Quantcast
m

Gordon Murray visar upp GMD T.50
McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version

Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Klipsch släpper hörlurar tillsammans med McLaren
Som har ett fodral som torkar av hörlurarna

Klipsch släpper nu ett par true wireless-hörlurar tillsammans med McLaren som levereras med ett batteriladdar-fodral som verkar rätt så fiffigt. Fodralet till Klipsch T5 II True Wireless Sport är försedda med en anordning som Klipsch säger ska kunna torka hörlurarna automatiskt, oavsett hur våta de är av svett, regn eller annat när man stoppar ner dem i fodralet. Det känns ju som en rätt smidig funktion då det handlar om ett par "sport-hörlurar" som kanske riskerar att bli lite våta då och då. Hörlurarna kopplas upp mot mobil eller annat via Bluetooth 5 och har åtta timmars batteritid. Med det tillhörande fodralet kan man som mest få ut 24 timmars batteritid från hörlurarna. Klipsch T5 II True Wireless Sport McLaren Edition kostar 250 dollar. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fernando Alonso gör comeback i Formel 1
Ska börjar köra för Renault igen

Idag släpptes den lite oväntade nyheten att den 38-årige Fernando Alonso kommer att göra comeback i Formel 1 från och med nästa år. Den dubbla världsmästaren Alonso lämnade F1-cirkusen 2018 efter 17 år. När han nu återvänder till F1 kommer han att köra för Renault, teamet som han kammade hem två världsmästerskap med 2005 och 2006. Där kommer Alonso att ersätta Daniel Ricciardo som nästa år kommer att köra för McLaren, teamet som Alonso körde för när han lämnade F1-racingen 2018. Fernando Alonso säger själv om sin comeback i ett uttalande på F1:s hemsida: "Renault is my family, my fondest memories in Formula 1 with my two World Championship titles, but Ix27m now looking ahead. Itx27s a great source of pride and with an immense emotion I’m returning to the team that gave me my chance at the start of my career and which now gives me the opportunity to return to the highest level.I have principles and ambitions in line with the teamx27s project. Their progress this winter gives credibility to the objectives for the 2022 season and I will share all my racing experience with everyone from the engineers to the mechanics and my team-mates. The team wants and has the means to get back on the podium, as do I." Tumnagel
43.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

McLaren får lån på 150 miljoner pund
Mycket pengar, men räcker det?

Det är många biltillverkare som har det kämpigt just nu. McLaren är en av dem. Pandemin har slagit hårt och något måste göras för att man inte ska gå under helt. Innan den 17 juli måste man ha kommit på en lösning för att det inte ska gå åt fanders. Nu har ett lån på 150 miljoner pund beviljats av National Bank of Bahrain, men frågan är om det räcker? McLarens plan är att börja tillverka bilar igen den här veckan. Till helgen är det även dags att dra igång årets F1-säsong i Österrike. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

En närmare titt på McLaren Senna LM
Den gatlegala versionen av Senna GTR

Förra året började det bubbla upp rykten som sa att McLaren höll på med en specialversion av modellen Senna kallad Senna LM. Den är baserad på racerbilen Senna GTR men är något man får köra med på gatan, fortfarande ganska så extrem dock. McLaren har fortfarande inte officiellt presenterat bilen men den har synts till på nätet flera gånger sedan ryktena började. Nu har en McLaren-återförsäljare i Auckland, Nya Zeeland, fått in just en sån här. I följande klipp går man igenom bilen som är en hyllning till legendariska F1 LM som lanserades för att fira segern på 1995 års upplaga av 24-timmars på Le Mans med en F1 GTR. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

78-åring har köpt sig en McLaren 720S Spider
Ålder är bara en siffra

Doug DeMuro tycker att 720S Spider är den bästa av McLarens modeller att köpa. Det verkar den 78-årige norrmannen Henry Harrfeldt hålla med om för just en sådan har han gått och köpt sig. Lite roligare än en vettig och praktisk bil som folk i den här åldern kanske vanligtvis brukar köra omkring i. Men Henry gillar fart och fläkt, och förutom den här bilen har han även en AC Cobra och en Ford GT40. Vilken bil hoppas du att du kör omkring i om du blir 78 år gammal? Tumnagel
48.3°
+
Bobby Green
0

Video på den McLaren F1 GTR Longtail som är till salu
Det här får man för 15 miljoner dollar

I slutet av mars skrev vi att Tom Hartley har en gatlegal McLaren F1 GTR Longtail till salu. YouTube-kanalen The Supercar Driver har filmat bilen tillsammans med Tom Hartley Junior så att vi kan få oss en närmare inblick i vad man får för de 15 miljoner dollarna bilen kostar. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Byggslot till McLaren BC-03 till salu
För 300.000 euro extra

Förra hösten läckte det ut bilder på en ny modell från McLaren. Det sades att det här var den omtalade BC3 Concept eller BC-03 som den också går under. Fortfarande har bilen inte presenterats officiellt men trots detta finns det ett företag som säljer en byggslot för den. De heter Knight International och prislappen är nu saltad med 300.000 euro. Det sägs att frånpriset kommer att ligga på mellan 3,1 och 3,5 miljoner euro och att endast 15 stycken exemplar kommer att tillverkas. Tumnagel
35.1°
+
Bobby Green
0

OnePlus och McLarens samarbete är över
Det blir inte några fler McLaren-telefoner

För några veckor sedan började det tisslas och tasslas om att OnePlus och McLaren inte är bästa företagsvänner längre. Observanta fans upptäckte att OnePlus plockats bort från McLarens hemsida, men varken OnePlus eller McLaren uttalade sig i frågan. Nu har Android Authority fått lite officiella svar från McLaren som kort och gott att det planerade samarbetet nu är över. “Our partnership with OnePlus, which came to its scheduled conclusion recently, has been a highly successful collaboration between two iconic and innovative brands. Since the start of this partnership in 2018, OnePlus has been a supportive, valued partner and we wish them well and hope to see them in the future.” Resultatet av samarbetet från OnePlus sida blev att företaget släppte McLaren-versioner av OnePlus 6T och 7T med lite mer kraftfulla specs än sina syskon. Duon presenterade även upp koncepttelefonen Concept One tidigare i år under CES-mässan och det har spekulerats om enheten kommer bli tillgänglig för allmänheten, men då samarbetet mellan företagen är över så ser det inte så ljust ut på den fronten. Tumnagel
39.0°
+
André Stray
0

Gordon Murrays superbil T.50 ska väga 980 kilo
Det är ganska lite det

Låg vikt på en bil ger den oftast bättre prestanda. Det vet Gordon Murray. Hans kommande superbil T.50 kommer inte att bli något undantag, och vikten på bilen som ska vara komfortabel och något man ska kunna köra till vardags kommer landa på 980 kilo. "Designing a lightweight sports car does not come from specifying exotic materials alone, it comes from a state of mind, from absolute focus and control, and from a deep understanding of lightweight, optimized design." T.50 blir bara 4,38 meter lång och 1,85 meter bred vilket gör den mindre än en Porsche 911. Men det ska fortfarande finnas bra plats för tre stycken personer och bagage. Kolfiber-monocoquen och karosspanelerna väger tillsammans under 150 kilo. De tre stolarna som är i kolfiber väger inte mer än tio kilo tillsammans. Bakom sittbrunnen kommer det att husera en V12:a på 4,0 liter som ger 650 hästar. Den har ingen överladdning och kommer att bli världens högst varvande motor i en gatlegal bil med sitt varvstopp på 12.100. Motorn blir även den lättaste V12:an byggd för gata med sin vikt på under 180 kilo. BMW-V12:an i McLaren F1 väger över 60 kilo mer än det. Endast 100 stycken exemplar av T.50 kommer att tillverkas och varje kommer att ha en prislapp som börjar på två miljoner pund. Den första prototypen ska börja testas på väg i höst och de första kunderna ska få sina bilar någon gång 2022. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

OnePlus och McLarens samarbete verkar vara över
OnePlus listas inte längre på McLarens partnersida

OnePlus och McLaren har sedan ett par år tillbaka samarbetat. Det hela har lett till att McLaren-bilar fått OnePlus-loggor på sig i tävlingar samt att OnePlus lanserat lite vassare McLaren-versioner av sina telefoner med lite flådigare design och extra ram. Den senaste enheten som lanserades var OnePlus 7T McLaren Edition och under CES-mässan fick vi skåda OnePlus Concept One. Nu verkar det som att samarbetet är över då OnePlus försvunnit från McLarens partner-sida, men varken McLaren eller OnePlus har för tillfället sagt något om saken. Huruvida det bara är temporärt eller ej är för tillfället okänt. Vi får vänta och se tills företagen uttalar sig i frågan. Vi har kontaktat OnePlus och uppdaterar om/när respons om det hela trillar in. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

Carlos Sainz Jr börjar köra för Ferrari i Formel 1
Daniel Ricciardo tar hans plats hos McLaren

Vi skrev i veckan om att Sebastian Vettel och Ferrari inte kunde komma överens och därför gick skilda vägar. Nu står det klart att Carlos Sainz Jr ersätter honom. Carlos har skrivit kontrakt för två säsonger och börjar sitt nya jobb 2021. Hans plats i McLarens team kommer att tas över av Daniel Ricciardo som går från Renault. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0

Lanzante presenterar McLaren P1 GTR-18
Inspirerad av F1 GTR Longtail

Sommaren 2018 presenterade det förra McLaren-rejsteamet Lanzante P1 GT som är en gatlegal version av värstingen P1 GTR. Nu rullar man ut P1 GTR-18 som är en ännu vassare version av denna, inspirerad av legendaren F1 GTR Longtail och klädd i samma Gulf Team Davidoff-färger som Lanzante hade på sin McLaren F1 GTR när man körde racing. Bilen vi ser här är en av sex stycken P1 GTR som har konverterats på detta vis. Det är oklart vad konverteringen kostar men det snackas om sjusiffriga belopp, och det är utöver de 3,5 miljoner dollarna en P1 GTR kostar. För pengarna får man en förlängd bakdel, mega-vinge, takscoop, en ännu mer massiv frontsplitter, gälar på skärmarna och stora hjul med centrumbult. Och möjligheten att köra en supervass racerbil till mataffären. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

McLaren ger oss en genomgång av 765LT
Så tänkte man kring designen

I början av mars rullade McLaren ut den nya modellen 765LT som är en ännu hårigare longtail-version av 720S. I det här klippet berättar tillverkaren hur man har tänkt kring bilens design. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

McLaren kapar produktion av Elva från 399 till 249 exemplar
Inte lika het som man först trodde?

I november förra året presenterade McLaren den nya taklösa modellen Elva. En mycket exklusiv vagn som bara skulle tillverkas i 399 stycken exemplar där alla hade en prislapp på 1,69 miljoner dollar. Nu meddelar man att det istället blir 249 bilar och att anledningen är för att kunderna har hört av sig och sagt att de vill att modellen ska vara ännu exklusivare än vad den redan var. Men är det verkligen så? Världen ser annorlunda ut nu än den gjorde för sex månader sedan och det kanske inte finns lika många kunder just nu. Dessutom erbjuder även Ferrari och Aston Martin liknande modeller med sina SP1/SP2 och V12 Speedster så marknaden kanske är mättad med denna typ av bil? Elva kommer att börja tillverkas när alla Speedtail är byggda vilket ska vara i slutet av detta år. Byggslottar finns fortfarande kvar för den som är intresserad. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Rykte McLarens laddhybrid presenteras i sommar?
Ny medlem i Sport Series

McLarens modeller P1, P1 GTR och Speedtail är alla hybrider men man har än så länge ingen laddhybrid i utbudet. Det ska det bli ändring på och nu kommer rykten som säger att modellen presenteras i sommar. Bilen ska ingå i Sports Series där redan 540C, 570GT, 570S och 600LT finns och det snackas om att den får en dubbelturbomatad V6:a kopplad till en elmotor som gör det möjligt att ta sig 3,2 mil på bara el. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

McLarens första F1 GTR Longtail nu till salu
Köp en gatlegal superbil med ikon-status

Tio stycken exemplar av McLaren F1 GTR Longtail blev det. Nu ska det allra första säljas, och det är en helt sjuk bil som du faktiskt får köra med på gatan. Bilen har använts som utvecklingsprototyp av fabriken och var den första Longtail som Lanzante och Gordon Murray Design byggde om för gatbruk. Jämfört med en vanlig F1 GTR har Longtailen en 64,1 centimeter längre stjärt samtidigt som den är tio centimeter bredare i karossen. Även fronten har förlängts för att ge bilen så bra downforce som möjligt. Vad skapelsen har för prislapp framgår inte, men det kanske inte spelar så stor roll heller. Den som väl köper har troligtvis ordning på sina finanser. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Formel 1-premiären inställd
Och Formel E ställs in i minst två månader

Racingorganisationen FIA meddelade idag att helgens F1-premiär i australiensiska Melbourne nu ställs in. Australian Grand Prix ställs in på grund av det allmänna läget runt virusutbrottet men det verkar även som om minst en person i McLaren-stallet har smittats av Covid-19. Förutom det så meddelade FIA idag att man även kommer att ställa in kommande Formel E-lopp i åtminstone två månader. Anledningen till det är att arrangörerna inte anser att det finns några förutsättningar att försöka arrangera några lopp under mars eller april så länge det nya coronaviruset sprids över världen skriver man i ett pressmeddelande. Sedan tidigare har man bland annat ställt in Jakarta Grand Prix och även de kommande loppen i Paris och Seoul. Hur det ser ut med kommande F1-lopp är skrivande stund oklart. Tumnagel
31.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

McLaren har byggt ännu en Longtail
Det här är 765LT

McLaren fortsätter sitt jobb med att erbjuda specialversioner av befintliga modeller och nu presenteras Longtail-behandling till 720S. Den här heter 765LT och det är en lättare, mer kraftfull och ännu bättre presterande version av den redan mycket potenta bilen. Modellen får ett helt nytt aerodynamik-paket i kolfiber runt om, större diffusor bak och en aktiv stor vinge på bakluckan som även fungerar som en luftbroms. Vingen ser även till att släppa ut massa varm luft från motorrummet. I hjulhusen sitter titanbultade smidda fälgar klädda med Pirelli P Zero Trofeo R-däck. Innanför dessa sitter keramiska bromsar och dessa har samma bromsok som modellen Senna. Som väntat har även dämpare och fjädring uppdaterats. Kraften hämtas ur den beprövade dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter. Den har fått smidda aluminiumkolvar, en annan soppapump, en omarbetad oljepump och modifierad ECU. Effekten ligger på 765 hästar och vridet på 799 newtonmeter. Drivningen sker endast på bakhjulen och den sjustegade dubbelkopplingslådan har optimerats ytterligare för att kunna växla snabbare. 0-100 km/h ska gå på strax över 2,7 sekunder, 0-200 tar 7,2 och toppfarten anges till 330 km/h. Jämfört med 720S är 765LT 79 kilo lättare och vågen stannar därför på 1229 kilo. 18 kilo har sparats bara på att byta ut sportstolarna som finns i 720S till de kolfiberskal som sitter där nu. Bekvämligheter som AC och ljudsystem har också kastats ut. Sidoglasen och framrutan är tunnare medan bakrutan är tillverkad i polykarbonat. Interiören är fylld med Alcantara, kolfibergolv och en ny kul sak man kan välja till - en glaspanel bakom stolarna som gör att man kan få en liten glimt av motorn. Endast 765 stycken exemplar kommer att tillverkas och de första leveranserna ska ske i september. Vad bilen kostar framgår inte för tillfället. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Rory Reid har hängt med en McLaren GT ett tag
Så här tycker han om den

Rory Reid, han som petades från nya Top Gear, lever nu sitt liv på Autotrader där han testar bilar och verkar trivas. Han har nyligen levt med en McLaren GT en stund, och i det här klippet reflekterar han över hur det var. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Dags för årets dragrace!
McLaren Senna är i en annan klass

Det är dags för World’s Greatest Drag Race nummer nio. I den här omgången får vi se Toyota Supra, McLaren Senna, Ford Mustang Shelby GT350, Porsche 911 Carrera S, Jaguar XE SV Project 8, Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+, BMW 850i xDrive, Bentley Continental GT V8, BMW M2 Competition, Aston Martin DBS Superleggera, Lamborghini Urus och Dodge Challenger Hellcat Red Eye Widebody. Men vem vinner? Med en McLaren Senna med i gänget är det kanske inte så supersvåra att gissa, men bakom är det inte alls så självklart. Och det är viss skillnad på quarter-mile och half-mile. Bilen jag kör den här veckan ramlar in på plats nummer nio... Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0

Novitec tjockar till McLaren 720S Spider
Ej för den blyge

Om du tycker att din McLaren 720S Spider ser lite för vek ut kan du alltid slå en signal till Novitec. De visar nu upp deras N-Largo-paket till modellen och det gör den riktigt fet. Bilen får en Senna-inspirerad front, betydligt bredare kaross med detaljer i "forged carbon" och smidda fälgar från Vossen med centrumbult - 20 tum fram klädda med 245/30-däck, 21 bak med 325/25. Måtten gällande bilens bredd ökas med sex centimeter framtill medan baken är hela 13 centimeter bredare än original. Andra fjädrar sänker hela ekipaget med 35 millimeter. Förutom kosmetisk förändring så ser man även till att boosta upp motorn med 85 extra hästar och 108 newtonmeter till vilket innebär 806 hästar och 878 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska klaras av på bara 2,7 sekunder, 0-200 på 7,5 och det roliga ska vara slut först vid 346 km/h. Vill man ha bättre lite flås ur piporna erbjuds även ett sportigare avgassystem tillverkat i Inconel. Endast 15 stycken exemplar kommer att byggas men vad man får betala för att få bilen att se ut som på bilderna framgår tyvärr inte just nu. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

CES 2020 André klämmer på OnePlus konceptmobil
Det här är Concept One

Koncept är härligt och One verkar vara årets produktord och slår man ihop dem får man OnePlus Concept One. Men tekniken där kamerorna "försvinner" är riktigt cool, så André drog och kollade in telefonen som görs tillsammans med McLaren. Tumnagel
41.2°
+
Roger Åberg
0

OnePlus teasar Concept One
Utrustas med försvinnande kamera

Under CES kommer OnePlus visa upp en ny mobil enhet som går under namnet Concept One. Vad för nymodigheter som kommer dyka upp i telefonen har varit okänt, men nu har OnePlus berättat lite om den kommande konceptluren. Den stora USP:en verkar vara att kameran på baksidan kommer kunna döljas med elektrokromiskt glas när kameran inte används och när kameran aktiveras så dyker sensorerna upp på baksidan. I ett reportage om telefonen, som ni hittar i sin helhet via länken här nere till vänster, har telefonen tagits fram tillsammans med McLaren och det är samma teknik som används i telefonen som McLaren använder för att göra taket transparent i McLaren 720S. När telefonen kommer släppas och vad den kommer kosta är för tillfället okänt, men då det handlar om en konceptenhet så kommer enheten vara tillgänglig i rätt begränsad upplaga. Mer info kommer dyka upp under CES. Tumnagel
40.2°
+
André Stray
0
2019

Trailer för Top Gears julspecial
Trion åker till Nepal

Året börjar närma sig sitt slut och ni vet ju vad det innebär? Julspecial från Top Gear såklart. Den här gången åker gänget till Nepal. Sänds den 29 december. Bonusklipp nedan när man kollar in McLarens nya modell Elva. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0

Första bilden på Gordon Murrays McLaren F1-uppföljare
En Ferrari 488 GTB med propeller?

Nu får vi se en första bild på Gordon Murray Automotives kommande superbil T.50. Det här ska alltså typ vara en spirituell uppföljare till McLaren F1 - en modell som Gordon var med och utvecklade. Givetvis sitter föraren då i mitten och på vardera sida finns det plats för en passagerare. Målet med T.50 är en bil med de mest avancerade och mest effektiva aerodynamiska egenskaperna någonsin på en gatlegal modell. För att få till detta sitter det bland annat en 400 millimeter stor fläkt mitt i rumpan bak - något som tillsammans med aktiva aerodynamiska kanaler under bilen ska se till att suga fast den mot vägen extra mycket. Under skalet kommer det att sitta en specialutvecklad V12:a på 3,9 liter byggd av Cosworth. Den kommer att bjuda på 660 hästar, ha 450 newtonmeter i vrid och kopplas till en sexpetad manuell växellåda som driver bakhjulen. Men det fetaste är att motorn kommer att ha sitt varvstopp på hela 12.100 varv vilket gör den till världens högst varvande motor som någonsin stoppats i en bil för gatan. Nästa år ska bilen börja testas i vindtunnel tillsammans med F1-teamet Racing Point. Avtäckningen kommer att ske i maj och de första kunderna ska få sina bilar i januari 2022. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

McLaren presenterar 620R
En gatlegal version av 570S GT4

I oktober läckte bilder på McLarens kommande modell 620R ut, och nu är den officiell. Det här är i princip en 570S GT4 som man får köra på gatan. Det blir också den starkaste modellen i Sport Series-utbudet. Motorn är den numera beprövade maskinen med beteckningen M838TE. V8:a, 3,8 liter, dubbla turbo och i det här fallet 620 hästar och 620 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 2,9 sekunder, 0-200 på 8,1 sekunder och toppfarten anges till 322 km/h. Till motorn kopplas en åttastegad dubbelkopplingslåda. Torrvikten anges till 1282 kilo. Bilen delar fjädring, bromsar och aerodynamiska bitar med racer-bilen. Dock är vingen monterad något högre och ska i sitt vassaste läge bjuda på 185 kilo marktryck i 250 km/h. Endast 350 stycken exemplar kommer att tillverkas. Tillverkningen drar igång i januari och priset börjar på 250.000 pund. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Kathy samlar på McLarens
Bra garage

Kathy Cargill är en riktig bilentusiast och en av tillverkarna hon har fastnat för är McLaren. Hon har två stycken 570S, en 720S och nyligen fick hon en Senna levererad. McLaren passade på att hälsa på i hennes garage och så här såg det ut. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

McLaren visar ny generation plattform nästa vår
Och hybrid-V6:a

McLarens vd Mike Flewitt har haft en intervju med Car and Driver och under den berättade han att tillverkaren kommer att visa upp en helt ny plattform om några månader, tillsammans med en hybrid-drivlina bestående av en V6:a tillsammans med en elmotor. De nästa tre-fyra åren är planen att alla modeller man erbjuder är hybrider och att de då har en räckvidd på el mellan 2,4 till 3,2 mil. En helt eldriven McLaren får vi dock inte se på många år. Anledningen sägs vara att batteripacken är för tunga, för dyra och inte riktigt än lever upp till McLarens prestanda-mål. Ett nytt flaggskepp är också på väg. Denna kommer att ha drivning på alla fyra hjulen där förbränningsmotorn tar hand om bakhjulen medan en elmotor driver framhjulen. Det ska bland annat göra att den här bilen kommer kunna göra 0-100 km/h på strax över 2,3 sekunder. Den första bilen som baseras på den nya plattformen ska presenteras i slutet av nästa år och börja säljas tidigt 2021. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0
Nästa sida