m

McLaren ska börja köra Extreme E
Börjar köra i den elektriska offroad-ligan nästa år

Biltillverkaren McLaren har meddelat att de kommer att ansluta till den andra säsongen av det elektriska offroad-mästerskapet Extreme E. Extreme E:s första säsong drog igång tidigare i år där nio team deltar. Av de 18 förarna i Extreme E är fem stycken från Sverige. I Team JBXE hittas de båda svenskarna Mikaela Åhlin-Kottulinsky och Kevin Hansen medan Kevins brorsa Timmy kör för Team Andretti United Extreme E. Vidare kör Mattias Ekström för ABT Cupra XE och Johan Kristofferson för Rosberg X Racing. Här ovan hittas ett klipp där McLaren snackar lite om att man ansluter till Extreme E under säsongen som startar 2022. Här nedanför hittas ett sammandrag från finalen av årets andra Extreme E-tävling. Den gick under namnet "Ocean X Prix" och kördes i Dakar, Senegal. Den vanns av Rosberg X Racing som nu även leder Extreme E:s första säsong totalt. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

McLaren Artura blir först med Pirellis Cyber Tyre-teknik
Däcken kommunicerar direkt med bilen

Laddhybriden Artura som McLaren lanserade tidigare i år kommer att bli den första kommersiellt tillgängliga bilen med en variant av däcken "Cyber Tyre" som Pirelli presenterade förra året. När Pirelli presenterade Cyber Tyre förra hösten så snackades det om 5G-uppkopplade däck som med hjälp av inbyggda sensorer skulle kunna hålla koll på om vägbanan är blöt eller om det finns något annat som kanske tillfälligtvis kan göra vägbanan lite osäkrare att färdas på. Riktigt så avancerade verkar dock inte de Pirelli P Zero Corsa-däcken som Artura är försedd med vara. Istället handlar det om att däcken har försetts med ett system som via Bluetooth LE kan överföra information om däcktryck, slitage och annat direkt till bilens datorsystem. Sådana system sitter vanligtvis i bilars hjul men i McLaren Arturas fall finns alltså detta system i däcken. Pirellis R&D-chef Piero Misani säger till Ars Technica: "Now we have the technology to install at industrial level a sensor inside the tire and, most of all, integrate the sensor into the car itself. You can put in a sensor, you can put in an app [linked to a tire], but this is not a dialogue between the tire and the car. That is something that is a standalone system. With the McLaren Artura, we believe that wex27ll be the first to fully integrate a sensor in the tire with the carx27s electronics." Laddhybriden McLaren Artura kostar från 185.000 pund, motsvarande närmare 2,2 miljoner svenska kronor, och börjar levereras någon gång under årets tredje kvartal. Här nedanför hittas en demonstrationsfilm för Pirellis vision med Cyber Tyre, däck som kan komma att dyka upp på bilar i framtiden. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mrwhosetheboss tar en titt på dyra och unika telefoner
Limited edition-fest!

Titt som tätt händer det att mobiltillverkare gör lite roliga grejer med sina telefoner och släpper dessa i begränsad upplaga. Bland annat har vi fått se telefoner med teman som Cyberpunk 2077, Star Wars och McLaren. Mrwhosetheboss har släppt en ny video där han tar en titt på några av de mest unika och aningen dyra telefonerna på marknaden och den totala prislappen för samtliga lurar landar på runt 200.000 dollar. Tumnagel
29.6°
+
André Stray
0

Hur är det att köra en bil utan vindruta egentligen?
Matt Farah testar McLaren Elva - utan hjälm!

I november 2019 hoppade även McLaren på tåget med taklösa bilar som saknade vindruta när de presenterade en ny version av modellen Elva. Den har nu Matt Farah från The Smoking Tire provkört, och han är modig eftersom han bara har solglasögon som skydd. Jag skulle inte vilja möta en humla med siktet inställt på mitt ansikte i den här bilen om jag inte hade hjälm på mig. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0

Nytt banracingmonster från McLaren
Det här är 720S GT3X

Om man inte behöver bry sig om massa racingregler kan man bygga ett riktigt monster och det är precis vad McLaren har gjort. Det här är 720S GT3X och den baseras på vanliga 720S GT3 som man tävlar med i olika serier. Här har man dock skruvat upp allt ytterligare och gjort bilen ännu galnare. Den dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter har bland annat fått ytterligare 200 hästar vilket ger denna samma effekt som gatversionen. Det finns också en push-to-pass-knapp som kort ger 30 extra hästar. Vidare har bilen en ännu större bakvinge, fetare frontsplitter och omgjord diffusor baktill. Man kan även få GT3X med en passagerarstol vilket man inte kan få i vanliga GT3, så nu kan man ta med sig kompisar runt banan. Vad man får betala för härligheten är oklart. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

McLaren rullar ut laddhybriden Artura
Det första stora steget mot elektrifiering

När McLaren lanserade modellen P1 2013 bjöd den på något ingen annan McLaren gjort tidigare - en laddsladd. P1 är en laddhybrid som fungerande som en slags testbänk för den nya tekniken. Men P1 tillverkades bara i 375 stycken exemplar och kostar en rejäl slant. Nu känner sig McLaren redo för att skicka ut en laddhybrid till "massorna" och man gör det med den nya modellen Artura. Under skalet hittar vi en helt ny dubbelturbomatad V6:a på 3,0 liter. Den ger 585 hästar och 585 newtonmeter i vrid. Till förbränningsmotorn kopplas en elmotor på 95 hästar och 225 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på tre sekunder blankt, 0-200 på 8,3 sekunder och 0-300 på 21,5 sekunder. Toppfarten anges till 330 km/h. För växlandet står en ny dubbelkopplingslåda med åtta växlar. Men den har ingen backväxel, när det är dags att backa så körs elmotorn baklänges istället. Drivningen sker endast på bakhjulen och det finns en elektronisk diffspärr som du kan aktivera. En intressant sak är att bilen inte har elektronisk servo utan här är det fortfarande hydrauliska grejer som gäller, vilket McLaren föredrar då det ger en bättre körkänsla. På bara el ska man kunna köra upp till tre mil. Man ska kunna ladda batteriet från tomt till 80 procent på 2,5 timmar. Artura väger in på 1496 kilo. För att få stopp på den sitter det keramiska skivor på 391 millimeter med sexkolvsok fram. Däcken kommer från Pirelli och de mäter 235/35 fram, 295/35 bak, fälgarna är på 19 tum. På prislappen står det 185.500 pund och det går bra att lägga en beställning nu om man känner för det. De första leveranserna ska ske under årets tredje kvartal. Ett massivt pressmeddelande med all information kring bilen finns på länken nedan. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Lego släpper video om Technic McLaren Senna GTR
Lite designsnack

Lego gör en hel del intressanta grejer med sin Technics-kollektion och det är alltid intressant att höra byggsatsernas designer prata om sina verk. Och det är vad vi får göra i videon ovan. Lego Technic McLaren Senna GTR finns tillgänglig att köpa nu för runt 500 kronor. (jämför priser) Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Ny smygtitt på McLaren Artura
Kommer klara 3,2 mil på bara el

På onsdag nästa vecka, den 17 februari, kommer McLaren att dra täcket av den helt nya modellen Artura. Det kommer inte att gå att ta miste på att det är en McLaren det handlar om men under skalet finns många nyheter, bland annat en laddhybriddrivlina. Nu får vi mer smygtittar på bilen som visar att den får måsvingedörrar, skarpa strålkastare, smala baklampor och dubbla avgasrör där bak. Vi får oss även en titt på det digitala instrumentklustret som bland annat visar vad räckvidden på bara el kommer att bli - upp till 3,2 mil. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0

McLaren Artura presenteras den 17 februari
Snart är hybriden här

McLarens kommande superbil heter som vi redan berättat om Artura och nu får vi reda på att den kommer att presenteras den 17 februari. Den här kommer ha en hybridiserad dubbelturbomatad V6:a under skalet och ersätter dagens Sport Series. Artura baseras även på en helt ny plattform som heter McLaren Carbon Lightweight Architecture (MCLA). Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0
2020

Det här är McLaren Sabre
Speciellt framtagen för USA

Nu var den så presenterad - McLarens senaste modell Sabre. Det här är lite av en specialare i endast 15 stycken exemplar som tagits fram av MSO (McLaren Special Operations) tillsammans med kunder. Den första bilen ska redan vara levererad och det kan vara den vi ser i klippet här nedan. Bilen kommer endast att rulla i USA och den är speciellt framtagen för den amerikanska marknaden. Den har "ideas and innovations that global homologation would not permit" men exakt vad det innebär är oklart. Under det rejsiga skalet sitter den välbeprövade dubbelturbomatade V8:an på 4.0 liter. Här ger den hela 836 hästar och 800 newtonmeter i vrid vilket gör den till den starkaste icke-hybridiserade McLaren-motorn hittills. Toppfarten ska ligga på 350 km/h vilket också innebär att det här är den snabbaste tvåsitsiga McLaren någonsin. De resterande 14 stycken exemplaren ska levereraras inom de närmaste månaderna. Vad kunderna har fått betala får vi inte reda på för tillfället tyvärr. Tumnagel
34.1°
+
Bobby Green
0

McLaren Sabre läcker ut
Läcker?

McLarens nya modell i Ultimate Series-serien heter Sabre och nu har följande två bilder på skapelsen läckt ut. Den går under kodnamnet BC-03 där BC står för Bespoke Commission vilket innebär att det här är ett specialbygge skapat av McLaren Special Operations. När Sabre visas upp officiellt är oklart men eftersom bilder nu har läckt ut lär det nog inte dröja för länge. Visa det här inlägget på Instagram Ett inlägg delat av CocheSpias (@cochespias) Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

OnePlus visar upp 8T Concept
Tjusig koncepttelefon med intressant teknik

OnePlus levererar titt som tätt lite intressanta koncepttelefoner. I januari fick vi lägga vantarna på en telefon vid namn Concept One som företaget tagit fram med McLaren som var utrustad med elektrokromiskt glas över kamerorna, vilket användes för att gömma kamerorna när de inte användes. Riktigt ballt, faktiskt. Nu har gänget presenterat en ny koncepttelefon och den här gången är det en variant av 8T. 8T Concept ser ut som en vanligt 8T framifrån, men på baksidan har det skett lite ändringar. Glaset är utrustat med färgskiftande material som har en form som inspirerats av de kända varmvattenkällorna i Pamukkale i Turkiet. Materialet kan skifta färg när man får aviseringar och tillsammans med telefonens millimetervågsteknik ska användaren kunna få bort blinkandet genom att svepa med handen över telefonen. Med millimetervågstekniken tillsammans med materialet ska det även vara möjligt att synka färgskiftandet med andning. OnePlus 8T Concept är som sagt en koncepttelefon som visar hur sådan teknik skulle kunna användas i framtiden. Huruvida OnePlus kommer använda tekniken i telefoner tillgängliga för konsumenter i framtiden är för tillfället okänt. Tumnagel
36.8°
+
André Stray
0

Gunther Werks Porsche 993 på Laguna Seca
Nästan lika snabb som en McLaren P1

Gunther Werks version av Porsche 993 duger inte bara till att beundra för alla sina detaljer, den skäms heller inte för sig när man tar ut den på bana. Här får vi se bilen slungas runt på Laguna Seca där den sätter en tid på 1:30.99. En McLaren P1 klarar samma strapats på 1:30.71 och en Porsche 918 Spyder har satt tiden 1:29.89. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Patentritningar avslöjar McLaren Sabre
Kanske tillverkas i en begränsad upplaga

För mer än ett år sedan läckte bilder på en ny superbil från McLaren ut. Då trodde man att den hette BC3 Concept. I somras såldes en byggslot till modellen och då var namnet istället BC-03. Nu har patentritningar på bilen läckt ut och förutom att få se mer av hur den ser ut verkar det officiella namnet vara Sabre. McLaren har tidigare sagt att det här handlar om en specialversion framtagen åt en kund. Rykten säger dock att det handlar om en begränsad serie om 5-15 stycken bilar. Dessa rykten säger även att ett exemplar kostar från 2,7 miljoner euro. Drivlinan ska tydligen vara samma som i konceptbilen Ultimate Vision Gran Turismo vilket innebär en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som driver bakhjulen och två stycken elmotorer som driver framhjulen. När McLaren kan tänkas presentera bilen officiellt är oklart än så länge. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0

McLarens nästa modell heter Artura
Hybriden lanseras i början av nästa år

McLaren har tidigare smygvisat deras kommande hybrid-modell och läckta patentritningar har visat oss hur den kommer att se ut. Nu får vi reda på att namnet blir Artura. Bilen som kommer få en V6:a lovar "astonishing" prestanda och lansering kommer att ske i början av nästa år. Det sägs att modellen kommer klara av strax över tre mil på bara el. McLaren-chefen Mike Flewitt säger följande: "Every element of the Artura is all-new – from the platform architecture and every part of the High-Performance Hybrid powertrain, to the exterior body, interior and cutting-edge driver interface – but it draws on decades of McLaren experience in pioneering super-lightweight race and road car technologies to bring all of our expertise in electrification to the supercar class." Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

McLaren Senna GTR snart här som Lego Technic
Släpps 1 januari nästa år

McLaren och Lego presenterar nu gemensamt en version av McLaren Senna GTR i Technic-serien. Bygget består av 830 stycken bitar och lämpar sig för barn tio år och uppåt. Någon övre gräns finns mig veterligen inte. Bilen mäter 32 centimeter på längden när den är färdigbyggd och kolvarna i motorn ska kunna röra på sig. Modellen släpps den 1 januari nästa år så det blir inget att lägga i julklappssäcken detta året. Men där får den ju ändå inte plats eftersom det redan är fullt med handspritsdrivna stormkök. På prislappen står det 49,99 euro. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

McLaren Senna-ägare kör sin bil där den hör hemma
På banan

En McLaren Senna hör hemma på banan. Det vet den här ägaren som här tar oss med på en åktur runt Red Bull Ring i Österrike. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Nu kan du leasa en Koenigsegg
Kostar 24.000 dollar i månaden

Om man inte har all kosing som behövs när det är dags att köpa bil kan man leasa, något som blivit väldigt populärt de senaste åren. Men leasing innebär oftast att det man får på uppfarten är en grå Volkswagen Passat med manuell låda. Sådär kul. Vad som däremot är kul är en Koenigsegg CCXR Trevita. En sådan kan du nu leasa genom Luxury Lease Partners. Men det kostar 24.000 dollar i månaden i fem år. Och du måste slänga upp 650.000 dollar kontant först. Skulle du vilja leasa något annat än ägget har firman även bilar från McLaren, Ferrari, Lamborghini och andra exotiska tillverkare att erbjuda. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

F1-föraren Lando Norris kör McLaren Elva på Silverstone
Hej vad det går!

För snart ett år sedan presenterade McLaren den taklösa modellen Elva. Här får vi se när F1-föraren Lando Norris tar bilen på en sväng runt Silverstone. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Patentritningar avslöjar McLarens nya sportbil
Ser ut som alla andra

Tidigare denna månad började McLaren att teasa en maskerad version av deras kommande hybridiserade sportbil. Nu får vi se formerna ännu bättre eftersom patentritningar på modellen har sipprat ut på nätet. Och surprise - bilen kommer att se ut som alla andra McLarens. Eller mer som en 570S som fått lite ny design. Säkert strategiskt bra, men kanske inte så kul? Presentationen kommer att äga rum under första halvan av 2021. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Nästa generation av McLarens hybrid kommer nästa år
Ny turbomatad V6:a ersätter Sports Series

McLaren visar nu upp två stycken teaserbilder på deras kommande sportbil som kommer att ersätta utbudet man idag har i Sports Series-ligan. Den här kommer med en helt nyutvecklad laddhybrid-drivlina och istället för den välbeprövade V8:an har denna V6:a. Trots att den har två cylindrar färre lovar man "astonishing levels of performance and a uniquely intense driving experience". Man kommer även att kunna köra på enbart el, men inte mer än runt tre mil. Bilen baseras på MCLA (McLaren Carbon Lightweight Architecture)-plattformen och den ska vara optimerad för just hybrid-teknik. Bilen som för tillfället går under namnet HPH (High-Performance Hybrid) hamnar mellan modellen GT och 720S. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Lamborghini har taklös superbil på gång
Konkurrent till McLaren Elva och Ferrari Monza

Av någon anledning har biltillverkarna i den högre skalan börjat trycka ur sig bilar utan tak. Inte cabbar utan såna som helt saknar både tak och vindruta, där du behöver integralhjälm på dig när du kör för att inte bli mätt på luftrussin. Hösten 2018 rullade Ferrari ut Monza, för ett år sedan dök McLaren Elva upp och i mars visade Aston Martin upp V12 Speedster som följer samma koncept. Då kan ju såklart inte Lamborghini stå med brallorna nere och titta på, så de har också en liknande superbil på gång. Bilden ovan är det enda vi får se för tillfället och eftersom den har samma foliering som Essenza SCV12 kan det röra sig om en taklös version av denna. Den får man bara köra på banan, men om detsamma kommer gälla versionen utan tak återstår att se. Det här är faktiskt inte första gången Lamborghini ger sig på något liknande. Redan 2005 presenterades konceptbilen Concept S som var en Gallardo utan tak och vindruta. 2012 var det dags igen med Aventador J Speedster. Tumnagel
33.7°
+
Bobby Green
0

Henry Catchpole kör McLaren 765LT på bana
Där den hör hemma

I mars presenterade McLaren ytterligare en longtail - 765LT. Den har Henry Catchpole nu tagit ut på bana för att se vad den går för och så här såg det ut. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Tesla Model S Plaid på Laguna Seca
Häng med på rekordvarvet

Här kommer ett videoklipp som visar när Tesla Model S Plaid tog sig runt Laguna Seca på bara 1:30,3. Bilen som körs är en prototyp utrustad med skalstol, racinginstrument och Michelin Sport Cup 2-däck. De sistnämnda kommer dock vara standard på bilen när den väl lanseras nästa år. Varvrekordet för produktionsbilar på banan sattes av en McLaren Senna förra året när den körde på 1:27,6. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

Skisser på Hyperoden Giocattolo Marcella
Raggarbil möter hyperbil

En australiensare vid namn Paul Halstead håller på att utveckla en egen hyperbil som han kallar för en Hyperod. Här har han blandat klassisk raggarbils-design med futuristiska former. Chassiet ska vara i kolfiber och bakom sittbrunnen finns en W16-motor som består av två stycken LS7-V8:or som man smackat ihop. Effekten anges till 1400 hästar och till paketet sitter en sexstegad sekventiell växellåda som driver bakhjulen. Som vi kan se på skisserna finns det plats för tre stycken personer där föraren precis som i McLaren F1 sitter i mitten. Barry Lock som var ingenjör på McLaren F1-tiden är faktiskt inblandad även i detta projekt. Bilen saknar tak och dörrar, men ska vara så låg att det bara är att kliva över kanten för att komma i den. Målet är att bilen ska visas upp på Pebble Beach Concours d’Elegance i juli 2022. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Pagani Huayra BC Roadster sätter nytt rekord på Spa
Slog McLaren Senna

Inofficiellt har Pagani nu satt ett nytt varvrekord på Spa Francorchamps. Till hjälp hade man en Pagani Huayra BC Roadster och när den hade kört klart stod klockan på 2:23.08. Det är snabbare än den tidigare rekordinnehavaren McLaren Senna som för nästan 1 1/2 år sedan körde på 2:24.82. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Gammalt test av McLaren F1
Tål att ses igen

Här ser vi ett gammalt test av McLaren F1 med racerföraren Martin Brundle bakom ratten. Tyvärr är klippet ganska kort men bättre än inget när det gäller denna speciella bil. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Lanzante visar specialversioner av McLaren-modeller
Inspirerade av Le Mans-vinnande F1 GTR

För att hylla att det nu är 25 år sedan som McLaren vann Le Mans med F1 GTR har Lanzante tagit fram ett gäng specialversioner som de kallar för LM 25 Edition. Detta unika paket erbjuds till modellerna 600LT Coupé och Spider, Senna, Senna GTR, 765LT Coupé och 765LT Spider som inte är presenterad ännu. Ytterligare en modell finns med i programmet men vilken det är vet vi inte för tillfället. Alla sju inspireras av F1 GTR och lackas i färgen Ueno Grey och får kontrasterande detaljer i ljusgrått. Fälgarna är femekrade och helt tillverkade i kolfiber och de är sju kilo lättare än standardfälgarna. Självklart är bromsoken lackade i guld med röd McLaren-text precis som F1 GTR. Insidan som vi inte har bilder på än får lätta skalstolar som sparar ytterligare 18 kilo, diverse kolfiberdetaljer, Alcantaraklädd ratt och några loggor som skvallrar om att detta är en specialversion. Motormässigt kommer det inte att ske någon förändring hos någon modell. Däremot kommer man att byta ut värmesköldarna till avgassystemet med diton som är guldpläterade. Bilen får du stå för själv och sedan kör du den till Lanzante som behöver tre månader för att förvandla ditt exemplar. Operationen kostar från 144.000 pund. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

McLaren Senna nu även i barn-storlek
André jublar!

För den som även vill att barnen ska ha en McLaren Senna att köra omkring med finns nu detta officiellt från tillverkaren. Bilen är ämnad för barn mellan 3-6 år och kostar 375 pund. Den går som väntat på el och har både fungerande dörrar som går uppåt, riktiga bromsar, ett infotainment-system och kan göra "realistiska" Senna-ljud. Gillar man inte denna modell erbjuds sedan tidigare även P1 och 720S i detta format. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Så tycker racerföraren Andy Pilgrim om McLaren Senna
Testar den på bana där den hör hemma

Vi har tidigare sett när racerföraren Andy Pilgrim testar Porsche Taycan på bana, nu är det istället dags för McLaren Senna att visa vad den går för. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida