32 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Dartz visar nytt bygge Och meddelar att de har elbil på gång Vi har tidigare skrivit om det lettiska företaget Dartz som bygger om och moddar olika bilar till oigenkännlighet. Nu presenterar de sin senaste skapelse Prombron Black Alligator MMXX som är en militär-inspirerad SUV - något de brukar bygga. Denna är baserad på Mercedes GLS och har fått sig ett helt nytt utseende. Bilen ska vara bepansrad och tåla tuffa tag. Insidan är klädd med trä, diamanter, guld, ädelmetaller och skinn från vilda djur - bara för att. Företaget meddelar i samma veva även att de har en eldriven modell på gång. Den heter Prombron Royal Cypher och det kommer att vara en stor SUV med samma kantiga designtänk som vi har sett tidigare. Denna kommer att baseras på den nya eldrivna Hummern. Tumnagel
26.0°
0
Det här är Toyota GR GT3 Coupe Concept Inte baserad på någon befintlig modell Förutom GRMN Yaris visar Toyota även upp GR GT3 Coupe i Tokyo. Det är ett koncept för tävlingsklassen GT3 och den liknar inga bilar som Toyota har byggt tidigare. Motorn sitter fram under den långa huven och avgaspiporna tittar ut precis bakom framhjulen. I profil är den väldigt lik en Mercedes AMG GT. Inget dåligt betyg dock. Konceptet baseras inte på någon befintlig modell utan är byggd från grunden. Vad det ska bli av den vet vi inte just nu. Precis som Subaru, vars elbil Solterra är en förklädd version av Toyota bZ4X, presenterade Toyota också en fräsig version av denna. Den kallar man för bZ4X GR Sport Concept och den har fått större hjul och bromsar, matt lack och sportigare stolar. Om den kommer att gå i produktion på detta viset återstår i vanlig ordning att se. Tumnagel
51.6°
0
2021
Hur långt kommer en Mercedes EQS på en laddning? Top Gear tar reda på det Att Mercedes nya elbil EQS har bra räckvidd vet vi vid det här laget, men hur bra? Ollie Kew från Top Gear Magazine bestämde sig för att testa bilen så som en köpare antagligen skulle göra och tog en tur mellan Edinburgh till London vilket är en sträcka på 64,4 mil. Tumnagel
39.0°
0
Mercedes-Benz "självkörning" godkänns i Tyskland Klassas som nivå 3-autonomi Mercedes-Benz har fått godkännande av Tysklands motsvarighet till Transportstyrelsen att börja rulla ut deras semi-autonoma-system Drive Pilot, som är klassat som nivå 3-autonomi i självkörningsskalan. Tidigare krävdes förarens uppmärksamhet med handen på ratten, det behövs inte längre. Systemet möjliggör föraren att fokusera på andra aktiviteter i bilen medan det är aktiverat, till exempel som att svara på mail, surfa webben eller scrolla bort sin tid på valfri social media. Tyska transportstyrelsen KBA har dock endast godkänt systemet i hastigheter upp till 60 km/h på motorvägar, vilket kanske är bra. Systemet gör heller inte några filbyten automatiskt. Det finns dock möjlighet att gränsen höjs till 130 km/h om allt går bra. Mercedes-Benz säger att de kommer erbjuda Drive Pilot i länder som USA och Kina så fort de får godkänt där. Systemet blir tillgängligt i Tyskland under första halvan av 2022, så länge man kör senaste S-Klass eller EQS. Systemet är godkänt och fungerar på över 13 100 kilometer på tyska-motorvägar. Tyskland ser Tesla Autopilot som ett nivå 2-system. Tumnagel
44.7°
0
Stirling Moss Mercedes 300 SLR tar en sista tur Innan den parkeras på museum Under hela 2021 har Mercedes visat upp sin speciella 300 SLR “722” på events runt om i världen. Detta har man gjort för att fira mannen som körde bilen - Sir Stirling Moss. 1955 körde han den på Mille Miglia på strax under tio timmar, ett rekord som inte har slagits än. Mercedes tyckte det vore lämpligt att avsluta året genom att ta bilen på en sista repa runt London innan det var dags att parkera den på Mercedes-Benz Museum. Detta är första gången som bilen har körts i staden där Stirling bodde i över 60 år. Tumnagel
44.4°
0
5000 nya snabbladdningspunkter från Ionity till 2025 Investerar 700 miljoner euro Ionity investerar nu ytterligare 700 miljoner euro i ytterligare 5000 snabbladdningspunkter som ska stå klara till år 2025. Det innebär 1000 stycken nya snabbladdningsstationer med upp till 350 kW vilket såklart är välkommet. De nya laddplatserna ska ha 6-12 stycken laddpunkter vid sig och Plug & Charge-funktion som gör att du bara stannar vid "pumpen", kopplar in och börjar ladda din bil. Så här säger Markus Duesmann som är vd för Audi AG: "Vi ställer om till eldrift i alla våra kärnsegment. Det är en stor förändring, men jag ser det som en ännu större möjlighet. En heltäckande laddinfrastruktur är absolut avgörande för framgången för e-mobilitet. Mer än någonsin tidigare är det inte bara produkten som är avgörande utan hela ekosystemet. Med sitt fokus på vidareutveckling och förbättring av laddnätverket kommer Ionitys massiva expansion att vara ett avgörande bidrag till att göra elbilar ännu mer attraktiva." Tumnagel
48.0°
0
Daimler anklagas för att ha fuskat med Mercedes-dieselbilar Utsläppen var 500 procent över de officiella testvärdena Dieselgate kommer troligtvis aldrig att ta slut. Nu är det den tyska miljöorganisationen DUH (Deutsche Umweltshilfe) som anklagar Daimler för att ha fuskat med flera olika dieselbilar från Mercedes. Man säger sig ha hittat åtta stycken "fuskboxar" i V6-dieselmotorn OM642 som bland annat sitter i förra generationen E-klass, GLC, GL och G-klass. Dessa boxar ska ha mörkat de faktiska utsläppen av kväveoxider (NOx), som i vissa fall ska ha legat hela 500 procent över de officiella testvärdena. Daimler nekar självklart till anklagelserna och säger att de följer de krav som finns. Tumnagel
19.4°
0
Renault rullar ut nya eldrivna Kangoo Tar sig 30 mil på en laddning I våras presenterade Renault den senaste generationen av den lilla skåpbilen Kangoo. Nu presenteras även den senaste versionen av Kangoo E-TECH Electric som bara går på el. Den har ett batteripack på 45 kWh, en elmotor som ger 120 hästar och ska ta sig 30 mil på en laddning. Man kan snabbladda och då ska man kunna få 17 mil på en halvtimme. Det finns en värmepump ombord och denna ser bland annat till att optimera räckvidden även när det är riktigt kallt ute. Man kan lasta lika mycket som i bensinversionen (upp till 3,9 kubikmeter och 600 kilo) och på dragkroken får man hänga upp till 1,5 ton. Bilen börjar säljas här i Sverige nästa vår, men några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
42.4°
0
Mercedes rullar ut nya SL Kommer som laddhybrid Så då var det dags för Mercedes att presentera helt nya SL - sjunde generationen. Modellen är inte en roadster längre utan får ett litet baksäte för folk utan ben, och för första gången erbjuds den med fyrhjulsdrift som standard. Även fyrhjulsstyrning är standard. Andra nyheter är förstås utseendet som nu rimmar bättre med övriga familjen och att den kommer att erbjudas som laddhybrid längre fram. Taket fäller man på 15 sekunder och jämfört med föregångaren så är detta nu i tyg istället för i plåt. Ett drag som bland annat sänker vikten med 21 kilo. Mercedes säger att nya SL är sportigare och har mer fokus på körkänsla än tidigare, inte längre bara en fläskig glidarbil alltså. Instegsversionen blir SL 55 och den har en turboladdad V8:a på 4,0 liter som ger 470 hästar. Den ska göra 0-100 km/h på 3,9 sekunder och toppa 295 km/h. På andra delen av skalan hittar vi Mercedes-AMG SL 63 som istället bjuder på 577 hästar ur samma motor. Den klarar 0-100 km/h på 3,6 sekunder och toppar istället 314 km/h. Oavsett vilken du väljer är det niostegad automatlåda som gäller. Vad laddhybriden kommer att bjuda på för uppsättning återstår att se. När bilen lanseras och vad den då kommer att kosta vet vi tyvärr inte just nu. Du hittar allt om bilen på länken nedan. Tumnagel
43.5°
0
Mercedes C-Klass som laddhybrid blir din för 517.900 kronor Tar sig 11 mil på el Nu drar försäljningen av nya Mercedes C-Klass som laddhybrid igång och därmed får vi även en prislapp. Bilen kostar från 517.900 kronor (527.900 kronor för kombi) och då får du en modell som klarar upp till 11 mil på el. Den har ett batteripack på 25,4 kWh och laddar du med vanlig laddbox på 11 kW hemma tar det två timmar att gå från 10 till 100 procent. Beställer du bilen med laddningssystem för likström kan du ladda med upp till 55 kW och då tar det 20 minuter att gå från 10 till 80 procent. Modellen heter C 300 e och drivningen sker på bakhjulen. Under huven sitter en bensinmotor på 204 hästar som paras med en elmotor på 129 hästar. Systemeffekten anges till 313 hästar och 0-100 km/h ska gå på 6,2 sekunder. På dragkroken får du hänga upp till 1,8 ton och nivåreglerande luftfjädring på bakaxeln är standard. Tumnagel
40.1°
0
Nästa sida