m

Imorgon har nya Mercedes C-Klass premiär
Kommer bara erbjudas med fyrcylindriga motorer

Imorgon har nya Mercedes C-Klass premiär. En sak som vi vet kring den nya generationen är att den endast kommer att erbjudas med fyrcylindriga motorer. Det innebär alltså att nästa C63 AMG inte kommer att få en mullrig V8:a och inte ens en mustig rak sexa, utan en fyra av något slag. Högst troligt med hybriddrift och massvis med hästar, men det blir alltså inte med lika många cylindrar som vi är vana vid. Rykten kring att den dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter skulle spolas för nästa C63 AMG började cirkulera i slutet av 2019. Under denna tid var Tobias Moers vd för Mercedes-AMG och det sägs att han stormade ut ur mötesrummet när det blev klubbat att efterföljaren bara skulle erbjudas med fyra cylindrar. Några veckor efter detta avgick han som vd och är nu istället vd för Aston Martin. Och Aston Martin använder sig som ni säkert redan vet av AMG-V8:an i flera av sina modeller. Men varför stoppar inte Mercedes ner den raka sexan (M256) under huven då? Chefsingenjören Christian Früh säger att man då hade behövt göra nosen på bilen fem centimeter längre och även fått en högre belastning på framaxeln och därigenom sämre egenskaper. Har man bara fyrcylindriga motorer som är relativt små kan dessa placeras på ett bättre sätt i motorrummet och så adderar man bara hybriddrift när man vill ha mer effekt. En C63 med rak sexa och hybriddrift hade helt enkelt blivit tyngre än föregångaren, och det går inte. Speciellt eftersom det även snackas om att denna version ska få fyrhjulsdrift. Den digitala världspremiären drar igång klockan 14.00 imorgon. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013

Lexus teasar argt koncept
Visas även det i Frankfurt

Frankfurt-mässan är snart här och mängder med roliga bilar kommer att visas upp. Däribland Lexus som kommer att visa upp ett nytt koncept, som att döma av första bilden ser riktigt argt ut. Lexus säger inget om bilen själva men ryktena säger att det vi ser här är den kommande effektstinna bilen RC-F, en snabb coupé med V8:a på 455 hästar som ska ta upp fajten med BMW M4 och Mercedes C63 AMG. Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0
2012

Är det lika roligt att drifta med reservdäcken?
Chris Harris testar

Det är töntigt att drifta med vanliga standarddäck. Det tycker i alla fall Chris Harris som testade att sladda loss med en Mercedes C63 AMG som fått alla sina feta 255-sulor utbytta mot reservdäcken som bara mäter 125. Ser ordentligt muppigt ut men inte mindre tråkigt att åka på sladd för det verkar det som. Tumnagel
43.8°
+
Bobby Green
0
2011

Mika och Jenson skriver autografer med däcken
Vill få dig att inte köra rattfull

Även om det går snurrigt till här så är budskapet att man inte ska köra bil om man är full. För att få fart på kampanjen har det skotska Whisky-märket Johnnie Walker tagit hjälp av F1-förarna Mika Häkkinen och Jenson Button och gett en Mercedes C63 AMG att leka med. Och visst leks det. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Red Brown Arrow - världens snabbaste Mercedes C63 AMG
900 hästar med lustgas!

Mercedes C63 AMG har ganska gott om effekt redan från start, 450 hästar. Varför någon skulle vilja trimma bilen ytterligare kanske man kan fråga sig, och svaret är väl som oftast - för att man kan. Det är precis det Keith Brantley har gjort med den sin C63:a i alla fall, och inte så lite heller. V8:an lämnar nu 652 hästar och med lustgas gör bilen 402 meter på 10,41 sekunder med en slutfart på 218 km/h. Med hjälp av företaget Modern Horsepower (MHP) har bilen fått sig en komplett översyn av motor och drivlina. "Red Brown Arrow" som bilen har döpts till har trimfirmans Stage 3CMR Package som inkluderar ett lyft till 652 hästar och 807 Nm, 201 respektive 206 mer än original alltså. Med hjälp av en dusch lustgas får man ut totalt 900 hästar! När rekordtiden 10,41 sattes gjorde bilen 0-100 km/h på 3,04 sekunder. Men Keith är inte nöjd för det. Det sägs att han tydligen vill ha lite mer lustgas än han har nu. Galning. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0
2010

Ingen ny RS4 från Audi
RS5 kommer att ta den platsen

BMW M3, Mercedes C63 AMG och Audi RS4. Tre tyskar med bra knuff och prestanda. Dock har Audi planer på att inte fortsätta bygga RS4 sedan. De tycker helt enkelt att RS5 fyller det utrymmet. Det är inte omöjligt att BMW följer samma spår i framtiden. Sedanversionen av M3 säljer inte lika bra som coupén och skulle kunna göra att även BMW slopar sedanen inför nästa generation. För de som prompt vill ha en värstingsedan från Audi väntas det komma en RS6-variant av den senaste A6:an inom en snar framtid. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

RENNtech C74 Konzept
Baserad på Mercedes C63 AMG

RENNtech presenterade nyligen sitt senaste projekt på årets upplaga av Festival of Speed i Florida, C74 Konzept. Bilen ser nu ännu mer ut som ett monster och får även en effektuppgradering som matchar utseendet. Det nya kjolpaketet är i kolfiber och bredd bilen en hel del över skärmarna. En stor läpp i fronten agerar plog på vintern och en ny diffusor bak omfamnar de fyra mullrande piporna. I hjulhusen sitter det smidda 20-tumsfälgar. Effekten i V8:an på 6,2 liter har höjts tack vare bland annat specialbyggda luftinsug, sportfilter, andra kamaxlar, nytt topplock och ECU-uppgradering. Standard har C63 AMG 457 hästar och 600 Nm. Den siffran är nu flyttad till 605 hästar och 750 Nm istället. RENNtech-paketet kostar till C63 AMG 11 950 dollar. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0
2009

Mercedes C63 AMG
Med Performance Package Plus får man 30 extra hästar

Med teknik från nyligen lanserade SLS AMG kryddas C63 AMG lite extra och får 30 extra hästar i stallet. I december finns Performance Package Plus som tillval till C63 AMG både för kombi och sedan. Det är först och främst motorn som har fått sig en översyn och begåvats med nya smidda kolvar, nya vevstakar, lättare vevaxel, omprogrammerad motorstyrning samtidigt som motorn totalt har bantat tre kilo. Totalt får man 487 hästar och hela 600 Nm att släppa lös, 0-100 km/h går på 4,4 sekunder vilket är en tiondel snabbare än innan. Som krydda på moset får man också nya bättre bromsar, rödlackade bromsok, en liten läpp i kolfiber som pryder bakluckan och en alcantaraklädd ratt. Runt 70 000 kronor får man betala för paketet till sedanmodellen och cirka 65 000 kronor för kombimodellen. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0
Nästa sida