m

Jobbet går framåt med Project Borealis
Fan-uppföljare på Half-Life 2

Half-Life 3, eller Half-Life 2: Episode 2 3, kommer troligtvis aldrig släppas. Det har dock inte stoppat fans från att jobba med en egen variant av spelet. På Reddit har Project Borealis-gänget levererat en uppdatering med lite information om hur arbetet med spelet går. För det första jobbar utvecklarna på att få Project Borealis att kännas som Half-Life 2 rent mekaniskt och de spenderar väldigt mycket tid med att titta på speedruns och liknande för att fånga rätt feeling. På storyfronten verkar utvecklarna göra framsteg. Spelet kommer baseras på Epistle 3-berättelsen som den före detta Valve-manusförfattaren Marc Laidlaw släppte i slutet av augusti och Project Borealis-skribenterna verkar vara klar med första halvan av berättelsen. När Project Borealis kommer släppas är för tillfället okänt, men utvecklarna kommer hålla oss uppdaterade när det dyker upp nyheter. Tumnagel
46.8°
+
André Stray
0

Veckans snabblänkar
Ny vecka, nya länkar, ny skärmdump

* Spela spelet på bilden * Far Cry 5 - Fishing Gameplay * DOOM: Behind the Music * The Art Of Uncharted: The Lost Legacy * Zelda vs Overwatch * The Best Cosplay From Sri Lankax27s Comic Con * Abandoned Nintendogs Found Alive After Almost 10 Years * Rocket Leaguex27s Switch Version Is Getting Nintendo Cars * PSVR’s crazy ‘Headmaster’ soccer heading game is on PC * Naughty Dog Uncharted: The Lost Legacy Art Blast! * Sources Report Destiny 2’s First DLC Will Feature Osiris * "Kära e-sportstartups, lägg prestigen åt sidan och hjälp varandra" * Classic Levels Deconstructed: Burnout 3: Takedown’s blistering Alpine track * There’s a Half-Life 2: Episode 3 game jam designed to bring Marc Laidlaw’s vision to life * Check out Destiny 2 on PC running at low and ultra graphics presets * The Best Cosplay From Sydneyx27s Biggest Anime Convention * Sonyx27s $400 PSVR bundle finally includes the required camera * The Crazy Laws Keeping Japanese Out of Video Game Competitions Tumnagel
37.4°
+
Frode Wikesjö
0

Half-Life 2: Episode 3-författare berättar hur spelet kunde slutat
Så här kunde Alyx och Gordons äventyr fortsatt

Lite från ingenstans så skrev en av manusförfattarna till Half-Life-spelen, Marc Laidlaw, ett blogginlägg där han mer eller mindre berättar vad hans plan var för vad som skulle hända i Half-Life 2: Episode Three. Inte helt oväntat så skulle den tredje episoden ta vid direkt efter cliffhangern i episod två. Gordon och Alyx beger sig till Antarktis för att försöka hitta skeppet och forskningsstationen Borealis. Vägen dit har en del svängar och väl på plats märker de att allt inre riktigt är som de hade tänkt sig. Slutet av Episode Three skulle involvera både tidsresor samt resor mellan olika dimensioner. Han avslutade även inlägget med några kommentarer som talar för att han verkligen försökte få spelet gjort men att Valve helt enkelt inte längre var intresserad av att utveckla det. Det har snart gått tio år sedan Half-Life 2: Episode Two släpptes vilket ju är rätt lång tid. I princip alla manusförfattare som varit kopplade till spelen, inklusive Laidlaw, har lämnat studion. Med spel som Dota 2 och Counter-Strike: Global Offensive känner väl Valve knappt något behov att spendera resurser på ett enspelarlir som nog inte direkt kan leva upp till någons förväntningar. Tumnagel
40.4°
+
Frode Wikesjö
0
2016

Manusförfattaren Marc Laidlaw har lämnat Valve efter 18 år
Jobbade bland annat med Half-Life

Marc Laidlaw har jobbat länge hos Valve som manusförfattare och arbetat med flera av företagets spel liksom Half-Life och Dota 2. Men nu lämnar han företaget efter 18 år och det verkar som om anledningen är att han ska gå tillbaka till att skriva noveller, något han även gjorde innan han började arbeta inom spelindustrin. “There are many reasons, most of them personal. An outwardly obvious reason is that I’m old, or anyway oldish. My nickname when I first started at Valve in 1997 was ‘Old Man Laidlaw.’ The little baby level designer who gave me that nickname is older now than I was then. Imagine how much older I am! I had the unbelievable luck to fall in with the kids at Valve when they could have just dismissed me as an old fogey who didn’t know shit about videogames. The only Zelda I’d ever heard of was F. Scott Fitzgerald’s wife. They taught me everything. I had a good run but lately I have been feeling a need for a break from the collaborative chaos of game production, and a return to more self-directed writing projects.” Det hela kom fram när en person mejlade honom och klagade över att Valve är så tysta angående ett eventuellt Half-Life 3. Laidlaw svarade då att han inte kunde säga något alls eftersom han slutar på företaget. Vi önskar honom lycka till med vad han än tar sig för och tackar för det han gjort för att bidra till spelindustrin. Tumnagel
15.2°
+
Emmy Zettergren
0
2013

Valves interna databas indikerar att Half-Life 3 är verklighet
Nätet kokar

Efter nyheten om att Valve registrerat varumärkesskydd för Half-Life 3 har hela nätet kokat över och många fans har spenderat de senaste dagarna med att leta efter mer information och bevis. På forumet NeoGAF har nu en lista över de anställda på Valve och deras projekt (hur någon nu har kommit åt den i Valves interna databas) publicerats och stämmer den verkar Half-Life 3 faktiskt vara verklighet. Enligt listan är det lead writer Marc Laidlaw, series composer Kelly Bailey och series designer Steve Bond som jobbar med just Half-Life 3. Dessutom nämns Adam Foster och Erik Wolpaw, som jobbat med Portal-serien, på både listan över Half-Life 3-medarbetare och listan över Left 4 Dead 3-medarbetare. Fortfarande är det inte officiellt utannonserat och fortfarande är källan ett forum på nätet. Men visst luktar det lite sanning. Tumnagel
79.1°
+
Emmy Zettergren
0