m
2019

Rimac C_Two ska bjuda på en helt ny körupplevelse
Är i slutfasen med prototyp-tester nu

Sedan i våras har Rimac testat prototyper av den nya modellen C_Two. På mässan i Genève i mars ska produktionsversionen och namnet på bilen presenteras och kort därefter ska de första förserie-bilarna börja tillverkas. De första kunderna ska få sina exemplar i slutet av 2020. Vdn Mate Rimac säger följande: "We are working hard to shape this car exactly how we imagined it: a new breed of hypercar that unlocks the extreme performance of the electric drivetrain and new driving experience for the driver. At the same time, it will be a technical masterpiece from an engineering point of view. The C_Two will have a new driver feel, highly-communicative handling and first-class dynamics that will define our new car – we want this car to be intuitive and usable, yet sharp and capable. This process of testing and refinement is crucial to ensure we deliver on our promises – driving the C_Two will be something quite different." 150 stycken exemplar kommer att tillverkas och på prislappen står det 2,2 miljoner euro. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Produktionsversionen av Rimac C_Two visas i mars
Kommer inte att heta C_Two

Förra våren presenterade Rimac den nya konceptbilen C_Two, Den går bara på el, har nästan 2.000 hästar och lovar 0-100 km/h på under två sekunder. I mars nästa år på mässan i Genève kommer man att visa upp produktionsversionen, men den kommer inte att heta C_Two utan något annat. Vad har man dock inte bestämt än. Tillverkningen väntas dra igång i slutet av 2020 och endast 150 stycken exemplar kommer att bli till. Övrigt nytt kring Rimac är att de planerar att slå upp ett nytt Research & Development-center i Storbritannien. Varför man har valt att lägga det här förklarar grundaren Mate Rimac med att han gillar att jobba med britter och att landet har några av Europas bästa ingenjörer. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

En rundtur i Rimacs fabriker
Mate Rimac guidar

Hösten 2010 la vi upp ett klipp på en gammal BMW som konverterats till eldrift. Det var Mate Rimacs bil som han hade snickrat ihop själv. Den var ett av startskotten till det som idag är hans väldigt intressanta företag Rimac Automobili. Mycket har hänt sedan det klippet och här får vi en liten rundtur i företagets fabrik av grundaren själv för att se vad man pysslar med just nu. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0
2018

Så blev elbilstillverkaren Rimac till
Ny serie i fyra delar

I oktober 2010 skrev jag en artikel där vi fick se Mate Rimacs supersnabba gamla BMW E30 bränna omkring. Det som gjorde att den stack ut var att han hade bytt ut hela drivlinan mot elprylar, och mycket var egna lösningar. Resten är som det heter historia och idag säljer han en eldriven superbil under eget namn, har bra kontakt med både Porsche och Koenigsegg och skrev nyligen på ett avtal med Automobili Pininfarina om att leverera drivlinor till dem. I den här nya serien i fyra delar får vi hänga med och se hur allt började. Just nu finns del ett och två att kika på, de resterande två lär dyka upp på YouTube-kanalen så småningom. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Fully Charged tar sig en titt på Rimac C_Two
Mate Rimac går igenom höjdpunkterna

För två månader sedan visade Rimac upp sin nya eldrivna superbil C_Two. Den har inte mindre än 1 914 hästar och 2 300 newtonmeter i vrid från fyra stycken elmotorer. 0-100 km/h ska gå på kvicka 1,9 sekunder och toppfarten är enligt uppgift hela 412 km/h. Enligt NEDC-cykeln ska man kunna ta sig 65 mil på en laddning. Planen är att tillverka 150 stycken exemplar och alla är nästan redan bokade. Priset börjar på två miljoner dollar styck. Jonny Smith från Fully Charged har träffat företagets grundare, Mate Rimac, för en liten pratstund kring det nya vrålåket. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0
2017

Richard Hammond berättar om sin krasch
Tillsammans med Rimacs vd

För två veckor sedan var The Grand Tour-programledaren Richard Hammond inblandad i en olycka bakom ratten på elbilen Rimac Concept One. I en kurva körde Richard av, flög 30 meter, kraschade och bilen fattade eld. Richard lyckades kravla sig ur och blev under omständigheterna lindrigt skadad. Nu är han på benen igen och har satt sig ned med Mate Rimac, grundaren av bilen han kraschade, för att berätta vad det var som egentligen hände. Intervjun hittas på länken nedan. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0
2016

Följ med i en Rimac Concept One
Mycket intressant information till föraren

Rimac Concept One är inte bara intressant för att den är snabb, den har även intressant teknik på insidan. Följ med när Mate Rimac visar upp Concept One Monterey Car Week. Imponerande! Tumnagel
50.6°
+
Roger Åberg
0
2015

Det här är Koenigseggs galna nyhet Regera
Plug-in hybrid utan växellåda med 1 500 hästar

Förutom Agera RS har Koenigsegg som vi redan skrivit om med sig en helt ny bil till mässan i Genève. Den heter Regera och nu får vi bilder på skapelsen och mer information om vad som döljer sig under skalet. Koenigsegg hakar på trenden med att kombinera stora förbränningsmotorer med elmotorer och i denna har man lyckats plocka fram hela 1 500 hästar totalt. Ett recept som ska ge den snabbast accelererande produktionsbilen i världen. Förbränningsmotorn är en V8:a med dubbla turbo på 5.0 liter. Den ger 1 100 hästar på vanlig pumpsoppa. Till den kopplas inte mindre än tre stycken elmotor - en i vardera bakhjul som ger 260 Nm och en på vevaxeln som ger 300 Nm. Totalt ska man alltså plocka ut 1 500 hästar och ett vrid på 2 000 Nm. Batteripacket är utvecklat och producerat i samarbete med Mate Rimac som bland annat ligger bakom elsportbilen Rimac One. På bara el ska man kunna köra omkring 3.5 mil. Till motorerna kopplas inte en vanlig växellåda utan något man istället kallar för "Koenigsegg Direct Drive Transmission (KDD)". Exakt hur detta fungerar får vi återkomma till. Prestandamässigt ska Regera göra 0-400 km/h under 20 sekunder och mellan 150 och 250 km/h ska det bara ta 3.2 sekunder. Torrvikten anges till 1 420 kilo. Endast 80 stycken exemplar kommer att tillverkas och på prislappen ska det stå 1.9 miljoner dollar. Bilder från mässgolvet hittas på länken nedan. Tumnagel
127.8°
+
Bobby Green
0
2012

Mate Rimacs e-M3 slår massa rekord
Snabbast acceleration för elbil

Rimac har en rätt så snabb BMW M3 som de har byggt om till eldrift. Den har hängt med ett tag men det är först nu som den har fått några officiella rekord i acceleration. Sanningen är att rekordrundorna ägde rum redan i april förra året, men det är först nu som FIA har fått ändan ur vagnen och registrerat de och gjort de officiella. Enligt Mate Rimac är det här dock bara början. Hans grymma konceptbil Concept_One kommer förhoppningsvis att slå hans egna rekord en vacker dag. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0
2011

Video på Rimac Concept One
Ser riktigt trevlig ut

När Rimac presenterade den elektriska superbilen Concept One med 23-årige Mate Rimac i spetsen var det nog många som höjde på ögonbrynen. Bilen finns på riktigt och nu finns det även en liten film på när den rör på sig. Och trots sina 1 088 hästar och ett vrid på hela 3 800 Nm brassas det inte på något. Bilen som väger in på 1 650 kilo har en elmotor i varje hjul, ska göra 0-100 km/h på 2.8 sekunder och toppa 305 km/h. På en laddning ska man komma hela 60 mil, imponerande siffror minst sagt. Bilen ser i mina ögon riktigt trevlig och välbyggd ut. Enligt Rimac är planerna att kunna börja leverera bilar till kunder redan 2013. Bilen byggs i en skara om 88 stycken och på varje prislapp står det omkring 700 000 Euro. Tumnagel
45.4°
+
Bobby Green
0

Koncept Rimacs super-elbil Concept One presenterad
Svårt att tro att den här bilen är skapad av en 23-åring

Rimac skulle som sagt göra sin debut som biltillverkare på Frankfurt och visst blev det så. Det här är superbilen Concept One, som drivs helt och hållet på el. Och den ser ju faktiskt riktigt fet ut. Bakom bilen står Mate Rimac, en 23-årig kille från Kroatien. Inte en helt vanlig kille, eftersom det krävs lite hjärna för att ro ihop något sånt här. När han gick i skolan uppfann han tydligen en handske som ersatte både musen och tangentbordet till en dator. Han har också byggt om en gammal BMW från 1986 till en fet drifting-bil som går på el. En annan är ju inte ens torr bakom öronen än. Hans flit och slit har i alla fall lett fram till den här superbilen i härligt kolfiber. Fyra stycken vattenkylda elmotorer på 250 kW vardera genererar en total effekt på hela 1 088 hästar och ett vrid på massiva 2 800 Nm. Bilen, som väger 1 650 kilo, klarar därför sprinten 0-100 km/h på bara 2.8 sekunder. Hastigheten är elektroniskt begränsad till 305 km/h. Och allt detta med hjälp av elkraft, fantastiskt. Räckvidden är grymma 60 mil, svårslaget i den här klassen. Bilen kommer att byggas i 88 exemplar med säljstart 2013, två är redan sålda. Vad det står på prislappen är oklart. Sjukt imponerande att en såpass ung kille lyckats rodda ihop det här, och faktiskt presenterar något utanför pappret och datorskärmen. Men har det inte hämtats lite väl mycket inspiration från "vår" Koenigsegg Agera när de designade baklysena? Och varför finns det ingen bakruta? Skit samma egentligen, bilen ser ju asgrym ut. Klipp under "Läs mer". Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0
2010

Elbil utmanar på strippen
Och snabb är den också

I februari 2009 var mannen bakom denna bil, Mate Rimac, på ett event kallat DIY Electric Car och berättade då att han ville bygga en snabb elbil. En riktigt snabb elbil. Nu, några månader senare är hans ombyggda BMW 323 från -86 färdig, och visst är den snabb. Företagsnamnet VST Conversions kommer från formeln för medelhastigheten det tar för ett objekt som flyttar sig en sträcka under ett tidsintervall. BMWn agerar testbänk och byggs ständigt om. I nuvarande utförande får man ut över 500 hästar på bakhjulen, vilket räcker till låga 12:or på kvartsmilen, eller 402 meter. Det är dock inte snabbt nog för Mate som planerar ett nytt batteripack, en annan motor och specialbyggd tvåstegad växellåda som förhoppningsvis ska leda till massa mer effekt. Ta en titt på de ganska snyggt redigerade videosnuttarna på bilen, och se den bräda de flesta turboladdade åkena på strippen. Efter hoppet finns ytterligare en video. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0