30 i dag 10 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Första riktiga titten på Polestar 3 En SUV som ska lanseras nästa år Polestar delar nu med sig av ytterligare en teaserbild på kommande Polestar 3. Det här blir tillverkarens första SUV och tanken är att den ska lanseras nästa år. Bilen kommer att bli den första Polestar som tillverkas i USA - närmare bestämt i Charleston, South Carolina på Volvos fabrik som de har där. Efter att Polestar 3 är lanserad planerar tillverkaren att släppa en ny modell varje år tre år framöver. I slutet av 2023 siktar man på att finnas på 30 stycken globala marknader. 2021 kommer antalet bilar sålda att hamna på runt 29.000 stycken. 2025 hoppas man att den siffran istället är 290.000. Tumnagel
47.6°
0
Polestar till börsen genom SPAC-bolag Värderas till 175 miljarder kronor Polestar har nu tagit en genväg till Nasdaqbörsen i New York via ett så kallat Special Purpose Acqusition Company (SPAC)-bolag. Det hela skedde genom en fusion med det börsnoterade förvärvsbolaget Gores Guggenheim och bakom detta står miljardären Alec Gores och investmentbanken Guggenheim Partners. Polestar värderas efter detta till motsvarande 175 miljarder kronor. I samband med börsnoteringen går Gores Guggenheim in med 800 miljoner dollar i kontanter, institutionella investerare går in med 250 miljoner dollar och Volvo Cars lägger in ytterligare 600 miljoner dollar. När affären är klar kommer Volvo Cars att äga runt hälften av aktierna i Polestar. Tumnagel
44.5°
0
Volta Trucks får in 37 miljoner euro till Har nu över 2500 stycken förhandsbeställningar Volta Trucks har precis avslutat ytterligare en investeringsrunda och där fick man in 37 miljoner euro. Den största delen stod amerikanska Luxor Capital och företagets första externa investerare, Byggmästare Anders J Ahlström, valde att öka sitt innehav. Volta ska ha fått in över 2500 stycken förhandsbeställningar (ordervärde på över 600 miljoner euro) på den helt eldrivna lastbilen Zero som är planerad att börja testas och utvärderas av kunder i mitten på nästa år. Fullskalig produktion väntas dra igång i slutet av 2022. Tumnagel
43.1°
0
2020
Tesla uppdaterar Model 3 Får bland annat värmepump och elektrisk baklucka En sak som Tesla Model Y har som varken Model S, Model X eller Model 3 har är en värmepump. Denna gör att batteriet inte måste jobba lika hårt för att värma upp bilen och därmed blir räckvidden längre. Men nu uppdateras de fyrhjulsdrivna Model 3-versionerna också med en värmepump och en del andra grejer. Utseendemässigt är bilen sig lik förutom en så kallad "chrome delete". Alla de tidigare kromade delarna är nu svarta istället. Den skarpsynte lägger även märke till ett gäng nya fälgalternativ. Performance får en omgång på 20 tum som heter Überturbine. Insidan har fått en ny mittkonsol utan pianolack och två platser för trådlös laddning av mobiltelefon. Ratten ska även nu vara uppvärmd. Bilen får också en elektrisk baklucka. Den nya värmepumpen gör att Standard Range går från 40,3 till 43 mil räckviddsmässigt, Long Range från 56 till 58 mil och Performance från 53 till 56,7. Även prestandan 0-100 km/h har förbättrats med 0,1 sekund för hela gänget. Uppdateringarna ska inte ha påverkat bilens pris. Det har även dykt upp ett gäng mjukvaru-uppdateringar och alla dessa kan ni läsa om i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
37.1°
0
Lynk & Co presenterar sitt nya medlemskap Prenumerera på bil för 500 euro i månaden Nyligen körde Lynk & Co ett live-event och det handlade om deras nya medlemskap. Är du medlem där prenumererar du på en bil istället för att äga den. Företaget lovar att det aldrig ska kosta mer än 500 euro i månaden och summan kan bli mindre om du delar bilen med andra. Detta gör man via appen och man bestämmer själv vad det ska kosta att låna bilen. Service, försäkring och däck ingår i månadskostnaden. Uppsägningstiden är en månad. Lanseringen sker först i Amsterdam och innan året är slut även i Göteborg. Den första modellen man får tillgång till är Lynk & Co 01 som är syskon till Volvo XC40. 01 erbjuds som både hybrid och laddhybrid. Den sistnämnda ska ta sig upp till sju mil på bara el. De första bilarna kommer till Europa nästa vår. Tumnagel
45.2°
0
Cyan Racing har byggt en modern version av Volvo P1800 420 hästar och 990 kilo För ett tag sedan började det dyka upp en maskerad version av Volvo P1800 och folk började klia sig i huvudet. Inte för att bilen var maskerad utan för att det här är en modell som Volvo slutade tillverka 1973. Nu får vi reda på vad det hela handlade om och det är Cyan Racing som byggt en modern version av klassikern. Teamet som byggt denna ligger tidigare bakom Volvos racerbil och C30 Polestar Concept Prototype. Den nya P1800:an är därför självklart lackad i Polestar-blått och den har fått sig en kaross i både stål och kolfiber. Chassiet är givetvis specialbyggt och det har bland annat justerbara dämpare och krängingshämmare. Buren är i titan. Viktfördelningen är 47/53 och tjänstevikten är låga 990 kilo. Fram sitter det fyrkolvsok som greppar 362 millimeter stora skivor, bak mäter skivorna istället 330 millimeter. Fälgarna som har centrumbult är 18 tum och skodda med Pirelli P Zero 235/40-däck fram, 265/35 bak. Bilen mäter 4,2 meter i längd, 1,74 i bredd, 1,22 i höjd och har en hjulbas på 2,44 meter. Motorn är en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 420 hästar och 455 newtonmeter i vrid. Till den har man kopplat en manuell fempetad dogleg-låda som driver bakhjulen. Det finns ingen stabilitetskontroll, ABS eller bromsservo. Christian Dahl som är vd och grundare för av Cyan Racing säger följande om bygget: "Our company was founded in 1996 to race Volvo cars in Sweden and the Volvo P1800 Cyan is closing the circle for us. We claimed our first world title with Volvo in 2017 and have since then won two further world titles with two other manufacturers. The first world title was a milestone for us, and we felt it was a good time to reconnect with the past and to those before us racing Volvos. The first Volvo P1800 Cyan carries our blue and yellow racing colours to mark our heritage. The Jaguar, the Ferrari and the Porsche are all cars with a continuation. That left us with inspiration to create what could have been if we as a race team had been there during the sixties, racing the P1800, and got to design a road version of our race car. We have done that before with three of our race cars, the Volvo C30, the Volvo S60, when we were known as Polestar, and last year the Lynk & Co 03 Cyan. The Volvo P1800 Cyan is our interpretation of what could have been." Cyan kommer faktiskt att erbjuda folk att köpa sig en sån här, och prislappen ska enligt uppgift börja på 500.000 dollar. Då måste du själv stå för bilen. Skulle du vilja ha en? Tumnagel
71.8°
0
2019
Dragkrok till Polestar 2 kostar 13.000 kronor Får dra upp till 1500 kilo När Polestar presenterade den helt eldrivna modellen 2 var det många som undrade om den skulle kunna gå att få med dragkrok. Ja var svaret men sen var det tyst ett tag. Sen fick vi tidigare i år reda på att man på den får hänga upp till 1500 kilo. Nu får vi också reda på vad kalaset kostar extra och det är 13.000 kronor som gäller, installerat och klart. Kroken är elektriskt infällbar så den gömmer sig alltså under stötfångaren när man inte behöver den. Det kombinerade bagageutrymmet sväljer 440 liter (405 bak, 35 fram) och takräcke finns som tillval om man nu skulle behöva lasta större grejer upp till 75 kilo. Reserverar man ett exemplar innan den 31 december är man garanterad leverans nästa år. På släpet på bilderna står den svenska elmotorcykeln Cake Kalk. Tumnagel
45.8°
0
Koenigsegg Regera sätter nytt världsrekord 0-400-0 km/h på 31,49 sekunder! Att Koenigseggs modell Regera är snabb visste vi. Den är också extremt bra på att få ned hastigheten och stanna när man väl trycker på bromsen. Koenigsegg har gjort en grej av just detta, att accelerera från stillastående upp till en viss hastighet och sedan stå på hejdarna så mycket det går och därefter klocka tiden. Nyligen tog man en Regera till Råda flygfält i Lidköping och där körde man 0-400-0 km/h på 31,49 sekunder. Sjukt! Tumnagel
71.4°
0
Alpinas bilar börjar säljas i Sverige igen Nu i maj Alpinas modeller börjar återigen säljas i Sverige. Från maj i år kommer Förenade Bil i Malmö att stå som officiell importör om man skulle vara intresserad av någon av förädlarens modeller. Förenade Bil var importör av dessa mellan 1985 och 1991 och nu är det alltså dags igen. Andreas Bovensiepen som är Managing Director hos Alpina säger följande: "The brand has been very popular in Sweden for a long time and there are already a large number of older BMW Alpina models in the market. A lot of Swedes are ‘car guys’. We’re getting increasing requests for BMW Alpina Automobiles from the northern countries, so we believe the Swedish market has great potential." Tumnagel
45.3°
0
Miljontals samtal till 1177 Vårdguiden låg ute på nätet Det låter ju helt sanslöst dumt Computer Sweden rapporterar om vad som antagligen kan komma att bli en av årets mest uppmärksammade dataläckor. Computer Swedens reportrar har upptäckt att miljontals samtal, från 2013 fram tills idag, som ringts in till 1177 Vårdguiden har legat som oskyddade ljudfiler på nätet. Där har samtalen varit tillgängliga för alla att ladda hem via en webbläsare som pekas mot den aktuella serverns IP-nummer. Det handlar enligt Computer Sweden om cirka 2,7 miljoner telefonsamtal på sammanlagt 170.000 timmar som lagrats som ljudfiler på webbservrar som varit vidöppna mot nätet. Förutom det så är vissa av filerna märkta med patientens telefonnummer och sammanlagt ska det finnas 57.000 svenska telefonnummer i databasen. Samtalen har lagrats av det thailandsbaserade företaget Medicall som är ett dotterbolag vårdentreprenören Medhelp. Medhelp har kontrakt med det landstings- och kommunägda företaget Inera som i sin tur ansvarar för 1177 Vårdguiden. Enligt Computer Sweden har Medhelp tagit emot samtal till 1177 Vårdguiden i Stockholm, Södermanland och Värmland. När Computer Sweden kontaktade Medicall så var deras svar att det här omöjligt skulle kunna hända. När CS reporter uppgav att han satt med ljudfilerna framför sig och kunde spela upp dessa så la Davide Nyblom, vd på Medicall, på luren. Databasen med ljudfilerna ska nu inte längre gå att komma åt utan behörighet. Computer Sweden har även försökt kontakta Inera och Medhelp utan framgång. Den här härvan lär nog rulla på ett tag då jag är av någorlunda samma uppfattning som Computer Swedens chefredaktör Marcus Jerräng. Han kallar det hela för det "Värsta svenska integritetshaveriet i mannaminne". Tumnagel
-24.5°
0
Nästa sida