LIVE 19:00 Apple Spring Loaded
m

SsangYong har ansökt om konkurs
Missade att betala ett lån

Den koreanska biltillverkaren SsangYong är ute på hal is. Efter att ha missat att betala ett lån på drygt en halv miljard kronor tvingas de nu att ansöka om konkurs. Indiska Mahindra är stor ägare i företaget sedan 2010 och det finns faktiskt ett gäng återförsäljare som säljer bilarna här i Sverige. Men i år har försäljningen globalt minskat med runt 20 procent och man har inte ens sålt 100.000 stycken bilar. Nu har man tre månader på sig att komma överens med långivare för att kunna överleva. Skulle någon vilja köpa SsangYong av Mahindra är det bara att lägga ett bud. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Indisk miljardär vill återuppliva motorcykeltillverkaren BSA
Och bygga eldrivna versioner

BSA är en anrik motorcykeltillverkare som byggde hojar mellan 1903 och 1973. Nu vill indiern Anand Mahindra som har ganska så gott om pengar återuppliva märket igen fast denna gång se till att motorcyklarna även går på el. Nya hojar med förbränningsmotor ska börja tillverkas redan nästa år och i slutet av 2021 planerar man att presentera en eldriven version. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Krocktester med skitbilar
Maruti Suzuki S-Presso fick noll stjärnor

Maruti Suzuki India Limited är en indisk biltillverkare som till 56 procent ägs av den japanska biltillverkaren Suzuki Motor Corporation. I Indien säljer de en modell som heter S-Presso. Den har nu genomgått ett Global NCAP-test och i detta fick den noll stjärnor i betyg. Bilen erbjuder bara en airbag, har inte trepunktsbälten på alla platser och saknar ISOFIX-fästen. Bilens konstruktion bedöms även som ostabil på flera punkter. På den indiska marknaden genomförs bara frontalkrocktester, därför ser vi inga sidokrockar i klippet här nedan. Alejandro Furas som är Global NCAP Secretary General säger följande: "It is very disappointing that Maruti Suzuki, the manufacturer with the largest share of the Indian market, offers such low safety performance for Indian consumers. Domestic manufacturers like Mahindra and Tata have demonstrated high levels of safety and protection for their customers, both achieving five-star performance. Surely, it’s time for Maruti Suzuki to demonstrate this commitment to safety for its customers?" I klippen nedan ser ni även bilarna Hyundai Grand i10 Nios och Kia Seltos när de genomgår krocktester. Den förstnämnda fick två stjärnor och Kian fick tre. Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0

Mahindra uppdaterar sin Jeep Wrangler-kopia
Det här är nya Thar

Mahindra fortsätter att strunta i att de inte får kopiera Jeep och presenterar nu nya Thar, som i princip exakt ser ut som en gammal Wrangler. Thar har dock lite tjockare stötfångare fram. Kunderna kan välja mellan tre stycken olika taktyper - fast monterat med tyg som går att rulla bak, hard top eller tygtak som går att fälla ned som en cabriolet. Även insidan osar gamla Wrangler och förutom en pekskärm på sju tum finns här även fejk-kolfiber. Man kan få bilen med plats för fyra eller sex personer. Under huven finns det två stycken alternativ - antingen en bensinfyra på 2,0 liter som ger 152 hästar eller en dieselfyra på 2,2 liter som ger 132 hästar. Till dessa kan man få manuell låda eller en sexstegad automat. Fyrhjulsdrift är standard. Thar lanseras i Indien den 2 oktober men vad den kommer att kosta är oklart. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Mahindra uppdaterar Roxor
Har inte längre en Jeep-grill

Den indiska biltillverkaren Mahindra har en modell som heter Roxor. Alla vet att det är en Wrangler-kopia men när man även smackade på en exakt likadan grill blev FCA sura och skvallrade till United States International Trade Commission. Grillen har därför åkt av på den senaste versionen som vi kan se en kort reklamfilm för här. Roxor tillverkas faktiskt i Michigan men eftersom den inte möter de säkerhet och utsläppsregler som finns får man inte framföra den på allmänna vägar. Under huven sitter en turbodiesel på 2,5 liter som bjuder på 65 hästar. Till den kopplas en fempetad manuell växellåda. Tjänstevikten anges till 1376 kilo och på det lilla flaket får man lasta 158 kilo. Pris från 16.999 dollar. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0
2018

Pininfarina börjar tillverka elbilar
Första modellen kommer 2020

Den italienska designfirman Pininfarina ägs sedan 2015 av indiska Mahindra och nu växlar de fokus. Förutom det nya namnet Automobili Pininfarina ska man börja tillverka sportiga elbilar. Operativ chef blir svensken Per Svantesson som tidigare jobbat på både Volvo Group och Nevs. Ledare blir Michael Perschke som jobbat för både Volkswagen och Audi. Den första modellen ska lanseras 2020 och den kommer att skilja sig från vad som kommer senare då det handlar om en hyperbil med en prislapp på omkring 2,5 miljoner dollar. Den kommer att ha teknik från Mahindras Formula E-team och kanske även Rimac. Bilen ska ha 1500 hästar, klara 0-100 km/h på runt två sekunder och ta sig till 300 km/h på under elva sekunder. Räckvidden på en laddning kommer att ligga på nästan 50 mil. Endast 100 stycken exemplar kommer att tillverkas. I framtidsplanerna finns även eldrivna sedaner och suvar. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0
2017

Maffigt koncept från Pininfarina
Har turbinhybrid med 800 hästar

Pininfarina som numera ägs av den indiska biltillverkaren Mahindra plockade med sig den här rätt feta konceptbilen till mässan i Genève. Bilen som ser ut att ha lånat ansikte av Maserati Levante heter H600 och under skalet finns det en mikroturbinhybridlösning på 800 hästar. Exakt hur det hela fungerar och är uppbyggt är oklart men det ska i alla fall finnas ett par elmotorer som får sin kraft från denna turbin som fungerar som en räckviddsförlängare. 0-100 km/h ska gå att klara av på raska 2,9 sekunder och toppfarten anges till 250 km/h. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0
2016

Krocktester med bilar som fick 0 stjärnor
Så här läskigt ser det ut

Fem stycken bilar tillverkade för Indien har nyligen fått det absolut lägsta betyget när det gäller krocktester - 0 stjärnor. I Indien är kraven på säkerhet i bilar usel, något som tyvärr gör att tillverkarna av bilarna som ska säljas där inte lägger lika mycket energi vid att utrusta dessa med stabila balkar, deformationszoner eller ens airbags. De fem bilarna är Renault Kwid, Maruti Suzuki Celerio, Maruti Suzuki Eeco, Mahindra Scorpio och Hyundai Eon. Fyra av dem ser ni krockas i klippen i den här artikeln. Tumnagel
19.5°
+
Bobby Green
0
2015

Indiska Mahindra köper italienska Pininfarina
För 28 miljoner dollar

För ett tag sedan började det bubbla upp rykten om att den indiska biltillverkaren Mahindra hade planer på att köpa upp den italienska karosseri- och designfirman Pininfarina. Ryktena visade sig stämma för nu är köpet klart. För 76 % av bolaget betalade Mahindra 28 miljoner dollar och man planerar att i framtiden investera ytterligare 20 miljoner dollar. Läs uttalanden om uppköpet i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
34.5°
+
Bobby Green
0
2012

Första bilden på nästa Ssangyong Rexton
Ett lyft från föregångaren

Ssangyong ska släppa en uppdatering av suven Rexton om några dagar och här är en första bild på hur den kommer att se ut. Bilen ska visas upp på bilmässan i den sydkoreanska staden Busan som öppnar om tio dagar. Den första versionen av Rexton presenterades 2001 och har alltså inte uppdaterats sedan dess. Ingen bil vi är direkt vana vid att se på svenska vägar, men det händer. Det kanske det blir ändring på i och med den nya modellen, som faktiskt verkar få ett utseende som inte är helt dumt. Under huven sitter det en dieseldriven turbofemma på 2.7 liter som ska ha 182 hästar och ett vrid på 402 Nm. Motorn kommer ursprungligen från Mercedes. Om bilen kommer med fler motorer presenteras dessa i samband med mässan. Ssangyong kursade 2010 och köptes då upp av indiska Mahindra & Mahindra. Nya Rexton är den första bilen sedan dess. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Kommer Audi att köpa Ducati?
Det finns risk för det

Ducati är i en riktigt knivig sits ekonomiskt och behöver hjälp att ta sig upp. Nu sägs det att Audi är den som står först i kön för att köpa upp motorcykeltillverkaren. Ett bud väntas trilla in redan nästa månad. Skulderna Ducati har just nu sägs vara uppemot 7.2 miljarder kronor. Det ryktas att Audi i detta fall kunna tänka sig att ge 7.6 för hela företaget och samtidigt ta över skulderna de sitter på. Förutom Audi verkar Daimler, Mahindra och Hero vara sugna på att köpa Ducati. Men Audi står först i kön. Vad tror ni? Kan det bli bra det här? Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0

Volvo vill köpa Saab
Dock bara delar av fabriken

Det har tidigare gått rykten om att Volvo skulle vara intresserade av Saab. Volvo Personvagnar bekräftar själva nu ryktena. Men Volvo vill inte köpa hela konkursboet, utan bara delar av det. Volvos presstalesman Per-Åke Fröberg säger så här: "Saab har ju modern utrustning som vilken biltillverkare som helst skulle vara intresserade av. Maskinverktyg till exempel, men det är för tidigt för oss att säga något mer. Konkursförvaltarna har ju dessutom flaggat för att man vill ha en helhetslösning i nuläget." Enligt DI kan Volvo tänka sig att dela fabriken med Semcon, Fouriertransform och Innovatum. Tillsammans med dessa skulle elbilstillverkning stå på schemat i Trollhättan. Men de är inte ensamma som intressenter. Indiska Mahindra & Mahindra sägs vara intresserade turkiska Brightwell är sugna på att köpa hela fabriken. Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0
2007

Mahindra drar sig ur Jagaur och Land Rover-köp
Ett köp inte längre intressant

Fords planer om att göra sig av med Jaguar och Land Rover innan årets slut blir allt mindre troliga för varje dag som går. Indiska Mahindra & Mahindra har nu meddelat att ett köp ihop med Tata Motors inte längre än aktuellt. Frågetecken kring plattformar och Ford-komponenter ihop med en oro om att ingen modell hos varken Jaguar eller Land Rover kommer att klara EUs framtida utsläppskrav har gjort en eventuell affär allt för komplicerad. Det senaste ryktet säger nu att Tata Motors istället vill alliera sig med Fiat för ett eventuellt köp. Ford meddelade i dagarna att man inte kommer ha några ägarandelar kvar efter försäljningen. Dessutom verkar en eventuell Volvo-försäljning också dra ut på tiden. Volvo är än mer integrerade i Ford-systemet och kostnaderna för att köpa Volvo verkar i dagsläget vara allt för höga för de flesta presumtiva köpare. Dessutom talas det om att Ford slagit av på utvecklingsarbetet av nya Volvomodeller. Tumnagel
36.8°
+
James Hunt
0