Quantcast
m

Maserati Ghibli och Quattroporte kommer i Trofeo-versioner
Mer V8:a till folket!

För två år sedan begåvade Maserati suven Levante med ett Trofeo-emblem. Det innebar bland annat att bilen fick dubbelturbomatad V8:a på hela 590 hästar och därmed blev det starkaste Maserati kunde erbjuda. Nu har tillverkaren börjat teasa att samma behandling även kommer till modellerna Ghibli och Quattroporte och att bilarna kommer presenteras den 10 augusti. Om dessa två kommer att få exakt samma antal hästkrafter som sin storebror återstår att se. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Det här är uppdaterade Maserati Ghibli
Nu som mildhybrid

Maserati drar nu täcket av uppdaterade Ghibli som de hajpat så mycket om det senaste. Och inte nog med att utseendet knappt har förändrats, allt snack om elektrifiering resulterade inte i en laddhybrid eller ens en vanlig hybrid, utan bara en fjuttig mildhybrid. Designmässigt har bilen en ny grill och uppdaterade strålkastare. Sen finns det även lite nya blåa detaljer för som ni vet måste alla elektrifierade fordon ha sådant på sig, annars räknas det inte. Under huven sitter en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 330 hästar och har 450 newtonmeter i vrid. Den i sin tur får sällskap av ett 48-voltssystem som alltså är det som gör den till en mildhybrid. 0-100 km/h ska gå på 5,7 sekunder och toppfarten anges till 255 km/h. Jämfört med Ghibli Diesel väger den här 80 kilo mindre. Den blandade förbrukningen anges till mellan 0,85-0,96 liter per mil. Maseratis första helt eldrivna modell blir nya GranTurismo och GranCabrio som ska dyka upp någon gång nästa år. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Det här är Maseratis nya V6:a
Har F1-teknik

Precis som vi tidigare har berättat kommer Maserati att gå över till V6:a istället för V8:a som de lånat från Ferrari tidigare. Den första nya modellen som kommer att få ta del av motorn är MC20 och nu får vi en bild på maskinen tillsammans med lite siffror. Motorn är på 3,0 liter, har dubbla turbo och den ska vara framtagen med teknik hämtad från Formel 1. Vikten på klossen ligger på 220 kilo och effekten anges till 629 hästar vid 7500 varv. Vridet som är 730 newtonmeter är tillgängligt från 3000 till 5500 varv. Varvstoppet ligger på 8000. Den har förkammarförbränning och dubbla tändstift per cylinder vilket är en kombination den tydligen ska vara först med i en gatbil. Det finns även dubbla insprutningssystem - ett direkt och ett indirekt. Det här förbättrar bränsleförbrukningen, sänker CO2-värdena och gör motorn tystare på låga varv. MC20 har världspremiär den 9 september. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Maserati ersätter Ferrari-V8:an med V6:a
Och Ghibli får turbofyra

Maserati har i många år använt sig av V8-motorer från Ferrari men nu är det slut med det. När den nya sportbilen MC20 lanseras i september kommer den istället att ha en V6:a under skalet. Och förutom denna nya maskin är även en turbomatad fyra på väg. V6:an är på 3,0 liter och har dubbla turbo. Det ryktas om att effekten kommer att ligga runt 550 hästar. Den här kommer man att använda i fyra stycken framtida modeller och den kommer att bli elektrifierad på något vis - troligtvis handlar det om mildhybrid-teknik. Motorn får något man kallar för "turbulent jet ignition" som ska göra den effektivare och minska utsläppen. Den turbomatade fyran som är på 2,0 liter kommer att hamna i nästa version av modellen Ghibli som presenteras den 15 juli. Det här är en version av den maskin som redan sitter i Alfa Romeo Giulia och Stelvio och Jeep Cherokee och Wrangler. I Ghibli erbjuds den med mildhybrid-teknik. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Maseratis första laddhybrid blir Ghibli
Faceliften kommer med elektrifiering

Även Maserati måste ge sig in i elektriferingens värld och det kommer man att göra med den uppdaterade versionen av modellen Ghibli som snart presenteras. Planen var att visa upp denna version på Beijing Auto Show men nu blir det någon gång senare i år istället. Nu får vi i alla fall en första teaser kring bilen, även om den egentligen inte säger någonting. Det ska i alla fall handla om en laddhybrid men någon mer information kring den har vi inte för tillfället. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Frank Stephenson berättar hur han designade Ferrari F430
Ville göra något vassare än 360 Modena

Frank Stephenson är designern bakom Ferraris modell F430 som lanserades 2004. 2002 fick han jobbet som design director hos Ferrari och Maserati och det första uppdraget var att ta fram en uppföljare till 360 Modena. Frank är också den som designat "nya" Mini och hur han tänkte där får ni reda på i klippet nedan. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Matt Farah kör Maserati Levante Trofeo
Versionen med rätt motor

Våren 2018 presenterade Maserati en Trofeo-version av suven Levante. Det innebar att den under huven hade en Ferrari-byggd V8:a på 3,8 liter som gav 590 hästar. En Maserati ska ju ha en stor motor som låter och har sig i min bok, så receptet känns väl helrätt. Nu har Matt Farah som driver TheSmokingTire kört bilen och så här såg det ut. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Lanseringen av Maseratis elbil skjuts fram till september
Att anordna något i maj är bara att fetglömma

Tanken var att Maserati skulle visa upp sin nya eldrivna sportbil i maj men som vi alla vet är det bara att glömma allt vad event heter den närmaste tiden. Som ett resultat av virus-epidemin har man därför valt att skjuta fram presentationen till september istället. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Maserati MC20 ger oss långfingret
Prototyp är ute och rör på sig

Maserati MC20 har tidigare varit dold under Alfa Romeo 4C-kaross när man har varit ute och testat bilen. Nu har man dock bytt till produktions-karossen som man sedan klätt i maskering. Maserati delar nu med sig av suddiga bilder på just denna, poserande bredvid skulpturen L.O.V.E av konstnären Maurizio Cattelan som står på Piazza degli Affari i Milano. En tydlig markering från Maserati att konkurrenterna får se upp, eller? Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Ny fyrhjulig motorcykel från Lazareth
LM 410 har motor från Yamaha R1

Vi har tidigare skrivit om galna byggen från Lazareth och nu har de släppt en ny modell. Den här har också fyra hjul som sitter tätt bredvid varandra men man har varit lite mindre galen när det gäller motorvalet. Där man tidigare har använt sig av en Maserati-V8:a har man här istället valt en något mildare maskin i form av samma motor som sitter i motorcykeln Yamaha R1. Det är en fyra på 998 kubik som ger 200 hästar och ett vrid på 105 newtonmeter. Endast tio stycken exemplar kommer att tillverkas och vill du bli ägare till en får du hosta upp 100.000 euro. Tumnagel
35.8°
+
Bobby Green
0

Maserati Alfieri heter nu MC20
Sportbilen har fått ett nytt namn

Maseratis kommande sportbil har hittills gått under namnet Alfieri men nu blir det ändring på det. Det nya namnet är MC20 vilket är en förkortning på Maserati Corse 2020. Med namnet vill man knyta an till racingarvet vilket känns rimligt eftersom man snart kommer att återvända till motorsporten. Enligt Maserati är MC20 en supersportbil och en naturlig utveckling av klassikern MC12. Den nya bilen kommer att avtäckas i maj och kommer som man redan har berättat i en ren elversion vid sidan av förbränningsmotorerna. Bonusklipp nedan på MC12. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Maseratis nästa SUV dyker upp 2021
Ny sportbil kommer i år

Maserati berättar nu lite mer om framtiden och som väntat innehåller den både hybrider och rena elbilar. 800 miljoner euro ska investeras framöver och detta kommer bland annat resultera i en ny SUV som kommer att tillverkas på fabriken i Cassino bredvid Alfa Romeos modeller Stelvio och Giulia. Suven är planerad att dyka upp i förproduktionsform någon gång nästa år. Drivlinan kommer att vara elektrifierad i någon form och modellen hamnar i D-segmentet där även Mercedes GLC, Audi Q5 och BMW X3 finns. Annat nytt från Maserati är att deras nya sportbil kommer att presenteras i år. Den har vi tidigare sett i form av konceptet Alfieri och vi vet att den kommer att erbjudas som ren elbil vid sidan av traditionella alternativ. Maseratis första laddhydrid blir en version av Ghibli som kommer att lanseras senare i år. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Det här är första produktionsversionen av SSC Tuatara
Nu uppvisad

Precis som utlovat har SSC nu visat upp den allra första produktionsversionen av Tuatara och det hela skedde på Philadelphia Auto Show. Bilen som är designad av Jason Castriota som bland annat ritat Ferrari 599 och Maserati GranTurismo utgår från en monocoque och har kaross i kolfiber. Bakom sittbrunnen sitter en "flat-plane crank"-V8:a på 5,9 liter med dubbla turbo. Tanka E85 och du får ut 1775 hästar. Företaget tror att man ska kunna spräcka 300 mph (483 km/h) men inga bevis för detta finns än. Endast 100 stycken exemplar kommer att tillverkas. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Så här låter Maseratis första elbil
Inget klassiskt Maserati-ljud direkt

Nästa generation av Maseratis modeller GranTurismo och GranCabrio kommer att erbjudas med ren eldrift och nu får vi en kort teaser på hur denna drivlina kommer att låta. Och som väntat låter det som en symaskin, för det är ju typ så elbilar låter. Inget härligt bröl som Maseratis bilar brukar bjuda på utan snarare något som ofta hörs i rymdfilmer. Den nya drivlinan är utvecklad av Maserati själva i deras nya Innovation Lab som ligger i Modena. I klippet ser vi texten MMXXI vilket är latin för 2021 och antagligen signalerar när man kommer att presentera nya GranTurismo. GranCabrio väntas dyka upp året efter. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Maseratis modeller får Royale-versioner
En hyllning till en klassiker

För att hylla Quattroporte Royale från 1986 som endast tillverkades i 51 stycken exemplar har Maserati tagit fram specialversioner av Quattroporte, Levante och Ghibli som de kallar för just Royale Edition. 100 stycken exemplar fördelat på de tre modellerna kommer att erbjudas och kunderna kan välja att få sin bil i de unika färgerna Blu Royale eller Verde Royale. Bilarna går bara att få med V6:a vilket innebär att man antingen väljer dieseln på 275 hästar eller bensinaren som går att få med 350 eller 430 hästar. Alla baseras på utrustningsnivån GranLusso och man kan välja mellan Zegna Pelletessuta som innebär vävd lädertextil bestående av tunna remsor med Nappa-läder eller Pieno Fiore som är helläder. Insidan får även nya detaljer i högblankt, en plakett där det står One of 100, elstyrt glastak och ett ljudsystem från Bowers & Wilkins. En infotainmentskärm på 8,4 tum med Apple CarPlay och Android Auto är standard, precis som Cold Weather, Premium och Driving Assistance Plus-paketen. De första leveranserna ska ske i mars och för Ghibli får man betala 78.900 pund, för Levante 85.300 pund och för Quattroporte 103.150 pund. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0
2019

Maserati uppmärksammar Quattroporte generation tre
Klassiker som fyller 40

Den 14 december 1979 presenterade Maserati tredje generationen av modellen Quattroporte för den dåvarande italienska presidenten Sandro Pertini på Quirinalpalatset i Rom. Det innebär att det nu har gått hela 40 år sedan denna händelse, och detta vill man bland annat uppmärksamma genom den här videon som visar upp ett väldigt fint exemplar. Den här bilen var den första nya att tas fram under De Tomasos ägande och en del inspiration kom från den allra första versionen som lanserades 1963. Bakom linjerna står min favorit-designer Giorgetto Giugiaro. Under huven sitter en V8:a som gick att få på 4,2 eller 4,9 liter. 259 respektive 284 hästar. Toppfarten låg på 220 km/h. Generation tre såldes från 1979 till 1990 i totalt 2145 stycken exemplar. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Maserati säger farväl till GranTurismo med Zeda
Nu stängs fabriken en stund

Det har snackats ganska länge nu om att uppföljaren till Maseratis modell GranTurismo skulle bli en sportig elbil, och igår bekräftades detta då tillverkaren själv sa att både den och kommande GranCabrio blir de första rena elbilarna från märket. Dessa kommer dock inte att dyka upp innan 2021. För att fira av GranTurismo som levt i många år har man tagit fram den här specialversionen som får tilläggsnamnet Zeda. Den är bara tillverkad i ett enda exemplar och sticker ut en del med sina tre färger på lack. Med detta vill man symbolisera bryggan mellan det förgångna, nutiden och framtiden. Inga övriga modifikationer har dock gjorts med bilen. Det här var den sista av nuvarande GranTursimo att tillverkas i fabriken och man kommer nu att bygga om stället för den framtida produktionen. Video på italienska nedan. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Maserati har nu tillverkat 100.000 exemplar av nya Ghibli
Tog sex år

Redan 1967 lanserades den första Ghiblin från Maserati och den byggdes fram till 1973. Sen väckte man liv i modellbeteckningen mellan 1992–1998 och en tredje gång 2013. Nu har fabriken i Turin lyckats med bedriften att bygga 100.000 stycken exemplar av den senaste och detta tog sex år. Bilen som tog tillverkaren över siffran är en Ghibli S Q4 i GranSport-utförande som är lackad i Blu Emozione. Insidan är draperad med svart läder och bilen rullar på 20 tum stora fälgar. Under huven lurar en dubbelturbo-matad V6:a på 3,0 liter som ger 430 hästar. Drivningen sker på alla fyra och 0-100 km/h går på 4,7 sekunder. Det roliga är slut först vid 286 km/h. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Två stycken nya Alfa Romeo 8C till salu
En Competizione och en Spider

Alfa Romeo slutade att tillverkade modellen 8C 2010 och det blev 500 stycken coupéer (Competizione) och 500 stycken cabrioleter (Spider) byggda. Inte helt vanliga alltså. Men nu kan du köpa en av varje om du vill och de båda är i ett utsökt skick. Bägge ägs av FCA Heritage och är nya, cabben har dock några kilometer på mätaren. Några priser får vi tyvärr inte ta del av men det köparen kommer att få är en bil som utvecklades i samarbete med Maserati. Under skalet sitter en V8:a på 4,7 liter som ger 445 hästar och som är kopplad till en sexstegad växellåda som i sin tur driver bakhjulen. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Sciàdipersia i cabbat utförande
För när du tycker att Maserati GranTurismo är för vanlig

För ett år sedan visade Carrozzeria Touring Superleggera upp Sciàdipersia. Det är en Maserati GranTurismo som fått sig en ny ut- och insida. På mässan i Genève står den nu utställd tillsammans med en nyhet - cabriolet-versionen av samma bil. Den ser väl ut som man hade väntat sig och har ett tygtak som kan fällas bort när man vill släppa in omgivningen ytterligare. Tyvärr får vi inte se hur bilen ser ut med taket på. Initialt var planen att bygga tio stycken Sciàdipersia Coupé men kunder efterfrågade också en cab. På grund av detta har man bestämt sig för att bygga totalt 15 stycken Sciàdipersia och det är alltså bara att välja vilken version du vill ha. Pris får man på förfrågan. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Förproduktionen av Maserati Alfieri drar igång 2020
Kommer som ren elbil, sen

Det har snackats om en ersättare till Maseratis GranTurismo sedan 2014. Den heter Alfieri och nu är det äntligen (?) bekräftat att förproduktionen av bilen kommer att dra igång 2020. Den kommer att erbjudas med ren eldrift, men inte initialt. Till en början är det bensin-V6:a eller denna motorn med laddhybrid-teknik som gäller. Den rena elbilen väntas få tre stycken motorer, 800-voltsteknik och en toppfart över 300 km/h. Men när den väl kan tänkas dyka upp är oklart för tillfället. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Maserati presenterar Levante Vulcano
Specialversion i begränsad upplaga

För att göra något kul kring suven Levante presenterar Maserati nu Vulcano Edition. Den kommer i en begränsad upplaga om 150 stycken exemplar och är tillgänglig till de bilar som har 350 eller 430 hästar. Det som gör att den här versionen sticker ut är den unika matta lacken Grigio Lava, svart grill, svarta emblem, svart runt fönstren, tonade rutor, andra 21-tumsfälgar och röda bromsok. Insidan går självklart i lava-rött och här finns även lite nya kolfiberinslag och en liten plakett som säger vilken av de 150 bilarna just du sitter i. Motormässigt och chassimässigt är bilen oförändrad. Vad Vulcano-versionen kommer att kosta och när den släpps är oklart för tillfället. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0
2018

Det här är Bentley Continental GT utan tak
Ge mig!

Om jag skulle få frågan vilken bil jag skulle köpa först om jag vann hundra miljoner har svaret länge varit Maserati GranCabrio. Låter fantastisk, cab och så får man plats med både barn och packning. Nu kan kanske svaret ha ändrats med nya Bentley Continental GT för den här är riktigt härlig. Continental GT har alltid haft lite säregen form och den senaste generationen är inget undantag med sina annorlunda lyktor. Personligen tycker jag att man lyckats få till riktigt härliga linjer när man nu har kapat av taket. Precis som syskonet med tak har man en W12 på 6 liter som ger 626 hästar och 664 Nm och som tar den stora bilen till 100 km/h på 3,7 sekunder. 19 sekunder tar det för taket att fällas upp, inte supersnabbt men det kan man leva med. Bilen är fortfarande stor men ska jämfört med föregångaren ha tappat 20 procent av sin vikt och samtidigt blivit fem procent styvare. Tumnagel
45.0°
+
Roger Åberg
0

Jay Leno kör Sciadipersia
Den ombyggda Maseratin

I våras skrev vi om Carrozzeria Touring Superleggeras senaste projekt Sciadipersia. Det är en specialbyggd Maserati GranTurismo som har fått sig en helt ny kaross. Nu har bilen och chefsdesignern Louis de Fabribeckers hälsat på hos Jay Leno och så här såg det ut. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

Harry går igenom en Alfa Romeo 8C
Trevligt

Ett nytt avsnitt av Harryx27s Garage är här och i det går han igenom en Alfa Romeo 8C Competizione. Bilen lanserades 2007 och tillverkades endast i 500 stycken exemplar. Under skalet är det mest Maserati GranTurismo och i nosen sitter en Ferrari-V8:a på 450 hästar. Växellådan är halvautomatisk och placerad bak vid diffen. Bilen ritades av Alfa Romeo själva och har en kaross i kolfiber. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

En modern nytolkning av Maserati Spyder
Nytt projekt från Ares Design

Ares Design har tidigare visat att de gärna tar fram moderna tolkningar av gamla bilar och flera gånger verkar projekten rätt så lovande. Nu visar de upp sitt senaste som man kallar för Project Wami och det är en klassisk Maserati Spyder i uppdaterat format. Bilen har sidmonterade avgaspipor, whitewall-däck, ekerfälgar och skalet ska vara i både kolfiber och aluminium. Vad som finns under detta får vi dock inte reda på för tillfället, och projektet verkar än så länge vara på ett mycket tidigt stadie. Oavsett ser det i alla fall i mina ögon mycket trevligt ut. Tumnagel
45.0°
+
Bobby Green
0

Häng med när Juan Manuel Fangio kör Maserati
Old but gold

Juan Manuel Fangio var en racerförare från Argentina som vann inte mindre än 24 av de 51 grand prix-tävlingarna han ställde upp i. I klippet ovan får vi hänga med när han testar en Maserati 250F Fangio - en öppen bil med sexa som gav 270 hästar, inte så pjåkigt med tanke på att det är några år sedan nu. En dokumentär om Juan finns att ladda hem här. Fler gamla videoklipp finns på länken. Bonusklipp nedan. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Ferrari har tagit patent på fyrcylindrig motor
Med eldriven kompressor

Det kan vara så att Ferrari har en ny motor under utveckling. Men det är ingen V8:a, heller ingen V6:a utan en fyrcylindrig motor med en tillhörande eldriven kompressor. Det är i alla fall vad man har fått patent på nyligen. En turbin drivs av avgaserna och den i sin tur driver en generator som förser kompressorn med el så att den kan hjälpa till att skyffla in extra luft i motorn. Som vanligt när det gäller patent måste inte det här betyda att en sån här motor snart kommer att släppas. Och gör den det är det mest troligt att maskinen hamnar i Alfa Romeo eller Maserati. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Maserati presenterar Levante GTS
Något svagare än Trofeo

När Maserati presenterade sin första SUV Levante i början av 2016 var det många som grinade över att den inte hade en V8:a. I mars i år rättade man till detta och presenterade Levante Trofeo med V8:a från Ferrari på hela 590 hästar. Nu kommer det ytterligare ett alternativ i form av GTS som istället har effekten 550 hästar ur samma motor. Vridet anges till 729 newtonmeter. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen och det hela sker via en åttastegad automatlåda. 0-100 km/h ska kunna avklaras på 4,2 sekunder och toppfarten anges till 291 km/h. Utseendemässigt påminner GTS mycket om Trofeo men skippar kolfiberdetaljerna på utsidan. Den har heller inga ventilationshål på huven. Strålkastarna är desamma och i hjulhusen sitter det nya 21-tummare. Maserati visar upp både GTS och Trofeo på Goodwood Festival of Speed. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

Maseratis laddhybrid gör 0-100 km/h på under två sekunder
Framtidsplanerna är nu presenterade

Maserati ingår som ni säkert redan vet i FCA-gruppen och eftersom Alfa Romeo presenterade sina framtidsplaner idag gjorde även Maserati det. Som det har snackats om tidigare så kommer tillverkaren att börja elektrifiera modeller och Alfieri blir först ut. Den ersätter dagens GranTurismo och blir en laddhybrid som ska klara 0-100 km/h på under två sekunder och toppa över 300 km/h. Utöver detta ska bilen ha ett batteri på 800V, snabba laddningstider och lång räckvidd. I framtidsplanerna finns åtta stycken laddhybrider och fyra stycken helt eldrivna modeller. Självkörning i Nivå 3 finns också med. Man satsar även vidare på SUV-fronten även om det inte har gått så bra för Levante och planerar för ytterligare en modell i kategorin, fast större. År 2022 planerar Maserati att sälja 100.000 stycken bilar om året vilket är en fördubbling jämfört med förra året. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida