m

eCaravan är världens största helelektriska flygplan
Ombyggd Cessna har gjort sin jungfruflygning

De båda företagen Magnix och AeroTEC har för första gången flugit med sin eCaravan, ett flygplan som man säger ska vara världens största flygplan som helt drivs på el. eCaravan är en ombyggd Cessna 208B Grand Caravan där flygplanets turbo-prop-motor är utbytt mot Magnix motor Magni500 vilken levererar 750 hästkrafter. Under premiärturen flög eCaravan runt i cirka en halvtimma och testet ska ha gått som planerat enligt de båda företagen. I dagsläget tar batterierna till flygplanets motor upp så pass mycket plats att flygplanet, som vanligtvis kan ta 14 passagerare, som max nu kan flyga 4 - 5 passagerare sträckor på upp till cirka 160 kilometer. De båda företagen har som mål att en produktionsklar version av modellen ska kunna ta 9 passagerare samma sträcka. Här nedan hittas ett klipp på eCaravans jungfruflygning. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

El-flygplanet eBeaver ska flyga passagerare 2022
62 år gammalt flygplan ombyggt för eldrift

I Kanada har det lilla flygbolaget Harbour Air genomfört vad de säger ska vara den första testflygningen med ett elflygplan avsett för att transportera passagerare. Elflygplanet i fråga är ett 62 år gammalt sjöflygplan av modellen DHC-2 de Havilland Beaver som har byggts om till eldrift av det australiensiska företaget MagniX. Det ombyggda flygplanet har fått namnet eBeaver och genomförde i början av veckan en testflygning på cirka tio minuter inför ett pressuppbåd och andra intresserade. Det ombyggda flygplanet ska kunna transportera sex passagerare runt 160 kilometer. Fördelen med eldrift är att flygresan blir miljövänligare och kostnaden för bränsle blir betydligt mycket lägre. Engadget skriver att bränslekostnaden för en flygresa på 160 kilometer landar på cirka 300 dollar med traditionellt flygbränsle men endast 10 - 20 dollar med eldrift. Förutom det så ska elflygplanen vara billigare att underhålla och reparera. Harbour Air har planer på att elektrifiera alla sina runt 40 stycken sjöflygplan. Innan man gör det måste det dock genomföras en lång rad ytterligare tester och både elmotorerna och flygplanen måste godkännas för passagerartrafik av berörda myndigheter. Harbour Air siktar på att börja flyga passagerare kommersiellt med elflygplan någon gång under 2022. Tumnagel
45.0°
+
Wille Wilhelmsson
0