m

Tredjepartsladdar...misären
Teslas Supercharger är fortfarande en stor del av bilvalet

Det här med att ladda elbilar är ständigt på tapeten och Teslaförare pratar ofta gott om detta som en av de viktigare anledningarna till att välja just Tesla. Själv snabbladdar jag väldigt sällan och har inte riktigt tyckt att det varit ett viktigt argument i takt med att snabbladdarna byggts ut mer och mer. Men efter de senaste 10 dagarna flängandes runt i Stockholm och en tur till Öland, där ditresan inte gick via europavägar, så har jag fått smaka på hur det är att ladda på annat än Teslas Superchargers, och det blev minst sagt jobbigare än jag föreställde mig. Laddförsök #1 - Koppla alltid in kabeln Efter en tur med släp till sommarstugan i härligt svenskt sommarregn så orkade jag inte stå i regnet för att följa min sedvanliga ABC-rutin (Always Be Charging) och ta fram typ 2-kabeln från frunken och koppla in i laddboxen så bilen fick stå parkerad utan att ladda. Tumnagel
61.7°
+
Rasmus Åberg
0

Sverige bäst i EU på laddbara bilar
Men det är för att Norge inte är med i EU

Försäljningen av laddbara bilar i EU ökar kraftigt och Sverige leder faktiskt, men det är ju för att Norge inte är med i EU. I Sverige såldes förra året 32,2 procent laddbara bilar och merparten av dessa var plugin-hybrider (PHEV). Bäst i EU på rena elbilar (BEV) är Nederländerna, som sålde mer än 20 procent av dessa, faktum är att det är många andra länder som säljer ungefär lika många BEV som oss men vi har väldigt stor andel PHEV. Norge är i en helt annan liga, där va 74,8 procent laddbara bilar. Klicka här för att läsa om förkortningarna Det är också just PHEV som står för den största ökningen i EU, upp 190 procent. BEV ökade med 89 procent och ICE. Uppgången procentuellt sett är ungefär densamma i Sverige. Båda PHEV och BEV sålde i EU drygt 500.000 under förra året. I Sverige såldes det 28.000 BEV och 66.000 PHEV. Men även om det numera säljs mycket laddbara bilar så är det en väldigt liten del av antalet bilar som finns i landet. BEV står numera för 1,14 procent av det totalen och PHEV står för 2,6 procent så det finns minst sagt många bilar att byta ut. I EU är siffrorna ändå mindre, 0,41 procent BEV och 0,47 procent PHEV. Mest sålda BEV i EU blev Renault Zoe, följd av Tesla Model 3 och VW ID.3. I Sverige var det VW ID.3 som sålde bäst, följd av Tesla Model 3 och Kia E-niro. Mest sålda PHEV i EU blev Passat GTE, följd av Volvo XC40 och Mercedes A-klass. I Sverige sålde Volvo XC60 bäst, följd av Volvo V60 och Passat GTE. Här nedan kan ni ser några plus och minus med VW ID.3. Tumnagel
44.8°
+
Roger Åberg
0

Mercedes eldrivna EQA kostar från 529.900 kronor
Går att beställa nu

Nu går det att beställa Mercedes eldrivna modell EQA och i samband med detta får vi reda på vad man får betala för ett exemplar. Prislappen börjar på 529.900 kronor (innan klimatbonusen på 70.000 kronor) och för den slanten får man versionen som heter EQA 250 SE Edition. Elmotorn ger 190 hästar och batteripacket som är på 66,5 kWh ska ge 42 mils räckvidd. Med snabbladdare kan man ladda från 10 till 80 procent på 30 minuter. Via en laddbox tar 10 till 100 procent runt sex timmar. Standarutrustning i bilen är bland annat förarassistentpaket med självkörande funktioner, det röststyrda infotainmentsystemet MBUX, backkamera, LED-strålkastare med helljusassistent och bromskraftåtervinning i fyra steg. De första exemplaren av EQA väntas komma till landet i april. Längre fram kommer fler versioner med upp till 270 hästar, fyrhjulsdrift och 50 mil som räckvidd. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Det här är Mercedes nya elbil EQA
Tar sig över 42 mil på en laddning

Nu presenterar Mercedes sin instegsmodell i elbilsutbudet och den heter EQA. Det är crossover i kompaktklassen som ska kunna klara över 42 mil på en laddning. Förbrukningen anges till runt 1,8 kWh per mil. Batteripacket är på 66,5 kWh och det sitter integrerat i chassit. Har man en snabbladdare på 100 kW ska man kunna ladda från 10-80 procent på 30 minuter. Har man en laddbox laddar ombordladdaren på 11 kW bilen från 10-100 procent på runt sex timmar. Först ut är EQA 250 som driver på framhjulen. Kraften dit kommer via en elmotor på 190 hästar och 375 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 8,9 sekunder och toppfarten anges till 160 km/h. En fyrhjulsdriven version med 270 hästar och 50 mils räckvidd kommer att presenteras längre fram. Man kan utrusta bilen med dragkrok och den framhjulsdrivna versionen får då dra upp till 750 kilo. EQA börjar säljas nästa månad och de första kunderna ska få sina bilar nu under våren. Vad priset ligger på framgår tyvärr inte just nu. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0
2020

En gammal Mercedes 190 som fått V12:an från 600 SEL
Spännande projekt som verkar fungera bra

Den här till synes oskyldiga gamla Mercedesen från 1984 döljer något rejält under huven. Där det en gång i tiden satt en förgasar-fyra på 2,0 liter med blyga 90 hästar sitter det nu en V12:a på 6,0 liter med 424 hästar hämtad från lyxskeppet 600 SEL. En inte helt lätt uppgift som tog sex månader att färdigställa, men resultatet ser riktigt bra ut. Och verkar passa bilen rätt så bra också. Läs allt om bygget på länken nedan. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evo II fyller 30 år!
Dat wing

Tiden går fort när man har roligt. Nu är det nämligen hela 30 år sedan Mercedes rullade ut fantastiska 190E 2.5-16 Evo II - en fyrkantig kloss med jättevinge och bra pulver under huven. Det här var en gatlegal version av DTM-racern och den baserades på 190E 2.3-16 som lanserades 1984. Presentationen ägde rum den 8 mars 1990 på bilmässan i Genève och endast 502 stycken exemplar tillverkades - alla i den svartblåa metalliclacken. Bilen stack ut mycket tack vare sina skärmbreddare och fikabordet på bakluckan. Jämfört med Evo I hade Evo II 21,2 kilo mer downforce i fronten - 57,1 kilo i baken. Vidare styvades chassit upp ytterligare och i hjulhusen satt nya 17-tummare. Under huven satt en rak fyra på 2,5 liter utan överladdning som gav 235 hästar och 245 newtonmeter i vrid. Toppfarten anges till 249 km/h. Bonusklipp nedan. Tumnagel
51.5°
+
Bobby Green
0

Första testmulan av Pininfarina Battista testad på bana
Produktionen drar igång i slutet av året

Automobili Pininfarina har nu börjat testa den helt eldrivna modellen Battista på allvar och i samband med detta delar de med sig av följande bilder på bilen. Man har tagit ut den på bana och till sin hjälp med att få till allt rätt har man den före detta F1-föraren Nick Heidfeld. Utvecklingen leds av Rene Wollmann som bland annat varit med och utvecklat Mercedes SLS AMG Electric Drive och Mercedes AMG One. Så här säger han om testerna: "The mule vehicles running the chassis and powertrain concepts for Battista have already achieved 80 per cent of their performance capability without issue. This means that our EV performance is already equal to the most powerful combustion engine-powered hypercar currently in the world. And in the simulation and wind tunnel testing phase, by fine tuning the aero packaging, we’ve already seen a significant increase in the potential range of Battista versus our original prediction." Som vi tidigare har nämnt så har Battista drivlina från Rimac under skalet och den består av inte mindre än fyra stycken elmotorer som tillsammans genererar hela 1900 hästar och 2300 newtonmeter i vrid. Dessa får sin kraft från ett batteripack på 120 kWh. Bilen ska göra 0-100 km/h på under två sekunder och toppa över 350 km/h. Potentiella kunder kommer få möjlighet att köra en prototyp under årets första halva och de första leveranserna av den färdiga produkten ska ske i slutet av året. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0
2019

En av världens äldsta bilar auktioneras ut
Panhard-Levassor Type A2 från 1901

På Bonhams kommande auktion London to Brighton som äger rum den 1 november kommer den här blåa pärlan att klubbas iväg. Det är en Panhard-Levassor Type A2 från 1901 och en av världens äldsta bilar. Endast fem stycken exemplar av denna modell sägs finnas kvar. Just denna har tack vare färgen fått smeknamnet Le Papillon Bleu och den beställdes av racerföraren René de Knyff. Bilen var med i det första London to Brighton-racet 1927 och har därefter ställt upp i inte mindre än 60 stycken olika race. Vad bilen väntas gå för är oklart. Den nuvarande ägaren har haft den i 27 år. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

BMW presenterar 2-serie Gran Coupé
Minst i slanka fyrdörrars-ligan

BMW presenterar nu ytterligare en medlem i Gran Coupé-familjen och denna gång är det 2-serien det handlar om. Den här får väl närmast ses som en konkurrent till Mercedes modell CLA och receptet är alltså typ en sedan fast med coupé-form på bakdelen. Utseendemässigt påminner bilen mycket om senaste 1-serie i fronten men baken är betydligt mer slimmad och påminner lite om X4 kanske. Bilen mäter 4,52 meter i längd, 1,8 i bredd och är 1,42 meter hög. Hjulbasen anges till 2,67 meter och i bagagerummet ska man få in 430 liter. Versionen vi ser på bilderna är den sportigare M235i vilket bland annat innebär M-kjolpaket runt om, större fälgar, en liten läpp på bakluckan och fetare avgaspipor. Insidan är som i 1-serien och det är inga direkta överraskningar här. Motorn är samma turbomatade fyra på 2,0 liter med 306 hästar. Drivningen sker på alla fyra och 0-100 km/h ska gå på 4,9 sekunder. Det finns även mildare versioner i form av 218i som har samma motor som Mini - en trecylindrig sak på 1,5 liter som ger 140 hästar och som endast driver på framhjulen. Sen finns det även en diesel som heter 220d. Prislappen kommer att börja på strax under 26.000 pund, M235i kostar från 37.255 pund. Några svenska priser har vi inte fått än. Världspremiären äger rum på Los Angeles Auto Show i november och marknadslanseringen är i mars nästa år. Läs allt om den nya modellen på länken nedan. Tumnagel
27.6°
+
Bobby Green
0

En DTM-preppad Mercedes 190 E 2.3-16 har fått nytt liv
Tjock!

Mercedes-Benz firar i år att man har varit involverade i motorsport i hela 125 år. Ett sätt att uppmärksamma detta kommer från Australien där den före detta racerföraren Andrew Miedecke har låtit renovera en gammal DTM-preppad 190 E 2.3-16 till nyskick igen. Just denna bil importerades till Australien och kördes med i tävlingen Bathurst 1000 km 1986. Nu har bilen fått nya klibbor och en full mekanisk restauration. I veckan ställdes den ut på Motorclassica i Melbourne och drog antagligen en hel del blickar där. Tumnagel
47.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida