m
2019

Road & Track har utsett Performance Car Of The Year
Hyundai Veloster N vann

Varje år utser tidningen Road & Track vilken de tycker är årets prestandabil. I år plockade man med sig elva stycken kandidater till racerbanan Thunderhill Raceway Park och efter att ha kört dem på banan kokade man ner siffran till sex stycken. Dessa bilar tog man sedan ut och körde på bergskedjan Sierra Nevadas slingriga vägar och efter detta hade man en vinnare - Hyundai Veloster N. Något otippat kanske eftersom de övriga bilarna man hade att välja mellan var BMW M2 Competition, Chevrolet Corvette, Lamborghini Huracan Evo, Lexus RC F Track, Lotus Evora GT, Mazda Miata RF Club, McLaren 600LT Spider, Nissan GT-R NISMO, Porsche 911 och Toyota Supra. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Ny specialare från McLaren
Inspirerad av kometer

MSO (McLaren Special Operations) presenterar nu sin senaste skapelse och det är en 600LT som man har piffat till en del. Bilen är lackad i specialfärgen Comet Fade som blandar tre stycken olika färger (Cerulean Blue, Defined Burton Blue och Atlantic Blue) för en lite fräsigare och mer unik utsida. Inte mindre än 120 timmar tog det att få till lacken som vi ser den här. Bilen är beställd av en trogen McLaren-kund och inspirationen ska komma från ljuset och hastigheten en komet bjuder på. Förutom lacken har den fått ett takscoop i kolfiber, tre stycken olika kolfiberpaket över hela bilen och smidda fälgar i svart. Insidan går i samma blåa tema och även här flödar det av kolfiber. Inget har gjorts med motorn så den 3,8 liter stora dubbelturbomatade V8:an lämnar fortfarande 600 hästar och 627 newtonmeter. Motorn är kopplad till en sjustegad dubbelkopplingslåda som ser till att skicka bilen från stillastående till 100 km/h på 2,9 sekunder. Toppfarten ligger på 328 km/h. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Häng med McLaren 600LT på Ringen
Klockade in på 7:08.8

Sport Auto tog i somras ut en McLaren 600LT på Nürburgring för att sätta en varvtid. Nu har man publicerat videon på detta och när varvet var avklarat stod klockan på 7:08.8. Det är den snabbaste tiden som publicerats för någon McLaren bortsett från bansmiskaren P1 LM. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Ferrari 488 Pista mot Porsche 911 GT3 RS och McLaren 600LT
Vilken av de vassa bilarna är vassast?

Autocar har ställt Ferrari 488 Pista mot Porsche 911 GT3 RS och McLaren 600LT för att se vilken av bilarna som presterar bäst där de hör hemma - på banan. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Chris Harris kör McLaren 600LT
Tycker den har bättre känsla än Senna

Ett nytt avsnitt av Chris Harris Drives är här och det är ju alltid trevligt. I detta kör han en McLaren 600LT och han gillar den faktiskt bättre än modellen Senna. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Nu finns det även en cab-version av McLaren 600LT
Spider är presenterad

För en vecka sedan släpptes första teasern och nu är bilen presenterad. Det här är cab-versionen av McLarens modell 600LT och den bjuder på samma sak som sitt syskon med skillnaden att man kan fälla bort taket. Detta är i två delar och med det på behålls mycket av coupé-profilen. Går att fälla i hastigheter upp till 40 km/h men hur lång tid det tar får vi inte reda på. Maskinen är den beprövade V8:an på 3,8 liter med dubbla turbo. Effekten är 600 hästar och 620 newtonmeter. Växellådan har sju steg och 0-100 km/h ska gå på raska 2,9 sekunder, toppfarten ligger på 324 km/h. Kör man nedcabbat får man dock nöja sig med 315 km/h. Vågen stannar på 1.297 kilo vilket innebär att den bara är 50 kilo tyngre än coupén. På prislappen står det från 250.000 euro. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

McLaren släpper teaser för 600LT Spider
Cab med långbak

McLaren fullkomligt spottar ur sig modeller just nu. Dock handlar det oftast om specialversioner på redan existerande bilar, men ändå. Härnäst kommer 600LT Spider som alltså är cab-versionen av vanliga 600LT. Här har vi de första teaser-grejerna kring den. Premiär blir det den 16 januari. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0
2018

Alpine A110 blev Top Gears Performance Car Of The Year 2018
Grattis!

Top Gear har nu utsett vilken bil de tycker förtjänar titeln Performance Car Of The Year 2018 och i år gick den till nya Alpine A110. Kanske lite oväntat, kanske inte. Bilen tävlade mot Bugatti Chiron, Ferrari 488 Pista, McLaren 600LT och Porsche 911 GT2 RS. Jämförelsetesterna skedde på Circuit de Charade i Frankrike och där imponerade Alpinen med sin rena körkänsla och balanserade karaktär. En längre video på hela testet kommer senare. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

MSO visar kittad McLaren 600LT
Mer av allt

I slutet av juni visade McLaren 600LT och snart är det dags för specialavdelningen MSO (McLaren Special Operations) att visa upp sin tagning på modellen. Bilen kommer att ha premiär på Pebble Beach Concours d’Elegance nu på söndag den 26 augusti och så här ser den alltså ut. Lacken heter Stealth Grey och bygget visar vad MSO kan erbjuda till bilen om du halar fram plånboken. Den här har bland annat fått sig ett luftscoop på taket som i sin tur matar mer syre till motorn, flera aerodynamiska detaljer på utsidan, andra fälgar och stolarna från modellen Senna med tillhörande sexpunktsbälte. Självklart är alla bitar man satt dit i kolfiber. Vad man får betala för godiset framgår inte för tillfället men det är troligtvis inget som kommer att bekymra de potentiella kunderna i vilket fall. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

McLaren presenterar 600LT
Lite längre, lättare och vassare

Vad vi trodde skulle bli 570LT blev 600LT. Det här är den senaste medlemmen i McLaren Sports Series och det är alltså en 570 med ett något längre bakparti. LT står för Long Tail vilket härstammar från klassikern F1 GTR Longtail som hade en längre akter för att få ännu bättre downforce. Men då skiljde sig Longtail mer från vanliga GTR, riktigt så är det inte nu. Visst, 600LT är längre än 570, men det handlar bara om sju centimeter och det kommer från en mer utputande stötfångare och den nya vingen. Det som får den att sticka ut mest är istället avgaspiporna som flyttat upp till motorluckan och påminner om de som finns på Porsche 918 Spyder. Precis som beteckningen avslöjar är det 600 hästar som levereras från den dubbelturbomatade V8:an. Bilen har bantat hela 95 kilo och den siffran kan öka ytterligare om man väljer till kolfibertak, kolfiberstolar och ventilerade framskärmar i kolfiber. Både gas- bromsrespons ska ha rappats upp och motorfästena ska vara styvare än någonsin. Är du sugen på ett exemplar får du slanta upp närmare 250.000 dollar. Förra LT-versionen, 675LT Spider, sålde slut på två veckor. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0