m
2020

Det här är nya Mercedes-AMG GLA 45
Lill-suven som går att få med 421 hästar

I december förra året rullade Mercedes ut nya GLA och nu presenteras modellen i AMG-utförande. Den här kallar man för Mercedes-AMG GLA 45 och det är ett litet krutpaket som har samma saker som A45 och CLA 45 under skalet. Det innebär turbomatad fyra på 2,0 liter och en effektsiffra som säger 387 hästar och 480 newtonmeter i vridmoment. Till paketet kopplas en åttastegad dubbelkopplingslåda som ser till att driva alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 4,4 sekunder och toppfarten anges till 250 km/h. Kastar man in några extra kronor får man GLA 45 S som istället bjuder på hela 421 hästar och 500 newtonmeter ur samma motor. Fjädring och chassi är givetvis vassare på AMG-versionerna jämfört med övriga och som standard sitter det fyrkolvsok fram. Väljer man AMG Dynamic Plus får man bland annat större bromsar med sexkolvsok istället. Några svenska priser för bilen har vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0

Nya Mercedes GLA blir din för 329.900 kronor
Laddhybrid lanseras senare i år

I december rullade Mercedes ut nya GLA och nu får vi reda på vad modellen kommer att kosta. Priserna börjar på 329.900 kronor och för den slanten får du en GLA 200 med 163 hästar. Nya GLA har fått mer SUV-karaktär än tidigare och den har vuxit tio centimeter på höjden och tre på bredden jämfört med sin föregångare. Den får bland annat det röststyrda infotainmentsystemet MBUX och uppdaterade assistent- och säkerhetssystem med självkörande funktioner. Två olika dieselmaskiner och tre bensinmotorer erbjuds. Som sagt så kommer även en laddhybridversion att lanseras senare i år men några specifikationer kring denna har vi inte fått än. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0
2019

Det här är nya Mercedes GLA
Ser gla ut

Precis som utlovat presenterar Mercedes idag en uppdaterad variant av den kompakta crossovern GLA. Den första versionen presenterades hösten 2013 så det är alltså hög tid för en uppfräschning. Utseendemässigt kanske man bara tycker att det handlar om en facelift men mycket ska ha hänt under skalet. Den nya bilen är 1,5 centimeter kortare än föregångaren men har en hjulbas som är 2,8 centimeter längre. Små förändringar men tillsammans med höjden som har ökat med hela 10,4 centimeter ger det en rymligare kupé. Baksätet går att dela enligt 40:20:40 och kan skjutas 14 centimeter framåt eller bakåt. Under huven erbjuds som väntat en rad olika motoralternativ. Insteget heter GLA 200 och den har en bensinmotor på 1,33 liter som utvecklats tillsammans med Renault. Effekten anges till 163 hästar och vridet till 250 newtonmeter. Till maskinen kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda. Sen kommer framhjulsdrivna 250 som har en turbomatad bensinfyra på 2,0 liter som ger 224 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Till den kopplas en åttastegad automatlåda. Det går att kryssa i så att man får denna med fyrhjulsdrift om man vill. Man kan även få nya GLA med samma dieselmotor och laddhybrid-drivlina som sitter i A250e och B250e. Det kommer även ett gäng AMG-versioner och den som heter AMG GLA 35 ger dig 306 hästar och 400 newtonmeter ur en turbomatad fyra på 2,0 liter. Den här kan man endast få med åttastegad dubbelkopplingslåda och fyrhjulsdrift. Vassast blir AMG GLA 45 och 45 S som bjuder på 387 hästar och 480 newtonmeter respektive 422 hästar och 500 newtonmeter. Även här är det turbomatad fyra som gäller. Nya GLA ska dyka upp hos handlare nästa vår men några priser har vi tyvärr inte fått ännu. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0
2018
Nästa sida