LIVE 11:00 Guldbron invigs!
m

Matt Farah kör Gunther Werks första kundexemplar av 400R
Oj vilken bil!

Gunther Werks är en av alla firmor som bygger om gamla Porschar till perfektion. 2018 presenterade de 400R som är en helt ombyggd 993 fylld med godis och finesser. 160 kilo lättare än originalet och med en ylande 430 hästar stark boxersexa i baken. Nu har Matt Farah som driver The Smoking Tire fått provköra det allra första kundexemplaret - en olivgrön karamell som kostar 500.000 dollar. Endast 25 stycken 400R kommer att tillverkas. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

Porsche Taycan 4S tog sig betydligt längre än väntat
EPA-siffror säger 32 mil, klarade 44 mil enkelt

I december skrev vi att Porsche Taycan 4S fått en så kallad EPA-rating som sa att den bara tog sig 32 mil på en laddning. Det låter ju inte så imponerande såklart, och många blev besvikna. Men stämmer det i verkligheten? Nej visar det sig. Matt Farah har testkört ett exemplar och i den riktiga världen så som vilken Svensson som helst skulle köra bilen visade det sig att den tog sig hela 44 mil på en laddning, utan några bekymmer. Dessutom fanns det 2,9 mil kvar i tanken när det väl var dags att ladda. Tumnagel
53.4°
+
Bobby Green
0

Matt Farah kör Maserati Levante Trofeo
Versionen med rätt motor

Våren 2018 presenterade Maserati en Trofeo-version av suven Levante. Det innebar att den under huven hade en Ferrari-byggd V8:a på 3,8 liter som gav 590 hästar. En Maserati ska ju ha en stor motor som låter och har sig i min bok, så receptet känns väl helrätt. Nu har Matt Farah som driver TheSmokingTire kört bilen och så här såg det ut. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

The Smoking Tire kör en Koenig C62
Ingen dussinbil direkt

Koenig Specials är ett tyskt bilföretag som bygger om mängder av olika bilar och i de flesta fallen gör de ganska så extrema. 1990 presenterade man exempelvis en Ferrari Testarossa som fått dubbla turbo och kompressor och nu lämnade 1000 hästar vilket räckte för en toppfart på 370 km/h. Det är alltså 30 år sedan vi snackar om. En annan bil man byggde var Koenig C62 - en Porsche 962 som gjordes gatlegal. Det var dock i princip fortfarande en racerbil med en 3,4 liter stor boxersexa hämtad från Carrera som ger 800 hästar. Helt okej effekt i en bil som väger strax under ett ton. Matt Farah från The Smoking Tire fick nycklarna till en och tog sig en provtur. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0
2019

Det här är nya Corvette som cabriolet
Börjar tillverkas nästa år

Chevrolet rullar nu ut nya Corvette som cabriolet. Den får ett tvådelat plåttak som med ett knapptryck fälls ihop och lägger sig bakom sittbrunnen ovanpå motorn. Designen med taket på skiljer sig knappt från coupén och eftersom cabben inte stjäl någon extra plats har man fortfarande kvar samma förvaringsutrymmen. Taket går att manövrera i upp till 50 km/h och operationen tar 16 sekunder. Sex stycken små elmotorer sköter jobbet. En liten ruta mellan "tornen" bak går att köra upp och ner oberoende på om taket är av eller på. Tillverkningen kommer att dra igång första kvartalet nästa år och priset blir ett påslag med 7500 dollar jämfört med coupén. Klipp nummer tre visar när Matt Farah kör en Corvette med riktigt tak på bana, men tyvärr får han inte säga hur upplevelsen var riktigt än. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0
2017

Ny säsong av /Drive
Sänds på NBC Sports

Det är dags för en ny säsong av bilprogrammet /Drive med programledarna Chris Harris, Matt Farah och Mike Spinelli. Säsongen har sju stycken avsnitt som alla kommer att sändas via NBC Sports. Trailern visar lite vad som komma skall, och som vi kan se ovan är Koenigsegg Regera med på ett hörn. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0
2015

Matt Farah spelar bilbyggarspelet Automation
Bygg en bil från grunden

Det nya spelet Automation går ut på att du ska bygga en bil från grunden. Du börjar med ett chassi och en kaross och monterar sedan på allt som behövs. Du bygger sedan ihop en motor del för del, trimmar in den och får effekt efter vad du har gjort. Bilsnubben Matt Farah fick i uppdrag att testa spelet som för närvarande är under uppbyggnad, och det här är vad han snickrade ihop. Jag som gillar byggarspel tycker även att det här ser trevligt ut, även om grafik och fysik givetvis alltid kan bli bättre. Spelet är till PC och du hittar en tidig version av det på länken nedan. Tumnagel
45.0°
+
Bobby Green
0
2014

Drives första TV-avsnitt
Nu uppe på webben

För ett tag sedan hittade bilkanalen Drive till TV-rutan via NBC Sports. Nu har det avsnittet där vi får se Chris Harris, Mike Spinelli och Matt Farah ratta Ferrari F12 Berlinetta, McLaren 650S Spider och Mercedes-Benz SLS AMG Black Series lagts ut på webben för allmän beskådning. Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0
2013

Bakom kulisserna hos Morgan
Hur bygger man en bil av trä egentligen?

Denna gång har Drive med Matt Farah i spetsen begett sig till Morgan Motor Company för att se hur de har det och hur det går till att tillverka en bil av trä. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Så är nya Aston Martin Vanquish att leva med
Enligt Matt Farah

Matt Farah, det välkända ansiktet från The Smoking Tire och Drive, har kört nya Aston Martin Vanquish. Lyckost. Men det bästa med Matt är att han gärna delar med sig. Här får vi en kort berättelse om hur bilen är att leva med. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Så filmar Drive sina bilklipp
Det krävs lite utrustning

DriveTV producerar mängder av sköna bilklipp men hur går det egentligen till? Vad krävs det för utrustning och vad använder de för att få till sina klipp? Det får vi reda på här då Matt Farah och hans kompanjoner tar oss med bakom kulisserna. Beträffande videotestet av Aston Martin Vanquish som de håller på med här så är det inte uppladdat än. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Snubbe ger sin Mazda RX7 Mad Max-tema
"The Zero Fucks Given RX7"

21-årige Corbin har förvandlat sin Mazda RX7 till något alldeles unikt. Istället för att putsa sönder sin bil och förse den med hemska kjolpaket och liknande har han gett den vad som nog mest liknar ett Mad Max-utseende. Bilen har Corbin snickrat ihop på sina föräldrars uppfart under ett par års tid och under den tiden har den förädlats med en mängd olika saker, från flera olika bilar. Typ som motorn, som är en V8:a på 5.0 liter och 400 hästar hämtad från en Ford Mustang. Matt Farah från Drive har fått provköra, och till en början verkar det vara den mest skrämmande bilen han någonsin har kört. Tumnagel
46.5°
+
Bobby Green
0

Hennessey Venom GT slog Koenigsegg till 300 km/h
Satte nytt världsrekord med tiden 13.63 sekunder

Att Hennessey Venom GT är snabb råder det väl knappast inga tvivel på. Nu har bilen även slagit ett nytt Guinness-rekord som den snabbaste bilen någonsin till 300 km/h. 13.63 sekunder tog det. I september 2011 gjorde Koenigsegg Agera R samma veva på 14.53. Matt Farah från The Smoking Tire bland andra bevittnade rekordrepan på plats. Det filmades även en del som inom två veckor ska dyka upp på Drives YouTube-kanal. Enligt Matt var bilen uppe i 320 km/h efter bara 14.5 sekunder (inte verifierat av Guinness) vilket är helt sjukt snabbt. Agera R hade vid den hastigheten tiden 17.68 sekunder. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0

"Inside Koenigsegg" - YouTube-serie om den svenska superbilen
Med gänget från Drive

Den åttonde januari är det dags för en ny serie på YouTube. Den heter "Inside Koenigsegg" och handlar inte helt oväntat om vår svenska stolthet inom superbilstillverkning, Koenigsegg. Bakom serien ligger ingen mindre än succékanalen Drive med Chris Harris och Matt Farah i spetsen. Serien har nio avsnitt och i dessa får vi följa Christian von Koenigsegg i Ängelholm när han guidar runt på fabriken. Skillnaden mot andra dokumentärer ska vara att tittarna får en liten "bakom kulisserna"-tur och extra mycket nörderi inom vissa områden. Premiär alltså den åttonde januari på den här kanalen. Taggad? Jag vet att jag är det i alla fall. Tumnagel
50.7°
+
Bobby Green
0
2012

AE Performance har ett välfyllt garage
Massa härliga bilar

Matt Farah har varit inne i AE Performances garage och kikat lite. Där inne finns massa mumsiga bilar, både nya och gamla, i grymt skick. Tumnagel
44.0°
+
Bobby Green
0

Drive säsong 4 kommer
Folket vill ha mer

Bilserien Drive som bara går att titta på via nätet har vuxit enormt mycket. Jag postar ofta klipp från gänget och de är riktigt duktiga på att leverera. I framkant är Matt Farah och Chris Harris som gång på gång visar hur mycket de älskar sina jobb, och bjuder in oss att också älska deras jobb. Många var tveksamma till idén från början men det finns ju nu svart på vitt hur det har gått. Därför är det alltså snart dags för ytterligare en ny omgång, säsong fyra i ordningen och här är trailern. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Matt Farah testar eldriven DeLorean
En första prototyp är klar

I oktober förra året berättade DMC att de tänkte bygge en eldriven version av DeLorean-modellen DMC-12 som vi alla känner igen från "Tillbaka till framtiden"-filmerna. En prototyp är klar och Matt Farah från serien DRIVE blev inbjuden till DMC:s huvudkontor i Houston för att provköra den. Tumnagel
45.8°
+
Bobby Green
0

Matt Farah kör Hennessey Venom GT
Hur känns det att ratta 1 200 hästar?

Matt Farah har äntligen fått nycklarna till en Hennessey Venom GT som han har tagit ut på ett litet test. Om ni undrar vem som skriker mest, bilen eller Matt, så föreslår jag att ni lutar er tillbaks och tittar på videon. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0

Matt Farah kör världens snabbaste Lotus
975 kilo och 680 hästar!

Frank Profera har lagt sex år på att bygga om sin lilla Lotus för att den ska gå snabbare, svänga snabbare och stanna snabbare. Nu har Matt Farah fått testa besten, som väger omkring 975 kilo och har 680 hästar. På hjulen. Den sjuka effekten kommer ur en liten motor på 1.8 liter och ger bilen ett bättre vikt/effektförhållande än Mario Andrettis Formula One Lotus OCH Bugatti Veyron! Galet. Tumnagel
49.0°
+
Bobby Green
0

Matt Farah testar 900 hästar stark Nissan GT-R
Snabbare än Bugatti Veyron

Säkerligen har ni hört talas om Switzer någon gång tidigare. De bygger om motorer och skrämmer upp effekten i bland annat Nissan GT-R. Det här är deras etanoldrivna Switzer E900 GTR med 900 hästar i motorn. Matt tar ut bilen på en tur och gillar det han rattar. Det här är också den snabbaste gatlegala bilen han någonsin har kört. Tumnagel
45.3°
+
Bobby Green
0

Galen hemmabyggd husbuss med flybridge
Häkta loss ratten och kör ståndsmässigt från taket

The Decoliner är lika galen som vacker. Ett hemmabygge av geniet Randy Grubb som lagt ner 5 000 timmar på att bygga en kanonfin husbuss i två våningar med flybridge. Randys plan var att bygga en bil som hade passat Flash Gordon när han skulle ut på utflykter och i mina ögon har han lyckats ypperligt med just detta. Under ytan är det en GMC husbuss från 1973 som parats med en hytt från en White COE-lastbil från 1955. Sen har ett helt skal i blänkande aluminium byggts på det för att få till de läckra formerna. Och för att göra det hela extra galet byggde Randy en trappa baktill som tar en upp till flybridgen där fem personer kan vara. Ratten tar man loss och tar med sig upp. Bilintresserade Matt Farah träffar här Randy och får testa hans coola skapelse. Tumnagel
52.1°
+
Bobby Green
0
2011

Matt Farah från The Smoking Tire lär sig drifta
Hur svårt är det egentligen?

Matt Farah från The Smoking Tire drar till Bondurant School of High Performance Driving för att under en dag lära sig att drifta som ett proffs. Det går väl inte helt bra i början men allteftersom lär sig Matt hur han ska hantera bilen för att kunna göra en sjysst och lång sladd. Och det är inte så himla lätt som man kan tro. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Nytt motorprogram med Chris Harris och Matt Farah
Kommer att visas på webben

Plita ner den andra januari i almanackan! Då är det nämligen dags för ett helt nytt motorprogram med de klockrena motorjournalisterna Chris Harris och Matt Farah i spetsen. Programmet heter DRIVE och kommer att bjuda på det bästa inom motorvärlden. Race, tester och sköna klipp blandat med lika sköna människor, kan inte bli bättre. Kanalen ni ska hålla koll på heter inte helt oväntat www.youtube.com/DRIVE och låten ni ska lyssna på när ni tittar på trailern är den här. Vad tror ni? Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Smoking Tire kör Art Morrison 3G Corvette
Klassisk design med as till motor

Art Morrison 3G Corvette ser ut som den klassiska och mycket vackra Corvetten från 60-talet. Men det är något lurt med den här bilen. Den har nämligen ett hjärta från den senaste generationen Corvette under huven. Matt Farah från The Smoking Tire har fått tillfälle att köra besten, som packar en 7-liters V8:a på 540 hästar under locket. Till den har man slängt på en växellåda från Dodge Viper. I övrigt är bilen uppdaterad med modernt chassi, bromsar och fjädring. Bilen tog över 3 200 mantimmar att pyssla ihop, och resultatet är enastående. Bilen är inte ny, utan vann redan 2006 utmärkelsen "Gran Turismo Award" på SEMA show. Priset innebar att bilen även finns att beskåda, och köra, i bilspelet Gran Turismo. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0