m
2018
2017

Volvo V90 CC bäst i polisens årliga test
Men spöar ändå inte vanliga V90

Förra hösten när polisen testade lite bilar som skulle kunna få vara polisbilar tog Volvo V90 hem segern och fick då 9,2 av 10 i betyg, bättre än tidigare vinnaren XC70 som fick 8,8 i betyg. Nu har man testat igen och den här gången ställde man V90 med tillägget CC efter, dvs Cross Country, mot BMW 5-serie Touring, Mercedes E-klass Kombi, Mercedes E-klass All-Terrain, Volkswagen Passat Alltrack och Volkswagen Touareg. Volvo vann igen, men betyget blev "bara" 8,8. Bästa motståndet stod Mercered E-klass All-terrain som förlorade på bromsarna. Volvon som testades var polisbilsversionen som har extra bra bromsar jämfört med vanliga versionen. Oklart om det även gäller Mercan. Fem moment avklaras när man testar, dessa är bromsprov, körning i konbana, undanmanöverprov, broms med undanmanöver och simulerad utryckning. Volvo V90 CC fick högst betyg i bromsprov och uttryckning och lite sämre i de andra och fick totalt 44 poäng. Vanliga V90 fick poängen 10, 9, 9, 9, 9 och landade på 46 poäng. Tumnagel
51.0°
+
Roger Åberg
0

Nya Jaguar XF i kombi-utförande är här
Istället för Volvo V90?

Jaguar ger sig in i kombi-svängen igen genom att presentera nya XF Sportbrake. Det här är en modell som utmanar bland annat BMW 5-Serie Touring, Mercedes E-Klass Kombi, Audi A6 Avant och Volvo V90. Bilen presenterades vid Castle Bromwich-fabriken i Storbritannien där den snart kommer att börja byggas. Som alltid när det kommer till Jaguar trycker man på sportigheten och Ian Callum som är designchef säger att han tycker att bilen ser minst lika sportig ut som sedan-versionen, om inte sportigare. XF Sportbrake ska ha en nästan 50/50-viktfördelning och kommer med luftfjädring som standard. Vill man ha drivning på alla fyra hjulen finns det som tillval. Andra saker som finns att bocka för i listan är exempelvis Intelligent Driveline Dynamics (IDD)-systemet som hjälper till att motverka understyrning och gör styrningen mer responsiv, samt All Surface Progress Control och Adaptive Surface Response som bägge hjälper till att förbättra köregenskaperna vid sämre väglag. Motoralternativen kommer från sedanen och det innebär att man kan välja mellan en tvåliters dieselfyra med effekterna 163, 180 eller 240 hästar eller en större dieselsexa på 3,0 liter med 300 hästar. För den som hellre kör på bensin finns en tvåliters fyra på 250 hästar eller en treliters V6:a med 380 hästar. Den sistnämnda ska dock endast säljas i USA. Om värstingen XFR-S Sportbrake med sina 550 hästar kommer att få en uppföljare är oklart för tillfället. På insidan ska det finnas ett luftreningssystem som hindrar luftföroreningar från att ta sig in. I mittkonsolen sitter ett infotainmentsystem med en skärm som mäter tio tum, ett ljudsystem från Meridian och möjligheten till att sätta upp en Wi-Fi hot spot. Det finns även ett armband som kopplas till bilen som ersätter den konventionella nyckeln. På säkerhetssidan hittar vi saker som autobroms, lane assist, adaptiv farthållare, döda-vinkeln-varnare, 360-kamera och teknik så att bilen kan parkera själv. Tack vare 5,1 centimeter längre hjulbas har de i baksätet fått lite mer utrymme att leva på. Med ryggen uppfälld går det in 565 liter där bak, fäller man sväljer utrymmet upp till 1 700 liter. Orderböckerna har öppnat och i Storbritannien börjar priserna på 34 910 pund och för den slanten får man en 2.0d med manuell växellåda och Prestige-utrustning. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Nya BMW 5-serie Touring är här
Får lite större bagageutrymme än föregångaren

I oktober förra året presenterade BMW nya 5-serien i sedanutförande. Nu är det dags för nästa utveckling av samma bil att göra entré - kombiversionen. Den heter på BMW-språk Touring och har internbeteckningen G31. Det viktigaste är som alltid utrymmet, och den här har vuxit lite grann jämfört med föregångaren samtidigt som den har fyllts med ännu mer teknik. Bilen mäter 4,94 meter på längden vilket gör den 3,5 centimeter längre än modellen den ersätter. Hjulbasen mäter 2,97 meter vilket är samma som för sedanversionen. Måtten gör nya 5-serie Touring längre än Mercedes E-Klass Kombi men kortare än nya Volvo V90. På insidan ska benutrymmet ha förbättrats och det ska gå in tre stycken bilbarnstolar på bredden i baksätet. Med detta uppfällt ska det gå in 570 liter i bagaget, fäller man sväljer utrymmet 1 700 liter. Siffrorna för gamla kombin lyder 560 respektive 1 670 liter. Baksätet går att fälla enligt 40/20/40-konfiguration. Lastvikten har ökat med 120 kilo till max 730 kilo. Under huven finns det inledningsvis fyra stycken olika motoralternativ, ett av dessa går att få med antingen bak- eller fyrhjulsdrift. Vill man köra på bensin kan man välja mellan 530i med bakhjulsdrift som har en rak fyra på 2,0 liter som ger 252 hästar och 350 newtonmeter eller 540i XDrive med fyrhjulsdift som har en rak sexa på 3,0 liter som ger 340 hästar och 450 newtonmeter. Förbrukningen för dessa är 0,58 liter per mil respektive 0,73 liter per mil. Utsläppen stannar vid 133 respektive 177 gram per kilometer. Bägge motorerna har en åttastegad automatväxlad Steptronic-låda som standard. Är man en dieselperson får man 520d, 530d eller 530d xDrive att välja mellan. Den förstnämnda har en rak fyra på 2,0 liter som ger 190 hästar och 400 newtonmeter. Den kopplas i sin tur till en sexpetad manuell låda och mot tillägg till samma åttastegade automat som redan nämnts. Förbrukningen ska ligga på 0,47 liter per mil med ett utsläpp på 129 gram per kilometer. 530d har en rak sexa på 3,0 liter som ger 265 hästar och monstervridet 620 newtonmeter. Den drar 0,5 liter och släpper ut 134 gram per kilometer. Dessa siffror ändras till 0,55 liter och 149 gram per kilometer om man väljer det fyrhjulsdrivna alternativet. Senare tillkommer även motoralternativen 520d EfficientDynamics Edition och laddhybriden 530e iPerformance. Standardprylar är bland annat full-LED-strålkastare, adaptiv farthållare med autobroms, Steering & Lane Control Assist och fjärrstyrd parkering via nyckeldosan. Bilen har premiär på mässan i Genève i början av nästa månad, efter det kommer den att finnas i hallarna. En utmanare till Mercedes E-klass All-Terrain och Volvo V90 Cross Country som troligtvis får namnet 5-serie Adventure finns också i planerna men när den kan tänkas dyka upp vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0
2016

Nya Mercedes E-Klass kombi kostar från 393 900 kronor
352 000 kronor för företag

Det har blivit dags för säljstart av Mercedes nya E-Klass kombi och i samband med det får vi reda på de svenska priserna. Från-priset kommer att ligga på 393 900 kronor för en E 220 d SE Edition. I tjänstebilsutförande (Fleet Edition) kostar bilen med manuell växellåda däremot 352 000 kronor, vilket är under åtta basbelopp. I bagageutrymmet får man in 640 liter men fäller man ryggstöden tio grader på de nya cargostolarna går det in totalt 670 liter. Fäller man hela baksätet ryms här 1 820 liter. Ryggstöden i baksätet är delade 40/20/40 och de kan fällas elektroniskt. Senare kommer plug-in hybrid och AMG-versioner, först ut med den stämpeln är Mercedes-AMG E 43 4MATIC med 401 hästar stark V6:a. Mer information på länken nedan. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Mercedes rullar ut nya E-Klass i kombiutförande
Sväljer mer bagage än Audi och BMW

För femtio år sedan presenterade Mercedes deras allra första kombi och efter det har vi sett mängder av modeller i detta större utförande från tillverkaren. Nu är det dags igen, den sjätte generationen av E-Klass Kombi har nämligen nyss haft premiär. Det här är en storlastare av rang och den smäller både Audi A6 Avant och BMW 5-serie Touring på fingrarna när det kommer till att få in flest liter i bagageluckan. Med den bakre raden uppfälld sväljer den 670 liter och och fäller man denna får man in hela 1 820 liter. Baksätet går att fälla 40:20:40 och en ny funktion gör det möjligt att vinkla sätena i en tio grader brantare vinkel än tidigare, något som gör det möjligt att få in ytterligare 30 liter. Standardprylar som är trevliga är den eldrivna bakluckan som man kan öppna med en spark under stötfångaren och den självjusterande luftfjädringen bak. Under huven finns det från lansering tre dieslar och fyra bensinmotorer att välja mellan. 2,0 liter 150 hästar, 2,0 liter 194 hästar och en V6:a på 3,0 liter med 258 hästar på dieselsidan. För bensin gäller 184 hästar eller 211 hästar ur en 2-litersmaskin, 333 hästar ur en V6:a på 3,5 liter eller 3-liters V6:a med 401 hästar i E43 4Matic AMG. Alla motorer kommer med den niostegade automatlådan 9G-tronic som standard. Innan E63 AMG dyker upp är E43 snabbast och den gör 0-100 km/h på 4,7 sekunder och har en elektroniskt begränsad toppfart på 250 km/h. Försäljningen drar igång den 14 september och de första bilarna når kunderna i december. Pressmeddelandet för Mercedes-AMG E 43 4MATIC hittar ni nedan. Tumnagel
44.6°
+
Bobby Green
0
2015
2010

Nya BMW 5-serie Touring är här!
Den körglada kombin

I höstas presenterades nya 5-serien med kodnamnet F10. Den 9 april har nya 5-serie Touring premiär men redan nu kan vi ta del av lite information och ett gäng bilder. Nya Touring har ett bagagerum som sväljer 560 liter med ryggstödet uppfällt, 15 liter mindre än Volvo V70, så det är ingen jättekombi det handlar om. Nya Mercedes E-klass kombi slukar i sig hela 695 liter. 5-serie kombi har ändå alltid varit en populär bil, tack vare sin byggkvalitet och sina roliga köregenskaper. Med baksätet fällt blir det dock lite mer plats, då får man in 1670 liter. När bilen kommer presenteras den med fyra olika motoralternativ; två bensinare och två dieslar. Bensinarna (523i och 535i) har båda raka sexor på 204 respektive 306 hästar. 535i har TwinPower-turbo vilket innebär att det är två separata avgasstömmar som snurrar igång turbinen i turbon. Tekniken ger samma prestanda som BMW:s dubbelturbomotorer fast man bara använder sig utav ett turboaggregat. Dieslarna (520d och 530d) är på 184 respektive 254 hästar. 520d drar 0,52 liter per mil och är försedd med start/stopp-teknik. Utsläppen för 520d ska ligga på 137 gram, alltså snäppet över miljögränsen som är 120 g CO2/km. 530d har BluePerfomance-teknik och når därför upp till Euro6-kraven som börjar gälla 2014/2015. Övriga motoralternativ håller Euro5-kraven. Jag fick tillfälle att provköra nya 5-serie sedan i fredags och kan efter en dags körning konstatera att BMW vet vad de pysslar med. Så gäller även fallet med nya Touring, där man på ett bra sätt lyckats kombinera utseende, prestanda, körglädje och lastmöjligheter. Ett längre test av nya 5-serie sedan kommer senare. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0
2009
2008