30 i dag 32 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Mercedes köper in sig i LiDAR-företaget Luminar Mer självkörning åt folket Nu står det klar att Mercedes har köpt 1,5 miljoner aktier i LiDAR-företaget Luminar. De pysslar med självkörande teknik och verkar veta hur man ska göra detta, något som många andra biltillverkare har upptäckt och därför hoppat på tåget. Däribland Volvo, Audi och Toyota. Så här säger Markus Schäfer från Mercedes: "Luminar is the perfect addition to our existing roster of first-class cooperations with leading and cutting–edge tech companies. Mercedes-Benz’s achievement of SAE Level 3 already marked a huge milestone for automated driving and I am absolutely convinced that partnerships will increase our level of ambition for what is possible in future. Cooperation is an essential part of Mercedes-Benz’s strategy. Therefore, I am highly delighted to have Austin Russell and Luminar on board for our journey." När tekniken kan tänkas hitta in i Mercedes bilar och vilka som kommer att få den återstår att se. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.4°
0
Tillverkningen av Smart EQ Forfour har lagts ner Kommer ni sakna den? 2004 lanserades Smart Forfour som var en större version av Fortwo med fyra dörrar och plats för fyra stycken personer. 2014 dök generation två upp och 2017 kom modellen som helt eldriven och fick då namnet EQ Forfour. Sedan 2019 har Smart bara erbjudit helt eldrivna versioner av sina modeller men nu är det alltså dags att säga farväl till en av dem - EQ Forfour. Tillverkningen upphörde förra månaden och de enda Smart-bilarna du kan köpa nu är alltså EQ Fortwo i standardutförande eller som cab. EQ Forfour var en av de billigaste elbilarna du kunde köpa i Europa men du fick tyvärr inte så mycket för pengarna. Den har bara ett litet batteripack på 17,6 kWh och detta ska i absolut bästa fall ge dig en räckvidd på 15,9 mil. Motorn som är placerad bak ger 82 hästar vilket ger en 0-100-tid på 12,7 sekunder. Toppfarten är begränsad till 130 km/h. Härnäst från Smart är den eldrivna suven som tagits fram tillsammans med Geely. Den kommer att ha sin premiär någon gång i år och blir en slags nystart för företaget. Tumnagel
37.0°
0
Doug snackar om vilka bilar han ser fram emot 2022 Och vilka han inte ser fram emot Doug DeMuro tycker och kan mycket om bilar, i denna video pratar han om vilka bilar han ser fram emot under det kommande året. De bilarna han ser fram emot är: Audi RS3, BMW iX, Hummer EV, Kia EV6, Lamborghini Countach, Lexus LX 600, Lucid Air, Maserati MC20, Nissan Z, Rivian R1S och till sist Volkswagen Golf R. Bilarna som inte verkar riktigt lika schyssta enligt Doug är: Ferrari 296 GTB, Lotus Emira, Mercedes-Benz SL, nya Range Rovern och Subaru WRX. Tumnagel
36.6°
0
Mercedes nya elbilskoncept tar sig över 100 mil på en laddning Har en elförbrukning på under 1 kWh/mil Mercedes presenterar nu Vision EQXX som är en eldriven stor lyx-sedan. Man benämner den som den mest effektiva Mercedesen någonsin och den ska kunna ta sig över 100 mil på en laddning. Detta är bland annat möjligt tack vare den tvålkoppsformade karossformen med lågt luftmotstånd (cd 0,17) och batteripacket på 100 kWh. Detta matar i sin tur en 900-voltsdrivlina och en elmotor på 200 hästar. Energiförbrukningen ska vara mindre än 10 kWh per 100 kilometer och energieffektiviteten från batteri till hjul ska ligga på 95 procent. På taket sitter 117 stycken solceller och dessa ser till att skicka kraft till ett separat batteri som i sin tur driver klimatanläggning, infotainmentsystem och belysning. En bra dag ska panelerna kunna ge upp till 2,5 mil extra räckvidd. Bilen väger runt 1750 kilo. När teknik från det här konceptet kan hitta ut till en färdig produktionsbil återstår att se. Tumnagel
59.3°
0
2021
Ny bild på Mercedes Vision EQXX "The most efficient Mercedes-Benz ever" Mercedes nya eldrivna konceptbil Vision EQXX kommer att presenteras den 3 januari nästa år på CES-mässan i Las Vegas. Den benämns som "the most efficient Mercedes-Benz ever" och vi har tidigare skrivit att den ska kunna ta sig hela 120 mil på en laddning. Nu får vi ta del av den dunkla bilden ni ser här ovan som visar lite mer av bilens linjer, men ingen ny information har tillkommit. Världspremiären kommer att liveströmmas på länken nedan. Tumnagel
40.4°
0
Lancia har Mercedes som riktmärke Siktar på lönsamhet istället för volym Vi har tidigare berättat att den italienska biltillverkaren Lancia ska göra comeback. De har liksom inget val för annars kommer storägaren Stellantis att plocka bort dem. Nu meddelar vdn Luca Napolitano att Lancia har Mercedes som riktmärke och att de kommer att satsa på lönsamhet istället för att trycka ur sig så många bilar som det bara går. Planen framöver är en ny Ypsilon 2024, en eldriven crossover 2026 och en eldriven småbil 2028. Luca är tydlig med att Lancia inte ska konkurrera med Mercedes utan mer hur de kommer att tänka strategiskt. Fokuset ligger på elektrifiering och den första marknaden är Europa där man vill slå sig fram i Tyskland och Frankrike. Tumnagel
38.1°
0
Mercedes-Benz "självkörning" godkänns i Tyskland Klassas som nivå 3-autonomi Mercedes-Benz har fått godkännande av Tysklands motsvarighet till Transportstyrelsen att börja rulla ut deras semi-autonoma-system Drive Pilot, som är klassat som nivå 3-autonomi i självkörningsskalan. Tidigare krävdes förarens uppmärksamhet med handen på ratten, det behövs inte längre. Systemet möjliggör föraren att fokusera på andra aktiviteter i bilen medan det är aktiverat, till exempel som att svara på mail, surfa webben eller scrolla bort sin tid på valfri social media. Tyska transportstyrelsen KBA har dock endast godkänt systemet i hastigheter upp till 60 km/h på motorvägar, vilket kanske är bra. Systemet gör heller inte några filbyten automatiskt. Det finns dock möjlighet att gränsen höjs till 130 km/h om allt går bra. Mercedes-Benz säger att de kommer erbjuda Drive Pilot i länder som USA och Kina så fort de får godkänt där. Systemet blir tillgängligt i Tyskland under första halvan av 2022, så länge man kör senaste S-Klass eller EQS. Systemet är godkänt och fungerar på över 13 100 kilometer på tyska-motorvägar. Tyskland ser Tesla Autopilot som ett nivå 2-system. Tumnagel
44.7°
0
Stirling Moss Mercedes 300 SLR tar en sista tur Innan den parkeras på museum Under hela 2021 har Mercedes visat upp sin speciella 300 SLR “722” på events runt om i världen. Detta har man gjort för att fira mannen som körde bilen - Sir Stirling Moss. 1955 körde han den på Mille Miglia på strax under tio timmar, ett rekord som inte har slagits än. Mercedes tyckte det vore lämpligt att avsluta året genom att ta bilen på en sista repa runt London innan det var dags att parkera den på Mercedes-Benz Museum. Detta är första gången som bilen har körts i staden där Stirling bodde i över 60 år. Tumnagel
44.4°
0
Maybach visar upp samarbetet med Virgil Abloh Familjen ville det För lite mer än ett år sedan presenterade Mercedes och designern Virgil Abloh ett samarbete där de tagit fram en mycket speciell Mercedes G-Klass. Det var bara början och förra månaden började man smygvisa att ett Maybach-projekt var på gång. I söndags gick Virgil tragiskt nog bort efter en kamp mot cancer. Hans familj önskade ändå att samarbetet med Maybach skulle visas upp, så nu får vi se det. Det handlar om en eldriven showbil som är designad för att inspirera nästa generation. "Mercedes-Benz is devastated to hear of the passing of Virgil Abloh. Our sincere thoughts are with Virgil’s family and teams. Now opening the world of our collaboration, and Virgil’s unique vision, to the public we want to respectfully celebrate the work of a truly unique design talent, who created endless possibilities for collaboration through his unbridled imagination and inspired all that knew his work." Tumnagel
32.9°
0
Finalisterna i Car of the Year 2022 Sex av sju är elbilar Nu har finalisterna i Car of the Year 2022 (Årets bil 2022) utsetts och de är sju till antalet. Det som är intressant är att sex stycken är elbilar. Det handlar om Cupra Born, Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Peugeot 308 (kommer också som elbil senare), Renault Megane e-Tech och Skoda Enyaq iV. Juryn som ska utse vem som kammar hem hela rasket består av 61 stycken biljournalister från hela världen. Vinnaren kommer att utses den 28:e februari nästa år i Genève. Alla 39 stycken kandidater ser ni här nedan. Tumnagel
36.4°
0
Nästa sida