m

Nu kan du köpa en Maybach
Din från 1.912.000 spänn

Om Mercedes-Maybach S-Klass är en äkta Maybach eller inte kan man diskutera i små grupper, men lyxig är den. Perfekt för dig som gillar S-Klass men som vill vara ett snäpp exklusivare helt enkelt. Den presenterades för ett halvår sedan och nu är det säljpremiär. Prislappen börjar på 1.912.000 kronor, men räkna inte med att den slutar där. För den pengen får man 18 centimeter extra att leka med i baksätet och vill man ha tvåtonslack från fabrik är det här det du ska välja, men man kan få med en färg också. Feta skärmar, aktiv brusreducering och annat härligt finns också. Lyx galore alltså. Tumnagel
40.3°
+
Roger Åberg
0

Balmuda ska släppa en mobiltelefon
Oklart om de kommer kunna rosta shokupan

Japanska Balmuda är sannolikt mest kända för att tillverka stiliga hushållsapparater bland annat brödrostarnas Maybach, Balmuda The Toaster. Men nu har de bestämt sig för att också börja släppa mobiltelefoner. Någon gång under november månad kommer de släppa en första telefon. Några konkreta detaljer har de inte avslöjat ännu förutom att det kommer vara en 5G-telefon som ska tillverkas av Kyocera. Balmuda anser att de kan leverera en telefonupplevelse som bara de kan erbjuda och vad nu det innebär återstår att se. En inte allt för galen gissning är att denna telefon endast kommer släppas borta i Japan så om man vill vara lite extra speciell och ha en telefon som matchar sin fina brödrost blir man nog tvungen att åka dit för att köpa en eller importera den på något vis. Tumnagel
37.6°
+
Frode Wikesjö
0

Exakt hur lyxig är Mercedes-Maybach GLS?
Doug ger oss en genomgång

En av de flådigaste suvarna du kan köpa är Mercedes-Maybach GLS som släpptes i november 2019. Den här beskrivs som en förhöjd S-Klass och på insidan kan du vältra dig i lyx. Helst hänger du i baksätet där du har alla bekvämligheter du kan tänka dig nära till hands. Här visar Doug oss vad man får för pengarna om man köper en. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Doug spanar in en gammal Maybach
Kostade 500.000 dollar ny

När Maybach 62 släpptes var det den lyxigaste bilen man kunde få tag i, men det kanske man ändå ska förvänta sig när man lägger en halv miljon dollar på en bil. Doug spanar in ett exemplar för att se hur den har klarat tidens tand. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Mercedes har nu byggt 50 miljoner bilar
75 år tog det

Mercedes har nu passerat en ganska så mäktig milstolpe och det är 50 miljoner tillverkade bilar under 75 års tid. Jubileumsbilen blev en Mercedes-Maybach S-klass som rullade av bandet på fabriken i Sindelfingen häromdagen. Styrelsemedlemmen Jörg Burzer säger följande: "Mercedes-Benz has always been synonymous with luxury. That’s why I’m very proud of this very special production anniversary: Fifty million vehicles produced is a significant milestone in the history of our company, and an exceptional achievement by the team. I would like to thank the colleagues in the plants around the world for their work and their commitment. Their expertise and passion in the production of our stars make the wishes of customers all over the world come true day after day." Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Saab Aero X-designer ny designchef hos Ford
Anthony Lo går från Renault

1995 började Moray Callum på Ford och 1999 var han designchef över Super Duty, 2011 över Explorer och 2015 över Mustang och Ford GT. Han har även varit inblandad i nya Bronco, nya F-150 och Mach-E. Nu ska han gå i pension, och för att fylla hans skor har man plockat Anthony Lo som sedan 2010 varit designchef hos Renault. Anthony har hos Renault varit med och tagit fram konceptmodeller som Dezir, Captur, R-Space, Frendzy, Twinx27Z, Twinx27Run och Initiale Paris. Han började dock sin karriär med att designa Lotus Carlton som på sin tid var världens snabbaste fyrdörrars sedan. Han har därefter varit hos Audi där han jobbade med konceptbilen AVUS och A4. Han blev sen rekryterad av Mercedes och var med och ritade nya Maybach 1995 och S-Klass W221. 2000 tog Saab tag i honom och där var han bland annat med och tog fram Aero X-konceptet 2006 som ni kan spana in i bonusklippet nedan. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0
2020

Nya Mercedes-Maybach S-Klass är här
En bil du inte vill köra

I början av september rullade Mercedes ut nya S-Klass. Nu kommer den i det lyxigaste utförandet man kan tänka sig - Maybach. Bilen sticker ut genom att ha lack i två toner, mer krom, annan design på fälgarna och en grill med vertikala ribbor i sig. Den är dessutom hela 29 centimeter längre än en vanlig S-Klass vilket innebär att den mäter 5,47 meter på längden. Busenkel att fickparkera alltså. Allt för att man ska förstå att det här inte är någon vanlig vagn som kommer rullandes. Med den här vill man utmana bilar som Bentley Flying Spur och Rolls-Royce Ghost. Som väntat är det i baksätet man vill hänga i den här bilen. Här dryper det av lyx i överflöd, benutrymme så det räcker och blir över och alla tekniska prylar du kan tänkas behöva. Du kan öppna och stänga dörrarna elektriskt med en knapp eller genom att göra en gest - för att öppna en dörr manuellt är för tjänstefolk. Här bak finns det två stycken fåtöljer att plantera ändan i och dessa är givetvis utrustade med massage, värme och kyla. Sitter man bakom passagerarstolen kan man även fälla sin stol och få en mer liggande position. Då fälls även ett stöd för benen ut från sätet framför, och detta kan ge dig massage av vaderna. Som om inte allt detta vore nog är även dörrsidorna och armstöden uppvärmda för att du inte ska frysa om dina armbågar. Skärmarna på framstolarna mäter 11,6 tum och via dessa kan du styra allt från musik till klimatanläggning. Mellan stolarna finns en skärm till som du kan ta loss och använda som surfplatta. Sist men inte minst finns här ett kylskåp för dina drycker och specialdesignade glas att hälla upp detta i. Under den långa motorhuven finns det antingen en V8:a eller en V12:a. Den förstnämnda versionen heter S580 4Matic och den har den välbeprövade dubbelturbomatade vinkelåttan på 4,0 liter. Den ger här 500 hästar och kan via ett mildhybrid-system bjuda på en extra dos med 25 hästar vid behov. S650 har istället tolv stycken burkar, dubbla turbo och maskinen är på 6,0 liter. Effekten är 625 hästar och drivningen sker på alla fyra hjulen. Längre fram kommer även en laddhybrid-version att erbjudas. Den kombinerar en rak bensinsexa på 3,0 liter med en elmotor och ska ha en sammanlagd effekt på 510 hästar. Lansering sker i mitten av nästa år men något pris har vi inte fått än. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Mercedes-Maybach GLS kostar från 1.620.000 kronor
Inte mer?

1.620.000 kronor är sjukt mycket pengar. Kanske inte om man ska köpa ett hus, men om man ska köpa en ny bil är det en ansenlig summa. För de flesta. Mercedes-Maybach GLS lanseras i USA just nu och därför har vad den kostar där börjat snurra runt på nätet, det svenska priset har varit klart ett bra tag men vi har aldrig skrivit om det så här kommer det alltså. Och det är väl inte så extremt eller? Det var i november förra året som Mercedes-Maybach GLS presenterades och det här är alltså crème de la crème när det kommer till lyx från den tyska tillverkaren. Som Maybach alltid har varit. Men när Mercedes återupplivade epitetet och 2002 lanserade modellerna Maybach 57 och Maybach 62 hade de helt sjuka prislappar. I princip handlade det om ordentligt uppsnofsade Mercedes S-Klass-versioner som kostade från 341.750 euro respektive 392.750 euro i sina billigaste utföranden. Slog du till på specialaren Maybach Landaulet som var en semi-cabriolet fick du punga ut med hiskeliga 900.000 euro! 2012 la man ner sina satsningar på namnet, men 2015 återuppstod det igen med en liten annan approach. Temat var fortfarande überlyx men utförandet var lite mer diskret och prislappen var lite mer "rimlig". Först ut var Mercedes-Maybach S 500 och den kostade från 1.369.000 kronor. Galet mycket pengar men ingen hade väl väntat sig att en fullsmetad S-Klass skulle vara billig. Men den kostade i alla fall inte över tre miljoner som tidigare. Åren har gått och för ett år sedan presenterade man alltså suven GLS med Maybach-behandling. Och en sådan får du för 1.620.000 kronor vilket i mina öron inte låter så extremt farligt för vad man får? Vanliga GLS har ett startpris på 862.900 kronor så Maybach-versionen är ju dubbelt så dyr, men jämfört med britterna (Rolls-Royce Cullinan och Bentley Bentayga känns den "billig". Du hittar den kompletta prislistan på länken nedan. Vilken lyx-SUV i detta segment skulle du välja om du hade möjlighet? Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Ny Maybach jämförs med den billigaste begagnade
Hur stor är skillnaden?

Throttle House testar här en flång ny Mercedes-Maybach S560 mot en Maybach 57s från 2007 för att se vad som har hänt på 13 år. Den nya bilen kostar över 200.000 dollar medan den begagnade har ett pris på 80.000 dollar. Är den nya värd den extra slanten? Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Köp dig en gammal Maybach trimmad av Brabus
Din för 199.900 euro

Det här med värdeminskning på lyxbilar är kul, om man inte är den första köparen utan den som tar över efter några år när det värsta tappet är över vill säga. Om du 2006 fick för dig att köpa en Brabus-kittad Maybach 57S fick du lasta upp den helt sjuka summan 504.804 euro. Nu finns det en sådan till salu - över 300.000 euro billigare än när den var ny. 199.900 euro står det på prislappen på bilen som bara har gått 1480 mil och det är ju såklart fortfarande helt sjukt mycket pengar, men smakar det så kostar det som det så fint heter. För slantarna får du 118 extra hästar och den dubbelturbomatade V12:an på 6,0 liter lämnar här 730 hästar. Vridet är maffiga 1320 newtonmeter vid låga 1750 varv. Men, för att inte växellådan ska explodera är vridet begränsat till 1100 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på raska 4,4 sekunder och toppfarten är Autobahn-vänliga 300 km/h. Förutom trim är bilen utrustad med 21 tum stora fälgar och sänkt luftfjädring. Bilen var redan fullsmetad från fabrik på insidan så det enda som Brabus ändrade här var hastighetsmätaren som nu toppar ut vid 320 km/h istället. Slå till nu! Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0
2019

Bil-expert snackar om några kändisars bilar
Vem har bäst smak?

Michael Prichinello är bil-expert och här snackar han om olika bilar som kändisar rullar omkring med. Från Drakes Mercedes Maybach G650 Landaulet till Jay-Z:s Bugatti Veyron Grand Sport och Jerry Seinfelds Aston Martin DB5. Bonusklipp nedan. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Här är uppdaterade Mercedes-AMG GLS 63 S
Går också att få med 612 hästar

Om du känner att Mercedes uppdaterade GLE 63 är snäppet för liten och behöver plats för sju kan du glädjas åt att tillverkaren även har uppdaterat bjässen GLS 63. Inte riktigt lika flådig som Maybach-versionen men betydligt vassare med sina 612 hästar och 850 newtonmeter i vrid. Specarna är samma mellan GLE och GLS men den sistnämnda går bara att få i S-utförande som ger maximal effekt ur den dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter. Den 5,21 meter och över 2,6 ton tunga bilen gör 0-100 km/h på 4,2 sekunder och toppar elektroniskt ur vid 250 km/h. Lägg till AMG Driverx27s Package och du kan brumma på upp till 280 istället. Växellådan som skickar kraften till alla fyra hjul är automatisk och har nio stycken växlar. Precis som sina tamare syskon har motorn ett 48-voltssystem kopplat till sig. Förbrukningen anges till 1,19 liter per mil och utsläppen till 273 gram. Det ger enligt Teknikens Värld en årlig fordonsskatt på 18.281 kronor. Aj. Vad Mercedes-AMG GLS 63 4Matic+ som den benämns kostar och när den lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Mercedes-Maybach GLS är här
En ny form av lyx

Efter teaserbilden igår har Mercedes-Maybach nu presenterat GLS 600. Det är en jätte-SUV som man beskriver som en ny form av lyx. Den ser ut som en Mercedes GLS men är rejält uppsnoffsad i alla hörn. Den har till och med en egen doft som blandar blommor, läder och kryddigt te. Bilen rullar på 22-tummare men 23 tum finns som tillval och man har valt att lacka bilen i två stycken olika färger som delar sig på midjan. Kombinationen finns i sju stycken olika färger och dessa ska alltså sätta extra prägel på utsidan och visa att det inte är någon vanlig snik-GLS du kör omkring i. Öppnar du dörren sänker sig luftfjädringen med 2,5 centimeter och i samma veva kommer ett trappsteg ut från under bilen så att det blir ännu enklare att kliva in. Väl på plats omfamnas du av en mycket genomarbetad interiör som låter dig bada i lyxigheter. Som väntat är det där bak man vill, och bör sitta. Man kan få bilen med fem eller fyra säten men oavsett val så är det rejäla fåtöljer även bak som gäller. Kör du på fyra platser får du en fet mittkonsol där bak med mugghållare som håller inställd temperatur, uppvärmt armstöd och ett kylskåp som rymmer tre stycken flaskor bubbel. Här ser man ut att kunna trivas! Under huven och bakom den enorma grillen sitter en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 558 hästar och som har ett vrid på 729 newtonmeter. Trots sin vikt på stadiga 2,78 ton gör bilen 0-100 km/h på 4,9 sekunder. Vad den lyxiga kolossen kommer att kosta vågar man knappt tänka på, men det blir nog en ansenlig summa. Lansering sker under andra halvan av 2020. Tumnagel
32.6°
+
Bobby Green
0

Teaser för Mercedes-Maybach GLS
Den ultralyxiga suven

Förra våren fick vi se ett nytt koncept från Mercedes-Maybach. Det handlade om en SUV och även om bilen bjöd på allehanda lyxigheter var det svårt att riktigt ta in designen som var minst sagt speciell, framförallt baktill. På Guangzhou Auto Show i Kina nu på fredag kommer man att visa upp produktionsversionen av detta koncept och då kanske man har ordnat upp designen lite. Det handlar om en GLS som kommer att gå under Mercedes-Maybach-namnet och här är den första teasern för bilen. Strålkastarna påminner om de som sitter på vanliga GLS och huven pryds av ett Mercedes-märke. Grillen sticker dock ut lite med sin Maybach-logga och sitt stora gap. Mer information om denna nya modell kommer så fort det finns. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0
2018

Maybach kanske kommer tillbaka som eget märke
Fler lyxbilar åt folket!

Maybach lever vidare i Mercedes-Maybach-bilarna men det kan bli så att namnet återigen blir ett fristående märke i framtiden. Chefen för Daimler, Dieter Zetsche, sa till Autocar att långtidsplanerna är att Maybach ska stå på egna ben, precis som AMG gör idag. Helt unika Maybach-bilar ska vara på gång, men först kommer man att köra några år med uppsnofsade versioner av Mercedes existerande modeller. I framtiden vore det ju kul att se Vision Maybach 6 bli verklighet, men suven Vision Maybach Ultimate Luxury kan de i mitt tycke gärna hoppa över. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0

Mercedes visar mer av Digital Light
Strålkastarna som projicerar meddelanden

Wille skrev i våras om Mercedes Digital Light som är strålkastare som kan projicera bilder och meddelanden på marken. Nu visar tillverkaren upp en färsk video där systemet används. Grejerna skulle i framtiden kunna användas till att projicera pilar och symboler på vägen för att göra körningen säkrare. Tumnagel
35.8°
+
Bobby Green
0

Thomas har testat den knasiga Maybach-suven
Verkar stanna på konceptstadiet

I slutet av april visade Mercedes-Maybach upp konceptbilen Ultimate Luxury. En superlyxig SUV som ser ut som en Farmor Anka-bil. Bygget ser ut som en sedanmodell på styltor och i sann Maybach-anda är det överflöd som gäller. Under skalet finns fyra stycken elmotorer som står för framdriften. Nu har Thomas Geiger fått testa skapelsen och så här såg det ut. Mer om bilen och fler bilder finns på länken nedan. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Maybach-konceptet kommer med ett te-set
Håll dig på insidan så du slipper se utsidan

Det är lite oklart om ni verkligen vill ha en artikel till och fler bilder på Mercedes senaste Maybach-påhitt, men eftersom det bor en liten sadist i mig kommer det här en omgång till nu när bilen är officiell. Skapelsen är verkligen något alldeles speciellt, och med tanke på era kommentarer troligen något endast en mor kan älska. Bilen går bara på el och under det mycket märkliga skalet bor fyra stycken elmotorer som tillsammans genererar 750 hästar. De är i sin tur matade av ett batteripack på 80 kWh vilket ska vara tillräckligt för att bjuda på en över 30 mil lång räckvidd innan det är dags att ladda igen. Har man en laddare som pumpar ur sig 350 kW ska man kunna ladda nästan tio mil på bara fem minuter. Konceptet är inspirerat av Kina och det är också därför man har valt att kombinera en sedan med en SUV - det är nämligen de karosstyperna som säljer allra bäst där borta. Temat fortsätter på insidan där man dekorerat med "Magic Wood" - Ebenholtsträ som ofta används i kinesiska möbler. I baksätet har man även ett komplett te-set för när man vill fika lite. Bilen kommer utrustad med olika tesorter så att man ska hittat något som passar för stunden. Precis som det Volvo visade igår finns här även en kombination av ljussättning, musik och dofter för att sätta rätt stämning. Vad Mercedes planerar att göra med konceptet i framtiden återstår att se, men det skulle vara väldigt kul att få se den i produktionsutförande komma körandes på vägarna. Tumnagel
29.5°
+
Bobby Green
0

Mercedes Maybach-SUV läcker ut
Läcker?

Det är först på mässan Auto China i Kina nästa vecka som Mercedes ska visa upp det nya Maybach-konceptet som är en SUV, men som vanligt hann internet före så att vi kan ta del av bilen lite i förväg. Man har tidigare berättat att det handlar om en blandning av en luxös sedan och en SUV och visst ser det ut som om de talade sanning. Om resultatet är lyckat är dock oklart, för vacker är nog fel ord att slänga sig med här. Under skalet ska det finnas en eldrivlina bestående av fyra stycken elmotorer som tillsammans genererar 740 hästar. Batteripacket är på 80 kWh och räckvidden på en laddning ska vara 48 mil. Vad tycker ni? Tumnagel
10.0°
+
Bobby Green
0

Teaser för nytt Mercedes-Maybach-koncept
Kan det vara en pimpad GLS?

Den 25 april öppnar portarna till bilmässan i Peking och där kommer Mercedes-Maybach att visa upp ett nytt koncept. Nu får vi en första teaser på just detta och det kan röra sig om en pimpad version av nästa generation Mercedes GLS. Det enda vi får se för tillfället är dock lite av hur interiören ser ut. Nya GLS ska börja säljas först nästa år och visas troligen upp i produktionsutförande på Los Angeles Auto Show i november. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Mercedes uppdaterar Maybach Pullman
Nytt plyte och mer pulver

Förra månaden uppdaterade Mercedes modellen S-Klass så därför faller det sig naturligt att även Maybach-versionen av denna bil får samma behandling, och nu är den här. Bilen får en ny grill med inspiration hämtad från Vision Mercedes-Maybach 6 Concept, nya 20-tumshjul och fler lackalternativ att välja mellan. För den som vill spexa till det rejält finns även ett tvåtons-alternativ. Åbäket mäter hela 6,5 meter på längden och på dess luxuösa insida kan man bland annat få nya färgteman - Magma Grey, Mahogany Brown eller Silk Beige/Deep Sea Blue. Denna bil handlar helt och hållet om baksätet och de som hänger där får nu även möjlighet att se vad som händer framför bilen via sina skärmar. Ljudsystemet är även separerat mellan framsätet och loungen där bak så att man inte behöver lyssna på samma skräp som sin chaufför. På bakluckan står det numera även S650 istället för S600. Det innebär att den dubbelturbomatade V12:an på 6,0 liter nu ger 630 istället för 530 hästar. Vridet har även ökat från 830 till 1.000 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 6,5 sekunder. Den blandade förbrukningen anges till 1,46 liter per mil och utsläppet till 330 gram per kilometer. En beställning går bra att göra nu och priserna börjar på 500.000 euro. Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0

Mercedes visar smarta strålkastare
Kommer till Mercedes-Maybach S-Class

Mercedes har under en tid experimenterat med "smarta strålkastare" och under bilsalongen i Genéve lanserar man nu sin strålkastarlösning Digital Light officiellt. Digital Light består av en uppsättning LED-lampor som fungera på ett liknande sätt som projektorer. Systemets sensorer kan känna av hur starkt strålkastarna ska lysa baserat på de yttre förhållandena och de kan även känna av mötande trafik och dimma ner ljuset automatiskt så att ingen bländas. Förutom det så kan systemet även projicera varningssymboler och annat liknande de ni ser på bilderna här. Mercedes Digital Light-system kommer att finnas tillgängligt för Mercedes-Maybach S-Class med början under första halvåret. Tumnagel
52.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Nu finns Mercedes-Maybach 6 även utan tak
Fortfarande lika bisarrt stor

Mercedes fortsätter jobba med sitt Maybach-varumärke i form av bisarra koncept. Förra året fick vi se Mercedes-Maybach 6 och i år kommer den gigantiska bilen / pråmen i en version utan tak. Och den är ännu sexigare imho. Den fantastiska inredningen känns igen men här syns den verkligen. Sittbrunnen är stor men känns pluttig när man ser rumpan och huven på denna sjukt stora bil. Under huven finns förresten ingen motor, bilen är ju eldriven, så där finns det plats för lite packning, paraplyer och annat livsviktigt. Snälla Mercedes, gör den här till verklighet. Och ge mig en. Tumnagel
70.9°
+
Roger Åberg
0

Mercedes-Maybach 6 Convertible visas på Pebble Beach
Här är en första teaser

I augusti förra året fick vi ta del av Mercedes lyxiga Maybach-koncept 6. Nu visas snart bilen i ett cabbat utförande, och det här är det första som vi får se av den. Videon avslöjar inte så mycket förutom att bilen är lackad i en blå färg, i övrigt ser den ut att vara minst lika lyxig som sitt coupé-syskon. Troligtvis får bilen även samma drivlina under skalet, vilket innebär fyra stycken elmotorer som sammanlagt levererar 750 hästar. Pebble Beach Concours d’Elegance drar igång den 17 augusti. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Mercedes visar upp S-Klass nya ansikte
Modellen får sig en facelift

Mercedes har valt bilmässan i Shanghai som plats för att visa upp en faceliftad version av modellen S-Klass. Alla versioner i klassen får den nya behandlingen vilket alltså även innefattar AMG, långversioner och Maybach. Den till synes största skillnaden är strålkastarna som uppdaterats en aning, i övrigt är det nya stötfångare på plats och uppdaterade baklampor men inte särskilt mycket mer som skiljer sig mot hur bilen såg ut tidigare. Insidan ska dock ha tagit ännu ett snäpp upp på kvalitetsstegen och bilen ska även vara ännu ett steg närmare autonom körning. Insidan ska ha fått två nya skärmar och de mäter 12,3 tum vardera. Nytt är även pekkänsliga kontroller på ratten som du kan styra med bara ett fingersvep. I övrigt är det trä och läder som försöker samsas om att ta plats. Nya färgkombinationer är magma gray/espresso brown och mahogany brown/silk beige. Nytt är även något man kallar för Energizing Comfort Control. Det är ett system som länkar samman saker som klimatanläggningen, stolsinställningen, massagefunktionen, värmen, ljuset och musiken. Det finns sex olika förprogrammerade inställningar som alla ska sätta dig i rätt stämning - Freshness, Warmth, Vitality, Joy, Comfort och Training. Under den väldiga huven finns nyheten som benämns S 560 4Matic. Den har en ny dubbelturbomatad V8:a som ger 469 hästar och ett vrid på 700 newtonmeter. Enligt Mercedes är det här en av de mest bränslesnåla V8:orna i världen och den ska dra omkring tio procent mindre bränsle än sin föregångare. Motorn har cylinderdeaktivering och släcker fyra av de åtta cylindrarna när dessa inte behövs. Vill du köra diesel är det S 350d 4Matic och S 400d 4Matic som gäller. De har båda en ny rak sexa på 3,0 liter som ger 286 hästar och 600 newtonmeter respektive 340 hästar och 700 newtonmeter. Förbrukningen anges till 0,55 och 0,56 liter per mil. Längre fram kommer det fler raka sexor och ett plug-in hybrid-alternativ med en elektrisk räckvidd på fem mil. Den som söker lite mer kraft vänder sig till AMG-versionerna och det finns S 63 och S 65 att välja mellan. Den förstnämnda ersätter V8:an på 5,5 liter med den nya dubbelturbomatade maskinen på 4,0 liter. Den ger 612 hästar och har ett vrid på hela 900 newtonmeter. Det räcker för att ta sig från 0 till 100 km/h på bara 3,5 sekunder. Den gamla sjustegade automatlådan är ersatt med den niostegade AMG Speedshift MCT-lådan som i sin tur skickar kraften till alla fyra hjulen. S 65 behåller den gamla dubbelturbomatade V12:an på 6,0 liter och precis som tidigare ger den 630 hästar och har ett vrid på 1 000 newtonmeter. Här sker drivningen endast på bakhjulen. Mercedes-Benz Intelligent Drive som är namnet på det självkörande systemet får nu funktioner som Distronic Active Proximity Assist, Active Steer Assist, Active Lane Change Assist, Active Emergency Stop Assist och Traffic Sign Assist. Via sin smarta telefon ska det även vara möjligt att parkera bilen när man står bredvid den. Några priser och när lansering sker är för tillfället oklart. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Mercedes fläsk-SUV är här
En Maybach man kan ta ut i skogen

Förra veckan läckte en video och bilder på Mercedes-Maybach G650 Landaulet ut och nu är bilen helt officiell. Den bygger som vi tidigare har berättat på en G500 4x4² med förlängd hjulbas. I baksätet sitter två kaptensfåtöljer med massagefunktioner hämtade från S-Klass och de som åker där har all lyx de kan tänka sig inom en armlängds avstånd. Vill man inte veta av de som sitter där fram kör man bara upp en skärm och får en egen liten privat loungehörna. Är vädret bra är det bara att fälla bort canvastaket och släppa in ljuset. Tygtaket finns i tre stycken olika färger, bilen finns i fyra. För att man säkert ska veta att man kommer fram till det där viktiga mötet i tid sitter det under huven en dubbelturbomatad V12:a på 6,0 liter som ger 630 hästar och som har ett vrid på 1 000 newtonmeter. Bilen driver givetvis på alla fyra hjulen och för att kunna ta sig fram på andra ställen än där det är asfalt finns det diffspärrar och en markfrigång på 45 centimeter. Endast 99 stycken exemplar kommer att tillverkas. Premiär blir det på bilmässan i Genève nästa månad. Allt om bilen finns på länken nedan. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Mercedes-Maybach G650 Landaulet läcker ut
Läcker?

Teaser-bilden från Mercedes vi kunde visa i går var inte en G65 AMG 4x4² V12 Convertible utan en Mercedes-Maybach G650 Landaulet. Nu får vi en video på nyheten innan den är helt officiell, och visst handlar det om en bisarr skapelse. Maybach-epitetet lyfter lyxen ytterligare och ger bland annat de i baksätet ett tak som går att fälla bort och en egen liten privat lounge eftersom det är stängt fram till förarhytten. Jämfört med G500 4x4² som den är baserad på får denna en längre hjulbas vilket ger ännu mer plats för de bakre passagerarna. Det ryktas om att endast 99 stycken exemplar kommer att byggas och alla lär ha en rejält saftig prislapp på sig. Premiär blir det på bilmässan i Genève nästa månad. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0
2016

Mercedes lyxiga Maybach-cabriolet är här
En S-Klass med extra allt

För den som inte vill kompromissa med lyxen när de åker öppet och inte är sugen på varken Bentley eller Rolls-Royce kommer Mercedes här med Mercedes-Maybach S650 Cabriolet. En rejäl lyxlimpa fylld med allt man kan tänkas behöva, och inte behöva. Självklart sitter det en fet motor under skalet, något annat vore otänkbart. V12:a på 6,0 liter försedd med dubbla turboaggregat. Den ger 630 hästar och den kopplas självfallet till en automatisk växellåda med dubbelkoppling. Mercedes har jobbat hårt för att lyxa upp den redan lyxiga S-Klassen och detta har man bland annat gjort genom att montera helt nya kramgoa stolar med jättemånga stygn kors och tvärs. Instrumentpanelen är även lite snofsigare än i vanliga S-Klass. Givetvis finns det även emblem här och var som påminner en om att man köpt det allra lyxigaste som tillverkaren har att erbjuda. Som ni ser på bilderna finns det även ett medföljande exklusivt väskset som ska matcha bilen. Utsidan får en ny stötfångare fram, en annan typ av fälgar och fyra avgaspipor trots att det inte är en AMG-version. Endast 300 stycken exemplar kommer att tillverkas och priserna börjar på omkring 300 000 euro. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Mercedes presenterar snart en Maybach-cabriolet
Endast 300 exemplar tillverkas

Om två dagar kommer Mercedes att visa upp en cabriolet prydd med det exklusiva Maybach-epitetet på Los Angeles Auto Show. Den heter Mercedes-Maybach S650 Cabriolet och precis som sitt syskon Mercedes-Maybach S600 handlar det om en bil där lyx står i fokus. Bilen baseras på vanliga S-Klass Cabriolet och får troligtvis en stor V12:a under huven. Endast 300 stycken exemplar kommer att tillverkas. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida