m

Priser klara för Mercedes C-Klass
Din från 399.900 kronor

I februari visade Mercedes upp nya C-Klass och nu är priserna klara. Om du har 400.000 spänn på fickan kan du beställa en C 200 SE-Edition och få en hundring tillbaka. Vill du ha kombi får du betala 10.000 kronor till. Mercedes säger att bilarna är välutrustade från start och med från start är bland annat varnare som gör att du inte slänger upp dörren vid fel ögonblick, LED-ljus, parkeringspaket med backkamera och smartphone-integration. Fyra motoralternativ finns, två bensinare och två dieslar, kombin får dock bara ett bensinalternativ. Bensinarna går att få med fyrhjulsdrift. Första exemplaren kommer i sommar och då kommer även lite andra motoralternativ, bland annat laddhybriden som ska kunna köra tio mil på el. Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

Det här är nya Mercedes C-Klass
Laddhybriden klarar tio mil på el

Så, då har skynket fallit från nya Mercedes C-Klass. Tidigare uppvisning av interiören och läckta officiella pressbilder gör att bilen utseendemässigt inte är någon överraskning, men nu får vi även lite fakta kring vad som döljer sig under skalet. Det som sticker ut mest är nog att laddhybriden klarar tio mil på bara el vilket säkert är välkommet av många. Alla versioner av C-Klass är elektrifierade, antingen är det mildhybrid eller laddhybrid som gäller. Mildhybriderna har ett 48-voltsystem som kan ge 20 hästar extra om du gasar hårt, och gör det även möjligt att "coasta" om du kör på motorväg. Laddhybriderna får ett batteripack på 25,4 kWh och en ombordladdare på 11 kW. Man ska kunna snabbladda batteriet med upp till 60 kW. Precis som vi har skrivit tidigare kommer nya C-Klass endast att erbjudas med fyrcylindriga motorer. Exakt vilka specar som är aktuella här i Sverige vet vi inte än. C300 som kommer till USA har i alla fall den turbomatade M254-maskinen på 2,0 liter. Effekten anges till 259 hästar och 400 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 5,9 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 208 km/h. Ingen manuell växellåda kommer att erbjudas till nya C-Klass utan alla får den niostegade 9G-Tronic-lådan. Bilen har vuxit sex centimeter på längden och har en hjulbas som nu är 2,5 centimeter längre. Det ska bland annat göra modellen rymligare på insidan, speciellt i baksätet. Totalt mäter bilen 4,68 meter på längden, 1,86 på bredden och 1,47 på höjden. På insidan hittar vi bland annat generation två av infotainmentsystemet MBUX. Detta styrs via en stor skärm på mittkonsolen och det finns möjlighet att uppdatera systemet via molnet. I övrigt har mycket teknik hämtats från storebror S-Klass. En nyhet är Mercedes Digital Light som finns på tillvalslistan. Det innebär att strålkastarna kan projicera bilder på vägen - exempelvis visa hur bred bilen är om man kör där det är trångt, eller peka ljuset på något som skulle kunna innebära en fara. Nya C-Klass börjar säljas i slutet av mars och de första kunderna ska få sina bilar i sommar. Hur priserna ser ut vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
45.5°
+
Bobby Green
0

Nya Mercedes C-Klass läcker ut
Läcker?

Senare idag sker den officiella avtäckningen av nya Mercedes C-Klass. I vanlig ordning har dock internet hunnit före och kan visa hur bilen ser ut redan nu. Vad tycks? Tumnagel
32.3°
+
Bobby Green
0

Imorgon har nya Mercedes C-Klass premiär
Kommer bara erbjudas med fyrcylindriga motorer

Imorgon har nya Mercedes C-Klass premiär. En sak som vi vet kring den nya generationen är att den endast kommer att erbjudas med fyrcylindriga motorer. Det innebär alltså att nästa C63 AMG inte kommer att få en mullrig V8:a och inte ens en mustig rak sexa, utan en fyra av något slag. Högst troligt med hybriddrift och massvis med hästar, men det blir alltså inte med lika många cylindrar som vi är vana vid. Rykten kring att den dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter skulle spolas för nästa C63 AMG började cirkulera i slutet av 2019. Under denna tid var Tobias Moers vd för Mercedes-AMG och det sägs att han stormade ut ur mötesrummet när det blev klubbat att efterföljaren bara skulle erbjudas med fyra cylindrar. Några veckor efter detta avgick han som vd och är nu istället vd för Aston Martin. Och Aston Martin använder sig som ni säkert redan vet av AMG-V8:an i flera av sina modeller. Men varför stoppar inte Mercedes ner den raka sexan (M256) under huven då? Chefsingenjören Christian Früh säger att man då hade behövt göra nosen på bilen fem centimeter längre och även fått en högre belastning på framaxeln och därigenom sämre egenskaper. Har man bara fyrcylindriga motorer som är relativt små kan dessa placeras på ett bättre sätt i motorrummet och så adderar man bara hybriddrift när man vill ha mer effekt. En C63 med rak sexa och hybriddrift hade helt enkelt blivit tyngre än föregångaren, och det går inte. Speciellt eftersom det även snackas om att denna version ska få fyrhjulsdrift. Den digitala världspremiären drar igång klockan 14.00 imorgon. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

En första tur i nya Mercedes C-Klass
Maskerad prototyp

Biltillverkarna har insett att det kan vara en smart grej att bjuda in folk att titta på deras bilar innan de ens är presenterade. Även i maskerat utförande kan man visa lite funktioner och skapa ännu mer hajp kring vad som komma skall. Och då slipper man kanske att extremt dåliga smygfilmade videos på bilarna snurrar runt på nätet. Nya C-Klass har sin premiär den 23 februari. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0
2019
2018

Nu är priserna för nya Mercedes C-Klass klara
Blir din från 354 900 kronor

Nya Mercedes C-Klass kommer i fyra stycken olika karossalternativ och erbjuds med fyra stycken olika drivlinor under skalet. Nu är de svenska priserna klara och summan startar på 354 900 kronor och för den får du en C 200 Sedan med niostegad automatlåda och SE Edition-paketet. Vill du istället ha bilen i kombiutförande kostar den från 367 900 kronor. Fyrhjulsdrift kostar 20 000 kronor extra. Dyrast i gänget blir Mercedes-AMG C 43 4MATIC Sedan som kostar från 609 000 kronor. I sommar släpps modellen i företagsutförandet FleetEdition och den kostar från 328 656 kronor vilket innebär att den hamnar under 7,5 basbelopp. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Även Mercedes-AMG C 63 Coupé får sig ett lyft
Och ny växellåda

Alla Mercedes C-Klass ska ju givetvis få sig ett lyft och man väljer att portionera ut nyheterna en efter en. Nu har turen kommit till värstingarna Mercedes-AMG C 63 Coupé och Mercedes-AMG C 63 S Coupé som båda får sig ett fräschare utseende. Det tillkommer även lite mer teknik, men ingen mer effekt. Det man direkt lägger märke till är att Panamericana-grillen är på plats och att strålkastarnas utformning är något annorlunda. Luftintagen har även gjorts om för att ge ett bredare intryck av bilen. Skärmarna är även något masserade för att förbättra aerodynamiken och baktill sitter det en ny diffusor. På insidan får man en ny sportratt med touchknappar på sig, ett instrumentkluster bestående av en skärm på 12,3 tum och ett infotainmentsystem med en skärm på antingen 7 eller 10,25 tum. I tillvalslistan ska det även finnas lite nya färgval och inredningsdetaljer. Motormässigt är det fortfarande samma dubbelturbomatade V8:a på 4,0 liter som gäller. Den ger 476 hästar och 650 newtonmeter. Väljer man S-versionen får man istället 510 hästar och 700 newtonmeter. Inga förändringar här jämfört med innan facelift alltså. Men, växellådan är ny. AMG SPEEDSHIFT MCT 9G heter den och den lovar ännu snabbare växlingstider än tidigare. 0-100 km/h ska gå på 3,9 sekunder med S-versionen och toppfarten anges till 290 km/h. Försäljningen drar igång någon gång nästa år. Priser vet vi inte än tyvärr. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Mercedes lyfter även C-Klass Coupé och Cabriolet
Uppdaterad design och mer kraft

För en månad sedan fick vi ta del av ansiktslyfta C-Klass men bara kombin och sedanen. Nu visar Mercedes även upp hur coupén och cabben ser ut. Inga överraskningar jämfört med de övriga två såklart men alla ska med. Förutom utseende är det teknik och mer kraft som står i fokus. Premiär blir det på den kommande bil-mässan i New York. Bilarna får nya stötfångare runt om, ny design på grillen och uppdaterade LED-strålkastare. Även designen på baklamporna har förändrats. Insidan får en ny ratt med pekkänsliga knappar och instrumenthuset består numera av en skärm på 12,3 tum. Motormässigt kommer det ett par olika varianter till Europa. C 200 och C 200 4MATIC bjuder på en bensindriven turbomatad 1,5-litersmotor på 184 hästar och 280 newtonmeter. De har även ett 48-voltssystem kopplade till sig som kan bidra med 14 hästar extra när man gasar på. Det här ska hjälpa till att sudda ut eventuellt turbolagg. Förbrukningen anges till 0,61 liter per mil med ett utsläpp på 140 gram per kilometer. Vill man köra diesel finns C 220 d som har en tvålitersmaskin som ger 194 hästar och 400 newtonmeter. Mer prestanda hittar man i C 43 som bjuder på en dubbelturbomatad V6:a på 3,0 liter som ger 390 hästar och 520 newtonmeter - en ökning med 23 hästar jämfört med föregångaren. 0-100 km/h ska kunna avklaras på 4,7 sekunder. Försäljningen i Tyskland drar igång i juli men några priser har vi tyvärr inte fått ta del av ännu. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Mercedes lyfter C-Klass
Får S-Klass-teknik

Mercedes visar nu upp en ansiktslyft version av C-Klass som förutom lite designförändringar får teknik från storebror S-Klass. Det man direkt lägger märke till är de nya strålkastarna och att den tjocka stjärnan i grillen är borta och istället ersatt med den så kallade diamantgrillen. Detta gäller dock bara om du har utrustat bilen med AMG Line. Strålkastarna är också tillval och de har LED-teknik med inte mindre än 84 stycken små lampor i sig. På insidan påminner förarmiljön om den i S-Klass men med lite annat utförande. Den 12,3 tum stora digitala instrumentpanelen går bland annat att få. Ratten är ny och den får pekknappar och en uppdaterad touchpad. Infotainmentsystemet går nu att få med en 10,25 tum stor skärm. Bilen får de senaste förarassisterande systemen vilket bland annat innebär semiautonom körning och aktiv fil- och styrassistans. Kamera och radarsystemet har uppdaterats vilket bland annat gör att bilen kan se upp till 500 meter framför sig. Under huven finns det som tidigare bensin, diesel och hybridalternativ. Premiär blir det på bilmässan i Genève. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Dessa bilar sålde bäst förra året
Toyota Corolla i topp

Det är nytt år som ni säkert redan har märkt och allt eftersom börjar det trilla in sammanställningar på saker som skedde förra året. En sak som hände 2017 var att det såldes bilar, och nu har man alltså summerat vilka det var som det såldes flest av. Och högst upp med 1.224.990 stycken sålda exemplar är Toyota Corolla. Modellen är nu inne på sin elfte generation och köparna verkar alltså inte ha för avsikt att titta åt något annat håll. Bilen är världens mest sålda genom tiderna med över 45 miljoner exemplar. På andra plats hittar vi Fords F-serie som sålde i 1.076.551 exemplar och på en tredje plats ligger Volkswagen Golf med 952.826 stycken. Honda Civic har tagit ett rejält kliv på listan och hoppar från tionde till fjärde plats med 819.005 sålda bilar. Suven Nissan Qashqai som många säger är den mest populära i världen hamnar på en 20:e plats med 498.853 sålda exemplar. Den modell det gick sämst för procentuellt sett är Hyundai Elantra som tappade 21 procent. Även Toyota Prius backade med 20,9 procent. Hela listan kan beskådas här nedan. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0
2017

Så snabbt stjäls en ny bil med hjälp av signalspårare
Tar bara några sekunder

Polisen i den brittiska staden Solihull har delat med sig av följande video där vi ser hur snabbt ett par skurkar kan sticka iväg med en ny Mercedes C-Klass som står parkerad och låst på en uppfart. Tjuvarna har med sig varsin box och den ena ställer sig vid garageporten och fångar upp koderna till nyckeln som finns på andra sidan porten. Han skickar sedan vidare signalen till sin kumpan som står nära bilen och som efter lite väntetid kan låsa upp den. Sen är det bara att hoppa in, starta och köra i väg. Polisens tips för att göra det svårare för tjuvarna är att ha någon form av rattlås på bilen och en spårsändare monterad någonstans så att man kan hitta bilen när den väl blivit stulen. C-Klassen i videon är inte hittad ännu. Tumnagel
25.8°
+
Bobby Green
0
2016

Mercedes C-Klass Cabriolet blir din för 431 900 kronor
Försäljningen är igång

I mars visade Mercedes för första gången upp C-Klass som cabriolet. Nu är bilen prissatt och försäljningen igång. Vill du bli ägare till en får du göra plånboken beredd på att skiljas från 431 900 kronor. Tyvärr är lanseringen först den 17 september så något glidande i sommar blir det inte. Bilens tygsufflett tar 20 sekunder att fälla upp och ner och detta kan göras i hastigheter upp till 50 km/h. Den finns i färgerna svart, mörkblått, mörkbrunt och mörkrött. Vill du att den ska vara lika tyst som ett fast tak kan du för 2 900 kronor få en så kallad akustiksufflett. Airscape som blåser varmluft ur nackstöden och Aircap som leder luften över kupén är standard. För utgångspriset får du en C 180. Värst blir Mercedes-AMG C63 S Cabriolet med dubbelturbo-matad V8:a på 4,0 liter och 510 hästar. Hela prislistan hittar ni på länken nedan. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Mercedes C-Klass Cabriolet nu även i AMG-utförande
Med taket nere hör du de 510 hästarna bättre

Mercedes fortsätter att ösa ur sig nya modeller och näst på tur är värstingversionen av C-klass cabriolet. Den heter Mercedes-AMG C 63 S Cabriolet och får samma recept som sitt coupé-syskon men då med skillnaden att taket kan fällas bort. Hjärtat i bilen är alltså den nya dubbelturbomatade V8:an på 5,0 liter och den kommer i två smaker - 476 eller 510 hästar. S-versionen är som väntat den med mest effekt och den tar dig från stillastående till 100 km/h på 4,1 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h men kan lyftas till 280 om man väljer till AMG Drivers Package. Till motorn kopplas en sjustegad automatlåda. Bilen får som väntat ett tjockare utseende än en vanlig C-klass cabriolet, större bromsar och fälgar och de alltid lika trevliga avgaspiporna baktill. Under skalet sitter sportfjädringen AMG Ride Control med adaptiva dämpare och en diffspärr (mekanisk för C 63, elektronisk för C 63 S) på bakaxeln. Väljer man S-versionen får man dessutom aktiva motorfästen som hela tiden ser till att motorn är stabil. På tillvalslistan finns bland annat ett sportigare avgassystem, keramiska bromsar, sportstolar och två olika kolfiberpaket. Modellen släpps i augusti till ett ännu okänt pris. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0
2015

Det här är nya Mercedes C-Klass Coupé
Ser ut som en förkrympt S-Klass Coupé

Om man kör en Mercedes S-Klass Coupé i tvätten på 90 grader, vad får man då? Jo en version av nya C-Klass Coupé uppenbarligen. Bilen är nu officiell och som vi kan se är den väldigt lik sin storebror. Inte oväntat direkt då sedan-versionen av C-Klass också är nära besläktad med S-Klass sedan. Nyheten är totalt nästan tio centimeter längre än sin föregångare och har en hjulbas som vuxit med åtta centimeter. Den är också något bredare vilket ska ge ett mer muskulöst intryck. Sportfjädring är standard på coupén så den sitter även lite närmare marken. Standardutrustning är bland annat panoramaglastak, keyless go och led-strålkastare. Det kommer att finnas mängder av utrustningsnivåer och AMG-paket och inom kort lär även värstingen AMG C63 Coupé att dyka upp. Först ut är dock fyra stycken bensinalternativ på 156, 184, 211 eller 245 hästar. Vill man köra diesel är det fyror med antingen 170 eller 204 hästar som gäller. Nya C-Klass Coupé har sin debut på bilmässan i Frankfurt i höst. Tumnagel
47.7°
+
Bobby Green
0

Mercedes C-Klass plug-in hybrid blir din för 495 900 kronor
Svenska priser är nu klara

Mercedes senaste modell i plug-in hybrid-segmentet är C 350 e och nu är de svenska priserna för denna bil klara. För 495 900 kronor får du sedanversionen, kombin kostar några lappar till och börjar istället på 508 900 kronor. C 350 e har en turbomatad bensinfyra som ger 211 hästar. Till den kopplas en elmotor på 82 hästar och tillsammans levererar motorerna ett vrid på 600 Nm. 0-100 km/h ska gå på 5.9 sekunder och toppfarten anges till 250 km/h. Den blandade förbrukningen ska ligga på 0.21 liter per mil och utsläppet på 48 gram per kilometer. På bara eldrift ska man kunna köra tre mil och en laddning av batteriet ska ta omkring tre timmar med vanlig väggström. Lanseringen sker i slutet på mars. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0
2014

Mercedes C-Klass i kombiutförande läcker ut
Officiell premiär i juli

För nästan sju månader sedan introducerades nya Mercedes C-Klass i sedanutförande och snart är det dags för kombin att göra entré. Men eftersom Internet är källan till allt har nu några bilder på ekipaget läckt ut i förtid och så här ser den ut. Nosen ser likadan ut som på sedanen men baken har, som väntat, förändrats en del. Där sedanen har stående baklampor får denna mer slimmade som istället ligger ned. Hjulbasen är 80 millimeter längre och totallängden 96 millimeter mer, mått som gör gott för benutrymmet bak och lastutrymmet. I bagagen ska man få in 490 liter, fäller man detta ska det gå in 1 510 liter. Officiell premiär blir det i juli. Tumnagel
47.0°
+
Bobby Green
0

Jaguar teaser den nya modellen XE
Ska utmana BMW 3-serie

Idag släppte Jaguar en första teaserbild på den kommande modellen XE. Den här ska utmana BMW 3-serie och Mercedes C-Klass och den börjar säljas nästa år. XE kommer att bli den första bilen som bygger på Jaguars nya aluminiumplattform och också den första modellen som kommer att få tillverkarens nya Ingenium-motorer - fyror på 2.0 liter som går både på bensin och på diesel. Plattformen ska kunna köras med både längsgående och tvärmonterade motorer så det är inte omöjligt att vi kommer att få se en framhjulsdriven Jaguar i framtiden. Tumnagel
44.0°
+
Bobby Green
0
2013

Nya Mercedes C-Klass äntligen officiell
En S-Klass i mindre format

Efter otaliga läckor, både av officiella pressbilder och spionfotografer som fångat bilen utan maskering i det fria, är nu äntligen Mercedes fjärde generation av modellen C-Klass officiell. Debuten äger rum den 14 januari på Detroit Auto Show och det besökarna kommer att få se är en bil som vuxit en del, fått massa ny teknik, bantat några kilo och som ser ut som en förkrympt S-Klass. Nya C-Klass mäter in på 4.7 meter i längd vilket är 9.5 centimeter längre än föregångaren. Bilen har även vuxit fyra centimeter på bredden och fått en hjulbas som är åtta centimeter längre. Vikten har kapats med 100 kilo och 70 av dessa beror på den nya karossen i aluminium. Vid lanseringen erbjuds tre olika motoralternativ, en bensinare på 1.6 liter och 154 hästar (C180), en till bensinare på 2.0 liter med 181 hästar (C200) och en diesel på 2.1 liter och 168 hästar (C220 Bluetec). Till dessa kopplas antingen en sexstegad manuell låda eller en sjustegad automat. Senare utökas motorutbudet med flera olika versioner, och som vanligt är det C63 AMG som är toppmodellen. Den väntas få samma dubbelturbomatade V8:a på 5.5 liter som redan finns i programmet, men exakt vad effekten där kommer att landa på är oklart för tillfället. Vidare har hela fjädringen och upphängningen omarbetats och det finns tre olika körlägen att ställa in. Som tillval finns det även ett luftfjädringssystem med hela fem olika inställningar. Teknikmässigt finns det även två olika typer av led-strålkastare att välja mellan och man kan nu också få en head-up display för första gången. Bilen är även utrustad med ett automatiskt bromssystem som stannar bilen om du inte skulle vara med när en olycka är på väg att inträffa. Andra hightech-prylar är till exempel AC:n som jobbar tillsammans med GPS:en och som känner av om en tunnel närmar sig och då stänger av bilens intag av luft utifrån. Exakt när nya C-Klass börjar levereras och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0

Mercedes Vision Gran Turismo
Koncept som dyker upp i Gran Turismo 6

Mercedes visar nu upp konceptbilen Vision Gran Turismo. Den är speciellt framtagen för spelet Gran Turismo 6 och är alltså inget vi kommer att få se på våra vanlig vägar. Mercedes säger dock att de kommer att bygga ett exemplar i skala 1:1 som kommer att ställas ut på Mercedes Research & Development Center i Kalifornien. Utställningsbilen kommer att ha en V8:a på 577 hästar och 799 Nm under huven, mycket troligt samma motor som sitter i SLS AMG. Den får även keramiska bromsar, och som den fantasifulla superbil den är - åtta avgasrör. "By virtue of its proportions and expressive appearance, the Mercedes-Benz AMG Vision Gran Turismo embodies the brandx27s defining design philosophy of sensuous purity in a unique way. The design of this concept car reflects to extreme effect the perfect symbiosis between emotional, sensuous contours and intelligently presented high tech." Bonusinformation: Nya Mercedes C-klass har läckt ut i sin helhet. Mer om det här. Tumnagel
56.2°
+
Bobby Green
0
Nästa sida