m

Maserati Alfieri heter nu MC20
Sportbilen har fått ett nytt namn

Maseratis kommande sportbil har hittills gått under namnet Alfieri men nu blir det ändring på det. Det nya namnet är MC20 vilket är en förkortning på Maserati Corse 2020. Med namnet vill man knyta an till racingarvet vilket känns rimligt eftersom man snart kommer att återvända till motorsporten. Enligt Maserati är MC20 en supersportbil och en naturlig utveckling av klassikern MC12. Den nya bilen kommer att avtäckas i maj och kommer som man redan har berättat i en ren elversion vid sidan av förbränningsmotorerna. Bonusklipp nedan på MC12. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0
2019

Förproduktionen av Maserati Alfieri drar igång 2020
Kommer som ren elbil, sen

Det har snackats om en ersättare till Maseratis GranTurismo sedan 2014. Den heter Alfieri och nu är det äntligen (?) bekräftat att förproduktionen av bilen kommer att dra igång 2020. Den kommer att erbjudas med ren eldrift, men inte initialt. Till en början är det bensin-V6:a eller denna motorn med laddhybrid-teknik som gäller. Den rena elbilen väntas få tre stycken motorer, 800-voltsteknik och en toppfart över 300 km/h. Men när den väl kan tänkas dyka upp är oklart för tillfället. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0
2018

Maseratis laddhybrid gör 0-100 km/h på under två sekunder
Framtidsplanerna är nu presenterade

Maserati ingår som ni säkert redan vet i FCA-gruppen och eftersom Alfa Romeo presenterade sina framtidsplaner idag gjorde även Maserati det. Som det har snackats om tidigare så kommer tillverkaren att börja elektrifiera modeller och Alfieri blir först ut. Den ersätter dagens GranTurismo och blir en laddhybrid som ska klara 0-100 km/h på under två sekunder och toppa över 300 km/h. Utöver detta ska bilen ha ett batteri på 800V, snabba laddningstider och lång räckvidd. I framtidsplanerna finns åtta stycken laddhybrider och fyra stycken helt eldrivna modeller. Självkörning i Nivå 3 finns också med. Man satsar även vidare på SUV-fronten även om det inte har gått så bra för Levante och planerar för ytterligare en modell i kategorin, fast större. År 2022 planerar Maserati att sälja 100.000 stycken bilar om året vilket är en fördubbling jämfört med förra året. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0
2017
2016

Maserati Alfieri kommer med eldrift
Börjar säljas 2019 eller 2020

2014 visade Maserati upp den slanka coupén Alfieri på bilmässan i Genève. Senare samma år meddelade man att bilen skulle sättas i produktion men så mycket mer har vi inte hört om den sedan dess. Nu kommer det dock ny information som säger att den ett år efter introduktionen även kommer i ett elbilsutförande. Försäljningen av Alfieri kommer att dra igång någon gång mellan 2019-2020 och det sägs att den då kommer att kosta ungefär som en Jaguar F-Type. Den blir även storleksmässigt ungefär i samma klass som denna modell. Tumnagel
51.1°
+
Bobby Green
0
2014

Så låter Maserati Alfieri
Mumsigt som väntat

Maserati var också på plats vid Como-sjön och det för att visa upp den nya läckra konceptbilen Alfieri. Som tur var handlade det inte bara om ett vackert skal utan en bil som faktiskt hade en motor under huven - och så här låter den. Produktionsversionen slopar dock V8:a och kör på V6:a istället, så ljudet vi hör här hamnar troligtvis i nästa GranTurismo. Tumnagel
49.0°
+
Bobby Green
0

Maserati Alfieri blir av
Får V6:a och kommer som coupé och cab

När Maserati visade upp vackra Alfieri i början på mars gick det rykten om att bilen var en ersättare till dagens GranTurismo. Nu är bilen bekräftad för produktion och det står klart att det inte alls handlar om en ersättare, utan istället en ny och mindre instegsmodell. Alfieri kommer som både coupé och cabriolet och får V6:or från 410 till 520 hästar under huven. Premiär blir någon gång under 2015 eller 2016. Tumnagel
55.3°
+
Bobby Green
0

Maserati Alfieri
Kan det här vara nästa GranTurismo?

Maserati överraskar utan att något har läckt ut långt i förväg med att presentera konceptbilen Alfieri. Läckra linjer och en bil som kan ligga till grund för nästa GranTurismo. Namnet kommer från en av bröderna som startade bilmärket för 100 år sedan. Under den vackra huven sitter det en V8:a på 4.7 liter som ger 460 hästar och som har ett vrid på 520 Nm. Till den kopplas en sexstegad automatlåda. Undertill är bilen grundad på samma chassi som GranTurismo MC Stradale och längden är 4.59 meter, bredden 1.93. Hjulbasen mäter in på 2.7 meter. Vad tycker ni? Ska denna ersätta den något gamla GranTurismon? Tumnagel
54.0°
+
Bobby Green
0
2011