m

Gammalt säsongsinnehåll ska återanvändas i Division 2
Vi får favoriter i repris tills nästa stora uppdatering släpps

Förra månaden blev det känt att The Division 2 kommer få mer innehåll under årets, men vi fick inte reda på vad det hela kommer handla om. Nu har det levererats lite mer info vad som kommer erbjudas i spelet under året och det är en blandad kompott en skvätt nytt innehåll, men mest återanvänt material. Massive avslöjar inte vad det nya materialet kommer bestå av, men hintar om att det kommer läggas till ett nytt spelläge som är helt nytt för Division-världen och att detta kommer bli tillgängligt mot slutet av 2021 som tidigast. Bland annat skrivs detta: In the next major update, we are looking to bring a game mode that is entirely new to the franchise. Along with the game mode, we are investigating new ways to progress your agent with an emphasis on increasing build variety and viability. We will be revealing more about what lies ahead as the update gets closer. Tills vi får ta del av nymodigheterna så har säsongsschemat för spelet spikats och det kommer bli en repris av År 2-släppet. Säsong 5, som borde dra igång inom kort, kommer ge oss tillgång till samma kosmetiska prylar och events som första säsongen i År 2, vilket betyder att du får en andra chans att lägga vantarna på prylar du missade första gången. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Mer innehåll på ingång till Division 2
Ubisoft bekräftar

The Division 2-utvecklarna Massive jobbar som känt på ett redigt Star Wars-spel, och ett spel baserat på Avatar ,och det var egentligen tänkt att den stora Title Update 12 skulle bli den sista som levererades till Divison 2, men planerna har ändrats. I ett Reddit-inlägg skriver utvecklarna att tack vare spelarnas fortsatta stöd av Division 2 har Massive bestämt sig för att fortsätta leverera innehåll till spelet under det kommande året, vilket är rätt trevliga nyheter för spelare som fortfarande lirar. Specifikt vad som kommer erbjudas under året är för tillfället okänt, men Massive lär hålla spelarna uppdaterade och hojta när nya grejer är på ingång. Bonusvideo ovan med en titt på next gen-versionen av Division 2 från Digital Foundry. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

En första titt på The Day Before
Lite Last of Us möter Division

Ryska Fntastic har visat upp sitt kommande spel The Day Before och det hela ser rätt lovande ut. Av trailern ovan att döma känns det som en kombination av Massive Entertainments The Division-spel och The Last of US. Spelet utspelar sig i ett postapokalyptiskt USA där en smitta har härjat och rensat upp rejält bland befolkningen. Du får spela som en överlevare som glider runt och får leta resurser för att överleva samtidigt som andra spelare, människofiender och zombiehorder försöker ta kål på dig och dina vänner. När spelet släpps är för tillfället okänt, men länk till spelet på Steam har ni här nere till vänster och där kan ni wishlista för att hålla er uppdaterade. Tumnagel
41.5°
+
André Stray
0

Ubisoft bekräftar nytt Star Wars-spel från Massive
Open world!

Som rubriken lyder är ett nytt Star Wars-spel på ingång från svenska Massive Entertainment tillsammans med Lucasfilm Games. Detta är inte bara goda nyheter för folk som gillar Star Wars-spel, utan även för folk som inte gillat att EA suttit på Star Wars-varumärket i år utan att riktigt leverera. Ubisoft-chefen Yves Guillemot säger detta om det kommande spelet och det nya samarbetet med Lucasfilm Games: “The vast Star Wars lore is an incredible source of inspiration for our teams. This is the beginning of a long-term collaboration with Disney and Lucasfilm Games, and we are pleased to be working hand-in-hand to build upon the incredible legacy of Lucasfilm to create a game that we know Star Wars fans will love.” För tillfället finns det inte så mycket info om det kommande spelet utöver att det kommer vara ett open world-spel, Julian Gerighy, som tidigare jobbat med The Division 2 och The Crew, kommer vara creative director och att spelet kommer köra Massives Snowdrop-motor. När det kommer till EA och Star Wars så verkar det som att samarbetet kommer fortsätta även i framtiden, men i samband med att Lucasfilm Games dragit igång finns det utrymme för fler samarbeten. Vilket lär översättas till betydligt fler spel än vad EA levererat sedan 2013. Massive rekryterar för övrigt folk till det nya projektet och pallar man bo i Skåne och vill jobba med spel så kan man tjonga iväg en ansökan Massive här: Sök jobb! Tumnagel
60.9°
+
André Stray
0
2020

Ubisofts Avatar-spel skjuts upp till 2022
Verkar synka release med nästa film i serien

Vi kommer inte bara få fyra nya Avatar-filmer de kommande åren, utan vi kommer även få ett Avatar-spel som utvecklas av Ubisoft-ägda Massive Entertainment. Det var tidigare tänkt att Avatar 2 skulle ha premiär i slutet av 2020, men filmen har skjutits upp flera gånger och senaste budet är att den ska släppas 2022. Och för att kunna rida på filmvågen har Ubisoft bestämt sig för att även skjuta upp spelets release till 2022. Vi har fortfarande inte fått se en glimt av det kommande Avatar-spelet, men förhoppningsvis lär vi få se vad det hela handlar om i framtiden. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

Ubisoft presenterar The Division 2: Warlords of New York
Tar spelare tillbaka till där allt började

The Division 2 släpptes i mars förra året och sedan dess känns det som att spelet glömts bort. Spelet fick en hel del kritik för att vara lite väl likt föregångaren, men med den kommande expansionen Warlords of New York verkar Massive Entertainment och Ubisoft vilja styra upp situationen ordentligt, ungefär som när Bungie släppte The Taken King-expansionen till Destiny. Som expansionens titel avslöjar så kommer Warlords of New York ta oss tillbaka till Manhattan, vilket är där första spelet utspelade sig, för att leta rätt på Aaron Keener, antagonisten från The Division. Storyn från första spelet kommer alltså få en ordentligt fortsättning och Ubisoft beskriver berättelsen som sådan: “Division Agents will go on the ultimate manhunt for Aaron Keener, a former Division Agent who has now gone rogue. Keener, along with his network of Rogue Agents, is now a major threat to the burgeoning rebirth of civilization. To track down Keener, Agents will roam the untamed living open world of Lower Manhattan; a former Dark Zone that was recently hit by a devastating hurricane that hit New York City harder than anywhere else in the US.” Med expansionen verkar Massive också göra The Division 2 mer varierat genom att röra runt i grytan när det kommer till builds, utrustning och loot i allmänhet samt att implementera ändringar gränssnittet och i craftingsystemet. Det kommer även läggas till massvis med nya förmågor som du låser upp genom att klå Aaron Keeners medhjälpare under berättelsens gång. Utvecklarna kommer även höja leveltaket från 30 till 40 och ska även implementera ett oändligt uppgraderingssystem. The Division 2: Warlords of New York kommer släppas 3 mars och kommer kunna spelas på samtliga plattformar spelet är tillgängligt på. Tumnagel
39.5°
+
André Stray
0
2019

Division 2-utvecklarna skrotar planer om high level-loot
Skulle strula till livet för maxade spelare

Massive Entertainment har tidigare meddelat att den nya stora uppdateringen Title Update 3 skulle innehålla ny loot med högre Gear Score än den nuvarande maxnivån, som för övrigt ligger på 500. Massive skriver i ett blogginlägg att anledningen till att 515 Gear, som nymodigheterna skulle kallas, skrotats då spelare som tillbringat timmar med att optimera sin karaktär med utrustning med maxad Gear Score skulle bli utdaterade rätt omgående om utrustning med högre Gear Score skulle släppas. Mer specifikt skriver Massive detta: - Gear Score 500 items would have been outdated immediately, and all the effort you put into min/maxing and farming your builds would have been wasted just as the Raid goes live. We donx27t want to invalidate your progression and we heard that feedback loud and clear from our community. Your gear and your builds are important to you and to us. - The statistical increase in stats would have made gear better but we donx27t want the focus to be on constantly chasing a higher Gear Score, when it should be about finding a playstyle and build that you enjoy. Massive meddelar även att de kommer göra det tydligare vad spelare ska göra för att lägga vantarna på maxad utrustning. Ändringar som kommer ske är att de svåraste dagliga uppdragen kommer ge spelare utrustning med 500 Gear Score om de ligger på den höga nivån. Även bossar i Heroic Mission, Stronghold, Bounty och Control Point Alert Level 4 är garanterade att leverera 500 Gear-föremål. Title Update 3 till The Division 2 kommer släppas nu i maj. Med uppdateringen kommer även åttamannaräden Dark Hours, som egentligen skulle släppas i slutet av april. Gårdagens livestream där Massive går igenom diverse nyheter kan ni skåda ovan. Mer omfattande information om Title Update 3 har ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
40.0°
+
André Stray
0

Ubisoft skjuter upp rädrelease i The Disivion 2 till maj
Skulle egentligen släppas 25 april

The Disivion 2 släpptes för ungefär en månad sedan och planen har varit att bygga ut spelet med Title Update 3, som bland annat kommer med en raid. Uppdateringen planerades att släppas 25 april, men Massive Entertainment har valt att skjuta upp releasen till maj. Något specifikt releasedatum för uppdateringen har vi inte fått. Massive Entertainment har också meddelat att Division 2-spelare på PC från och med nu har tillgång till en testserver. Testservern kommer Massive använda för att testa kommande uppdateringar för att få feedback om ändringarna. Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

ACG tycker till om The Division 2
Lite första intryck av hela spelet

The Division 2 har släppts för spelare som spenderat lite extra kosing på de dyrare versionerna av spelet och det kommer släppas ordentligt på fredag. ACG har redan tillbringat ett gäng timmar i spelet och har släppt en liten recensionsvideo där han berättar hur upplevelsen har varit hittills. För att sammanfatta så är The Division 2 ett stabilt action-MMO med förbättrad skjutkänsla jämfört med föregångaren. The Division 2 kommer släppas 15 mars till PC, PS4 och Xbox One. Vill du lira redan idag så kan du köpa Gold eller Ultimate Edition som kostar några hundralappar extra. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

The Division 2 kräver en hel del lagringsutrymme
PS4-användare behöver 90GB ledigt

Planerar du att spela The Division 2 i veckan? Då kanske det är dags börja göra lite utrymme för spelet på hårddisken. Ubisoft har öppnat upp en support-sida för The Division 2 och i får vi reda på hur mycket lagring spelet kommer kräva. Och det är en del. Mer specifikt kommer spelet ta upp runt 50GB på PC och Xbox One, men på PS4 verkar spelet vara större och kräver enligt Ubisoft 90-100GB ledigt utrymme. Boven i dramat verkar vara Title Update 1 som kommer bli tillgänglig i samband med release och som ligger på drygt 50GB. Uppdateringen måste laddas ner och installeras oavsett om du köpt spelet på skiva eller digitalt. Som grädde på moset kommer även Title Update 1.5 att släppas, men den ligger bara på 2GB. The Division 2 kommer släppas 15 mars till PC, PS4 och Xbox One. Har du förbokat så kommer du kunna börja ladda ner spelet idag, vilket kan vara en bra idé. Tumnagel
34.3°
+
André Stray
0

Ubisoft visar upp nytt innehåll till The Division 2
Nya grejer kommer släppas hela året

Ubisoft och Massive Entertainment har släppt en video där gänget visar vad för innehåll som kommer släppas till The Division 2 efter spelets release. Bland annat kommer vi få tillgång till en åttamannaräd, en ny Faction Stronghold samt tre episoder som kommer bygga ut spelets story. Dessa grejer kommer bli tillgängliga för alla som köpt spelet. Väljer du att köpa årspasset för The Division 2 så kommer du även få tillgång till fler story-uppdrag, unika bounty targets och en hel del unik utrustning. Årspasset ger dig även tidigare tillgång till gratisgrejerna ovan. För övrigt så har det öppna betatestet av The Division 2 dragit igång, så om ni är sugna på att testa spelet innan release så är det bara att hoppa över till respektive spelbutik och ladda ner betaversionen. The Division 2 kommer släppas 15 mars till PC, PS4 och Xbox One. Tumnagel
39.0°
+
André Stray
0
2018
2017

Veckans viktigaste på Feber vecka 41
Veckans hetaste

Den här veckan har vi haft två viktiga samtal, Frodes med David Polfeldt (VD för Massive Entertainment) och mitt med Tim Cook (VD för Apple). Men vi har också kollat in sandkatter och en väldigt mäktig strid mellan en älg och en varg. Som vanligt en bra mix, precis som det är i världen. Vi har också pratat om varför vi frågar er och det verkar som att ni gillar att svara på frågor. Gårdagens fråga har nästan 6000 svar! Ha en fortsatt skön söndag! Tumnagel
40.8°
+
Roger Åberg
0

Vi pratar studiokultur med Massive
Hur är det att jobba där egentligen?

Den svenska spelutvecklaren Massive Entertainment ligger bakom spel som Ground Control, World in Conflict och Tom Clancyx27s The Division. Man håller även på att utveckla ett spel baserat på filmserien Avatar och nyligen öppnade man upp en systerstudio, Ubisoft Stockholm, i Stockholm. Studion fyller 20 år i branschen i år, något man bland annat firar genom en jubileumsvideo som man kan beskåda nedan. Så på grund av detta jubileum så passade jag tidigare i veckan på att besöka Massive för att prata lite med deras VD, David Polfeldt, om studiokulturen där. Polfeldt har jobbat på Massive sedan 2005 och tog över VD-rollen från studions grundare, Martin Walfisz, för nästan tio år sedan. Efter vi lite kort bondat över att ICO faktiskt är ett av världens absolut bästa spel så berättade Polfeldt att tagit mycket ledarinspiration från lagsporter i sin roll som VD. Detta för att lagsport och spelutveckling har flera gemensamma utmaningar. Båda måste bland annat få ett flertal olika sorters individer att samarbeta för att lyckas bli bäst. Att vara bäst är också något som kom upp flera gånger under vårt samtal. Studions motto har sedan man skapades för 20 år sedan varit att man ska skapa världens bästa spel. Detta mål har Polfeldt jobbat hårt med att uppnå genom att titta på förutsättningarna runtomkring målet. Och genom att placera Massive i ett ekosystem där de har en nyckelroll har utvecklaren tagit sig in i spelutvecklarnas finrum. Tack vare den stora uppmärksamheten som studion fick i samband med att The Division kom ut på marknaden så har man inte heller haft allt för stora svårigheter att locka folk till studion på Drottninggatan i Malmö. Uppmärksamheten och Massives egenutvecklade spelmotor Snowdrop har gjort att folk från hela världen har fått upp ögonen för studion. Detta har i sin tur lett till att man har en väldigt bred mångfald bland sina anställda, något som har hjälpt ge Massive ett starkare målinriktat fokus. Detta tack vare något som Polfeldt kallar för fördomskollaps vilket innebär att man med bred mångfald på arbetsplatsen skalar bort alla sociala stereotyper och istället får ett rent fokus på hantverket Vi pratade även lite kort om det här med crunch, det vill säga att man måste tokjobba mot slutet av projektet, och om det krockar med den klassiska svenska kontorsmodellen. Det är tydligen svårt att undvika crunch-perioder i spelbranschen, men det är något som Massive aktivt arbetar med att få ner så mycket som möjligt. Detta gör man bland annat genom att inte tillåta crunch-perioder i planeringen och genom att bättre försöka fördela arbetet längs projektets tidslinje. Trots det så nämnde han att det finns flera, framförallt unga, anställda som gärna vill uppleva en crunch även om Massive inte uppmuntrar det. Intervjun kan läsas i sin helhet efter hoppet. Tumnagel
50.9°
+
Frode Wikesjö
0

Ubisoft öppnar ny spelstudio i Sverige
Ubisoft Stockholm heter den

Ubisoft meddelade i dag att man kommer öppna upp en ny spelstudio i Sverige, närmare bestämt Stockholm. Studion kommer enkelt nog heta Ubisoft Stockholm och kommer ledas av Patrick Bach som tidigare jobbat 15 år på DICE. Ubisoft Stockholm kommer ha ett nära samarbete med Massive Entertainment nere i Malmö och de räknar med att växa till en studio med ungefär 100 personer inom två år. Rekryteringar är redan igång och om man är intresserad av att jobba där så kan man se om de har någon ledig position som passar via länken nedan. Tumnagel
60.1°
+
Frode Wikesjö
0

Spel och teknik-festival i Karlshamn nästa månad
Liten sådan

Den 15 - 16 maj kommer det hållas en liten spel och teknik-festival i Karlshamn. Festivalen har arrangerats sedan 2015 och i år kommer det dyka upp föreläsare från bland annat Disney Pixar, GOG och Massive Entertainment. Förutom föreläsningar från folk i branschen lockar festivalen även indie-spelutvecklare, utställare och så arrangeras något som heter Game concept challenge där indie-utvecklare kan vinna stipendium. Tumnagel
46.2°
+
Frode Wikesjö
0

Massive söker folk
Mycket folk

Tidigare i år så blev det klart att Massive Entertainment skulle göra spel baserat på Avatar-filmerna och då nämnde man att man behöver anställa 100 nya personer. Men nu rapporterar Sveriges radio att den svenska spelutvecklaren behöver hitta runt 200 för att fylla de tjänsterna som krävs för att få klart sina framtida spelprojekt. Massive har för tillfället 400 anställda som trängs på kontoret på Drottninggatan. Det är sedan tidigare klart att Massive ska flytta till en större lokal på Bergsgatan vid Möllan under 2019. Sannolikt ska de 700 personerna inte enbart jobba med Avatar-spelen utan även på en uppföljare till Tom Clancyx27s The Division. Tumnagel
65.6°
+
Frode Wikesjö
0

Fumito Ueda kommer till Malmö
På Nordic Game-konferensen

Fumito Ueda är mannen bakom de lysande spelen ICO, Shadow of the Colossus och The Last Guardian. Nu till våren kommer han gästa Nordic Game-mässan i Malmö. Där kommer han prata med David Polfeldt från Massive Entertainment för att prata om hans karriär och spelutvecklingens framtid. Ueda kommer vara med i tävlingen Nordic Game Discovery Contest där man har möjlighet att pitcha sin spelidé till denna legend. Nordic Game 2017 kommer ske den 17 till 19 maj på Slagthuset i Malmö. Tumnagel
39.0°
+
Frode Wikesjö
0
2016
Nästa sida