10 i dag 11 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Mercedes visar simpelt framtidskoncept En retro-inspirerad roadster För mässan Design Essentials 2019 har Mercedes tagit fram det här konceptet som de kallar för Vision Mercedes Simplex. Med den vill man hylla modellen Mercedes 35 PS från 1901 samtidigt som man vevar in lite futuristisk känsla i grejerna. Vad som finns under skalet berättar man inte utan säger bara att den har en "alternativ drivkälla" vilket säkerligen innebär någon form av elmotor eller liknande. Som väntat är det här bara en show-bil och inget som kommer att släppas i produktionsutförande. Tumnagel
42.0°
0
Nya Mercedes CLA Coupé blir din för 285.900 kronor De svenska priserna är nu klara I början av året presenterade Mercedes nya CLA Coupé. Nu har bilen fått svenskt pris och detta börjar på 285.900 kronor. För slanten får man en CLA 180 Coupé med 136 hästar. Utöver denna finns ytterligare tre stycken motoralternativ - CLA 200 med 163 hästar (309.000 kronor), CLA 220 med 190 hästar (371.900 kronor) och CLA 250 med 224 hästar. Fler alternativ kommer att släppas under året. Efter sommaren kommer försäljningen av det större syskonet Shooting Brake att dra igång. Tumnagel
37.4°
0
Mercedes rullar ut uppdaterade GLC Coupé Ny design på den slanka crossovern Igår kunde vi visa en teaserbild på den faceliftade versionen av Mercedes GLC Coupé. Bilen skulle avtäckas snart men det gick snabbare än väntat, för nu är den nämligen officiell. Världspremiären är på New York Auto Show i april. Den här anammar samma uppdaterade utseende som vanliga GLC som presenterades för några veckor sedan. Nya strålkastare och baklampor är de mest tydliga förändringarna. Den maffiga grillen med små "diamanter" är också på plats. Baktill finns även ett sportigare avgassystem med dubbla utblås, en ny diffusor och mer krom än tidigare. Insidan bjuder på en ny ratt och en pekplatta istället för den runda stora knappen att styra infotainment-systemet med. Det senaste MBUX-systemet finns här och mittkonsolens skärm är på antingen 7 eller 10,25 tum. Instrumenthuset består också av en skärm och den mäter 12,3 tum. Motormässigt finns det både bensin och diesel att välja mellan. Det förstnämnda alternativet innebär turbomatade fyror på antingen 197 eller 258 hästar. Dieselmaskinerna sträcker sig från 163 upp till 245 hästar. På säkerhetssidan hittar vi nyheter som exit-warning, emergency-corridor och tail-end-of-traffic-jam. Den får även Trailer Maneuvering Assist som ska göra det enklare för den som kör med släp. När bilen lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.4°
0
Hispano-Suiza presenterar en ny superbil Det här är Maguari HS1 GTC Som vi tidigare har skrivit så skulle Hispano-Suiza göra comeback igen och visa upp något nytt på mässan i Genève och det handlar om en elbil med sportiga former inspirerade av en bil från 30-talet. Så vad är då detta? Det visar sig att det finns två stycken olika företag som säger sig ha rätten till namnet Hispano-Suiza. Hispano Suiza Cars ligger bakom den kommande elbilen medan det vi ser framför oss nu istället är utvecklat av Hispano Suiza Automobile Manufaktur AG. Förvirrande? Ja. Hur som helst så kallar man i alla fall den här för Suiza Maguari HS1 GTC och under skalet på den sitter en V10:a som enligt uppgift ska vara hämtad från Lamborghini Huracán. Den har fått två stycken eldrivna kompressorer monterade på sig och ska leverera inte mindre än 1 070 hästar. 0-100 km/h ska gå på raska 2,8 sekunder och toppfarten anges till 379 km/h. Om ni undrar vad det är för en liten "näbb" som sticker ut i fronten så är det en slags galjonsfigur formad som en fågel. Namnet Maguari kommer nämligen från Maguaristorken som finns i Sydamerika. De första leveranserna av bilen ska dra igång i slutet av året och vill man bli ägare till en får man langa upp 2,2 miljoner euro. Tumnagel
35.6°
0
CES 2019 Företag vill använda robothundar som brevbärare Hundarna tar över sin värste fiendes jobb? Den tyska däcktillverkaren Continental har fortsatt utveckla sitt framtidskoncept Continental Urban Mobility Experience (CUbE) och visat upp lite mer av det under årets CES-mässa. Continental presenterade CUbE 2017 och då handlade det om ett nätverk av eldrivna självkörande minibussar som skulle kunna transportera resenärer i urbana miljöer. I den nya versionen av konceptet ser Continental att minibussarna även skulle kunna användas för att transportera robothundar som skulle kunna leverera brev och paket de sista metrarna till mottagaren. Liknande koncept där man använt rullande robotar eller drönare för att leverera paketen den sista biten har tidigare visats upp av bland annat Mercedes. Frågan är dock om inte robothundar, som enklare kan ta sig fram i trappor och förbi andra hinder, skulle skulle vara en smidigare lösning på det här problemet. Det finns inga uppgifter om när vi skulle kunna få se CUbE och dess tillhörande robothundar på våra gator. Nedan hittas ett äldre klipp på CUbE, utan robothundar. Tumnagel
39.9°
0
2018
Priserna för nya Mercedes B-Klass och GLE klara Går nu att beställa I september presenterade Mercedes nya GLE och månaden efter det var det dags för nya B-Klass att göra entré. Nu går båda bilarna att beställa på den svenska marknaden och vi får därför reda på priserna. GLE kostar från 660.000 kronor och är man sugen på B-Klass så börjar den på 276.900 kronor. En av sakerna Mercedes trycker på är att bägge bilarna utrustas med det röststyrda infotainmentsystemet MBUX som lär sig med hjälp av artificiell intelligens. B-Klass erbjuds med två helt nya dieselmotorer på antingen 150 eller 190 hästar. Till dessa kopplas en nyutvecklad åttastegad dubbelkopplingslåda. Utöver dessa finns två stycken bensinmotorer att välja mellan på 136 eller 163 hästar. GLE har förlängts med 11,5 centimeter och kan nu fås med en tredje stolsrad vilket ger den upp till sju stycken sittplatser. Fyra olika motoralternativ finns till denna från start - GLE 300 d 4MATIC, GLE 350 d 4MATIC, GLE 400d 4MATIC och GLE 450 4MATIC. Den sistnämnda har en rak bensinsexa och 48-volts mildhybridteknik. Effekten anges till 367 hästar och vridet till 500 newtonmeter. Förbrukningen ska vid blandad körning ligga på 0,83 liter per mil. De första bilarna beräknas komma till Sverige i februari. Tumnagel
34.3°
0
Mercedes rullar ut nya B-Klass Har mognat en del Mercedes presenterar nu en helt ny B-Klass. Den har blivit större och anammar tillverkarens senaste designspråk så att familjen håller ihop. Bilen har designats för att "stand out visually from the world of minivans" men om det stämmer låter jag vara osagt. Det går nu att få LED-strålkastare, en större vinge på bakluckan och fälgar på 16 till 19 tum. Den nya designen ska även bidra till att bilen har bäst luftflöde över karossen i klassen. Vindbruset ska även ha minskat i kupén. En något längre hjulbas gör att man kan få in mer bagage och fäller man sätena ska det gå in upp till 1.540 liter. Prylar från S-Klass har även hittat in i nya B-Klass och bland annat handlar det om den semi-autonoma funktionen som gör att bilen kan köra själv i vissa situationer. Lyxprylar som massage i stolarna ska även finnas på utrustningslistan. Under skalet finns både nya och uppdaterade maskiner som alla klarar Euro 6d-kraven. Vill man köra diesel finns det en snurra på 1,5 liter som ger 115 hästar eller en på 2,0 liter som går att få med antingen 150 eller 190 hästar. Den sistnämnda går att få med en ny åttastegad dubbelkopplingslåda. På bensinfronten är det en fyra på 1,33 liter som gäller. Den går att få med 136 eller 163 hästar. Fler alternativ kommer längre fram, och då även en som erbjuder fyrhjulsdrift. Försäljningen drar igång den 3 december och de första leveranserna ska ske i början på februari. Någon prislista har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
32.8°
0
2017
Mercedes X-Klass blir din för 315 900 kronor plus moms Kommer i november De svenska priserna på Mercedes pickup X-Klass är nu klara och försäljningen kan dra igång. Priserna börjar på 315 900 kronor exklusive moms och för det får du en X 250d 4MATIC i Progressive Edition-utförande. Den har en rak dieselfyra under huven på 190 hästar och 450 newtonmeter. De första bilarna kommer i november och alla som tas in har fyrhjulsdrift och sjustegad automatlåda som standard. Bilarna får även backkamera och en ljudanläggning med åtta stycken högtalare. Maxlasten på flaket är 1 000 kilo och bilen blir den första som rymmer en lastpall på bredden. Max släpvagnsvikt är 3 500 kilo. Den nya modellen kommer att säljas i två stycken versioner - Progressive och Power. Den förstnämnda är den mer ruffiga skogsmullen medan Power ska bjuda på mer lyx såsom eljusterbara stolar, klimatanläggning med två zoner, LED-ljus, sidosteg och takrails. Power kostar 45 000 kronor mer och landar därmed på 360 900 kronor innan moms. Tumnagel
38.4°
0
Ny era för Mercedes - det här är pickupen X-Klass En Nissan Navara i nya kläder I oktober förra året fick vi se något helt nytt från Mercedes - pickupen X-Klass. Nu är den här på riktigt och Mercedes beskriver den som den första pickupen i premiumsegmentet. Men egentligen handlar det om en uppsnoffsad Nissan Navara. Ska ha klassens rymligaste flak och på det får man lasta upp till ett ton, en lastpall ska få plats på bredden. Max släpvagnsvikt anges till 3,5 ton. Två versioner erbjuds - Progressive och Power. Den förstnämnda ska vara mer utav en skogsmulle medan den senare är den med mest lyx i. På insidan erbjuds sex stycken olika klädslar, tre olika panelalternativ och två olika typer av innertak. Lång hjulbas och en spårvidd på 162 centimeter sägs ge både bra vägegenskaper och hög komfort. Markfrigången anges till 20 centimeter men kan ökas till 22 centimeter om man väljer en annan typ av fjädring. Bilen har skivbromsar runt om och sägs ha de starkaste LED-strålkastarna bland alla pickuper. På säkerhetssidan finns bland annat sju stycken airbags, bromskraftförstärkning, körfältsvarnare och automatisk vägmärkesigenkänning. Till Sverige kommer X-Klass i höst och då med beteckningen X 250 d 4MATIC. Det innebär att det under skalet sitter en dieselfyra på 2,3 liter som ger 190 hästar och som har ett vridmoment på 450 newtonmeter. Till den kopplas en sjustegad automatlåda och bilen har inkopplingsbar fyrhjulsdrift, lågväxel är standard och diffspärr finns som tillval. Priserna presenteras i september och de första bilarna kommer att dyka upp i november. Nästa år kommer toppmodellen X 350 d 4MATIC som har en diesel-V6:a på 258 hästar och permanent fyrhjulsdrift - ett alternativ till bland annat Volkswagen Amarok V6. Tumnagel
26.5°
0
Vi har provkört Volkswagen Arteon Det är tydligen utsidan som räknas… Det är insidan som räknas brukar det ju heta. Det har inte Volkswagen riktigt lyssnat på när man nu lanserar sin nya modell Arteon, för här har man mest fokuserat på utsidan och det som finns under skalet när man gjort en bil som man själva i alla fall kallar för premium. Och som är rätt så premium på prislappen. Men vi börjar med namnet. Arteon kan ju låta som att det är nummer arton och att nästa borde heta nitteon, men det är enligt Volkswagen en mix av art och eon. På bakluckan sitter också namnet på samma sätt som det ett tag gjorde på den klassiska bilen Phaeton. Det gillar vi. Precis som Phaeton så kommer nog nog också Arteon att lida av det där med att det egentligen är en folka. För hur läcker utsidan än må vara så är det en Passat när man kommer in. Tyvärr. Man hade verkligen kunnat tycka att de kunnat fixa till lite bättre material, lite bättre känsla. Men nä, det är Passat. Frågan är om det spelar någon roll. Jag blev missnöjd eftersom utsidan är så mycket bättre, men om man köper en Volkswagen kanske det snarare är precis rätt stil. Smaken är som baken, men så premium är det inte. Tumnagel
39.1°
0
Nästa sida