m
2018

Mercedes elektrifierar några modeller
Heter AMG 53 och får runda avgaspipor

Mercedes har stoppat ned ett gäng elprylar under skalet på tre av sina modeller och skapat vad man kallar för AMG 53. Berörda modeller är nya CLS och E-Klass som coupé och cabriolet. Det man har gjort är att para ihop den dubbelturbomatade raka sexan på 3,0 liter med en så kallad EQ Boost som man placerat mellan motorn och växellådan. Förbränningsmotorn ger 435 hästar och har ett vrid på 520 newtonmeter men kan få en liten extra knuff av EQ Boostern på 21 hästar och 250 newtonmeter vid behov. Detta sägs eliminera turbolagget och det hjälper också som väntat till med att få ned både förbrukningen och utsläpp. På soppafronten säger siffran 0,85 liter per mil. Nyheten matar även 48-voltssystemet ombord med kräm. Till allt kopplas en niostegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på raska 4,5 sekunder och toppfarten anges till 270 km/h. Det här blir de första AMG-bilarna som får elektrifierad hjälp och såvitt jag vet även första gången en AMG förses med runda avgaspipor? Förutom detta sitter det en liten läpp på bakluckan och en lite aggressivare front monterad. Några priser för respektive modell har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Huracán klädd med Swarovski-kristaller
Oj vilket pilljobb

Show-lackeringar som ändrar färg och har sig kan vara rätt fränt och även en del folieringar som gör att din bil sticker ut från mängden. Men ska man verkligen gå all in är det Swarovski-kristaller som gäller. Det är precis vad rikingen Daria Radionova nyligen fått på sin Lamborghini Huracán. Och det handlar inte om någon matta alá mosaik som har limmats på karossen utan här har ett gäng med gott tålamod monterat varje liten sten var för sig. Inget jag skulle vilja ha på min bil men resultatet är ändå ganska så imponerande. Hur man gjorde kan ni se här eftersom den videon inte går att bädda in. Det här är inte Darias första bil som blingats på detta vis utan hon har även sedan tidigare en Mercedes CLS som fått samma behandling. Tumnagel
31.6°
+
Bobby Green
0
2017

Det blir ingen ny Mercedes CLS 63
Krutet läggs på AMG GT 4

Värstingen av alla Mercedes CLS har tidigare varit den som haft namnet CLS 63 S. Under huven på den sitter det en dubbelturbomatad V8:a som ger hela 585 hästar. Men någon fortsättning på den här historien kommer det tyvärr inte att bli. För två veckor sedan presenterade man nya CLS och även om den kommer i AMG-version så blir det inte 63, utan 53. CLS 53 får heller ingen morrande V8:a utan istället en turbomatad sexa på 3,0 liter som ska ge omkring 430 hästar. Krutet lägger man istället på den kommande modellen AMG GT 4 som väntas komma ut till försäljning 2019. Bonusklipp nedan. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

Tredje generationen Mercedes CLS är här
Blir femsitsig för första gången

Tidigare i veckan läckte ett par bilder på nya Mercedes CLS ut och nu är den helt officiell så att vi även får ta del av lite fakta. Det här är alltså den tredje generationen av bilen och den anammar ett helt nytt formspråk även om den omissigenkännliga sluttande taklinjen fortfarande självklart är på plats. Designen lär dela många i två läger - de som älskar den och de som hatar den. Precis som CLS alltid har gjort alltså. Fronten kan jag nog personligen vänja mig vid om ett tag, men den där baken kommer aldrig att få tummen upp av mig. Formen och placeringen av baklyktorna är tänkt för att tydligare visa hur bred bilen är, men i mina ögon gör det bara att den ser extremt baktung ut. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Nya Mercedes CLS läcker ut
Läcker?

Officiella pressbilder på nya Mercedes CLS har läckt ut. Vad tycks? Tumnagel
23.1°
+
Bobby Green
0

Det här är Mercedes CLS nya ansikte
Och lite av interiören

Om en vecka öppnar Los Angeles Auto Show för pressen och då kommer folk som är där att få se helt nya Mercedes CLS. Inför premiären får vi två teaserbilder - en som visar fronten och en som visar lite av interiören. Som synes så får bilen ett nytt ansikte som är lite kantigare än tidigare och det som ser ut att verkligen ta plats är grillen. På insidan kommer en enda stor skärm på bredden att visa både hastighet och infotainmentsystem. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0
2015
2014
2013

Nytt godis till Mercedes CLS 63 AMG
Får också S-version och fyrhjulsdrift

Precis som nyligen presenterade E 63 AMG kommer Mercedes även att erbjuda modellen CLS med den ännu vassare S-beteckningen. Dessutom erbjuds bilen nu också med fyrhjulsdrift. Effekten ligger på 557 hästar och 720 Nm i standardutförande. Väljer man till S här så får man istället 585 hästar och 800 Nm. Utseendemässigt skiljer den sig på samma vis som E 63 AMG med lite svarta inslag, S-emblem på bakluckan och så får den även en liten gäl på vardera framskärm. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0
2012

Brabus biffar till Mercedes CLS Shooting Brake
Det gick snabbt!

Brabus jobbar snabbt och har redan slängt ihop ett paket till den ganska nyligen presenterade Shooting Brake-versionen av Mercedes CLS. Som vanligt när det gäller Brabus uppdaterar de både effekten och utseendet på bilen och det är väl ganska tydligt att tjock helt plötsligt blev ännu tjockare. TIllsammans med Bilstein har Brabus bland annat tagit fram ett par sportfjädrar till bilen som sänker den med upp till 35 millimeter. I hjulhusen har man placerat 20-tummare och under huven har man pillat med ECU:n. Där har de lyckats plocka ut mer effekt ur alla motoralternativ men jag nämner bara den fetaste, CLS 63 AMG Shooting Brake. Den får förutom lite datameck en ny intercooler vilket ökar effekten från 525 till 610 hästar och vridet från 700 till 1 000 Nm. 0-100 km/h går nu på 4.2 sekunder (4.4) och toppfarten landar på 320 km/h. Till denna modell kan man även få ett sportavgassystem med två olika ljudlägen, "Coming Home" och "Sport". Insidan tas också omhand, och vad Brabus har hittat på där kan du läsa om på länken. Priser är oklart, men som vanligt lär det göra att lädret i fickan blir betydligt lättare att bära omkring på. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Chris Harris testar Mercedes CLS 63 AMG Shooting Brake
Märklig men på ett roligt vis

Mercedes nya lite speciella CLS 63 AMG Shooting Brake är en riktig ulv i fårakläder. Stor nog att frakta runt familjen i men ändå rätt sköna linjer. Och en herrans massa effekt. Här tar Chris Harris ut bilen på en provtur, och det blir lite åka på bredden även denna gång. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Nya Audi S8 - chefens ljudlösa kanonkula
"Flytta på er arbetarmänniskor!"

Audi S8 är själva definitionen av pampig direktörsvagn. Står ofta felparkerad och gärna i vägen för alla andra. Alla andra vanliga människor. För det här är något framtaget för de lite mer speciella personerna omkring oss. För de med lite för mycket pengar som nödvändigtvis kanske inte vill sticka ut för mycket. Nya S8 har blivit anklagad för att vara för lik de andra modellerna i utbudet vilket kanske är bra när man vill vara lite diskret. Det här dock en riktig ulv i fårakläder, som går som en missil och som till 100 knyck äter många sportbilar till frukost. Men det hela sker under tystnad, för numera är det nämligen ingen Lamborghini-snurra under huven som det var tidigare. Tumnagel
46.3°
+
Bobby Green
0

Rå och brutal styrka när den är som allra bäst
Porsche Panamera i GTS-utförande känns helrätt

Panamera har förutom Cayenne alltid för mig känts som det vettigaste alternativet i Porsche-familjen. Gott om plats för fyra, bra bagageutrymme och fruktansvärt bekväm att både köra och åka i. Panamera finns i flera olika utföranden, från diesel till galna Turbo S och ska man fortsätta på det vettiga spåret borde ju således dieseln vara alternativet man väljer. När jag för ett tag sedan provkörde just dieseln drog den vid blandad körning 0.66 liter per mil. Helt fantastiskt tyckte jag. Trots att jag tidigare kört både Turbo och 4S var det den här motorn som kändes som rätt val till Panameran. Det var tills GTS kom in i mitt liv och jag gjorde en helomvändning. Plötsligt så vaknade jag till liv och insåg att ordet "vettig" måste vara det tröttaste ordet som finns på denna planet. Tumnagel
47.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida