren som så många andra biltillverkare jämnt och de vill man ju givetvis fira genom att skicka ut ett gäng med specialversioner. 100 stycken exemplar av modellen MP4-12C får lite extra piff och självklart också en högre prislapp. Bilarna får beteckningarna 50 12C och 50 12 C Spider och de byggs av McLaren Special Operations. Det extra godiset består av en lite förändrad front med en kolfiberläpp längst ner, keramiska bromsar som standard och unika fälgar i storlekarna 19 tum fram och 20 bak som dessutom är lättare än Super Lightweight-fälgarna som finns på den vanliga tillvalslistan. I övrigt ingår ett kapell till bilen och en låda i kolfiber att förvara nyckeln i. Coupén får man betala 1.7 miljoner för, cabben 1.8. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Så här ser McLaren P1 ut på gatan

Nu är det äntligen dags för McLaren att visa upp sin nya modell P1 i produktionsform. Så här kommer den alltså att se ut på gatan, även om både du och jag antagligen aldrig kommer att få se någon parkerad utanför den lokala korvkiosken. Under den gula lacken sitter den omtalade hybrid-drivlinan som kombinerar en tweakad motor hämtad från MP4-12C med en elmotor. Den totala effekten uppges till 916 hästar och 900 Nm. Motorerna skickar sedan sin kraft via en sjustegad dubbelkopplingslåda till bakhjulen. Till 100 km/h ska man ta sig på under tre sekunder och toppfarten sägs vara över 350 km/h. På enbart el ska man kunna köra omkring en mil. En riktig superbil av rang och jag är glad att McLaren inte har ruckat på utseendet från koncept till färdig bil. Tumnagel
44.4°
+
Bobby Green
0

McLaren P1 har 916 hästar

Nya uppgifter kring McLaren P1 har dykt upp idag. Dessa säger att superbilen får en effekt på hela 916 hästar och ett vrid på 897 Nm. Lösningen är ett helt nyutvecklat hybrid-system som består av en V8:a kopplad till en elmotor. Detta hjälper P1 att ta sig till 100 km/h på bara 2.8 sekunder. Förbränningsmotorn är en uppdaterad version av den dubbel-turboladdade V8:an på 3.8 liter som sitter i dagens MP4-12C. Den har fått ännu bättre kylning och ska palla mer last, samtidigt som effekten har skruvats upp till 737 hästar. Elmotorn är alltså på 179 hästar. Den ska varva lite lägre än bensinmotorn och hjälpa till att få V8:an att kännas mer som en sugmotor. Elmotorn gör det också möjligt att enbart köra på el, och detta ska fungera i upp till ungefär en mil. Man kan även använda elmotorn som en extra boost genom att trycka på IPAS-knappen (Instant Power Assist System) som sitter på ratten. En annan knapp på ratten märkt DRS aktiverar bilens "Drag Reduction System". Det är en teknik hämtat från F1 som innebär att hastigheten kan ökas genom att vingen där bak ändrar sin vinkel. Knappen måste man hålla in annars återgår vingen till sitt vanliga läge, detsamma gäller om du trycker på bromsen. Mer om bilen hittar du på länken. Tumnagel
45.7°
+
Bobby Green
0

Riktiga bilder på interiören i McLaren P1
Läckert

Förra veckan delade McLaren med sig av hur instrumenteringen i superbilen P1 kommer att se ut och nu får vi även se bilder på interiören. Enligt McLaren ska förarplatsen kännas som en cockpit i ett jaktplan, och det ser ju faktiskt ut att stämma ganska så bra. Precis som i syskonet MP4-12C är allt relativt minimalistiskt och det finns inget här som inte har någon funktion. Interiören är avskalad, prydd med naken kolfiber och välbyggd. Trots sin rejsiga attityd finns här full klimatanläggning, navigation och ett ljudsystem från Meridian. Ljuddämpande mattor är dock tillval. Stolarna är byggda i ett tunt kolfiberskal och ska ha minimalt med stoppning för att kunna hålla nere vikten som bara ligger på 10.5 kilo styck. Två lägen på ryggstödet finns och höjden på förarstolen anpassas av McLaren efter varje förares längd. Premiär blir det i Genève. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

McLaren visar bantester med P1
Sprutar blå eld

Förra året på bilmässan i Paris visade McLaren upp superbilen P1. Ett vassare alternativ till MP4-12C. Nu visar tillverkaren upp bilder från när de dundrat fram på banan med bilen. Och den sprutar eld! ELD! Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0
2012

12 minuter motorljud från superbilar
Porr!

Marchettino är grym på att få feta bilar på film och här har han samlat det bästa från 2012 när det kommer till superbilars motorljud. Tolv minuter njutning för era hörselgångar. Under "Läs mer" hittar ni hela listan med bilar som är med i klippet. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Så låter McLaren P1
Mumma!

Här har vi den första spionvideon på hur McLarens nya monsterbil P1 låter. V8:an murrar på gott och testföraren bjuder på lite mer än att bara segla förbi i alla fall. Vad tycker ni? Låter den bättre eller sämre än MP4-12C? Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

McLaren kommer att bygga MP4-12C Can-Am
Men du får bara köra den på bana

McLaren går nu ut och bekräftar att de tänker bygga specialversionen Can-Am av modellen MP4-12C. Endast 30 stycken kommer att byggas och de som köper ett exemplar kommer enbart att få köra bilen på bana. Under skalet sitter samma V8:a på 3.8 liter med dubbla turbo och den levererar en effekt på 630 hästar. Utsidan är smyckad med ett nytt kjolpaket med fetare front, bredare skärmar och en gigantisk vinge på bakluckan. På insidan är det avskalat och rått med skalstolar försedda med fyrpunktspälte, riktig raceratt och en instrumentpanel med bara det allra viktigaste på plats. Alla bilar kommer i den orange kulör vi ser här och de kommer att byggas i Woking, Surrey. Produktionen startar i mars nästa år och varje bil kommer att kosta 200 00 pund mer än en vanlig MP4. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Vad tycker Chris Harris om McLaren MP4-12C Spider?
Test på Ascari Race Resort

Chris Harris har testat den öppna versionen av McLaren MP4-12C som har tilläggsnamnet Spider. Den har den senaste motorspecen vilket betyder 625 hästar. Låter som ett bra recept för en kul bil. Hur kul den är försöker Chris ta reda på genom att slänga omkring den på racerbanan Ascari Race Resort. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Nya bilder på McLaren P1
Hej vinge!

Snart, väldigt snart, är det dags för McLaren att begå världspremiär med sitt nya superkoncept P1 på bilmässan i Paris. Innan det är dags får vi dock lite fler bilder att dreggla över, kolla in den där sjuka bakvingen! Precis som på MP4-12C fungerar vingen som en luftbroms och vinklar sig när man stampar på bromsen. Om detta går att göra manuellt är oklart. Vingen hoppar troligtvis upp i en viss hastighet men man borde kunna köra upp den med en knapp också, det går nämligen i MP4. Imorgon kväll är det dags för presentation, och då kommer också specifikationerna på bilen att offentliggöras. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

McLaren presenterar Veyron-utmanare
Det här är P1

Det här är de första bilderna på McLarens nya koncept som de har snackats om länge nu. Bilen kallas för P1 och även om vi inte vet riktigt vad den innehåller än snackas det om att det här är en Veyron-utmanare och att den ska ha omkring 1 000 hästar under skalet. Motoreffekten sägs ligga på runt 800 hästar, och till det får man ett tillskott på 200 hästar genom ett KERS-system. Bilen ryktas vara ungefär i samma storlek som brorsan MP4-12C och troligtvis lånar den även lite teknik från denne. Det här är en mycket speciell kärra som antagligen inte kommer att bli tillgänglig för vem som helst, utan det blir nog så att de som redan har en McLaren får tillfälle att lägga vantarna på något utav exemplaren som kommer att bli begränsade. Priset förväntas bli runt 800 000 pund, vilket på svenska betyder omkring nio miljoner kronor. Vad tycker ni? Ser detta ut att vara en värdig ersättare till modellen F1? Tumnagel
52.6°
+
Bobby Green
0

McLaren släpper teaserbild på den kommande superbilen
Är det här uppföljaren till F1 tror ni?

McLaren har släppt en teaserbild på vad som sägs vara uppföljaren till modellen F1. Den nya bilen har kodnamnet P12 och kommer att visas upp på bilmässan i Paris. Den här tar vid där MP4-12C slutade och ska bli en bil som konkurrerar med Ferraris Enzo-uppföljare och Porsches 918 Spyder. Ett riktigt as med andra ord. Den kommer att använda sig av delar från MP4:an och faktiskt även motorn, men med ännu mer effekt. På bilden ser vi lite av formerna och man kan ana att bilen har ett scoop på taket som förser den mittmonterade motorn med luft. Endast 500 exemplar kommer att byggas. Om åtta dagar ska tydligen ett par kunder få se bilen, för övriga gäller mässan i Paris som öppnar den 29 september. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Broschyr-bilder visar McLaren MP4-12C Project Alpha
Specialversion som endast byggs i sex exemplar

McLarens Special Operations som är de som ligger bakom den något udda "X-1 Concept" har byggt ytterligare en specialversion av modellen MP4-12C. Denna gång är bilen inte lika extremt ombyggd utan det handlar mer om förfining av en redan grym bil. Project Alpha som denna kallas är specialbeställd i endast sex exemplar av en McLaren-handlare i Chicago. Det som skiljer dessa från den vanliga är lite andra framskärmar med gälar i sig, svart tak, ny splitter fram och en annan kofångare bak. På insidan krämas det på med mer kolfiber och Alcantara samt ett gäng plakat som avslöjar att det här just är en specialmodell. Inget speciellt har gjorts med motorn förutom att dessa sex bilar, som är av årgång 2012, har fått 2013-uppdateringen som innebär 30 hästar till, nytt avgassystem, navigation, blåtandsfunktion och en hissfunktion så att man kan köra upp nosen en bit. Två vita, två orange och två grå bilar byggs och priset för en ligger på 335 000 dollar. Ganska mycket mer än den vanliga alltså, som går loss på 268 250 dollar. Men det verkar inte spela någon roll då fyra stycken av bilarna redan är köpta. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Räkningar är tråkiga, McLaren MP4-12C är det inte
Den är bara sjukt bra ihopsatt

Jag hade inte riktigt samma inställning i kroppen när jag närmade mig denna bil som jag hade när jag hoppade in i Lamborghini Aventador för ett par veckor sedan. Både McLaren MP4-12C och Lambon är superbilar i mångmiljonsklassen men ändå så sjukt olika. Lambon skriker "Håll käften!" medan Macen med lågmäld stämma istället säger "Excuse me Sir, would you mind keeping your lips in a closed formation for just a minute thank you." Det här gör att jag känner mig lugn samtidigt som jag självklart är exalterad över att få testa detta brittiska ingenjörsmästerverk. Allt snack om att den skulle vara tråkig hit och dit satt ju självklart i bakhuvudet, men det visade sig vara just snack när jag för första gången lät högerfoten jobba lite. Tumnagel
57.7°
+
Bobby Green
0

Specialversion av McLaren MP4-12C visad
Byggd i ett enda exemplar åt en kund

McLaren X-1 är en specialversion baserad på MP4-12C som en kund har beställt. Bilen finns alltså endast i ett enda exemplar och visas idag upp på Pebble Beach Concours i Kalifornien. Bilen är byggd av MSO (McLaren Special Operations) och det är det gänget som står för de mer udda objekten som skeppas ut från fabriken. Köparen har sedan tidigare en Mercedes-Benz SLR McLaren, en McLaren F1 och en McLaren MP4-12C och ville ha något unikt. Intresset för modellen som presenteras idag kom till McLarens bord redan för tre år sedan. Undertill är det som sagt samma specifikationer och grund som för MP4:an, och det är alltså utsidan som skiljer sig, bortsett från dörrarna då. Inspirationen har hämtats från modeller som Facel Vega från 1961, Chrysler D’Elegance Ghia från 1953, Buick Electra från 1959, Mercedes-Benz 540K från 1939 och en Citroën SM från 1971 så man kan minst sagt säga att det är en salig blandning. Men det kommer mer, för det är nämligen inte bara bilar som varit inspirationskällor. Guggenheim-museet, en klocka från Jaeger LeCoultre, en penna från Thomas Mann Montblanc, en Airstream-husvagn, en flygel och en äggplanta (!) har också bidragit. Karossen är helt och hållet bygg från grunden och består mestadels av kolfiber. Totalt är ekipaget 109 millimeter längre och 188 millimeter bredare än en vanlig MP4. Jag kommer dock inte att nämna vad jag tycker om den, det överlåter jag till er. Tumnagel
20.8°
+
Bobby Green
0

Så ser McLarens anläggning ut på natten
Projsiskt

Anläggningen där McLaren bygger sin modell MP4-12C är helt makalös. Här finns inte ett spår av oljespill och de 750 personer som jobbar här liknar mer forskare i vita rockar än ingenjörer och mekaniker. Fotografen GF Williams har fått tillstånd att plåta stället på natten, och det ser verkligen fantastiskt ut. Fler bilder och mer information om stället hittas på länken. Tumnagel
45.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida